سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
صفاییفراهانی تأکید کرد:
انتقام جانباختگان آبان را از "قالیباف" بگیرید!
محسن صفاییفراهانی، فعال اصلاحطلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در قسمتی از یک مصاحبه با سایت جماران در اشاره همزمان به اغتشاشات آبانماه و انتخابات مجلس یازدهم گفته است:
«رهبری در انتخابات هم رای مردم را حقالناس اعلام کردند در این مرحله هم برای دلجویی از خانواده جانباختگان نظرشان را ارایه کردند ولی آیا مجریان به عمق این نگاه توجه دارند؟ اگر مجریان رای مردم را پشیزی گرفتند، آیا میتوان گفت که مفهوم و منظور این اقدام را که جبران روش غلط گذشته بوده، درک کردهاند؟! آیا با مجری که عامل این مصیبتهاست، برخورد میشود؟! آیا مجریان حاضرند در مرحله عمل هم طوری رفتار کنند که مردم تغییر رفتار را ببینند؟!»
او میافزاید:
«انتخابات پیش رو نخستین گام است. باید نشان دهند که همه به همین قوانین موجود تمکین میکنند یا دوباره به دلیل نامه انتقادآمیز نمایندهای در مجلس فلان دوره با اعمال سلیقه باعث رد صلاحیت او میشوند ولی مسوولی که برای مدت 12 سال اداره پایتخت را برعهده داشته و بنا به گفته علنی یک عضو شورای شهر تهران 20 هزار میلیارد تومان در دوره مدیریتش بین درآمد و هزینه شهرداری گم شده و قائم مقام او به دلیل سوءاستفاده مالی تحت پیگرد قانونی است و همچنین پرونده غیرقانونی واگذاری املاک و مستغلات شهرداری در جریان است، بدون مشکل کاندیدا میشود. اینجاست که مردم باید تغییر رفتار ارکان حکومتی را حس کنند و اگر حس کردند، بزرگترین دلجویی از خانواده جانباختگان خواهد بود.»[1]
* منظور صفایی فراهانی از آن مسئول! قالیباف است و ما میزان عقلانیت اظهارات این فرد درباره قالیباف، انتخابات و دلجویی از جانباختگان با رد صلاحیت قالیباف را بر عهده مخاطبان محترم وامیگذاریم...
پر واضح آنکه اولا این سخنان از جانب کسی مطرح شده است که بخاطر دروغ و فتنه سال 88 به زندان محکوم شد و بعدا نیز دوستانش تأیید کردند که ماجرای تقلّب، یک دروغ بزرگ بیشتر نبوده است و ثانیا اظهارات و اتهامات او علیه قالیباف نیز نه تنها از سوی قوه قضائیه رد شده است بلکه افراد دیگری از دوستان صفایی فراهانی که نظیر همین اتهامات را علیه محمدباقر قالیباف مطرح کرده بودند نیز نتوانستند اظهارات خود را اثبات کنند و دست آخر به حبس و شلّاق محکوم شدند.
در اقتفای اظهارات صفاییفراهانی بایستی به مردم عزیز ایران این نکته را گفت که غیر از مهملات صفایی فراهانی، یکی از راههای مهم دلجویی از خانوادههای آسیبدیدگان اغتشاشات اخیر، معرفی «فرماندهان فتنه اقتصادی» به مردم و کسانی است که زمینهساز رأیآوردن یک دولت بیتدبیر و پهن کردن بستر خیابان در مقابل مردم شدند.
کسانی مثل همانها که از صبح تا شب مشغول سیاهنمایی از اوضاع اقتصاد ایران و دروغپراکنی هستند و شبهنگام اما به کافیشاپهای تهران میروند و خطابههای جدید خود برای تأکید بر نداری و گرسنگی را در همان کافیشاپها تنظیم میکنند...
***
"بزم آشوب" در شهرداری تهران
روزنامه همشهری طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته خود با عنوان "عصر جدید اعتراض" که به قلم دبیر گروه بینالملل این روزنامه نوشته شده؛ به ارائه یک جمعبندی از اعتراضات اخیر در چند کشور دنیا پرداخته است.
آنچه در ادامه میخوانید؛ جملاتی از این یادداشت است:
_ رسانههای جدید، هم ناکارآمدی حاکمان را شفاف و بیپرده مقابل چشم همه مردم میگذارند و هم شیوههای اعتراض به این ناکارآمدی را آسان میکنند. شعارهای معترضان و شیوههای اعتراض آنها از قارهای به قاره دیگر منتقل و تکرار میشود. به همین دلیل است که حکومتها برای مهار اعتراضها علاوه بر استقرار پلیس در خیابان، اکنون به ابزار دیگری هم متوسل شدهاند و آن قطع اینترنت است.
_ مردم معترض، حاکمان ناکارآمد را نمیخواهند. اما با استعفای مسئول دولت هم آرام نمیگیرند (مانند آنچه در عراق و لبنان شاهد هستیم). اگر در گذشته نظامهای غیردمکراتیک بیشتر با اعتراضهای خیابانی روبهرو میشدند، اکنون معترضان با ناامیدشدن از ساختارهای حکومتی حتی دمکراتیک، با استعفا و انتخابات هم خیابانها را ترک نمیکنند.
_ معترضان جدید، رهبر ندارند بلکه نمادهای مشترک آنها را دور هم جمع میکند. از سوی دیگر، آنچه معترضان عصر جدید را به خیابانها کشانده یعنی فساد و ناکارآمدی و نابرابری اقتصادی، موضوعاتی نیستند که یک شبه با یک تصمیم و فرمان و جابهجایی افراد برطرف شود. اما سخن گفتن از اصلاحات تدریجی با مردم خشمگین، کار آسانی نیست.
_ واکنش حاکمان به اعتراضها هم با آنچه در گذشته روی میداد متفاوت است. اکنون حاکمان به جای سرکوب، بیشتر بهدنبال مذاکره و راضی کردن معترضان هستند.
سال 2019تنها سالی نیست که شاهد اعتراضهای مردمی با دامنه جغرافیایی گسترده بود. این وضعیت ادامه خواهد یافت چون ترکیب مردم ناامید و رسانههای اجتماعی افشاگر و حاکمان ناکارآمد ادامه دارد.[2]
*تقلّای این یادداشت برای این همانی اغتشاشات آبان و راهبری این اغتشاشات به بهانه شورش در کشورهای دیگر امریست محرز!
خاصّه اینکه نعل به نعل جملات و کلمات کلیدی این یادداشت از جمله "ناامیدی، مردم خشمگین، معترضان جدید رهبر ندارند، خیابان، اعتراضات ادامه دارد و..." گزارههایی هستند که پیش از این توسط تئوریسینهای اصلاحطلب بارها و بارها در اشاره به جامعه ایران پمپاژ شدهاند و در یادداشت مذکور نیز شاهد کلاژی از تمام این کلیدواژهها البته به بهانه لبنان و عراق و غیره هستیم!
منش روزنامه همشهری در انتشار گزارشهای متواتر مبنی بر اینکه "اعتراضات ادامه دارد" و اینهمانی رخدادهای ایران با شورش در کشورهایی مثل فرانسه و لبنان و عراق مسئله تازهای نیست و ما پیش از این بارها و بارها در وبلاگ مشرق، رویکرد تازه ارگان شهرداری تهران پس از اغتشاشات آبان را به اطلاع مخاطبان محترم خود رساندهایم.
مسئله وقتی قابل تأمل میشود که از جانب روزنامه همشهری ولو یک خط هم در تقبیح حرکت خیابانی، اهمیت صندوق رأی و اینکه ماحصل خیابان چیزی جز خشونت و استیلای دشمن نیست را نمیبینیم و نمیخوانیم...
جالبتر آنکه شاهد ایما و اشارههای شهردار اصلاحطلب تهران نیز هستیم که در اشاره به ناکارآمدیهای موجود (که خود او یکی از نمادهای همین ناکارآمدی است) به جای تأکید بر صندوق رأی بعنوان تنها راه حل موجود برای ورود نیروهای کارآمد به مناصب اجرایی، از چیزی به نام "حق اعتراض" با مردم سخن میگوید![3]
راه حل مقابله با این رفتارهای خشونتگرایانه که منجر به ریخته شدن خون مردم و طرد صندوق رأی میشود؛ "ورود و روشنگری خواص" است.
خواص باید تجربیات سایر کشورها از گزینه "خیابان" را به مردم بگویند تا خباثت نهفته در پشت "اصرارهای خیابانی" آشکار شود و فرماندهان فتنه اقتصادی جامه دوستان مردم را به تن نکنند.
***
آیتالله جوادیآملی: بیان اعتراض باید عاقلانه و عالمانه باشد
حضرتآیتالله جوادیآملی، مفسّر برجسته قرآن کریم طی سخنانی در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرا رسیدن نه دی گفت: هم مسئولین باید دقیق باشند...و هم مردم باید محترمانه خواستههایشان را مطرح کنند، چون مطابق با دینشان است، خواستهشان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند.
وی تصریح کرد: مسئولین ما یک وظیفهای دارند که حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیتالله جوادیآملی همچنین گفته است: تاکید قرآن این است که دشمنان شما، حتماً باید از شما ناامید باشند، نه قدرت جنگ نرم و نه قدرت جنگ سخت داشته باشند و نه بتوانند در جامعه آشوبی به پا کنند، به این منظور هم عزیزان ارتشی، سپاهی، بسیجی و دیگر نیروهای مردمی از نظر قدرت نظامی باید آماده باشند، هم از نظر هوشمندی و هوشیاری در سطحی باشیم که کسی نتواند جامعه را تحریک و جامعه را ناامن کند.[4]
*این فراز از بیانات آیتالله جوادیآملی پیرامون "لزوم عالمانه بودن و عقلانی بودن طرح اعتراض"، همان قید فلسفی و عقلانی است که بایستی در هنگامه بروز مشکلات به آن اشاره کرد.
گزارهای که دشمن هیچ تمایلی به آن ندارد و برای همینست که در ایما و اشارههای دنبالههای داخلی دشمن و اتاقهای کنترل از راه دور آشوب در داخل کشور به وضوح میبینیم که هیچ اشارهای به عالمانه بودن و عقلانی بودن اعتراض نمیشود و آنها یکسره بر خیابان و حتی حق خشونت تأکید دارند!
جالب است که شاهدیم در سایر نظامات دنیا هم تئوریسینها و تحلیلگران همواره یادآوری میکنند که آخرین راه "قانون" است نه خیابان و اعتراضی هم اگر در کار است بایستی برای رساندن صدای معترضین به اصل حاکمیت باشد نه برای اعلام مخالفت با نظام سیاسی.
امر قابل تأمل در قبال این بیان ارزشمند حضرت آیتالله جوادیآملی آنست که چرا شاهد تکرار این گزاره و اصرار بر عالمانه بودن و عاقلانه بودن اعتراض در میان رجال مدعی حق اعتراض برای مردم نیستیم؟!
***
1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1319023
2_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/91578
4_ rasanews.ir/002ebq