نویدی با تاکید براینکه ترمینال سلام اولین اولویت وزیر راه و شهرسازی از بین پروژه های عمرانی مربوط به فرودگاه امام استٰ، درباره زمان بهرهبرداری ترمینال سلام، گفت: همه تلاش ما این است که پروژه سلام تا آخر امسال به بهرهبرداری برسد.
وی پیشرفت کارهای عمرانی را متأثر از تحقق بودجههای دولتی خواند و توضیح داد: سال گذشته رقمی حدود ۷۰ میلیارد تومان بودجه دولتی داشتیم که تنها ۲۰ میلیارد آن محقق شد. امسال هم ۲۸ میلیارد آن محقق شد که قطعاً کفاف پیمانکار را هم نمیدهد.
نویدی با توضیح اینکه سال گذشته تمهید شده بود که بخشی از سرمایه شرکت شهر فرودگاهی به صورت نقدی خرج توسعه پروژه شود، تصریح کرد: بر همین اساس از هزار میلیارد تومان سرمایه ۵۰۰ میلیارد به صورت نقد و چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد به صورت زمین و غیر نقدی به ما تعلق گرفت و در نهایت قرار شد دویست میلیارد تومان از این رقم را سال گذشته و سیصد میلیارد آن را هم امسال به ما بدهند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: بعد از تزریق نیمی از این بودجه، ابتدا پروژه فعال بود و به طوری که از خرداد سال گذشته تا بهمن ۱۳۹۴ کاری ۲ ساله در حدود هفت الی هشت ماه انجام گرفت و پیشرفت خیلی خوبی هم داشت. اما از ابتدای امسال با کمبود اعتبارات و منابع مواجه شدیم و از آنجا که منابع مالی محدود ما نیز نمیتوانست به این بخش تزریق شود سرعت کار کمی کند شد.
وی با اعلام اینکه منابع فعلی فرودگاه خرج عملیاتی چون باند جنوبی، گسترش فضای ترمینال فعلی، اعمال تغییراتی از قبیل نصب آسانسور و گسترش فضای تجاری میشود، گفت: با این حال هیچ گاه اجازه توقف پروژه سلام را ندادیم.
نویدی با بیان اینکه تنها بخشی از پروژه باند جنوبی به دلیل بازنگری درنقشه این پروژه ازسوی شرکت ناکو هلند (بزرگترین شرکت مشاور دنیا در حوزه طراحی فرودگاه و شهر فرودگاهی) موقتاً متوقف شده است، گفت: ناکو درنقشه اصلی ما تغییراتی داده که براساس آن ممکن است برخی از کارهای زیرساختی نیز تغییر کند. به همین دلیل باند جنوبی مشمول این تغییرات و فعلاً متوقف شده است.
وی با اعلام اینکه در حال جذب سرمایه گذار برای تکمیل ترمینال در حال ساخت سلام هستیم، توضیح داد: کل پولی که برای تکمیل ترمینال سلام لازم داریم ۱۲۰ میلیارد دلار است این در حالی است که با افتتاح این ترمینال بین سه تا ۵ میلیون مسافر به صورت سالانه جذب و افزایش ظرفیت خواهیم داشت. بنابراین ترمینال سلام قدرت بازگشت این سرمایه را به سیستم اقتصادی کشور خواهد داشت.
نویدی با بیان اینکه قسمتی از کندی کار هم مربوط به رسیدن تجهیزات خریداری شده مثل دیگهای بخار و غیره است، ادامه داد: دغدغه دیگر ما معماری داخل ترمینال است، به دنبال کسی هستیم که ضمن اینکه علم طراحی فرودگاه را دارد با شناخت کاملی از فرهنگ ما معماری اسلامی ایرانی را به شکل این ترمینال بدهد.
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) راهاندازی ترمینال سلام را برای موقعیت اقتصادی و حتی فرهنگی کشورحایز اهمیت خواند و با اعلام اینکه جزو پیشنهادها است که ترمینال سلام با کارکرد زیارتی افتتاح شود، تصریح کرد: با افزایش سطح خدمات ترمینال سلام به الگویی برای خدمات رسانی به مسافر تبدیل خواهد شد. با اجرای طرحهای پرجاذبه خدماتی و گردشگری میتوانیم مکانی پرجاذبه برای ساکنین اطراف فرودگاه ایجاد کنیم.
شهر فرودگاهی امام با ۱۴ هزار هکتار یک پروژه بسیار عظیم و یکی از بزرگترین شهرهای فرودگاهی دنیا خواهد بود که تکمیل آن زمان میبرد و در همین راستا اجرای پروژههای شهر فرودگاهی فازبندی شده است.