در این راستا برخی از رسانههای داخلی وابسته به جریان اصلاحطلب نیز درست در همان خط خبری انحرافی که بیبیسی فارسی نیز در آن خبرپراکنی میکند دست به خبرسازی زدند.
در همین رابطه افشار سلیمانی سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری اصلاحطلب ایلنا با اشاره به اصل ۱۴۶ قانون اساسی تصریح کرد: «پس از اعلام حضور و استقرار جنگندههای روس در ایران، برخی معتقد بودند این مسئله خلاف اصل 146 قانون اساسی است. این اصل میگوید استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هرچند بهعنوان استفادههای صلحآمیز باشد، ممنوع است و همین موجب شده شبهات بسیاری در عدم رعایت این اصل قانونی وجود داشته باشد.»[1]
محمود صادقی عضو هیئترئیسه فراکسیون امید درباره نامه این 20 نماینده خاطرنشان کرد: «باتوجه به شرایط حساس امنیتی در سطح منطقه و لزوم برخورد جدی با خطر افراط گرایی که منجر به تصمیم مراجع ذیربط نسبت به صدور اجازه به جنگندههای روسیه برای استفاده از پایگاه نظامی نوژه شده و همچنین نظر به لزوم اطلاع نمایندگان ملت از دلایل و پیامدهای این تصمیم که میتواند موجب تقویت همگرایی و هماهنگی بیشتر قوای سهگانه در مقابله با تهدیدات امنیتی شود، این درخواست را مطرح کردیم.»[2]
همین مسئله سبب واکنش سردار حسین دهقان شد و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: «این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.»
وی درعینحال تأکید کرد: «ما بههیچعنوان پایگاهی در اختیار روسها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم.»[3]
رئیس مجلس تصریح کرد: «با روسیه در مسائل منطقهای همکاری داریم. از توجه بیشتر روسیه به مسئله یمن خوشحال هستیم. ایران در حل بحران تروریستی منطقه با روسیه همکاری دارد اما پایگاه نظامی در اختیار روسیه و کشور دیگری قرار نداده است.»
با این اوصاف به نظر میرسد که این 20 نماینده مجلس که اغلب از لیست امید و اصلاحطلب هستند بایستی در راستای اقدامات نظامی و امنیتی کشور توجیه امنیتی شوند تا دلیل اصرار بیمورد آنان با توجه به پاسخهای عدیده و تکراری که مسئولان ارشد نظام در مورد ماهیت این اقدام نظامی که آن را همکاری و نه در اختیار قرار دادن یک پایگاه نظامی به نیروی بیگانه عنوان کردهاند، مشخص شود.
در جریان انتخابات آمریکا نیز وقتی ترامپ از حمایت اوباما از داعش و همچنین 400 میلیون دلاری که آمریکا بهطور مستقیم به ایران فرستاد استفاده تبلیغاتی کرد، باراک اوباما درخواست کرد تا وی توجیه امنیتی شود.[5] گرچه در این دو مثال ماهیت رفتاری جمهوری اسلامی ایران و آمریکا یکی نیست اما بدون مناقشه بایستی گفت که در هر جای دنیا مسئولان وظیفهدارند مسائل شخصی و جناحی را بر مسائل ملی ارجحیت ندهند و این قانونی متداول در هر نقطه از جهان است که بایستی رعایت شود.
از سوی دیگر این 20 نماینده در حالی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه در جهت مقابله با داعش علیه این ائتلاف موضعگیری و تشکیک ایجاد میکنند که در استانداردی دوگانه درزمینهٔ بحران فیشهای حقوقی که جامعه ایران را اندوهگین و ناامید ساخت دست به چنین تحرکات و نامهنگاریهای نزدند که این موارد بهخوبی سطح عمل و عیار نمایندگانی که با لیست امید اصلاحطلبان در مجلس حضور پیداکردهاند را نشان میدهد.
[1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 402305
[2] http://www.asriran.com/fa/news/487697
[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950530000084
[4] www.asriran.com/fa/news/487413
[5] http://www.hemayatonline.ir/TextVersionDetail/13488