به گزارش مشرق، جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم از دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
هماکنون 216 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 72 نماینده مجلس خالی است.
طرح استیضاح وزیر علوم 21 مردادماه با 51 امضا و در 4 بند از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
* وزیری با یک کارت زرد
فرجیدانا که پیش از این یک کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود، دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم و اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است و امروز وی در حالی در در پارلمان استیضاح میشود که در آستانه هفته دولت قرار داریم.
البته نمایندگان مجلس نهم پیش از این طرح استیضاح وزیر ورزش دولت دهم را هم پیگیری میکردند اما این استیضاح بعد از حاشیههای فراوان، ناکام ماند.
* تشریح روند استیضاح
طبق آییننامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاحکنندگان، رئیسجمهور مىتواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مىتوانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیسجمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
وزیر یا وزیران مورد استیضاح مىتوانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.
بیانات استیضاحکنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاحکنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.
پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیسجمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر 2 نفر از نمایندگان استیضاحکننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیسجمهور مىتواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مىتواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.
در بخشی دیگر از آییننامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مىگذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاحکنندگان مطالب خود را بیان مىکنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مىکند.
* متن کامل طرح استیضاح
متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تهیات
احتراماً همانگونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسانسازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانشاندوزی علم را از اولویتهای ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزتمدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقتنظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیطهای علمی صد چندان مینماید با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجیدانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقبافتادگی علمی کشور و بیثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهابآفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانههای آن کاملاً آشکار است.
از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراجشده توسط هیأتهای رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی
2- اعزام گروههای سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیهطلبانه در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب.
* معاون اول به جای روحانی آمد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
روحانی صبح امروز در ادامه سفرهای استانی، به استان اردبیل سفر میکند، به همین دلیل معاون اول دولت برای دفاع از عملکرد یکساله فرجیدانا در وزارت علوم به مجلس آمده است.
سیف رییس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مجمدجواد ظریف وزیر خارجه، گودرزی وزیر ورزش، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، ابراهیم خدایی و فرجی دانا وزیر علوم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی میکردند.
علی طیبنیا وزیر اقتصاد، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در مجلس حضور دارند.
روحانی فرجیدانا را تنها گذاشت؛ جهانگیری به مجلس آمد
زاکانی (موافق استیضاح): راهی جز استیضاح نیافتیم/ التهاب آفرینی و قانونشکنی علل اصلی استیضاح
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راستگویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیبهایی که به ایران عزیز وارد میشود را بگیریم.
زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهتدهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.
وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگیهای دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقهای و جناحی را در اولویت قرار میدهیم یا منافع ملت را.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاحکنندگان عمدتا از حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
زاکانی ادامه داد: علت اصلی طرح استیضاح، قانونشکنی، التهابآفرینی و فعال کردن همه گروههای فرقهای و قومی و گروهگرا در دانشگاه به جای انسانسازی در این نهاد مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره میکنم، افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آییننامه حراستها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتساب مدیران وزارتخانهها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفتهاند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کردهاند؟
زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بیصلاحیت به دانشگاهها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامهای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هماکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسهای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجیدانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش میگیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شدهاند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتساب در این سمت را نداشتند.
زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقهای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاحکنندگان را به موضوع هیاتهای جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاهها عنوان کرد و افزود: علیرغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آییننامه روسای دانشگاهها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود اما آقای فرجیدانا به بهانه کسب نظر اساتید هیاتهای 3 نفرهای را به دانشگاهها فرستاد که منشأ التهابآفرینی و اختلاف به این دانشگاهها شدند و بعضا با انتخابهای سلیقهای، التهابآفرینی کردند.
زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیسجمهور مبنی بر تغییر رویه پیشگرفته شده در انتخاب روسای دانشگاهها از سوی وزارت علوم، آقای فرجیدانا بدون توجه به نظر شورا، کار خود را انجام دادند.
وی با اشاره به رویه هیأتهای جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهابآوری در دانشگاهها میشود و نباید به گروههای فرصتطلب فرصت دهیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شباهت فعالیتهای وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیتهای صورت گرفته در اواخر دهه 70 و 80 تصریح کرد: آقای فرجیدانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بیاخلاقی را رواج میدهند جواب دهند چرا که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی وحدت ایران زیر سوال رفته است.
زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.
* فراکسیون روحانیت مجلس: ادامه همکاری با وزیر علوم را به مصحلت نمیدانیم
به دنبال درخواست استیضاح وزیر علوم از سوی 51 نفر از نمایندگان، فراکسیون روحانیت مجلس بیانیهای را در همین راستا منتشر کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:
با شروع کار دولت یازدهم و رأی اعتماد به آقای دکتر فرجیدانا،برای تصدی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیتهای مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزارتخانه و دانشگاههای کشور به گونهای که شرایط التهاب آفرین و پر تنش دانشگاهها را در سالهای 78 و 88 تداعی کرد،بحث استیضاح ایشان مطرح شد.
پس از اعلان وصول استیضاح، ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی،آقای دکتر حداد عادل و نیز شورای منتخب استیضاحکنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود،جلسات متعددی را تشکیل دادند، ولی متأسفانه همکاری مطلوبی از جانب ایشان حاصل نگشت،لذا، اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته به ندای مراجع عظام تقلید،عالمان، فضلاء، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایرانی اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجیدانا را به مصلحت نمیبیند.
* غضنفرآبادی (موافق استیضاح): فرجی دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی انتصاب کرد/ آقای وزیر! به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید
حجتالاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم، با اشاره به تخلفات قانونی فرچی دانا در پست خود گفت: اهمیت و حساسیت دانشگاهها بر کسی پوشیده نیست، دانشگاهها محور تمام پیشرفتهای اقتصادی، فرهنگی وا خلاقی هستند که اگر فضای دانشگاه فضای آرامش، علم، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست هم نداریم.
وی افزود: با دلایلی که آنها را بررسی کردهام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسیهای مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسیهایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.
غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام میکنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیسجمهور بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند میدانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفهام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه میکنم باید بگویم آقای وزیر نمیگویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.
وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی میگویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمیآید.
غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال 93 نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.
وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمیتواند بیش از 6 ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از 6 ماه در دانشگاهها فعالیت میکنند.
شما 147 نفر از رد صلاحیتشدگان را در مقطع ارشد و 23 نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟
غضنفرآبادی ادامه داد: چرا در طول مدت 9 ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟
وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیتشدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیهطلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوعالتصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش میکردید؟
نماینده مردم بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شدهای را با اعزام هیأتهای منتخب خود به دانشگاهها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟
وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینههای شما رای ندادهاند مشروعیتشان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.
غضنفرآبادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنهگران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیسجمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمیخواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟
وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی - وزیر بهداشت - به تازگی آشنا شدهاید اما شما را از قدیم میشناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی میکند رای میآورد اما هر که شما معرفی میکنید رای نمیآورد.
نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاشهای فراوان رئیسمجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجیدانا امروز بیکاری خانوادهها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.
نماینده مردم بم ادامه داد:آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بیبیسی فارسی و دیگر رسانههای معاند از شما حمایت میکنند.
وی ادامه داد: مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکردهاند.
غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانههای ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟
وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانهها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.
نایبرئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کردهاید پس چرا افراد فتنهگر را بر سر کار آوردهاید،اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.
وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.
غضنفرآبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخهای اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.
نقوی حسینی:
دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدید میشوند/ کارهای وزارت علوم را توفیقی انجام میدهد/ این همه توهین و تهدید استیضاحکنندگان برای چیست؟
حسین نقوی حسینی نماینده ورامین صبح امروز در مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسیار خوبی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم یکی از باتعاملترین دولتها و مجلسها بودند.
وی به رای قاطع مجلس به لایحه وزیر اقتصاد و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: نباید در بوق روابط تیره مجلس و دولت دمید.
حسینی ادامه داد: این همه توهین، تهدید و تهمت به استیضاحکنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان مگر چه میگویند و چه میخواهند؟ مگر چه اتفاقی افتاده است که نمایندگان مجلس را زیر سوال میبرند؟ مگر استیضاح یک امر قانونی نیست و مردم به نمایندگان مجلس رای ندادند تا از حقوق آنها دفاع کند.
وی خطاب به فرجیدانا خاطرنشان کرد: آقای وزیر علوم چه کسی از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. این همه توهین برای چه؟ من حتی یک بار هم با شما دیدار نکردم. چرا باید اینقدر توهین به نمایندگان مجلس شود.
نماینده مردم ورامین در ادامه تصریح کرد: ما همه اصولگرا هستیم و باید از اصول خود ذفاع کنیم. نباید برای ما مهم باشد که نتیجه انتخابات بعد چه خواهد شد و آیا ما رای خواهیم آورد یا خیر یا اینکه ما را تهدید کنند و به ما تهمت بزنند. ما باید در راستای قسمی که خوردهایم تلاش کنیم.
نقوی با بیان اینکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود: دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدید میشوند و باید مراقب بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخیها تهدید میکنند اگر استیضاح انجام شود دولت دیگر با ما کار نمیکند. نامههای ما را جواب نمیدهد و با ما مشکل پیدا خواهد کرد. ولی برای ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستای آن است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید از اصولمان، از اسلام، انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم. ما باید از حجاب همسر آقای فرجیدانا که خانم محجبهای هستند دفاع کنیم.
وی با اشاره به همایشی که در 17 تیر امسال در یکی از دانشگاههای کشور برگزار شد گفت: در این همایش که هزار دانشجوی دختر و پسر دعوت شده بودند و بعد از انتخاب روحانی به عنوان رئیسجمهور بود سخنانی عنوان شد.
وی افزود: در این همایش سخنران میگوید که تا چه زمانی این صداوسیما باید یکطرفه حرف بزند، تا چه زمانی باید برای ورود نمایندگان واقعی به مجلس و یا مسند ریاستجمهوری (این در حالی است که چند ماه از انتخاب روحانی نمیگذرد) یا مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتی باشد و وی نیز چشماش به دهان فرد دیگر باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم واکنش مسئولان وزارت علوم نسبت به این همایش گفت: این اتفاقات در دانشگاه ما صورت گرفته است مسئولان وزارت علوم بعد از این همایش نسبت به برگزارکنندگان آن چه واکنشی نشان دادند؟ دریغ از یک تذکر.
نقوی ادامه داد: در این همایش سخنران عنوان میکند که تمام شما (حکومت) تمام پول مملکت را به سپاه، بسیج و اطلاعات میدهید این مطالب در دانشگاههای ما گفته میشود. در این همایش نسبت به حاکمیت میگویند که شما نمیتوانید درب دانشگاهها را ببندید، دهان مردم را نیز نمیتوانید ببندید.
نماینده مردم پیشوا و ورامین در ادامه تصریح کرد: انجمن اسلامی دانشگاهی در تهران مراسم افطاریای برگزار میکند که نوریزاد نیز در این افطاری دعوت بود. چه کسی نوریزاد را نمیشناسد؟ وی در این جلسه خاطرهای را عنوان میکند که بنده نمیتوانم آن را اینجا بیان کنم البته متن آن را به آقای لاریجانی تحویل میدهم.
نقوی خاطرنشان کرد: شهدای ما خون خود را برای این انقلاب دادند. حال آیا این انجمن اسلامی دانشگاههای ما است؟ چه کسی اجازه داد نوریزاده در این مراسم دعوت شود.
وی با انتقاد از کسانی که استیضاح را سیاسی عنوان میکنند گفت: نگویید این استیضاح سیاسی است بنده گرایش سیاسی ندارم و ما در این موضوع دعوای سیاسی نداریم مگر آقای کوثری جناحی عمل میکند؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته بیش از 40 تشکل سیاسی در دانشگاهها تاسیس شده است و نشریههایی نیز در دانشگاهها چاپ شده است ما از آقای فرجیدانا میخواهیم که چه وزیر بودند یا نبودند این نشریات دانشگاهی را مطالعه کنند و ببینند چه کسانی با چه گرایشاتی آنان را چاپ میکنند.
پخش فیلم فعالیت یک سرپرست دانشگاه و توفیقی در فتنه و اظهارات فرجیدانا درباره فتنهگران
جلسه استیضاح وزیر علوم از صبح امروز چهارشنبه در خانه ملت در حال برگزاری است.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی خانه ملت در موافقت با استیضاح رضا فرجیدانا سخن گفت.
در حین سخنان نقوی حسینی فیلمی از دیدار وزیر علوم با تشکلهای دانشجویی در 30 تیر امسال به نمایش درآمد.
در بخشی از این فیلم حضور سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز (دکتر دعایایی) در تجمع فتنهگران در سال 88 هم به نمایش درآمد.
پخش اظهارات توفیقی در جمع متحصنین فتنه 88 از دیگر بخشهای این فیلم بود.
در بخشی از این فیلم که به دیدار تشکلهای دانشجویی با وزیر علوم در ماه مبارک رمضان اختصاص داشت، یکی از دانشجویان اظهاراتی پیرامون فعالیت فتنهگران در دانشگاهها مطرح میکند که وزیر علوم پاسخ میدهد: متأسفم که سیستم اطلاعاتی این مملکت آنقدر عقبمانده است که .....
نقوی حسینی که پخش فیلم در حین اظهارات او صورت گرفت، در واکنش به اظهارات وزیر در این فیلم اظهار داشت: سیستم اطلاعاتی کشور رد کرده (اشاره به حضور یکی از مسئولان دانشگاهها در جمع فتنهگران)، سیستم اطلاعاتی کشور بسیار قوی است و به شما اطلاع داده اما شما نپذیرفتید.
بخشی از این فیلم نیز تصاویر حضور سرپرست فعلی دانشگاه چمران اهواز (دکتر دعایایی) در جمع فتنهگران در سال 88 را به نمایش درآورد.
بخش دیگری از این فیلم نیز به قرائت بیانیه توسط دکتر دعایایی اختصاص داشت.
همچنین در این فیلم به بخشی از سخنان وزیر مبنی بر اینکه «اگر یک کسی سخنرانیاش نوار شده و پخش میشود و شما پشت صحنه آن را نمیدانید دلیل نمیشود مسئلهای را به وی منتسب کنید».
در حین پخش این بخش از اظهارات وزیر، تصاویر جعفر توفیقی در فیلم پخش شده در مجلس به نمایش درآمد.
همچنین در بخشی از این فیلم، اظهارات جعفر توفیقی در جمع متحصنین فتنه 88 پخش شد که در آن وی بیان میکند: «واقعیت این است که تجربه خود من این است که در اتفاقی به اندازه این اتفاقی که افتاد روحیه مردم را جریحهدار نکرد. اینگونه متأسف و متأثرشان نکرد، آن هم در این سطح ملی، اینکه ما به رأی مردم توهین کنیم، در رأی آنها دستکاری کنیم و متأسفانه رأیی را به اسم کسانی بگذاریم که حریم اخلاق و ادب و همه چیز را فروریختند».
توفیقی در ادامه بیان میکند: «از هر جنبه نگاه میکنیم خود این تأسف و تألم بسیار گسترده است. ما رأی به شخصیت سالم، مدیر، باتقوا و مدبری مانند مهندس موسوی را بگیریم و به اسم کسانی بنویسیم ... که انقلابیون چندروزه هستند؛ جالب است».
پس از پایان پخش این فیلم، نمایندگان فریادهای احسنت احسنت سر دادند.
چرا شبکههای ماهوارهای از وزیر علوم حمایت میکنند؟بازگرداندن قاچاقچی مواد مخدر به دانشگاه/ترویج فرق وهابیت و بهائیت در دانشگاهها
محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال 76 دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گستردهای را داشتهاند و دشمنان میخواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.
وی افزود: از سال 76 به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه 78 شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرتطلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.
آصفری ادامه داد: سال 88 نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاهها رفت که فتنه 88 به بار آمد. البته مردم در 23 تیر سال 78 و 9 دی سال 88 جواب فتنه را دادند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر میداند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانشبنیان باشد و درگیریهای جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فرجیدانا با این بیدر و پیکری در فضای دانشگاه نمیشود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال 92 تا 21 خرداد سال 93 چه اتفاقاتی در دانشگاهها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر میشد.
آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزشهای انقلابی میداند.
وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه میدهم گفت: توزیع شبنامه منافقان و همچنین شبنامههایی در حمایت از آشوبگران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمعآوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاهها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاهها بوده است.
وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینهکرد پول بیتالمال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائلهای مثل 18 تیر جدیدی در دانشگاهها رقم بزنند.
آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوبگر و مسئلهدار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاهها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.
نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکردهایم.
آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصبها بیتوجهی کرد و در عزل و نصبهای خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصابها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال 78 و 88 را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.
این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جملههای خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟
وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم میخواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.
وی به حمایت شبکههای ماهوارهای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکههایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟
آصفری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسانه های بیگانه علیه نظام شایعهافکنی و سیاهنمایی میکنند و حال افرادی فضای دانشگاه را به سمتی بردند تا عضو هیأت علمی و ریاست دانشگاه نیز اینگونه جوسازیهای رسانههای بیگانه را دنبال میکند.
وی افزود: امروز صد نشریه دانشجویی غیرهمسو با نظام منتشر میشود که تعداد آن نیز در حال افزایش است و این نشریات برای جریان دانشجویی حاشیه درست خواهد کرد. این نشریات نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاهها وجود دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای فرجیدانا نسبت به انتشار این نشریات عنوان میکنند که تمام آنها درهیأت نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار میگیرد، این درحالی است که بعضی نشریات اصلاً مجوز نگرفتهاند اما با پول بیتالمال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطی را چاپ میکنند.
وی با اشاره به اهانتهایی که نسبت به مراجع تقلید در دوره وزارت فرجی دانا از طرف دانشگاههیان صورت گرفته، گفت: یکی از اساتید دانشگاه که منصوب آقای فرجیدانا نیز بود، هنگامی که آیتالله مکارم شیرازی دعوت وزیر علوم را برای حضور محضر ایشان نمیپذیرد، نامهای سراسر توهین به این مرجع عالیقدر مینویسد.
آصفری ادامه داد: این استاد دانشگاه در این نامه خطاب به آیتالله مکارم شیرازی عنوان میکند که ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل حوزوی و دانشگاهی اختلافات اساسی داریم و هیچگاه این اختلافات برطرف نخواهد شد. این استاد دانشگاه همچنین در این نامه عنوان میکند که شما (آیت الله مکارم شیرازی) از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ترویج فرقه ضاله وهابیت و بهائیت در دانشگاهها شکل گرفته است، گفت: ما میخواهیم نظر آقای فرجی دانا را نسبت به ترویج فرقه وهابیت و بهائیت در دانشگاهها بدانیم.
وی با اشاره به آنچه که در یک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در این مدت سیاهنمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی چهرههای سیاسی مسئلهدار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتای ۲۸ مرداد، زیر سؤال بردن پشتوانه نظری ولایت فقیه، تمجید از آقای منتظری، مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و دهها موارد دیگر در دانشگاهها وجود دارد که امروزه در برخی از نشریات دانشگاهی، این موارد انتشار مییابد.
آصفری در ادامه تصریح کرد: میگویند 16 آذر امسال بسیار آرام بوده است، فیلمی که از برگزاری مراسم 16 آذر در یکی از دانشگاهها پخش شده است نشان میدهد چگونه در آن جلسه از فتنهگران حمایت میشود، آیا این 16 آذر آرامی است؟ نمیشود از این مسائل به سادگی گذشت.
این نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت گفت: امروز مجلسی دارد وزیر علوم را استیضاح میکند که تعامل بالای خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسی بیشترین رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت داده شده است. حال اگر نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند بنا به تکلیف بوده است.
زارعی:
جزو حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد بودم/سه هزار بورسیه ادعایی 190 نفر شدند/یک برادرم شهید شده و دوتای دیگر اصلا دانشگاه نرفتهاند
علیاصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه در صحن علنی، گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجیدانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.
وی ادامه داد: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاحکنندگان قرار گرفتم.
وی با اشاره به حضور حداقل در 6 جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیونها نیز حضور داشتند، گفت: من بحث خود را به بورسیهها محدود میکنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.
زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم مشخص بود که لیستهای تهیه شده با عجله تدوین شده است و فقط نام و نام خانوادگی بدون هیچگونه اطلاعات دیگری مطرح شده است.
وی ادامه داد: ما در آن جلسه از مسئولان وزارت علوم پرسیدیم چرا گفتید فرزندان مسئولان از بورس غیرقانونی استفاده کردهاند و در سایتها اسامی را منتشر کردهاید که آنها جواب دادند ما هیچ اسمی را منتشر نکردیم و مدیران نظارت این کار را کردهاند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از معاونت و وزارت علوم خواستیم که پروندهها را بیاورند و وقتی آنها را مطالعه کردیم مشاهده کردیم که هیچ موضوع خاصی نیست که آنان نیز بعد گفتند ما اصلاً چنین ادعایی را مطرح نکردیم و برای جلسه بعد نیز لیستها را اصلاح کردند.
وی در مورد نامهای که وزارت علوم به شخص خودش داده است، گفت: در فهرست بعدی که تهیه شد، سه هزار نفر به 190 نفر کاهش پیدا کرد و اگر همه مصوبات سازمان دانشجویی در مورد آنها صورت گیرد این تعداد نیز به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد.
زارعی اظهار کرد: 500 نفر در فهرست اعلام شده افزایش سن داشتند اما اگر پروندهها را مشاهده کنیم میبینیم که 729نفری که مشمول بورس خارج از کشور شدهاند به 430 نفر کاهش یافته و هزار و یازده نفر نیز جز مربیان هستند که اصلاً در این بحث قرار نمیگیرند.
وی از اعتراض اعضای کمیسیون به مسئولان وزارت علوم در مورد انتشار عدد بدون استناد سه هزار نفر سخن گفت و افزود: به آنها گفتیم چرا فضای کشور را خراب میکنید و چرا در پایگاههای اطلاعرسانی مطلب مینویسند که بورسیه دوستان نمایندگان مجلس با مشکل مواجه شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد خود من که گفتهاند و برادرم در فهرست بورسیههای غیرقانونی هستند، باید بگویم که من سه برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب شهید شده و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند و اصلاً به دانشگاه نرفتهاند.
این موافق استیضاح در پایان گفت: همین روشها و بداخلاقیها جزء دلایلی است که ما را به این نقطه یعنی استیضاح وزیر علوم رساند.
وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است
جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجیدانا صحبت کردم.
وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم میپردازم.
هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانهها که میگویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصههای این وزارتخانه است.
نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیدهای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاهها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.
هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاهها نشاندهنده حیف و میل بودجهای در برخی از این دانشگاهها خواهد بود.
وی افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این لیست را دست بنده دیدهاند. این لیست حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاهها در سالهای گذشته دارد. این بودجه و این توزیع اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100 درصد است.
هروی ادامه داد: برخی از دانشگاههای ما متاسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب میگیرند. بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند و این موضوع به آنها اعلام شد و این دلایل مستند برای کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از کارهای خوب وزارت علوم در همین مهرماه این بود که با رشد منفی و مثبت افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی از دانشگاهها که با رشد منفی نسبت به دانشگاههای همسطح و گاه با دانشجوی کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.
هروی تاکید کرد: آن عدالتی که شما میگویید این است اکثر نمایندگان اینجا نمایندگان مناطق محرومند اما آیا آمدند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجههای وزارت علوم در میان دولتها در سالهای گذشته آیا به این دقت برخورد شده بود.
وی افزود: این دولت در همین زمان کوتاه با این موضوع به دقت عمل کرد بنابراین ما بر اساس وضعیت موجود دانشگاههای همطراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویان هم هماندازه است اما میزان بودجه برخلاف ضرایب و شاخصههایی که در نظر گرفته میشود کاملا متفاوت است. بنابراین همه این کار انجام شد.
نماینده مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم برای اولین بار وضعیت اعتبارات دانشگاههای کشور را سامان دهیم که این یک حرکت عملی و گام جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عدیدهای در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: هرچند در کمیسیون تلفیق تمام تلاشها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم اما در همین چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انشاءالله در بحث کمیسیون تلفیق در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.
هروی خاطرنشان کرد: بحث توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالی در همین 9 ماه گذشته قابل تغییر و ستایش وزیر و معاونینش است. این شعار نیست و دوستانی که میگویند شعار داده شده مشاهده کنند که این نمونه عینی کاری است که دارد انجام میشود. کاری که در دولتهای گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحیح میشود و رویه مناسبی به خود میگیرد.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این 9 ماه انجام شد تلاشهای کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی آموزش عالی بود. میدانیم که توسعه کمی آموزش عالی در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نگرفته است لذا دعوت کردیم از وزیر و معاونین وزارت علوم تا جلساتی تحت عنوان و محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشت باشیم که با استقبال بسیار خوب وزیر و معاونینش مواجه شدیم.
هروی تاکید کرد: آنها نیامدند بگویند که این یک موضوع جناحی است و غیره و حال برخی میگویند همه کارهای آنها جناحی و سیاسی شده پس این جلسات چیست؟
این نماینده مجلس گفت: جدیت وزارت علوم در تداوم برگزاری این جلسات قابل تغییر است. ما 10 _15 جلسه داشتیم و وزیر و معاونینش حتی یک جلسه هم غیبت نکردند. دقت عزیزان در حضور و پیگیری عدالت آموزش قابل تقدیر است و دستیابی به نکات مثبت این کمیته نشان از برنامهریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامههایی است که وزیر در آغاز اعلام کرده بود.
هروی گفت: ماموریت آموزش عالی آنگونه که برخی استیضاحکنندگان گفتهاند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموریتی که ما برای وزارتخانه اشاره میکنیم توسعه حوزههای علمی به جای حوزههای نفت است.
هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستینها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامهریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامهریزی داشته و این مسائل در ماههای گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.
هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایانپذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماههای گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانهها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطلمانده در دانشگاهها بوده است، گفت: برای اولینبار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بودیم، تفاهمنامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانههای دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور میماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکتهای وزارت علوم گامهای جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان میدهد که این اسناد در نوع خود در شاخصههای آموزش بینظیر است.
هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجیدانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار میزد؟ عده ای با بیانصافی میگویند که تلاشی نشده است.
وی با اشاره به برنامههای وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماههای گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچهای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.
هروی ادامه داد: چرا استیضاحکنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمیبینند. وقتی عیب را میگوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.
وی با اشاره به بحث بورسیههای غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاحکنندگان بحث برخورد با بورسیههای غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.
وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سالهای گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.
هروی ادامه داد: در سالهای گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند میتوانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شدهاند از یک رشته هستند.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس میشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشستهاند؟ چگونه بعضیها این قضیه را توجیه میکنند؟
وی ادامه داد:اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده میکردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا میگرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز میشدند.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیههای غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامههای این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را میگذراندند.
هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر 12 است کسانی نیز با معدل زیر 14 کارشناسی ارشد گرفتهاند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شدهاند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیهها بیقانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیههای غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.
وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت: ما در مراجعه به آمارها به پایگاههایی استناد میکنیم که از رتبههای علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.
هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،اظهارات ناصواب میکنند؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان میکند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانهها که عنوان میکنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.
وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارکهای علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد ارتقا یافته است.
جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام میکنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطیها از این قضیه بسیار بهره میبرند.
امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار میشد نه استیضاح/اگر فرجیدانا ابقا شود بداند این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در جلسه علنی استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مخالف این استیضاح با اشاره به بحثهای مخالفان و موافقان همه نمایندگان را دلسوز نظام و انقلاب و شهدا نامید و گفت: دغدغه ما دغدغههای شخص وزیر علوم نیز هست و هیچ کس نیز منکر آن نیست.
وی اختلافنظر نمایندگان در مورد عملکرد وزیر علوم را اختلاف در شیوه و عمل دانست و با اشاره به اینکه هیچکس نمیتواند ادعا کند که وزیری بدون اشکال است، اظهار کرد: ما بدترین گزینه یعنی استیضاح وزیر را انتخاب کردیم، در حالی که راه های مختلف دیگری نیز داشتیم.
جعفرزاده ایمنآبادی با طرح این سؤال که چه کسی از نتیجه این استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: ببینید، افراطیون خارج از کشور چه جنجالی به راه انداختهاند؛ ما چه کسی را میخواهیم استیضاح کنیم؟
وی در مورد ویژگیهای شخصیتی وزیر علوم گفت: شاید خود آقای فرجیدانا راضی به بیان این مطالب نباشند؛ من قبلاً ایشان را نمیشناختم و مگر خود شما نمایندگان موافق استیضاح در روز رأی اعتماد نگفتید که ایشان ولایتمدار و نمازشبخوان است؟
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: حتماً پاسخ این است که آن روز تکلیف چیز دیگری بود و امروز نتیجه فرایند عملکرد وزارت علوم استیضاح وزیر است؛ اگر نتیجه استیضاح، خروج آقای فرجیدانا از وزارت باشد چه کسانی خوشحال میشوند؟
وی رأی آوردن استیضاح را موجب خشنودی افراطیون، معاندان و ضدانقلابها خواند و با انتقاد از موافقان استیضاح به جهت آب ریختن به آسیاب دشمن گفت: فیلمی پخش کردند اما زمان آن کی بود؟ این سخنرانی مربوط به بعد از واقعه کوی دانشگاه است که ممکن است آقای توفیقی اشتباهاتی نیز در آن داشته باشند.
جعفرزاده ایمنآبادی تصریح کرد: اگر آقای فرجیدانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمیتوانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.
وی با اشاره به سوابق وزیر علوم در جریان تأسیس سپاه استان فارس و حضور در قاطبه جبهههای جنگ تحمیلی گفت: ما بر رأی خود به ایشان استواریم و اگر اشکالاتی وجود دارد از ایشان قول میگیریم که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره بحث بورسیهها بیان کرد: 3 هزار نفر به هر دلیلی بورسیه شدهاند. آقای فرجیدانا بعد از تصدی وزارت گفتند ما آنها را به احترام دولت قبل میپذیریم، اما فهرست را با قانون تطبیق دهید.
این مخالف استیضاح با یادآوری اینکه از این لیست بورسیه 700 نفر با هیچ قاعده و قانونی منطبق نیست، گفت: در پرونده 270 نفر از آنها حتی یک برگه وجود ندارد، ما چه جوابی به مردم و دانشجویان خواهیم داد، در حالی که از 270 نفر از این فهرست نمیتوان دفاع کرد.
نماینده مردم رشت گفت: در روند انتصابات وزیر علوم ایراداتی میگیرند؛ اشکالی ندارد شما بیایید و روند انتصابات را 100درصد به تفویض کنید و بعد از او پاسخ بخواهید؛ وقتی وی نمیتواند 100درصد درباره انتصابات اظهارنظر کند و شورای دیگری در این باره تصمیمگیرنده است، چرا فرجیدانا باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه وزارتخانه علوم برای نخبگان و درسخواندگان تصمیم میگیرد، تصریح کرد: جرم فرجیدانا این است که از جامعهای که میخواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.
جعفرزاده ادامه داد: حال با این روند باید امروز جلسه استیضاح وزیر برگزار شود یا جلسه تشویق وی؛ آقای فرجیدانا در انتصابها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و نظر آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است.
نماینده مردم رشت، با اشاره به برخی از انتصابات وزارت علوم تصریح کرد: 64درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاهها کنار رفتهاند پایان مدیریتشان بوده است و 8درصد نیز استعفا دادهاند و در این میان 28درصد نیز برکنار شدهاند که این حق هر دولتی است که تیم خود را سرکار بیاورد.
وی ادامه داد: دولت نهم در دو ماه ابتدایی حضورش 20نفر از رؤسای دانشگاهها را عوض کرد در حالی که وزارت علوم دولت یازدهم در مدت مشابه 4رئیس دانشگاه را عوض کرده است.
جعفرزاده با اشاره به طرح موضوع نشریات دانشجویی از سوی استیضاحکنندگان اظهار داشت: مگر فقط رئیس دانشگاه میتواند به یک نشریه مجوز بدهد؛ شما باید بروید و از نهادهای دیگری که در ارائه مجوز به نشریات نقش دارند هم سؤال کنید.
جعفرزاده اظهار داشت: افکار عمومی از ما سؤال خواهد کرد که چرا کسی که سابقه انقلابی داشته، فرمانده سپاه بوده و لیستی از خصایص انقلابی و معنوی برای او شمردهایم، استیضاح میشود.
وی با تأکید بر اینکه عدهای میخواهند بین مجلس و دولت یازدهم شکاف بیندازند، تصریح کرد: امروز مجلس نشان دهد که دلسوز نظام و انقلاب بوده و هست و از وزیر ولایتمدار خود حمایت خواهد کرد و انشالله امروز با کمک شما وزیر علوم ابقاء میشود و این شخصیت پس از ابقای خود میفهمد که از مجلس اصولگرا رأی گرفته است.
نماینده مردم رشت، اضافه کرد: ما پس از جلسه استیضاح باید به دنبال مطالبات اصلی مردم یعنی خروج از رکود، رونق اقتصادی و رفع بیکاری برویم و مردم از ما انتظار دارند که نتیجه جلسات مجلس که از جیب آنها برایش هزینه میشود به نفع آنها باشد.
جعفرزاده در پایان تصریح کرد: همه باید به این دولت کمک کنیم؛ هشت سال به آن دولت کمک کردید و یک سال هم به این دولت کمک کنید.
اگر خطایی داشتهام کمک کنید آن را اصلاح کنم/مگر میشود به آشوبطلبها مجوز بدهم
رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن عرض ادب و احترام به نمایندگان و مردم گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور دانستند و حقیقت این است که درست است من برای پاسخگویی به دغدغههای برخی از نمایندگان که برای اصلاح امور خواستار استیضاح شدهاند به مجلس آمدهام و حضور پیدا کردهام اما فرصتی به دست آمده است که گزارشی از عملکرد 9 ماهه خودم بدهم تا اگر نقطه ابهامی در آن وجود دارد روشن شود.
وی با یاد شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت خاطرنشان کرد:امروز حملات گستردهای به غزه شده است که با این حملات خون تازهای برای مقاومت در غزه جاری شده است بنابراین جا دارد که در اینجا یاد این شهدای مظلوم غزه را گرامی بداریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت امام جعفر صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام (ره) در وصیتنامه الهی و سیاسی خود گفتهاند که ما مفتخریم که مذهبمان جعفری است و فقه در کشور ما یکی از آثار مذهب جعفری است که جا دارد سخن خود را در حوزه علم و فناوری با این موضوع شروع کنم که امام صادق (ع) با مکتب خود در حوزه علوم جدید،فیزیک و شیمی تحولی را ایجاد کردند که بعدها در زمان هارونالرشید و امامت حضرت امام موسی کاظم (ع) شاهد شکوفایی علم در جهان بودیم.
وی ادامه داد:این را از آن جهت بیان کردم که آنچه در زمانی به کار گرفته شود در همان زمان جواب نمیدهد و واقعا حتی اگر خطایی رخ بدهد سالها بعد خود را نشان خواهد داد.
فرجیدانا با اشاره به روند پیشرفت علمی کشور، تصریح کرد: جا دارد شما را به روند پیشرفت علمی کشور معطوف کنم. بر اساس آمارهای موجود سهم کشورمان در زمینه مقالات در سال 2014 به 1.6 درصد برسانیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: اگر رکود علمی هم باشد به خاطر سیاستهای 6 سال قبل است.
وی به جایگاه مقالات ما در سال 2014 اشاره کرد و گفت: آنچه در وزارت در 9 ماه گذشته انجام شده است اثر شگرفی است که با تلاش به دست آمده، نگذاریم سکههای فرعی در این بازار به جای سکههای اصل رواج پیدا کند.
فرجیدانا ضمن اشاره به فرایند داوری مقالات افزود: آنچه در صحنه آموزش عالی ما با آن دست و پنجه نرم میکنیم نتیجه عملکرد و سیاستهایی است که 4 تا 6 سال قبل بودهاست. اگر رکودی میبینید، اگرچه من نمیبینم و اگر باشد تلاش میکنیم تا برطرف شود ولی به هر حال نتیجه عملکردی است که سالها قبل انجام شده است.
وی با بیان اینکه باید ببینیم با این قضاوتها چه میگیریم گفت: چرا این جهتگیریها را داریم ما نباید درگیر جهتگیریهای شتابزده شویم.
فرجیدانا به روند رشد علمی از سال 2000 به بعد اشاره کرد و گفت: الان به جایی رسیدیم که استناد به مقالات ما قابل توجه است.
وزیر علوم افزود: من مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.
فرجی دانا با طرح این سوال که پیشرفت علم صرفا به معنی چاپ مقاله است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور بر این نکته تاکید داشتند که باید نتایج علم در متن جامعه وارد شود.
وی اولین معیار پیشرفت علم را میزان «پتنت» خواند و بیان کرد: من آمار را اعلام نمیکنم که دلسردی ایجاد نکند؛ اما میزان 10 هزار پتنت در سال 86 چند سال بعد به 3 هزار کاهش یافت بنابراین این چرخه معیوب است و ما باید میزان پتنت خود را افزایش دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: ما برنامه جامعی برای آن فراهم کردهایم تا اقتصاد دانشبنیان را تقویت کرده و به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت شرکتهای دانشبنیان عمل کرده باشیم.
وی با یادآوری اینکه قانون مربوط به شرکتهای دانشبنیان از سال 87 تا یک سال پیش خاک میخورد و 5 سال معطل اختلاف میان معاونت فناوری و وزارت علوم شده بود گفت: در این زمینه دو شرکت ثبت شده بود و ما این اختلاف را میان این دو نهاد رفع کردیم.
فرجی دانا از اختلاف به عنوان شیطان نام برد و خاطرنشان کرد: من امروز اینجا هستم که ارتباط خود را تحکیم بخشیم و اگر خطایی هم از من سر زده است نصایح نمایندگان استفاده کنم؛ اگر میگوییم اصولگرا و اصلاحطلب یک همچنین اصلاحی را در نظر داریم.
وی از تقویت نقش پارکهای فناوری در دوران تصدی خود بر وزارت علوم خبر داد و گفت: در صحنه آموزش عالی سعی در ممانعت از توسعه غیرهدفمند که در دید مقام معظم رهبری بسیار مظلوم است داشتیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نشان دادن اسلایدی گفت: در میان سالهای 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی داشتند و از 950 به 2500 موسسه رسیدند.
وی با تقاضا از نمایندگان برای اعمال نگاهی دیگر به این آمار اظهار کرد: 72 سال عمر آموزش عالی در کشور 950 موسسه داشته و در 8 سال به 2500 رسیده است اما کاسه ما همان کاسه بوده است و همیشه 2.5 درصد بودجه آموزش عالی داشتهایم که نتیجه خود را بعدا نشان میدهد.
فرجی دانا گفت: اگر نتوانیم قدمهای کیفیتبخش برداریم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانهای خارج از کشور/مطالبات برحق نمایندگان را کاسبکارانه جلوه میدهند
بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح وزیر علوم پشت تریبون قرار گرفت.
در ابتدای نطق نوباوه گزارشی از تبلیغات رسانههای خارجی درباره موضوع استیضاح فرجی دانا به درخواست وی پخش شد و نماینده مردم تهران پس از پخش این گزارش گفت: یکی از مهمترین مباحث من افشار جریان رسانهای و هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانهای خارج از کشور است.
وی ادامه داد: هماهنگی گستردهای صورت گرفت تا یک دروغ کثیف به عنوان بورسیهها به جای مطالبات اصلی نمایندگان جایگزین کنند.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه از این دروغسازیها دو هدف دنبال میشد اظهار داشت: اولین هدف انحراف موضوع اصلی استیضاح و نگرانی نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم با مسئله بورسیهها بود و دومین موضوع نیز ناکارآمد نشان دادن وضعیت فعلی مجلس و نمایندگان بوده است.
نوباوه ادامه داد: یک جریانسازی مطبوعاتی و رسانهای است که در این مورد صورت گرفته است؛ مجلس و نمایندگان نگرانند و اصل بحث، استیضاح یک وزیر نیست کمااینکه اشکالات عمدهتری در وزارتخانههای دیگری وجود دارد ولی برخورد اینچنینی با آن نمیشود و روند خود را طی میکند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما میخواهیم بگوییم در جریان تبلیغاتی یک هماهنگی میان داخل و خارج رخ داده که مجلس را ناکارآمد نشان دهد و مطالبات برحق نمایندگان ملت را به عنوان خواستههای کاسبکارانه جلوه دهد همانطور که آقای وزیر نیز این صحبت را در جمع دانشجویان کرده و گفتند اگر به خواستههای برخی نمایندگان تن میدادند استیضاح نمیشدم.
ادامه دارد...