معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش گفت: المپیادهای درون مدرسه ای زیربنای توسعه ورزش قهرمانی کشور است.

به گزارش مشرق، پیش از ظهر امروز  مهرزاد حمیدی در نشست خبری پیرامون تبیین برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: مبنای همه فعالیت های حوزه تربیت بدنی اجرای سند تحول بنیادین است که براساس آن مدرسه کانون تحول می باشد.

وی چارچوب کلی برنامه های معاونت را «توسعه تربیت بدنی» و «ورزش همگانی» عنوان کرد و افزود: مبنای توسعه فعالیت های تربیت بدنی تأکید بر درس ورزش در مدارس و توجه به اقدامات مکملی آن است که توسط آموزش وپرورش انجام می شود و در ورزش همگانی همکاری آموزش و پرورش به صورت مأموریت مدار با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان است.

حمیدی با بیان این که با جدیّت به دنبال اهداف متعالی آموزش وپرورش در برنامه ششم توسعه کشور هستیم ، تصریح کرد: برنامه محوری، مدرسه محوری، مشارکت پذیری، علمی و تخصصی بودن فعالیت ها، فراگیری برنامه ها، کیفیت محوری و اخلاق محوری ، هفت رویکرد اصلی برنامه های این معاونت است که مبنا باید در سطح مدرسه و با مشارکت همه ارکان آن شکل بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: اگر به درس تربیت بدنی مدارس توجه جدی نشود قطعا نظام ورزش قهرمانی کشور در سال های آینده فرو می ریزد و در این راستا نباید از نقش خانواده غافل شویم.

وی اضافه کرد: مسابقات ورزش عموما پس از سطح مدرسه در اماکن ورزشی دنبال می شود تا غربالگری ها برای ادامه مسابقات در سطح استانی و کشوری به دست آید.

حمیدی کیفیت بخشی و توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه آموزش را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد و افزود: براساس مصوبه شورای معاونین وزارت آموزش وپرورش  برای پایه های سوم و چهارم دوره متوسطه دوم درس تربیت بدنی از اجرای نظام برنامه ریزی آموزشی جدید اضافه خواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش ضریب نفوذپذیری اجرای المپیادهای درون مدرسه ای را غیرقابل تصور توصیف کرد و ادامه داد: مشارکت پذیری اولیا در اجرای این المپیاد به قدری بالا بود که میزان جذب کمک های مردمی در مقایسه با فدراسیون های ورزشی کشور فقط از فدراسیون فوتبال کمتر بوده است واین یک افتخار برای آموزش وپرورش است.

وی از ابلاغ دستورالعمل کانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای خبر داد و گفت: در سال اول پیش بینی 8 هزار کانون درون مدرسه ای شده است که بتوانند استعدادهای ورزشی درون مدرسه به مراکز تخصصی تر هدایت کنند.

حمیدی از اجرای ورزش صبحگاهی با همکاری رادیو ورزش در سراسر کشور از مهرماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: نوع حرکات و موسیقی آن برای مدت 5 تا 7 دقیقه توسط کارشناسان تربیت بدنی طراحی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش طرح "مدرسه قهرمان" را در راستای مدرسه محوری عنوان کردو افزود: دستورالعمل آن برای اجرا به تمامی استان ها ابلاغ شده که بر مبنای آن تیم مدرسه به شرط احراز شرایط و بر اساس چارچوب های قانونی می توانند به مسابقات استانی، کشوری و حتی ملی هم اعزام شوند.

وی عنوان کرد: طرح مدرسه قهرمان برگرفته از مطالعات بین المللی و نتایج موفقیت آمیز کشورهای توسعه یافته در امر ورزش قهرمانی است و چنانچه با مشارکت همه ارکان مدرسه باشد می تواند منشأ تحول در حوزه های مختلف قرار گیرد .

حمیدی از اجرای طرح «حیاط پویا» برای تمام مدارس کشور از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این طرح دانش آموزان خارج از ساعات آموزشی مدرسه می توانند در کارهای ورزشی فوق برنامه مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در موقع لزوم می توانند در اجرای بهینه پروژه مهر همیار ارکان دیگر مدارس باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش با اشاره به وضعیت اماکن ورزشی برای فعالیت های دانش آموزان کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه هزار مکان ورزشی فعال داریم و 780 فضای ورزشی نیز به صورت نیمه تمام وجود دارد.

منبع: وزارت آموزش و پرورش