به گزارش مشرق، محسن حاجی میرزایی عصر امروز در سیزدهمین نشست آموزشی ترویجی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش که در مرکز بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: ما یک هدف مشترک داریم و آن تربیت نسل جدید است که برای تحقق آن باید دست بهدست هم دهیم، با تمام وجودم اعلام نیاز و از مجموعه حوزههای علمیه کشور درخواست میکنم که به یاری ما بشتابند، زیرا هدف ما تحقق رسالت خطیر تربیت نسل مؤمن است، نسلی که میتواند روی پای خود بایستد، از ارزشها و باورهای خود دفاع کند و به کشورش خدمت برساند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه ما در تربیت دینی و مقوله کلی تربیت نیازمند کارهای ریشهای هستیم، با اشاره به سند تحول بنیادین تصریح کرد: در این خصوص اسناد و معارفی تألیف شده اما امروز هسته سخت این کار فرا رسیده است و آن این است که چگونه این مفاهیم بلند را در نسل جدید رشد دهیم و جریانی که اکنون وجود دارد را باید بهسمت تربیت انسان فرهیخته هدایت کنیم.
بیشتر بخوانید:
همه ناراضی اما وزیر راضی!
علت منتفی شدن استیضاح برخی وزرا
وی ادامه داد: این مسیر، مسیر سخن انبیاء با انسان است، زیرا انبیاء آمدند تا ادراک انسان را سازمان دهند و سعادت و شقاوت از همینجا شروع میشود، سختترین کار هستی ارتباط با این سه قابلیت ممتاز است و آنچه انسان را به پایینتر از منزلت انسانی تنزل میدهد از ضعف در این سه قابلیت نشأت میگیرد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزشوپرورش باید با این سه عنصر کلیدی تعامل برقرار کند تا ادراک جامعه را سامان دهد و این تمکن ممتازی است، تاکید کرد: ما ۱۵ میلیون دانشآموز را بهطور منظم در اختیار داریم تا ادراک آنها را سازمان دهیم، اما سؤال اصلی این است که ما بازنگری کنیم و ببینیم مجموعه تلاشهایی که انجام دادیم به تحقق این هدف متعالی کمک کرده است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین در وضعیتی تدوین شده که آرمانهای بزرگی را نشانه رفته است، یادآور شد: واقعیات اجتماعی و اقتصادی امروزه در سند تحول بنیادین لحاظ نشده و باید برای سامان دادن مؤثر به آن با این تمکن بزرگ همه به میدان بیاییم، هرچه کار کنیم کم است، میخواهیم یاد بگیریم چطور نسل آینده را تربیت کنیم و اخلاق نسل خود را متعالی کنیم و چطور میشود این اخلاق را در نسل نو به جریان انداخت.
وی با بیان اینکه هر اقدامی تا زمانی که به تقاضا تبدیل نشود امکانپذیر نیست، ادامه داد: چطور میتوانیم شوق نسل امروز را برای پیوستن به این نهضت بزرگ برانگیزیم؟
حاجی میرزایی با بیان اینکه در محتوا و روشهای آموزش و سنجش و در مدیران و مربیان نیازمند تحولات اساسی هستیم، تصریح کرد: این نیازمند یک تفکر نظام یافته و هماهنگی نظامند است، باید این گفتوگوها آنقدر ادامه داشته باشد تا سؤالات و گرههای اساسی مشخص شود.
وزیر آموزشوپرورش به تقاضای دوم خود اشاره کرد و گفت: من به اعتبار چهار دهه فعالیت در عرصه مدیریت از اقدامات که میزان اثربخشی آن سنجیده و ارزیابی نمیشود بهشدت در رنج هستم.
وی افزود: با توجه به اینکه عرصهای که ما در آن هستیم، عرصه انسانها است نه جمادات، بنابراین باید جزو تفکیکناپذیر هر اقدام و فعالیتی ارزشیابی باشد اما متأسفانه بهشدت نشانههایی کمی از ارزشیابی دقیق در فعالیت کشور مشاهده کردهام.