به گزارش مشرق، کاروان پسر فاطمه(ص) در دشت کربلا در محاصره است. تعداد سپاهیان بسیار کم است اما چنان ترسی بر دل یزیدیان انداخته که ابن زیاد را مجبور میکند تا دستور دهد شمربن ذی الجوشن با چهار هزار مرد نظامی به سمت کربلا حرکت کنند.
پس از رسیدن نیروهای جدید، شمر امان نامهای برای ساقی و علمدار سپاه حسین(ع) و برادرانش در عصر تاسوعا میبرد و پاسخی که میآید این است: «خدا تو و امان تو را لعنت کند. ما امان داشته باشیم و پسر دختر پیامبر(ص) امان نداشته باشد.»
این جمله کافی بود تا ترس بدخواهان فرزندان علی بن ابیطالب(ع) و دنیادوستان که برای چند درهم و دینار به ریختن خون خاندان رسول(ص) رضایت دادند بیشتر از روزهای قبل شود.
این جمله یعنی عباس(ع) آماده است، آماده شمشیر کشیدن بر هر که نااهل است و خودش را به نادانی میزند؛ یعنی قمر بنیهاشم و پسر امالبنین لحظهای امامش را تنها نمیگذارد و حتی اجازه نمیدهد دشمنان تا دندان مسلح با هزاران لشکر تازه نفس لحظهای به ذهنشان چنین چیزی خطور کند.
مقاومت، حمایت، رشادت و برادری عباس بود که نام او را با روز نهم محرم در همه تقویمها و قلبها گره زده است. چه اگر عباس نبود، تاسوعایی نبود.
دفاع از قامت ولایت و رهبری پیش از رابطه خونی برایش معنا داشت، دفاع از حریم الی الله چنان در وجودش ریشه داشت که نه فقط امان نامه را پس فرستاد، نه فقط حامی و تکیه گاه حسین(ع) در ظهر عاشورا بود، بلکه تک تک اعضا و جوارحش را در این مسیر با لذت و سربلندی داد و چشمانش را به روی همه زیباییهای دنیا بست تا زیبایی دیگری یعنی رضایت ولی و امام زمانش را به جان بخرد.
یک قهرمان با اخلاص
حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تاسوعا در فرهنگ تشیع به نام ابوالفضل(ع) نامگذاری شده و برخی تصور میکنند ایشان در تاسوعا به شهادت رسیدهاند که اینگونه نیست. همه شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدهاند و تنها حضرت مسلم ابن عقیل(ع) در این روز به شهادت نرسیدهاند.
وی افزود: نقش حضرت ابوالفضل(ع) در موضوع اماننامه روز تاسوعا بسیار برجسته است و نقش وی بهعنوان یک قهرمان با اخلاص با ویژگی دشمنشناسی و زمانشناسی را نشان میدهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بهترین سندی که برای شناخت حضرت ابوالفضل (ع) پیش روی ماست زیارتنامه ایشان در مفاتیح است که از امام صادق(ع) نقلشده است.
وی خاطرنشان کرد: در این زیارتنامه در وصف حضرت ابوالفضل(ع) آمده است که این شخصیت بزرگوار بصیرت داشتند و جلوتر و یا عقبتر از امام زمان خود حرکت نکردند.
رئیسی گفت: بصیرت یعنی شناخت دوست از دشمن و شناخت مقصد که شهدای عاشورا همگی این خصلت را داشتند.
عباس بن علی(ع) الگویی حقیقی برای حمایت و پاسداری از حرمت ولایت بود
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیروی و اطاعت پذیری حضرت عباس(ع) گفت: تبعیت از ولایت باید توسط بزرگان در جامعه به خوبی مطرح شود تا بتوانیم به صورت عملی به آثار پیروی از ولایت پی ببریم.
حجت الاسلام شریف لک زایی ادامه داد: عباس بن علی(ع) الگویی حقیقی برای حمایت و پاسداری از حرمت ولایت بود و در جهتگیری معنوی و الهی حرکت امام(ع) بسیار همت کرد، قمر بنی هاشم حفاظت از امام را بر عهده داشت و این وظیفه را به بهترین شکل ممکن تا آخرین لحظه عمر انجام داد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انجام عملی ارزشهای عاشورایی قطعاً میتواند موجب تحول اجتماع شود و اهداف اصلی این قیام را پیاده کند.
مبارزه با جهل مهمترین هدف امام(ع) بود
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون تلاشهای حضرت امام حسین(ع) برای حفظ دین و ارزشهای آن، گفت: همه مطلع هستیم که اصل حرکت امام(ع) همانطور که در منابع آمده، این است که ایشان خونش را برای رهاسازی انسانها از چنگال جهل نثار کردند.
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر ادامه داد: آنچه مسلم است مبارزه با جهل مهمترین هدف ایشان بود، لذا هیئتهایی که مرکز بازخوانی اهداف عاشورا هستند نیز خود باید در مسیری که ایشان خون مقدسشان را اهدا کردند، حرکت کنند.
در هیئتها به سبک زندگی و سیره اخلاقی ائمه اطهار(ع) توجه شود
وی با بیان اینکه قطعاً آسیبهایی در برخی عزاداریها وجود دارد، گفت: خیلیها از مسائل به دلیل موقت بودن فراموش شدهاند اما عاشورا پس از ۱۴ قرن پایدار ماند و این به دلیل ثبات و قوام مفهوم قیام عاشورا بود، لذا نباید تنها به برخی مسائل عاطفی برای بیان روز عاشورا استفاده کرد و باید از بعد عقلی آن نیز بهره برد.
حجت الاسلام رضوی مهر با تأکید بر اینکه همواره تلاش بزرگان دین و سیره اهل بیت(ع) بر تحلیل حوادث و وقایع عاشورا بوده است، گفت: باید به یاری مکتب اهل بیت(ع) از راه عملی و علمی تلاش داشته باشیم، همانطور که دانشمندان بزرگی مثل علامه مجلسی، علامه طباطبایی و صاحب الغدیر با تألیف دهها جلد کتاب انجام دادند.
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس در هیئتها و مجالس باید به سیره بزرگانمان مطالب قرآنی را بیان کنند و به سبک زندگی و سیره اخلاقی ائمه اطهار(ع) توجه شود.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) صرفاً متعلق به شیعه نیست، گفت: ایشان به کل بشریت تعلق دارند و این بشر است که میتواند از اخلاق و عمل حسینی جرعه نوشی کند، امید داریم که هیئت داران که آمیختگی آنها به نماز اول وقت و سیره اخلاقی ائمه(ع) همواره وجود داشته از عالمان دینی و اساتید حوزه بیشتر بهره ببرند.