قائم مقام حزب اعتماد ملی گفته است: ما اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی رفتارهای دولت باشیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

محسن آرمین؛ از القای تقلّب تا جعل معنایی تفسیر قرآن آیت‌الله علم‌الهدی

محسن آرمین، از فعالان اصلاح‌طلب و از متهمان فتنه سال ۸۸ در یادداشتی تفصیلی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق معترض چند جمله تفسیری از آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد شده و این تفسیر را ناشی از یک دیدگاه تفریطی و یک برداشت مارکسیستی از قرآن کریم عنوان کرده است!

او همچنین از این می‌گوید که تحلیل‌های سیاسی آیت‌الله علم‌الهدی عموماً سطحی است.

آرمین در یادداشت خود می‌نویسد: «حضرت ایشان(علم‌الهدی) در این سخنرانی می‌فرمایند: خداوند متعال... می‌گوید "والله یعصمک من الناس" ‌ای پیغمبر، خدا تو را از ناس حفظ می‌کند. موضوع خطر و سوژه خطر را "ناس" معین می‌کند و سوژه خطر توده است. ناس یعنی توده مردم.»

او همچنین می‌افزاید:

«فقط به یک نکته کلیدی در اظهارات ایشان اشاره می‌کنم که در شکل‌گیری نوع نگاه ایشان به دین و نسبت آن با انسان و نتایج و آثار سهمگین آن در عرصه سیاسی و اجتماعی نقشی تعیین‌کننده دارد و آن فهمی است که ایشان از واژه "ناس" در آیه مذکور دارند. به گمان ایشان چنان که فرموده‌اند "والله یعصمک من الناس" یعنی خداوند تو را از توده مردم حفظ می‌کند. تو گویی که توده مردم سرشتی منحرف و ضدهدایت و فضیلت و اخلاق دارند و به قول ایشان خداوند به پیامبر می‌گوید "از مردم بترس، از یهود نترس، از مسیحیت نترس، از شرک و بت‌پرستی نترس، از تمام تهاجمات و حملات جبهه‌های خارجی کفر و نفاق علیه اسلام نترس؛ اما از ناس بترس، از توده مردم". زیرا "خطر درون توده است". در این نگاه بدبینانه به مردم، جامعه انسانی فاقد قدرت تشخیص نیک از بد است و همواره گرایش به انحراف و فساد و تباهی دارد. نتیجه این دیدگاه انسان‌شناسانه آن است که جامعه و مردم نیازمند قیّم هستند.»

آرمین در ادامه می‌گوید: در این یادداشت تنها به معنای واژه «ناس‌» در قرآن اشاره‌ می‌کنم. برخلاف فرموده آقای علم‌الهدی «ناس» در این آیه به معنای توده مردم نیست؛ بلکه در هیچ آیه‌ای از قرآن ناس به معنای توده مردم در برابر نخبگان نیست. این واژه در قرآن به معانی مختلفی به کار رفته است. گاه به معنای مردمی که ایمان آورده‌اند، گاه به‌معنای مطلق مردم، گاه به‌معنای یهود مدینه و اکثرا به‌معنای مشرکان قریش به کار رفته است.

آرمین سپس با ذکر مثال‌هایی می‌گوید: معنایی که آقای علم‌الهدی از «ناس» دراین آیه به دست داده‌اند به اجماع مرکب همه مفسران بی‌اساس است و حضرت ایشان این آیه را صراحتا تفسیر به رأی کرده‌اند و آن را دست‌مایه‌ای برای اغراض سیاسی خود قرار داده‌اند.[۱]

*چهره‌های جریان سیاسی خاص چندین سال است که در حال تقلّا هستند تا آرای علما و روحانیون انقلابی و تأثیرگذار در روند کشور را متناقض با مردمسالاری و مخالف با توده مردم جلوه دهند.

مثل رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در همین باره به روزنامه اعتماد گفته است: «مشخص است که برخی به رای مردم عمیقا اعتقاد ندارند، مگر اینکه مردم به آنها رای دهند که در این صورت به رای مردم احترام می گذارند و آن را قبول دارند. این برداشت امروز بنده هم نیست. من از دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده ام که یک جناح متاسفانه به مردم اعتماد ندارد و آرا و نظر مردم را مورد توجه قرار نمی دهد!»

این چهره‌ها اگرچه هیچگاه نتوانسته‌اند سند یا اعتراف متقنی بر ادعای خود ارائه کنند اما دائما تلاش کرده‌اند تا با ماهیگیری از آرا و سخنانی کسانی همچون آیت‌الله علم‌الهدی و یا آیت‌الله مصباح یزدی، چنین گزاره‌هایی را کشف و اثبات کنند که روحانیت شیعه متحجر است و به مردم و رأی آنها هم اهمیتی نمی‌دهد!

تلاش محسن آرمین در متن اشاره شده نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

این در حالی است که تفسیر آیت‌ا... علم‌الهدی از آیه ۶۷ سوره مائده، دلالت بر ضرورت تلاش برای پیشگیری از گمراه شدن جامعه و استمداد خداوندی به پیامبر اسلام(ص) در این زمینه برای حفظ اسلام دارد نه منفور بودن مردم و معنایی که آرمین مورد اشاره قرار داده است!

اینکه چرا آرمین تلاش کرده است چنین معنای آشکاری را در کلام و تفسیر آیت‌الله علم‌الهدی جعل کند و بیانیه خود را علیه ایشان بخواند، سؤالی است که باید بخشی از پاسخ آن را در رخدادهای فتنه سال ۸۸ و دستگیری شخص محسن آرمین در این رویداد براندازانه جستجو کرد.

***

تأکید بر «سبک زندگی اسلامی» مورد پسند طبقه شهرنشین نیست!

کنایه تند عبدی به سبک زندگی اسلامی در خبرگزاری دولت

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، ۳ مقوله اشتغال، مبارزه با فساد و بهبود تولید را خواسته تمامی قشرهای مردم از دولت جدید دانسته و در ادامه پیرامون مطالبات طبقه شهرنشین اظهار کرده است:

«همان سه مطالبه مشترک ذکر شده به اضافه سبک زندگی. سبک زندگی برای طبقه شهرنشین بسیار مهم است. فشاری که برای تحمیل یک سبک زندگی خاص به جامعه وارد می شود، مورد پسند این طبقه واقع نیست.»[۲]

*از آنجا که عبدی نامی از سبک زندگی اسلامی در اظهارات خود نبرده، نمی‌توان از روی یقین گفت که منظور وی از سبک زندگی خاص چیست اما علی‌الظاهر و با توجه به تأکیدات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی؛ به نظر می‌رسد، نمی‌توان دریافت دیگری غیر از انتقاد عبدی از سبک زندگی اسلامی_ایرانی داشت.

متأسفانه جریان سیاسی خاص سال‌هاست که با علاقه به اشرافیگری، دوری از مردم و مستضعفان، توهین به قشرهای فرودست و معارضه با مبانی اصیل، به قیام علیه سبک زندگی اسلامی_ایرانی دست زده است.

کما اینکه مردم می‌بینند جراید همین جریان سیاسی بر روی صفحات اول خود عکس سگ‌بازی یک خانواده را منتشر می‌کنند، برخی چهره‌های این جریان از بازی گلف مدیران و یا سفر دریایی در روز عاشورا سخن می‌گویند و بصورت کلی نیز چهره‌های همین جریان هستند که مخالف آشکار مقولاتی مثل گشت‌های ارشاد ناجا و یا «افزایش فرزندآوری» هستند.

لذا اکنون به هیچ وجه نبایستی عجیب باشد که چرا عباس عبدی با یک پیروزی پر تخلف در انتخابات، بلافاصله دست به کار کنایه زدن به سبک زندگی اسلامی_ایرانی و تأکیدات نظام اسلامی بر آن می‌شود.

(جالب آنکه شخص عباس عبدی در سال گذشته طی اظهاراتی گفته بود: «اغلب بازداشتی‌های پس از خرداد ۱۳۸۸ بالاشهری بودند و اصلاح‌طلبان به تدریج زندگی‌شان عوض شده است.»[۳])

ذکر این نکته ضروریست که نظام اسلامی هرگز و بر خلاف اظهارات دروغگویان قصد ندارد با «وَن و پاسبان» نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی_ایران اقدام کند و مردم در انتخاب سبک زندگی خود آزادند اما آن ضرورت شرعی و این آزادی هرگز رافع وظایف نظام اسلامی و تکلیف فعالان ملی و مذهبی در ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی در جهت پیشرفت سریعتر، امنیت بیشتر و اعتلای ایران اسلامی نیست.

***

منتجب‌نیا: اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی رفتارهای دولت باشند

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد اظهار کرده است:

«از آن جهت که اصلاح طلبان با وحدت کلمه و قاطعیت از دولت حمایت کرده اند، امروز باید پاسخگوی رفتار دولت در جامعه باشند.»[۴]

*حرف آقای منتجب‌نیا اگرچه با سخن چند سال قبل سعید حجاریان مبنی بر اینکه «شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست» در تضاد است اما یک حرف صحیح به نظر می‌رسد.

از طرفی باید در نظر داشت که این حرف صحیح با سوابق اصلاح‌طلبان نیز همخوان نیست و فی‌المثل جریان سیاسی خاص با اینکه در ماجرای برجام وعده و وعیدهای زیادی به مردم داد و از قول‌های پرطمطراق رئیس‌جمهور روحانی نیز حمایت کرد اما در پسابرجام و در هنگامه‌ای که هیچکدام از آن وعده‌ها محقق نشدند، نه تنها پاسخگویی مطلوبی به مردم ارائه نکرد بلکه توسط برخی چهره‌های خود، مردم را به درک نکردن دستاوردهای برجام و یا ناآگاهی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز متهم کرد.[۵]

تحلیلگران معتقدند اگرچه اصلاح‌طلبان همانطور که منتجب‌نیا هم بصورت شاید ناخواسته تأکید کرده است اما قصدی برای پاسخگویی ندارند و به مرور نیز سفره خود را از دولت جدا کرده و به تندترین منتقدان رئیس‌جمهور روحانی تبدیل خواهند شد.

***

1_ http://sharghdaily.ir/News/132613

2_ http://www.irna.ir/fa/News/82549124/

3_ http://www.mashreghnews.ir/news/589041

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3568522

5_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940115001091

برچسب‌ها