به گزارش مشرق، محمد محمدی، کارشناس فرهنگی گفت: بنده بشخصه معتقدم که در دهه پنجم انقلاب، دیگر در حوزه مدیریت فرهنگی، آزمون و خطا نداریم، بلکه با مسئله نفوذ مواجه هستیم؛ زیرا دوران آزمون و خطا گذشته است.
بیشتر بخوانید:
رمزگشایی از کلمه "نفوذ فرهنگی" در تلویزیون
وی توضیح داد: همانطور که عرض کردم متأسفانه در برخی موارد و در مناصب بالای مدیریت فرهنگی و رسانهای در این ایام شاهد نفوذ هستیم. اینکه احساس کنیم نفوذ با نقاب و شنل سراغمان میآید اشتباه است؛ نفوذ شاخ و دم ندارد. نفوذ مگر به غیر این است که برخی از مدیران فرهنگی و رسانهای به هنرمندانی مجوز تولید اثر هنری و رسانهای صادر میکنند که گوشبهفرمان سفارتخانهها هستند و بهصراحت علیه انقلاب موضع میگیرند! نفوذ یعنی کارگردان و نویسندهای که خودش سبک زندگی اروپایی دارد، با تأیید بعضی از مدیران برای سبک زندگی خانوادههای ایرانی تصمیم بگیرد! نفوذ یعنی عدهای از مدیران فرهنگی صدر تا ذیل امکانات را در اختیار هنرمندانی قرار میدهند که ابداً و اصلاً اعتقادی بهنظام ندارند! شما میبینید، بهعنوان نمونه کسی که صریحاً به همزیستی با حیوانات تظاهر میکند، خروجیاش همانی میشود که در سریالش هم این نوع سبک زندگی را نمایش و البته ترویج میکند و فلان مدیر سابق شبکه تمامقد از او و عمل قبیحش دفاع میکند.
این کارشناس تأکید کرد: اینکه هنرمند علناً و بهصراحت در فضای مجازی سبک زندگی و اعتقاداتش را اعلام کرده حرجی نیست، اما سؤال اینکه چرا فلان مدیر از او میخواهد تا سریالی برای ۸۰ میلیون ایرانی بنویسد بهنظرم اصل نفوذ در آن مدیر است و هنرمند در درجه بعدی قرار میگیرد.
محمدی تصریح کرد: ریشه و اصل مسئله نفوذ به مدیرانی برمیگردد که بستر را برای این طیف از هنرمندان فراهم میکنند پس بنابراین برای ریشهکن شدن نفوذ فرهنگی، میبایست در گام نخست با شجاعت و روحیه انقلابیگری عرصه را از لوس وجود چنین مدیرانی ولو در نقاط حساس فرهنگی هم که باشند باید پاک کرد مطمئن باشید با پاکسازی مدیران آلوده به نفوذ و یا تعدیل مدیرانی که تحت تأثیر افراد نفوذی قرار گرفتند هنرمندان جذبشده نیز خودبهخود محو و یا اصلاح میشوند.