به گزارش مشرق، تورج دهقان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در نشست سخنگوی دولت گفت: اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین روی تورم 2.5 درصد خواهد بود و با احتساب تاثیر غیر مستقیم این افزایش مجموعا شاهد افزایش 3.5 درصدی نرخ تورم خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
در این نشست همچنین پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین روی تورم اظهار داشت: بر اساس محاسبات ما اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین روی تورم حدود 2 درصد و تاثیر غیر مستقیم این افزایش قیمت نیز حدود 2 درصد خواهد بود و مجموع تورم مستقیم و غیر مستقیم حاصل از ان اقدام 4 درصد خواهد بود.
* کسانی که خود را مشمول میدانند ثبتنام کنند
در این نشست همچنین اعلام شد پرداخت اولیه کمک معیشتی از امشب شروع می شود وکسانی که خود را مشمول می دانند از طریق درگاه اینترنتی و کد ussd6369 ثبت نام کنند.
بر اساس اعلام میدری معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی 72 درصد مردم مشمول پرداخت میشوند.
میدری ادامه داد: این طرح که مشمولان آن حدود ۶۰ میلیون نفر هستند شامل بازنشستگان، بیمه های بازنشستگی و حقوق بگیران ثابت است.
* امشب برای 20 میلیون نفر اولین مرحله یارانه نقدی جدید واریز میشود
حمیدرضا عدل معاون فنی و امرو زیربنایی سازمان برنامه و بودجه نیز د راین نشست اظهار داشت: آثار تورمی ناشی از قیمت بنزین ناچیز است، درآمد این اصلاح 31 هزار میلیارد تومان است و یک ریال آن در بودجه هزینه نمیشود.
وی با بیان اینکه این درآمدها به شصت میلیون خانوار در قالب یارانه دوم پرداخت می شود گفت: امشب برای حدود بیست میلیون نفر اولین مرحله یارانه نقدی جدید واریز می شود.
*مسافرکشها به محض ثبتنام در تاکسیهای اینترنتی سهمیه میگیرند
در این نشست همچنین محسن پور سید آقایی معاون حملونقل شهرداری تهران اظهار داشت: مقدار سهمیه بنزین اختصاص یافته به خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی از سامانه پایش می شود و فعلا به صورت ثبات ارائه شده و اگر خودرویی بیشتر تردد کند فعلا امکان افزایش سهمیه نیست.
وی در مورد خودروهای مسافر کش گفت: این افراد به محض ثبت نام در یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی از سهمیه برخوردار میشوند.
وی تصریح کرد: اگر جایی احساس کنیم سهمیه خودروها کم است وزارت کشور آمادگی افزایش را دارد.
* واحدهای تولیدی حق افزایش قیمت ندارند
تابش، رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز در این نشست اظهار داشت:۲۸۰۰ بازرس در ادارات وزارت صنعت استانها و ۱۵۰۰ بازرس از اتاق اصناف به منظور جلوگیری از گرانی ناشی از اصلاح قیمت بنزین بر بازار نظارت دارند.
وی افزود: به واحدهای تولیدی اعلام کردیم حق افزایش قیمت ندارند. تولیدکنندگان را موظف به اعلام موجودی انبارهایشان کردیم که در غیر این صورت حکم احتکار و اختفا دارد. آرامش بازار ادامه دارد. رصد ۱۰۰ قلم کالا نشان میدهد از هفته گذشته قیمت ها سیر طبیعی داشتند.
*اثر مستقیم قیمت بنزین روی تورم، کمتر از ۲ درصد است
محمد علی دهقان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آثار تورمی افزایش قیمت بنزین روی کالا و خدمات، گفت: تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط بر روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالا و خدمات صفر است.
وی افزود: محاسبات وزارت اقتصاد نشان میدهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است.
دهقان با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر آثار مستقیم، اثرغیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش از ۳.۵ درصد نخواهد بود. نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد ادامه داد: چنانچه در سالهای گذشته نرخهای ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربهکردهایم، تورم در کشور ما غیر قابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.
*آثار تورمی افزایش بنزین ۴ درصد است
پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به آثار تورمی افزایش قیمتها گفت: تعدیل قیمت حاملهای انرژی، بر اساس ضرایبی که در سبد کالا و خدمات میگذارد اثراتی مستقیم و جانبی دارد. براساس محاسبات بانک مرکزی این اثر نزدیک به 4 درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد همخوانی دارد.
قربانی با تاکید بر اینکه این تعدیل طبیعی است، گفت: در واقع انتظار داریم اجرای طرح اصلاح قیمتی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمتها که تورم است منجر نشود؛ به این سبب بستههای تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه این اصلاح قیمت اثرات تورمی محدودی خواهد داشت، تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به سیاستی که در ثبات بازارهای مالی و کنترل بازار ارز دارد، تدابیری اندیشیده که آثار تورمی افزایش قیمت بنزین در حداقل بروز کند.
در ادامه این نشست محمدرضا عدل در مورد اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و تشریح بسته حمایتی دولت از اقشار کم درآمد، به تاثیر تورمی این طرح اشاره کرد و افزود: در ۱۵ مرحله تغییر قیمت سوخت که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ انجام شد، براساس آمار و اطلاعات ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرده است.
معاون فنی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: ۶ بار نیز تورم کاهش یافته است و سه بار افزایش تورم داشتیم که این افزایش تنها به دلیل افزایش قیمت سوخت نبوده بلکه آثار دیگر و متغیرهای اقتصادی نیز تاثیر داشته است. آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز و در حد دو درصد خواهد بود.
وی درباره منابع این سبد حمایتی نیز گفت: برآورد ما این است که از تغییرات قیمت سوخت، سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم. به دستور رییس جمهوری مکلف هستیم نظارت کنیم. یک ریال از این درآمدها در بودجه عمومی صرف نمیشود. تمام این درآمدها در قالب طرح حمایت معیشتی خانوار (که حدود۶۰ میلیون نفر است) پرداخت میشود.
عدل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، در مورد اینکه چه تضمینی برای اجرا و تداوم طرحهای معیشتی وجود دارد؟ گفت: در ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ منابع و مصارف اعتبارات سال آینده را بررسی کردهایم. در همین جلسه به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، ردیف مجزایی در جداول تبصره 14 بودجه سال اینده برای طرح حمایتی در نظر گرفته شده است.
معاون فنی سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین، پرداختهای معیشتی تبدیل به قانون میشود و آن قانون تضمینی برای پرداختها خواهد بود و نگرانی در بین مردم از بابت عدم پرداخت بسته های حمایتی نباید وجود داشته باشد.
احمد میدری معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت یارانهها و بستههای معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید. صرف کارمند دولت یا کارگر بودن به معنای این نیست که بسته معیشتی به آنها تعلق میگیرد. من و اقای ربیعی هم کارمند دولت هستیم اما بسته معیشتی دریافت نمیکنیم.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ۶۰ میلیون نفر مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد. افراد مشمول از طریق درگاه اینترنتی تا پایان هفته می توانند به ثبت نام پرداخته که پس از بررسی، به آنان اطلاع رسانی خواهد شد.
وی بیان داشت: شاخصهای در نظر گرفته شده برای شناسایی خانوارهای مشمول، مجموعه ای از شاخص هاست که استطاعت مالی افراد را نشان خواهد داد.
میدری خاطرنشان کرد: ۶۰ میلیون نفر یاد شده، برای دریافت بسته حمایتی شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقی مانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.
*ثبات بازار، دلیل انتخاب زمان اجرای طرح
در ادامه این نشست خبری، عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به روند مطلوب توزیع کالا در کشور گفت: برای مقابله با گرانی ، 2800 بازرسی در سازمانهای صمت، در استانها و 1500 بازرس اتاق اصناف به طور مستمر اقدام میکنند و 7800 بازرس اتحادیهها وجود دارد که روزانه بازرسی صورت میگیرد. روز گذشته 4300 مورد بازرسی انجام و 2 هزار پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد. بررسی قیمت 100 قلم کالا نسبت به هفته گذشته نشان میدهد اوضاع معمولی و قمیتها با ثبات است.
وی افزود: پیش از اجرای واقعی کردن قیمت بنزین، فروشهای فوقالعاده در فروشگاههای زنجیرهای کشور با هدف تنظیم بازار انجام میشد و این فروشها با حداقل تخفیف ۱۵ درصد ادامه دارد.
قبادی با تاکید بر اینکه مردم کالا را گران نخرند، گفت: اکنون انباشت کالا و عرضه آن در شرایط مطلوب قرار دارد و روند شکایتها از بازار نیز حکایت از آرامش و وفور کالا دارد. مردم به هر میزان کالا که نیاز داشته باشند، دسترسی خواهند داشت.
دبیر ستاد تنظیم بازار اضافه کرد: برای خودروهایی مانند وانت بارها، پیک های موتوری و آژانسها که سهمیه بنزین برای آنها در نظر گرفته شده، پیشنهاد دادیم تا افزایش سهمیه انجام شود.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دلیل انتخاب این زمان برای واقعی کردن قیمت بنزین را ثبات بازار در ماه های اخیر برشمرد و گفت: بخش تولید داخل مانند گوشت قرمز، مرغ، میوه و مرکبات و همچنین بخشهای صنعتی و معدنی شرایط مطلوبی داشت و در بحث واردات نیز ثبت سفارش و تخصیص ارز به درستی در جریان بود.
دبیرکارگروه ستاد تنظیم بازار کشور بیان داشت: همچنین در بنادر و انبارها، انباشت سنگین کالا را داریم و اکنون ذخایر استراتژیک کشور شرایط خوبی را دارد. تلفن گویا برای رسیدگی به مشکلات و شکایات با شماره 124 از ساعت 7 صبح تا 10 شب آماده پاسخگویی است.
*بازنگری در سهمیه سوخت براساس پیمایش
در ادامه نشست خبری محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد تاثیر افزایش قیمت بنزین بر حمل و نقل، اظهارداشت: با وجود آنکه برای همه تاکسیها سهمیه بنزین پیشبینی شده اما این سهمیهها به صورت علی الحساب است و بعد از دو ماه براساس پیمایش میتوان در این مورد بازنگری کرد.
وی تصریح کرد: در خصوص سهمیهبندی بنزین بررسیهای مختلفی انجام و برای بخشهای مختلف حمل و نقل مانند تاکسیها، وانتبارها، ونها، تاکسیهای اینترنتی و غیره سهمیههای لازم پیشبینی شده است.
وی به توجه ویژه به بحث حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو اشاره کرد و گفت: این موضوعات با توان بیشتری مورد توجه قرار گرفته است؛ تا جایی که فاصله زمانی متروها در برخی خطوط به ۳.۵ دقیقه کاهش یافته است. افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس نداریم.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اگر جایی احساس کنیم سهمیه درنظر گرفته شده کافی نیست، این آمادگی وجود ندارد که وزارت کشور با پیشنهاد شهرداری سهمیه را افزایش دهد؛ به گونهای که سهمیه تاکسیهای دوگانه سوز به پیشنهاد شهرداری از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه برای تاکسیهای اینترنتی تا چهار هزار کیلومتر پیمایش، سهمیه لازم درنظر گرفته شده، گفت: تنها موردی که سهمیه جداگانهای برای آن درنظر نگرفتهایم ماشینهای شخصی مسافربر است که آنها نیز میتوانند با ثبت نام در یکی از سامانههای تاکسیهای اینترنتی از این سهمیه استفاده کنند.
در بخش دیگری از این نشست، امیر وکیلزاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه مدتهاست درباره کارت سوخت اطلاعرسانی میشود و در این دو روز آمار ثبتنام افزایش یافته است، بیان داشت: آمار ثبت نام کنندگان حدود 4 میلیون و 150 هزار نفر است. بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار کارت صادر شده و مابقی نیز در حال صدور است.
وی درباره کسانی که هنوز موفق به دریافت کارت سوخت خود نشدهاند، بیان کرد: سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتور سیکلت از تاریخ آغاز طرح تا ۶ ماه قابل ذخیره است و تفاوتی ندارد کارت چه زمانی به دست صاحب آن برسد.
معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به خودروهای فرسوده اظهار کرد: از آنجا که مقررات هوای پاک محدودیتهایی درباره این خودروها اعمال کرده، یک کارگروه با عضویت وزارت نفت در حال بررسی موضوع است تا با توجه به قوانین موجود، راهکاری پیدا کنند و بعد از صدور مصوبات، برای این خودروها نیز کارت سوخت صادر شود.