اصلاح طلبان نمایه

جریان سیاسی خاص، رفتار «تحریم خاموش» را برای انتخابات مجلس یازدهم برگزیده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

چرا "مقاومت فعال" در میان گزینه‌های اعلامی دولت نیست؟

سازش یا اغتشاش؛ دوگانه علی ربیعی و پاسخ چرچیل!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران به بهانه درگذشت یک مریض پروانه‌ای که گفته شده به دلیل تحریم دارو فوت کرده است، نوشت:

"عصر پنجشنبه قصه مرگ «آوا» دختر دوساله اهوازی برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل روایت شد: «آوا که از بیماری «ای‌بی» رنج می‌برد یکی از کودکان پروانه‌ای بود. بیماران «ای‌بی» به این نام خوانده می‌شوند، چون پوستشان نظیر پروانه‌ها شکننده است. برای جلوگیری از عفونت، زخم‌های پروانه‌ای باید با باندهای مخصوص پوشیده شود.»
چنین روایتی منجر به این شد که خانم کلی کرافت سفیر امریکا در سازمان ملل تسلیتی اعتراف گونه بر زبان و چهره جاری سازد. معروف است که پس از اشغال پاریس توسط آلمانی‌ها در جنگ دوم جهانی، روزی یک افسر گشتاپو به آپارتمان پیکاسو سر می‌زند. افسر از دیدن تابلوی گرانیکا و «آشفتگی» و خشمی که در آن اثر دیده می‌شود یکه می‌خورد و از پیکاسو می‌پرسد: «این کار شماست؟» پیکاسو پاسخ می‌دهد «نه، این کار شماست!» می اندیشم آشفتگی و خشم جوانانی که همین یکی دوسال اخیر شغل خود را ازدست داده و نه چشم‌اندازی از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌بینند و آنچه می‌بینند اقتصاد کوچک شده تحریم است و هیچ گشایشی را متصور نیستند، تجلی خیابانی آبان ماه نیز از همین روست."

او همچنین تصریح می‌کند: عدم الحاق به کنوانسیون‌های مبارزه با پولشویی و اف. ای. تی. اف وضعیت تحریمی مذکور را تشدید و مضاعف خواهد کرد. یعنی اگر راهبرد تحریم شکنی را به موازات کاهش تأثیر مرگبار تحریم انتخاب نکنیم به سمت وضعیتی می‌رویم که هر ایرانی نه فقط از سوی تحریم گران بلکه از جانب اف. ای. تی. اف وقواعد مبارزه با پولشویی که مستظهر به پشتیبانی سازمان ملل نیز هست، می‌تواند در معرض یک برچسب ناروا قرار گیرد.

ربیعی در یادداشت خود نوشته است: وقتی اجماعی از اقتصاددانان و دیپلمات‌ها از علی طیب نیا تا کرباسیان و سیف و همتی و ظریف و زنگنه و دژپسند و... اتمام حجت می‌کنند که عدم پیوستن به اف. ای. تی. اف هم به ایران برچسب‌های جدیدی زده و هم زخم‌های جدید بر تن ایران ایجاد می‌کند، فارغ از اینکه این دولت را بخواهیم یا نخواهیم یا چه رؤیایی برای دولت آینده در سر می‌پرورانیم وظیفه ملی اخلاقی و انسانی ما در شرایط ایران امروز این است که خودمان برچسب‌سازی نکنیم و برچسب‌های ناروا را از سر ایران دور کنیم، اندیشه‌ای برای «آواها» و بهبود زخم‌های جوانان ناامید آبانی در سر داشته باشیم. [۱]

*ما به آقای ربیعی عزیز عرض می‌کنیم که حتما آوای کوچک و خانواده او و همه بیماران پروانه‌ای کشورمان راضی به کرنش در برابر دشمن، تسلیم‌ و بر زمین افتادن پرچم کشور نیستند.

و این همان چیزی است که وینستون چرچیل، نخست وزیر اسطوره‌ای انگلیسی‌ها هم وقت نبرد با نازی‌ها و پیشنهاد صلح آنها، از مردمش دریافت و تحت عنوان "مقاومت" بر آن تأکید کرد. رخدادی که به نظر می‌رسد درس‌هایی بهتر از دیالوگ‌های پیکاسو برای ربیعی دارد!

چرچیل در پیامی به مردم انگلستان گفته بود: "ما امروز مجبوریم تنها در برابر فاشیسم مقاومت کنیم و من هیچ هدیه‌ای جز اشک و خون ندارم که به شما تقدیم کنم. می‌دانم روزهای مشقت‌باری را می‌گذرانیم ولی بدانید و قاطعانه بدانید پیروزی با ملل آزاد جهان و دموکراسی است. "

راه حل مشکلات کشور ایران در مقطع فعلی هم دوگانه "سازش یا اغتشاش" که برخی آقایان پیشنهاد می‌کنند، نیست! بلکه "مقاومت فعال" است.

همان مقاومتی که آقای ربیعی بهتر از همه می‌داند علیرغم تمام مشکلات کشور اما اثر بالای تحریم‌ها را طی ۴۱ سال گذشته به کمتر از میانگین ۳۰ درصد رساند، فقر مطلق ۶ درصدی ابتدای انقلاب را به کمتر از چند دهم درصد کشاند و توانست ایران را به اقتصاد منهای نفت برساند.

از باب کنایه نیز اگر در چند هفته آینده، چسب زخم بیماران عزیز پروانه‌ای هم در ایران تولید شود (که دور از دسترس جوانان و دانشمندان ایرانی نیست)؛ دیگر مشخص نیست آقای ربیعی به چه بهانه‌ای قصد یادداشت‌نویسی پیرامون تحریم‌ها را دارد؟

ماجرای «جوانان ناامید آبانی»! هم تأملات زیادی را می‌طلبد...

اینکه دولتی که خود بایستی مدافع وضع موجود که تماماً کارنامه خود اوست، باشد؛ اما تبدیل به پرچمدار ناامیدی و سیاه‌نمایی از وضع موجود شده است و حتی مدیرانش نیز از بیان دستاوردها می‌ترسند! [۲]

اینکه "فرماندهان فتنه اقتصادی" چگونه در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از لزوم تظاهرات میلیونی علیه نظام اسلامی سخن گفتند!؟

و اینکه کلیدواژه "ناامیدی" چطور در قالب یک پروژه مشخص و به‌یکباره تبدیل به بیت‌الغزل اظهارات اصلاح‌طلبان شد و حالا دولت هم بدون هیچ سند و مدرک اثبات‌آمیزی آنرا تکرار می‌کند.

از این نکته هم بگذریم که سهم آنها که "کشتند و بردند و سوختند" یا به عبارتی اراذل و اوباش در ادبیات آقای ربیعی کجاست و چرا اغتشاشات آبان ۹۸ که در اثر عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها و ایضا بی‌تدبیری دولت در عدم اجرای پیوست‌های عقلانی طرح اصلاح قیمت سوخت بروز یافت؛ به محتوایی برساخته به نام "جوانان ناامید آبانی" ربط داده می‌شود!؟

آیا این واژه‌سازی قرار است تقویت کننده همان تئوری دولت باشد که در اشاره به اغتشاشات معتقد است: "حکایت همچنان باقیست"؟

گفتنیست، ربیعی پیش از این و قبل از ماجرای درگذشت آوای کوچک؛ حواشی قهر استراماچونی از ایران را بهانه لزوم تصویب FATF قرار داده بود! [۳]

***

راهکار جلوگیری از تکرار اغتشاشات آبان

چه کنیم تا اغتشاشات آبان تکرار نشود!؟ و این در حالیست که در مقطع کنونی عمده تحلیلگران و سیاسیون کشور بر این نظر هستند که احتمال وقوع این اغتشاشات وجود دارد.

بخش از تحلیلگران معتقدند دستی عمدی برای به خیابان کشاندن مردم در کار است و عده‌ای دیگر معتقدند هیچ دست عمدی در کار نیست و مردم ناامید شده‌اند!

عده‌ای معتقدند آتش زدن و سوختن و بردن کار اوباش و اراذل بوده است و عده‌ای دیگر پای جوانان ناامید آبانی و جامعه عام‌البلوی را وسط می‌کشند.

مثلا مصطفی تاجزاده، اخیراً صراحتا از این گفت که اغتشاشات آبان با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد! [۴]

مع‌الوصف واضح است که در این میانه یک بستر اعتراضی وجود دارد که تحلیل‌های فوق متکی به آن است.

بستری که اگر توجه لازم و نخبگانی به آن مبذول و به‌موقع جمع شود، فرض مزمن شدن اعتراضات نیز از بین خواهد رفت...

*مشرق سال‌هاست که با ابتناء بر یک تحلیل، هشدارهای مکرری را پیرامون «فتنه اقتصادی» بیان کرده است.

راه جمع کردن بستر اعتراضی فوق نیز یک شبه نیست. همانطور که بروز آن یک شبه نبود و به زعم ما بیش از ۱۰ سال زمان برد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اغتشاشات آبان موجب جری‌تر شدن دشمن شده است؛ می‌توان چند راهکار را ارائه کرد که انجام آنها رافع بستر اشاره شده است و می‌توان خنجر برکشیده دشمن را کند سازد.

اگرچه لازم به اشاره است که ما قبل از اغتشاشات آبان؛ در قالب یک گزارش، راهکارهایی را ارائه و تأکید کردیم که اگر کسی در دولت اهل فتنه اقتصادی نیست! این راهکارهای عقلانی که برخی از آنها مورد تأکید اصلاح‌طلبان نیز قرار دارند، ‌ بایستی فی‌الفور اجرا شوند...[۵] که البته اجرا نشدند و همگی نظاره‌گر اغتشاشات آبان شدیم.

از جمله اقداماتی که مانع تکرار اغتشاشات آبان است و ساعت‌ها استدلال و مطالعه علمی و امنیتی در پیرامون آنها قرار دارد؛ می‌توان به این مقولات اشاره کرد:

۱_ دولت و رسانه‌ها بایستی نسبت به "التیام خاطر عمومی" در مباحثی مثل تحریم، مشکلات کشور، گرانی و القای ناامیدی بسیج شوند. التیامی که در فاز اول بایستی بصورت روانی و بیان حقایق کشور صورت گیرد.

زخم در افکار عمومی همانند زخم در بدن عمل می‌کند و اگر التیام نیابد، موجب عفونت و انباشتگی درد می‌شود.

۲_ دولت محترم بعنوان سکاندار بیش از ۹۵ درصد از بودجه و اجرائیات کشور بایستی سبد کالای معیشت خانوار را با ابزارهایی مثل سیاست کالابرگی از تنش‌های اقتصادی و امنیتی دور کند.

این راهبرد که مورد تأکید چهره‌هایی مثل بهزاد نبوی و احمد توکلی هم قرار دارد متأسفانه تاکنون از سوی دولت مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

۳_ هیچ حکومتی در جهان بدون ارائه کارنامه خود در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و امنیتی قادر به ادامه حیات نیست.

و اتفاق بدتر اینست که حکومتی در بیشتر این عرصه‌ها صاحب بهترین دستاوردها باشد اما در یک عملیات روانی خبیثانه با انکار این دستاوردها مواجه باشد.

رخدادی که در کشور خودمان شاهد آن هستیم و متأسفانه در فضای فعلی شاهد دفاع هیچکس از دستاوردهای کشور (خاصه در بحث اقتصاد) جز مقام معظم رهبری نیستیم.

کما اینکه در بیانیه گام دوم رهبری هم خواندیم که دستاوردهای کشور در محاق "تبلیغات نارسای مسئولان" قرار دارد.

اگر عزمی عمومی در میان رجال کشور برای بیان این دستاوردها شکل نگیرد و "ژست سیاه‌نمایی" همچنان ادامه یابد، می‌رود که نه از تاک نشان ماند نه از تاک‌نشان.

بایستی درباره این حقیقت به فهم عمومی رسید که مردم چیزی را می‌گویند و تکرار می‌گویند که خواص یک کشور بگویند و تکرار کنند...

۴_ راه بیان اعتراض به روش‌های مدنی و قانونی بایستی در یک اجماع نخبگانی برای افکار عمومی شرح داده شود.

معارضین حکومت و برخی جریانات داخلی در ایران در حال ترویج نوعی از اعتراض هستند که در هیچ کجای جهان پذیرفته نیست. زیرا هیچ حکومتی اجازه نمی‌دهد که مخالفانش در خیابان‌ها تظاهرات کنند. (و برای همین است که در اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ شاهد پرچم سوزی بودیم!)

بلکه در فاز مدنی و قانونی، اعتراض خیابانی آخرین راهکار است که پس از راهکار صندوق رأی و راه تحصن علیه دولت و... در دستور کار قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند اعتراض خود به دولت را به گوش حاکمیت کلان کشور برسانند.

۵_ نهاد قضایی کشور بایستی موضع خود را نسبت به جرائمی مثل سیاه‌نمایی و بزرگنمایی از مشکلات که بارها مورد اشاره رهبر انقلاب هم قرار گرفته‌اند، مشخص کند.

آیا اگر کسی بر منبری برود و بگوید جمهوری اسلامی صاحب بزرگترین فسادهای قرن است و یا مردم باید به خیابان بیایند و نقاط حساس نظام را اشغال کنند؛ مجرم هست یا نیست!؟

تعلل در این زمینه موجب بروز اغتشاشاتی نظیر دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ می‌شود.

دقت شود که منظور از ورود قضایی در این فاز، لزوما برخورد و حبس و شلّاق نیست بلکه به نمایش گذاشتن عقل قضایی نظام برای دفاع از دستاوردهای خود و مبارزه با سیاه‌نمایی است که موجب تربیت عمومی می‌شود.

۶_ بایستی شاهد یک اجماع کلان در سطح مسئولان کشور در نهادهای مختلف باشیم که من‌بعد و پس از رخدادی که در ماجرای "عدم اجرای پیوست‌های عقلانی طرح اصلاح قیمت سوخت" رخ داد؛ جلوی این رفتار بی‌دانش دولت برای همیشه گرفته شود.

البته بدیهیست که هیچ مسئولی نمی‌تواند بصورت علی‌الرأس مانع تصمیمات رئیس‌جمهور شود اما انتقاد معقول، معرفی مسببان اشتباه و برخورد با اشتباهات محرز می‌تواند فشار برای عدم تکرار این رخدادها در مدیریت کلان دولت را افزایش دهد.

مثلا همانطور که با مسببان سوء مدیریت در ماجرای سیل برخورد شد و همه دستگاه‌های کلان کشور در این زمینه به صحنه آمدند و خواهان برخورد شدند؛ در ماجرای عدم اجرای پیوست‌های گران‌سازی بنزین هم بایستی شاهد مشابه همین رفتار باشیم.

برخی معتقدند عدم توضیح اقناعی دولت درباره چرایی عدم اجرایی پیوست‌های طرح بنزین؛ به معنای احتمال تکرار این رفتار در مقولاتی دیگر و مهمتر است.

و ۷_ ما برای نهادهای امنیتی کشور قصد ارائه هیچ راهکاری در قبال اغتشاشات اخیر نداریم اما چند نکته و سؤال را مطرح می‌کنیم:

یکم: اگر به کنترل از راه دور اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ در یک اتاق مشترک معتقد باشیم؛ بینای چند مخرج مشترک بین ستاد فتنه ۸۸ و این اتاق کنترل از راه دور خواهیم بود.

دوم: اگر در فتنه سال ۸۸، ماجرای تقلب، به لسان مشترک کسانی در خارج و کسانی در داخل تبدیل شد و همین لسان مشترک بود که فتنه‌گران را به دام دستگاه‌های امنیتی و قضایی انداخت؛ در جریان اغتشاشات اخیر نیز مقولات واهی به زبان مشترک دشمن و کسانی در داخل تبدیل شدند.

سوم: در تمام کشورهای جهان مقولاتی مثل فحاشی به صندوق رأی، دادن آدرس خیابان به جای بیان روش‌های مدنی اعتراض و ردّ کارنامه محرز حاکمیت؛ به مثابه خیانت انگاشته می‌شود.

اما در ایران امروز، شاهد ترویج هر روزه این مقولات در گوش افکار عمومی هستیم و حتی دیدیم که فردی چند سال قبل و پیش از بروز تمام مشکلات اخیر و در دورانی که آقای روحانی برای برجامش نامه تبریک می‌نوشت! آدرس خیابان را به مردم داد.

و دست آخر هم شاهدیم که رفیق گرمابه و گلستان همین فرد می‌گوید جنبش‌های جدید نیازی به "راهبر" ندارند!

نمی‌توان نسبت به پاسخ این سؤال بیتفاوت ماند که تأثیر تأکید عده‌ای بر مقولاتی مثل "حرف زور"، "خرابگی ایران"، "خیابان" و "بی‌دلیل بودن صبر مردم" در بروز اغتشاشات آبانماه چه بوده است؟

رسم گراف ریاضی این مقولات به یکدیگر؛ آدرس یک اتاق کنترل از راه دور را به ما می‌دهد که فرماندهان آن لزوما از هویت یکدیگر باخبر نیستند...

و چهارم: در طول تاریخ جهان همواره شاهد بوده‌ایم که تمام سلاطین و حاکمان از خود تعریف می‌کرده‌اند.

حتی شنیده‌ایم که یکی از حکّام، بدون لباس و با تنی لخت به میان مردم رفت و آنها را مجبور کرد که برای لباس نپوشیده‌اش هورا بکشند.

و یا می‌دانیم که گزینه چاپلوسی چگونه نقل محافل سلاطین بوده است و هرکس که از شاه تعریف می‌کرده است چطور صاحب صله‌های فراوان می‌شده است.

مع‌الوصف اما در ایران ما و در دولت فعلی، شاهد امیران و حاکمانی هستیم که خود پیشروتر از عوام و فعالان سیاسی از ناامیدی مردم و سیاه‌بودن اوضاع سخن می‌گویند و برای این کار با یکدیگر مسابقه هم می‌دهند.

چرایی این مسئله عجیب می‌تواند یکی از بزرگترین معمّاهای ضد امنیتی باشد و اگر پاسخ آن به موقع پیدا نشود؛ می‌رود تا ما را به مایه عبرت دیگران تبدیل کند!

***

عزم جریان سیاسی خاص برای «تحریم خاموش انتخابات»

حسین کمالی، فعال چپ و دبیر کل حزب کار، طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات پیش رو نوشته است: عملکرد اخیر هیات‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس در رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نشان داد آنطور که گفته می‌شود این هیات‌ها صرفا از سوی وزارت کشور انتخاب نشدند بلکه براساس نوعی تفاهم با شورای نگهبان تعیین گردیدند.

او همچنین با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد سازوکاری که برای انتخابات در نظر گرفته شده چندان منطقی و در راستای برگزاری انتخابات رقابتی نیست! می‌نویسد: اگر نامزدهای اصلاح‌طلبان به اندازه یک لیست نرسد، اصلاح‌طلبان فقط در انتخابات شرکت می‌کنند ولی لیستی بیرون نخواهند داد و از لیستی نیز حمایت نخواهند کرد.[۶]

*حضور انتخاباتی یک جریان سیاسی بدون معرفی کاندیدا به معنای اعتراض به حاکمیت و قبول نداشتن ساختار اجرایی کشور است. رفتاری منافقانه با مسمّای «تحریم خاموش انتخابات» که از چندی قبل مورد اشاره و تأکید عمده رجال اصلاح‌طلب و لیدر آنها قرار گرفته است. [۷]

در این میان البته گویا کارگزارانی‌ها و چند تن از چهره‌های اصلاح‌طلب با عنایت به پرونده‌های غیر قابل توجیه اصلاح‌طلبان خاصّه در فتنه سال ۸۸؛ با این حرکت مخالف هستند و تأکید دارند که ولو اگر به حد نصاب لیست کامل هم نرسیم اما حضور در انتخابات یک ضرورت است.

دقت شود که چپ‌ها در حالی به ردّ صلاحیت برخی چهره‌های خود اصرار دارند که به مردم و افکار عمومی توضیح نمی‌دهند چرا چهره‌های سالم و بدون پرونده خود را به عرصه انتخابات نفرستاده‌اند و یا چرا مثل سال ۹۴ حاضر به حضور قانونی در انتخابات نیستند؟

پاسخ این سؤال هنگامی بهتر فهم می‌شود که بدانیم کسانی از اصلاح‌طلبان، خواستار تظاهرات میلیونی مردم در خیابان با استفاده از فرصت انتخابات شده‌اند [۸] و یا مثلا از این گفته‌اند که اگر چهره‌های ما تأیید صلاحیت نشوند، انتخابات را تحریم می‌کنیم و با مردم تحریم کننده هماهنگ می‌شویم! [۹]

قبل از این، عبدالله ناصری، از مشاوران دولت اصلاحات اینطور گفته بود که حضور بی‌قید و شرط چپ‌ها در انتخابات، پفیوزی است!

گفتنیست، جریان سیاسی خاص، ‌ پیش از این انتخابات‌های مجلسین هفتم و نهم را نیز تحریم کرد که البته این تحریم با حضور پر شور مردم در انتخابات و عملکرد خوب نمایندگان اصولگرا مفتضح شد.

افتضاحی تا آن حد که برخی رجال این جریان به روی یکدیگر تیغ انتقاد و انتقام کشیدند.

***

۱_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/۷۲۳۴/۱/۵۲۹۹۹۵/۰

۲_ mshrgh.ir/۱۰۱۸۵۵۳

۳_ mshrgh.ir/۱۰۱۸۵۵۳

۴_ mshrgh.ir/۱۰۱۸۱۱۴

۵_ mshrgh.ir/۹۳۸۷۴۴

۶_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۷۸۷۷۱

۷_ mshrgh.ir/۹۷۶۴۰۲

۸_ mshrgh.ir/۱۰۰۰۰۰۰

۹_ mshrgh.ir/۹۳۸۲۰۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سید IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    64 23
    اصلاح طالبان!
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      6 16
      کاربر محترم با نام "سید".. به جون خودم افتاد.. داداش بیخیال .. فضای رسانه ای و نخبگانی این ادبیات رو نمیطلبه.. تحلیل و خبر خاصی داری مارو هم روشن کن آقای مشرق جون من منتشر کن
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      17 11
      بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک شد زیرا تحریم های ظالمانه تشدید شد.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      25 11
      امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      3 2
      VOA یا همان تلویزیون صدای آمریکا اعتراف کرد که پس از رسوایی‌های جنسی در غرب و آزارها و سوءاستفاده‌های جنسی از زنان در محیط‌های کاری و غیر آن، اینک درصد مدیران مردی که از کار کردن نزدیک با همکاران زن اکراه دارند، در حال افزایش است!
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      15 11
      09:15 ببخشید تحلیل چی میخوای..؟؟!!!!! سال 88 به مردم دروغ گفتن و ملت رو به خاک خون کشیدن، اگه این جریان سیاسی دشمن ایران نیست چیه؟؟ شما اگه تحلیل داری که اصلاح طلبان دشمنان ایران نیستد تحلیل کن تا ما هم بدنیم.. بسم الله شما با سند و مدرک ثابت کن ( نمی گم ضد انقلاب، خوب به حرفم دقت کن، می گم ضد ایرانی هستن ) شما بیا ثابت کن که نیستن . من هم مدرک میارم که هستن. شروع کن داداش، خواستی حضوری هم همو ببینیم هستم.
    • کیوان IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      2 2
      چرچیل جنایتکاری بود که انگلستان را به شکل یک امپراتوری بزرگ تحویل گرفت و به شکل یک کشور کوچک تحویل داد!!! فقط به خاطر اینکه تحمل پیشرفت آلمان را نداشت و حسادت جنگ جهانی دوم را شعله ور کرد
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    39 11
    ماهی از سر گنده گردد نی ز دم. هرچه هست در ستاد دولت است
    • بی بی US ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      21 2
      ههه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    31 14
    پس داره دم خروس در اغتشاشات آبان نمایان میشه؛ خود دولتی ها نقش آفرین هستند و در هماهنگی کامل با تحریم کنندگان! و خائنانه همدست دشمنان ملت و انقلاب می شوند و در شیپور سازش می دمند که خلاصه تنها راه تسلیم شدن است مگر نمی بینید که پروانه ای ها می میرند و خیابان ها به آشوب کشیده می شود پس عقب بنشینید تا این وضع خاتمه پیدا کند!
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      10 7
      روحت شاد
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      14 8
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      8 0
      واقعاً حق مطلب همین است درکشور هیچ گونه مدیریتی نمی شود و تعجب این است که چرا دلسوزان انقلاب و کشور کاری نمی کنند؟ که البته تمام مطلب ومشکلات برمی گردد به خط قرمز آقای روحانی که قبلاً هشدار داده بود که به خط قرمز من برادرم است .
  • DE ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    19 6
    اصلاحات باید عواقب منفی مدیریتشان و تصمیم های غلطشان را در مدت صدارت یعنی تضعیف کردن سیستم اقتصادی کشور و تضعیف کردن مردم پذیرا شوند. عدم صلاحیت انها بعنوان عاملین تولید لیست دراز مشکلات غیر قابل انکار است.
  • رزمنده IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    14 6
    کشور متعلق به ملت است نه احزاب عیر مفی اگر احزاب کشور را اداره کردند نتیجه اش فاجعه بار بوده پس پر کردن صفحات از مزایا و کسریهای این افراد هدر دادن بیالنال است هر مقامی قبول مسیولیت کرده و بدون غوغاسالاری کارش را انجام دهد البته اگر لایق باش
  • اشنا US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    16 5
    ادمی به پررویی ربیعی کم پیدا میشه البته در بین اصلاح طلبان و اعتدالیون بسیار پیدا میشه از بس در طول 30 سال کار امنیتی کردند دیگه رفته تو ذهنشون مخفی کاری ولی حقا مردم اگر بخواهند ببینند می بینند هر چند اگر سرشون رو بخواهند ببرند در برف
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      13 5
      رفته بود تو دانشگاه میگفت زنان و دخترا بیان دوپرخه سواری کنن :)))))))))))) یه مشت لمپن فقط شیره مالیدن سر مردم و اقتصاد رو به نابودی کشیدن، حالا هم شروع به دوگانه سازی حجاب و استادیوم و دوچرخه و فلان دوباره شیره مالی، دوباره مجلس سلفی بگیر.. اگر از هر 100 نفر 2 تا با سواد تو ینا پیدا کردی گردنم رو می زنم ( با سواد در راستای منافع ایران و مردما، نه با سواد کاغذ و مدرک )
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    17 5
    این استدلال ها و استنتاج ها من را یاد قبل از برجام می اندازد که چگونه خیلی منطقی و عالمانه و آگاهانه برجام را برطرف کننده مشکلات کشور نشان می دادند. وجود مشکلات عدیده و ندیده انکار نمی شود اما راه حل در نگاه و امضا عهدنامه های ننگین و بدون پشتوانه به صرف برچسب نخوردن نیست. اگر پیامبر ص این روزها بود چه می کرد ؟ قطعا پیمان دوباره نمی بست
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    17 5
    آقای ربیعی اگر توان اداره کشور را بدون فروش نفت را ندارید استعفا دهید تا توانمندان اداره امور را بدست گیرند
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    17 6
    همه میدانند که این آشفتگی معیشتی و کوچک شدن سفره های مردم نتیجه فرمولهای اصلاح طلبان است و هیچ شکی در آن نیست..اما سئوالم از این جماعت این است که چرا بجای پذیرش اشتباهاتشان سعی میکنند بر ذغال باقیمانده از اغتشاشات فوت کنند تا آتش بزرگتری برپا شود..بخدا قسم اگر غرب و حامیانش بر این کشور سلطه پیدا کنند حتی طیف اصلاح طلب (هم که برایشان یقه جر میدهد) در امان نخواهند بود ...دقیقا همان بلایی که داعش دست پرورده آمریکا بر سر اهل سنت آورد
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    14 4
    آقای رئیسی، حتی اگر اشرار اجاره ای فتنه گران، به پالایشگاهها هم حمله کردند از پیگیری پرونده های خاص چشم پوشی نکنید. اینها همه برای عقب نشینی ملت مومن از دستاوردهایشان است. پرونده این آقای ربیعی یا عماد فتنه گران هم روزی روشن خواهد شد. بی خاصیتهای مرفه لواسان نشین.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    13 5
    خدایا جواب افسادطلبان را زودتر ومحکم بده.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    10 9
    از جمله راهای جلوگیری و کنترل اغتشاشات عبارتند از : 1- بسته شدن درب بعضی اتاقهای فکر و تحلیل دولت که بوسیله تندروهای اصلاح طلبان مدیریت میشود و خربزه زیر پای اقای روحانی میاندازند و تجدید نظر در مشاورین 2- برخورد صادقانه و خدمت رسانی به مردم 3- اعتراف به اشتباه و عذر خواهی از مردم 4- کنار گذاشتن افراد بی مسئولیت و تنبل و کم کار و غیر متخصص از دولت
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    7 9
    اگر به بی کفایتی بارز دولت در نوع اداره کشور که منجر به سلب اعتماد عمومی و خسارات هنگفت جانی و مالی شده است، رسیدگی شود، اینگونه شاهد موج سواری و شانه خالی کردن آقایان نمیبودیم. بی تدبیری و نگاه سلطنت گونه قوه مجریه از عوامل اصلی خشم مردم است که متاسفانه قوای انتظامی و امنیتی باید هزینه آنرا بپردازند و بجای تشکر مورد شماتت قرار گیرند!!!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    8 10
    تمام حرف دولت: کل انقلاب اسلام استقلال وحتی کشور رو بدین به اربابای غربی ما تا دیگه بهانه ای واسه بی عرضگی ما لیبرالها نباشه
  • حسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 0
    اقای ربیعی از افراد اطلاعاتی با لایه های کاملا پنهان است که قدرت بازی در زمینه های بسیاری را دارد از ان جمله شورای عالی امنیت ملی ستاد میر حسین موسوی دولت حسن روحانی با نقش های متفاوت ووو
  • سهراب IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 1
    نظر شما * غرب: آقا امتیاز می خوام روحانی: هسته ای رو بدم؟ موشکی رو بدم؟ پالرمو رو بدم؟ CFT رو بدم؟ عزت رو بدم؟ اقتصاد رو بدم؟ مقاومت رو بدم؟ کدووووومو بدم؟ غرب : همه رو بده !!!
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      1 0
      روحانی در ژاپن همه رو داد منتظر باشید ایران میشود اتیوپی
  • مهدی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 2
    پیروزی با ملل آزاد جهان و دموکراسی است. خب چه ربطی به ما داره؟
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      0 1
      بمیرم واسه ملل آزادت که داعش می سازه و خودش این همه بی خانمان داره.!! :)))))))))
  • DE ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 0
    تنها راه افساد طلبها برای راه اندازی اغتشاش دوباره فقط یک چیزه: قیمت ارز کاری که از 3 هفته قبل به کمک سایت اطلاع رسانی شبکه طلا و سکه و ارز تهران و جو دادن دوباره به بازار ارز و طلا شروع کردن تا متعاقبا با گرونی کنترل نشده و تورم افسار گسیخته، مردم رو به خیابونها بکشونن. فقط در طول 3 هفته اخیر به خاطر عملکرد مخرب این سایتها و جولان دلالان وابسته، قیمت ارز بیش از 2 هزار تومان بالا رفته. مشرق و باقی رسانه ها هم دائما درگیر استراماچونی و سفر روحانی و حوادث بنزینی و عراق و لبنان. لااقل قبل اینکه دیر بشه، کسی کاری کنه.
  • مجید IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 2
    هیچکس قابل مقایسه با چرچیل نیست چون هدفش خدمت به مردم انگلستان بود ومردم اورا کاملا می شناختند چرچیل هم می خواست با آلمان صلح کند ولی وقتی توانست با زیرکی آمریکارا متحد خود دربرابر آلمان کند دم از مقاومت وغیر زد ومردم فهیم انگلیس باتوجه به شناختی از مسئولین خود داشتند مقاومت جانانه انجام دادند وبعداز جنگ به تئوریسین خود ومرد اهل سیاست دیگر رای ندادند وگفتند یک نفری رامی خواهیم که کشور راآباد کند حالا بییایید یک نفر رادرایران با آن مقایسه کنید
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    1 0
    اقتصاددانانی!همچون طیب نیا وزیر ناکارآمد با عقایدی که حاکی از مشکلات بینشی متولیان نظام آموزش عالی از گذشته تا کنون بویژه در علوم انسانی، در پرورش و بزرگنمایی افرادی با این ویژگیها است ؛ و یا در علوم سیاسی نظائر ظریف و غیره ؛ بمعنی مرجعیت علمی! که توگویی اظهارات آنها فصل الخطاب است، توهین به ساحت علم و بسیاری اندیشمندانی است که کما و کیفا حتی همردیف دانستن با نامبردگان، سبک و وهن است!ا و افرادی مثل کرباسیان و همتی و سیف رجل اجرایی و همنظران طیف شما هستند ونه رجل علمی کشور!! در نظر نگرفتن این بدیهی ، احمق فرض کردن مردم است!!
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    4 0
    لطفا به این طایفه بفرمائید برای مصلحت خودشان هم که شده مدتی خفه شوند.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 0
    راهکارش اینه که عدالت و امنیت اجتماعی در سراسر ایران برقرار بشه فقط و فقط همین
  • US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    همه شواهد نشان ميدهد كه امريكا كشورمارا پس از انقلاب به عوامل خود سپردوبه نظام برخاسته از انقلاب تحويل نداد پس از گذشت بيش از چهل سال دارد مقدمات خلع يد ازعوامل خارجى دركشور فراهم ميشود مردم ونظام بايدمنتظر مقاومت نوكران واربابانشان باشند پيروزى ازان مردم است
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    نقش برخی برنامه های صداوسیما که صرفا باانگیزه جلب مخاطب وبه بهای سیاهنمایی وبزرگ نمایی مشکلات صورت می گیرد دردامن زدن به اغتشاش ذهنی مخاطبان رادست کم نگیرید همانطورکه نقش صداوسیما درزمینه سازی نااگاهانه برای فتنه 88 راهنوزازیادنبرده ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس