به گزارش مشرق، امروز در یکی از روزنامه های همسو با دولت، به نقل از یکی از ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری از صدور حکم تعلیق از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده سانحه سقوط هواپیمای یاسوج، انتقاد شده بود.
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
براین اساس شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است.
یک منبع آگاه با تأیید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راه و شهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را تشخیص مقصر بودن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است.
در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کرده اند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشته اند را ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی را ۵ درصد تعیین کرده است.
این در حالی است که در گزارشی که از اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده بود، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود.
مدرس خلبانی: عامل سانحه یخ زدگی هواپیما بوده نه عامل انسانی
با این حال کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی در گفت وگویی که ۱ اسفند ۹۶ بلافاصله پس از سانحه در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشت، در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.
این تفاوت فاحش در نتایج به دست آمده از دو مرجع قانونی در خصوص سوانح هوایی نشان می دهد که باید هر چه سریع تر مرجع مستقلی برای تهیه گزارشات سوانح هوایی تشکیل شده و سازمانی که خود مرجع صدور مجوز پروازهاست، نمی تواند در خصوص سوانح نیز تصمیم گیری کند.
جدول ذیل برگرفته از گزارش تهیه شده برای دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیما یاسوج است.