مدیرعامل ایران خودرو در مراسم تولید انبوه محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو5 با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت سیستمهای تولیدی و توجه به محیطزیست براساس مسئولیتهای اجتماعی این خودروساز گفت: برنامه تولید بخشی از محصولات ایرانخودرو با استاندارد آلایندگی یورو۵ زودتر از بازه زمانی تعیین شده از سوی هیات دولت و در سال ۹۸ قابل اجرا است.
فرشاد مقیمی با اشاره به اقدامات گسترده تحقیقاتی و فنی ایران خودرو به منظور تحقق اهداف زیست محیطی و تولید خودروها با سطح استاندارد آلایندگی یورو۵ افزود: ازآذرماه محصول پژو ۲۰۶تیپ دو با استاندارد آلایندگی یورو۵ تولید شده است .
وی خاطرنشان کرد: بیشتر محصولات این خودروساز از جمله خانواده 206، سمند، دنا، رانا، پارس و ۴۰۵ به مرور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید خواهد شد.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به بیان بخشی از دستاوردهای ایران خودرو در ماههای اخیر پرداخت و با بیان این که صنعت خودرو در نوک پیکان تحریمهای آمریکا بوده، گفت: اقدامات اصلاحی انجام شده سبب بازگشتن تولید به شرایط مناسب و تولید روزانه بیش از دوهزار دستگاه شد.
مقیمی ادامه داد: تولید خودروی دارای کسری قطعه یکی از معضلاتی بود که با آن مواجه بودیم و با هماهنگی ایجاد شده در شبکه تامین و تولید توانستیم آن را کنترل کنیم که طبق هدفگذاری صورت گرفته در بهمن ماه هیچ تولید دارای کسری قطعه نخواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورهای این خودروساز در مقوله داخلی سازی و خودکفایی تولید اشاره کرد و گفت: در مجموع بیش از 86 قطعه برای داخلیسازی هدفگذاری شده که 23 قطعه از آن به تولید انبوه رسیده و 12 قطعه نیز در مرحله تست یک روز خط است که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.
مدیرعامل ایران خودرو خودکفایی در بخش مواد اولیه را نیز از دیگر اهداف تعیین شده برای داخلی سازی تولید و استفاده از ظرفیتهای داخلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد کشور عنوان کرد.
مقیمی به اقدامات صورت گرفته برای انطباق محصولات ایران خودرو با استانداردهای تکلیف شده اشاره کرد و گفت: از سال 96 تمامی محصولات به سطح استاندارد یورو4 رسیده اند که درحال حاضر نیز با توجه به برنامه و سیاستهای کلان کشور به سمت تولید یورو 5 حرکت کردهایم.
وی بومیسازی دانش تولید محصول یورو 5 را از دستاوردهای اخیر صنعت خودروی برشمرد و گفت: برای داخلیسازی در بخش نرمافزاری و سختافزاری قطعات یورو 5 از توان مهندسان قطعه ساز داخلی بهره بردهایم و مشکلی از نظر تامین قطعات برای تجهیز خودرو به استاندارد مورد نظر نداریم .
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به فنآوری خاص و حساسیت بالای موتورهای یورو۵ نسبت به کیفیت سوخت خاطرنشان کرد: با ارتقای سطح تکنولوژی تولید خودرو، ضرورری است که سوخت مصرفی این خودروها متناسب با استاندارد یورو۵ در جایگاههای سوختگیری سراسر کشور فراهم باشد.
مقیمی در ادامه ضمن انتقاد از این که همواره از خودروساز به عنوان عامل اصلی ایجاد آلایندگی در هوای کلانشهرها نام برده می شود گفت: سهم خودروهای سواری در ایجاد آلایندگیهای تهران 1.4 درصد است که ایرانخودرو برای ارتقای محصولات عزم خود را جزم کرده است، در این میان سایر بخشها نیز باید در مسیر کاهش آلایندگیها قدم بردارند.
در این مراسم نخستین خودروی مجهز به استاندارد آلایندگی یورو5 با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون رئیس سازمان استاندارد از خط تولید عبور کرد. این درحالی است براساس مصوبه هیات وزیران برنامه تولیدخودرو با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ از سال ۹۹ اجباری میشود .