به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عصر روز دهم» با حضور مجتبی راعی کارگردان فیلم درحالی شب گذشته در برج میلاد برگزار شد که راعی از وضعیت اکران فیلم ها و همچنین نقش تلویزیون در پایین آمدن سلیقه مخاطب گلایه کرد.
در ادامه سلسله نشست های هفته فیلم های عاشورایی، فیلم عصر روز دهم ساخته مجتبی راعی با استقبال گسترده مردم در برج میلاد تهران نمایش داده شد و پس از اکران نشست نقد و بررسی فیلم با حضور این کارگردان برگزار شد.
راعی با اشاره به روند ساخته شدن فیلم سینمایی عصر روز دهم گفت: قرار بود ابتدا این فیلم را رسول ملاقلی پور بسازد و درحالیکه رفته بود و بسیاری از صحنه ها را نیز دیده بود اما متاسفانه عمرش به دنیا نبود هرچند از نظر من این فیلم هر ارزش و ثوابی داشته باشد متعلق به ملاقلی پور است.
وی ادامه داد: منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم بعد از درگذشت ملاقلی پور پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد و هدف اولش این بود که یاد ملاقلی پور زنده بماند، البته من هم شرط کردم که هرگز فیلمنامه ای که ملاقلی پور نوشته بود را نخوانم و تنها خط داستانی را حفظ کنم.
عصر روز دهم برای عراقی ها حکم یک سند را دارد
راعی با اشاره به اینکه در این فیلم سعی کرده بین فضای مستند و داستانی تعامل ایجاد کند گفت: این فیلم امروز فارغ از داستانی که تعریف می کند حکم یک سند برای عراقی ها را دارد زیرا بسیاری از جاهایی که ما در فیلم تصویربرداری کردیم بعد از سال 2003 یا خراب شده و یا اینکه از بین رفته است.
کارگردان فیلم عصر روز دهم با اشاره به فیلمبرداری یکی از سکانس های اصلی فیلم در روز عاشورا گفت: در روز عاشورا مراسم خاصی بین دو حرم برگزار می شود به نام طواریج که در آن مردم عزادار پای پیاده و بر سر زنان به سمت حرم حرکت می کنند.
وی ادامه داد: این اتفاق فقط یک روز در سال رخ می دهد و اگر ما نمی توانستیم صحنه هایی که میخواستیم را ضبط کنیم باید یک سال دیگر منتظر می شدیم.
راعی با اشاره به بازی خوب هانیه توسلی در این فیلم گفت: هانیه توسلی به خوبی دو نقش در این فیلم بازی کرد و ضمن آنکه به ما کمک کرد تا ریتم فیلم خوب شود و تایم آن کوتاه شود نقش خود را نیز به خوبی ایفا کرد.
وی درباره مشکلات گروه درساخت این فیلم گفت: زمانیکه ما در عراق بودیم آمریکایی ها حضور داشتند. روز عاشورا نیز گروه زحمت زیادی کشید و از صبح زود تا ساعت 3 بعداظهر مدام فعالیت می کردند و هیچ چیزی نتوانستند بخورند.
کارگردان «تولد یک پروانه» ادامه داد: قرار بود در فیلم عصر روز دهم گلشیفته فراهانی بازی کند و بازیگری که برای نقش دوخواهر اصلی فیلم رسول ملاقلی پور در نظر گرفته بود گلشیفته فراهانی بود، اما فراهانی به جای حضور در این فیلم بازی در فیلم ریدلی اسکات را پذیرفت و وی را به ما ترجیح داد و ما نیز بعد از او هانیه توسلی را انتخاب کردیم.
وی با تشکر از پورامین فیلمبردار عصر روز دهم گفت: دوربینی که ما در این فیلم استفاده کردیم برای قرارگرفتن بر روی سه پایه طراحی شده بود اما فیلمبردار ما به خوبی توانست با این دوربین به سیستم دوربین روی دست فیلمبرداری کند و اضطراب و عدم ثباتی را که مدنظر من ود را به خوبی نشان دهد.
راعی درباره وضعیت اکران فیلم عصر روز دهم و سایر فیلم های دینی گفت: وضعیت اکران در سینمای ایران همیشه مریض بوده است. اینکه یک فیلمی به خاطر پرفروش بودن گفته شود فیلم خوب است و یک فیلم به خاطر کم فروش بودن فیلم بدی باشد معیار درستی نیست.
وی با اعلام اینکه فروش فیلم ها طبیعی نیست گفت:هیچ ساز و کار منطقی در اکران فیلم ها وجود ندارد ما به عنوان فیلمساز فقط فیلم می سازیم و اصلا اکران را نمی توانیم پیش بینی کنیم زیرا فیلم های زیادی هستند که به خاطر فضاسازی می فروشند اما فیلم خوبی نیستند.
راعی با اشاره به اینکه فیلم خوب تا ابد بیننده دارد گفت: گاهی یک فیلمی در شبکه نمایش خانگی یا در سال های بعد از اکرانش دیده می شود و توسط مخاطبان جدی گرفته می شود آنجاست که مخاطب می گوید چرا این فیلم را در زمان اکران ندیده است.
خبر نداشتم فیلم اکران شده است
کارگردان «ترنج» با انتقاد از زمان اکران عصر روز دهم گفت: زمانیکه این فیلم اکران شد من اصلا خبر نداشتم که فیلم اکران شده است. روز اول اکران دوستی به من گفت خبر نداری که فیلمت اکران شده است؟ من به سرعت به تلویزیون رفتم و گفتم چرا فیلم اینگونه اکران شده است و باید برای آن تیزر بسازیم و پخش کنیم. زمانیکه تیزر ساختیم شب تیزر از تلویزیون پخش می شد و همان دوست به من گفت چرا تیزر پخش می کنی فیلمت را از روی پرده برداشتند.
وی رقابت فیلم ها برای اکران در ایران را ناسالم دانست و افزود: به دلیل اینکه تعداد سالن های سینما در ایران کم است سیاری باهم لابی می کنند تا بعضی از فیلم ها اکران شود و بعضی از فیلم ها نیز اکران نشود و وجود این زمینه لابی در سینمای ایران با توجه به کمبود سالن های سینما طبیعی است.
بعضی تیزرها به مردم راست نمی گویند
راعی با انتقاد از بعضی تیزرهاییکه به مردم راست نمی گویند گفت: گاهی ما آنونس و یا تیزری را از یک فیلم در سینما یا تلویزیون می بینیم اما بعد که برای دیدن فیلم می رویم با اثری متفاوت از آن تیزر مواجه می شویم.
وی ادامه داد: ساختن فیلم دینی دانش می خواهد به صرف اینکه ما به یک موضوع اعتقاد و علاقه داریم و یا اینکه بر اساس روابط خود می توانیم یک فیلمی را بسازیم دلیلی نمی شود که بتوان یک فیلم دینی خوب ساخت.
عضو هیات داوری جشنواره سی و دوم فیلم فجر با انتقاد از وضعیت امروز تلویزیون گفت: تلویزیون در پایین آوردن سلیقه مخاطب در ایران نقش زیادی داشته است زیرا وقتی بیننده تلویزیون دائم سریال های سطح پایین نگاه میکند سلیقه اش نیز نازل می شود.
راعی ادامه داد: منتقد خوب و فیلم بین حرفه ای کسی است که فیلم را خودش انتخاب می کند و می بیند نه آنچه که هرچه تلویزیون پخش می کند را تماشا کند.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم امروز به سینما نمی روند گفت: امروز سینما از سبد بسیاری از خانواده ها به خصوص خانواده های فرهنگی و فرهیخته بیرون رفته است و ما به اشتباه فکر می کنیم که پرفروش بودن و پرمخاطب بودن فیلم ها نشانه استقبال مردم و واقعی است.
محمدرضا عقدایی بازیگر عراقی فیلم عصر روز دهم نیز با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: من سینما و سریال های ایرانی را دوست دارم و علاوه بر بازی در عصر روز دهم در سریال پایتخت و جاده چالوس نیز بازی کرده ام.
وی ادامه داد : امروز وضعیت سینمای عراق اصلا خوب نیست هرچند قبل از حمله امریکا بهتر بود اما سینما در عراق طرفدار دارد و فیلم هایی همچون عصر روز دهم دوستداران بسیاری دارد.
مجتبی راعی کارگردان «عصر روز دهم» گفت: «عصر روز دهم» فارغ از داستانی که تعریف میکند حکم یک سند برای عراقی ها را دارد زیرا بسیاری از جاهایی که ما در فیلم تصویربرداری کردیم بعد از سال ۲۰۰۳ یا خراب شده و یا اینکه از بین رفته است.