گستاخی اروپا در واکنش به پرتاب ماهواره نور ناشی از چیست؟

سه کشور اروپایی که در سالهای اخیر حداقل در یک پرونده و آن هم برجام به ایران بدهکار هستند، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که چرا ایران یک ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد؟!

سرویس سیاست مشرق -  پس از آنکه ماهواره نور به ‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت، جیغ بنفش مقامات آمریکایی بلند شد.

چرا که در اواخر سال گذشته و هفته های آغازین سال ۹۹ رسانه های معاند همراستا با مقامات آمریکایی، فضاسازی گسترده ای علیه ایران در موضوع کرونا به راه انداخته بودند.

در همین رابطه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته های گذشته در اظهارنظری خصمانه گفته بود: « ایرانی ها از ویروس کرونا بسیار آسیب دیده اند...من فکر می‌کنم آنها (ایران) خواستار یک توافق هستند اما نمی‌دانند واقعا چگونه آغاز کنند. تمام کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که با ما تماس بگیرند و درخواست کمک کنند».

اما علیرغم عملیات رسانه ای گسترده آمریکا و رسانه های معاند، ایران توانست در آمار بهبودیافتگان کرونا و همچنین کاهش فوتی ها، رکورد بزند. اما نکته قابل تأمل اینجاست که ایران همزمان با اقدامات تحسین برانگیز در مقابله با کرونا، یک ماهواره نظامی را نیز با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

این در حالی بود که دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا عاجز شده و حتی از عهده تأمین لباس ایزوله و ماسک برای کادر درمانی خود نیز ناتوان است.

پرتاب موفقیت آمیز و غرورآفرین ماهواره نور، علاوه بر خشم مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، عصبانیت مقامات تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) را نیز در پی داشت.

این سه کشور اروپایی که در سالهای اخیر حداقل در یک پرونده و آن هم برجام به ایران بدهکار هستند، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که چرا ایران یک ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد!؟

در همین رابطه، وزارت امور خارجه آلمان در صفحه توئیتری خود نوشت: «ما درباره گزارشات ایران مبنی بر پرتاب ظاهراً موفقیت‌آمیز یک ماهواره نظامی نگران هستیم. رویکرد ما کاملاً مشخص است: برنامه موشکی ایران، تأثیر ثبات‌زدایی بر منطقه دارد و از نقطه نظر منافع امنیت اروپا نیز غیرقابل پذیرش است».

وزارت خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران با استفاده از فناوری موشک بالستیک، پرتاب ماهواره انجام داده، مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

فرانسه نیز برنامه موشکی ایران را عامل نگرانی برای ثبات منطقه و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند.

واکنش حداقلی به گستاخی اروپا

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- طبق معمول و در واکنشی حداقلی- به یک پیام توئیتری بسنده کرد و نوشت: « آمریکا از سال ۲۰۱۷ مشغول تحکم کردن به همگان علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. اروپا به جای قطعنامه ۲۲۳۱، از آمریکا تبعیت کرد. نه اروپا و نه آمریکا نمی‌توانند بر مبنای خوانش‌های نادرست و سست از قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران نطق کنند».

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه نیز  با تأکید بر مردود بودن مواضع فرانسه و انگلیس درباره پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی ایران به فضا اعلام کرد که این مواضع ناشی از استانداردهای دوگانه این کشورها و پذیرش قلدری آمریکا از سوی آنهاست.

حال سوال اینجاست که آیا واکنش تروئیکای اروپایی به پرتاب ماهواره ایرانی، عجیب و غیرقابل منتظره بود!؟ آیا رویکرد سه کشور اروپایی در برجام، برخلاف این رویه بود!؟

حمایت اروپا از برجام، بیش از حد انتظار بود!

از روز امضای برجام- تیر ۹۴- و سپس روز اجرای برچام- دی ۹۴- تاکنون، اروپا به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.

انگلیس اجازه نداد که حتی یک حساب بانکی توسط ایران در این کشور باز شود. آلمان در اقدامی توهین آمیز و به بهانه تحریم ها از سوخت رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه(ظریف) امتناع کرد و یک دیپلمات ایرانی را نیز به صورت غیرقانونی بازداشت کرد و فرانسه نیز علاوه بر اخراج یک دیپلمات ایرانی به دلایل واهی، بخشی از اموال ایران را در پسابرجام بلوکه کرد.

با این همه، دولت آقای روحانی و به خصوص وزارت امور خارجه به ریاست ظریف، بارها و بارها در سالهای اخیر از رفتار برجامی اروپا تمجید کردند!

برای نمونه، ظریف- مهر ۹۷- در مصاحبه با بی بی سی گفت: «حمایت اروپا از برجام، بیش از حد انتظار بوده است»!

پیش از آن نیز آقای روحانی- ۱۳ اسفند ۹۶- در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با وی، از مواضع پاریس در قبال برجام قدردانی کرد!

گستاخی روزافزون اروپا، نتیجه امتناع از اصل عمل متقابل

یک اصل بدیهی در روابط دیپلماتیک، اصل عمل متقابل است. وقتی دولت روحانی در مقابل اخراج دیپلمات های ایرانی و بازداشت یک دیپلمات ایرانی توسط اروپایی ها از اجرای اصل عمل متقابل امتناع می کند، کار به جایی می رسد که بدهکارهای برجام که پرونده سیاسی در حقوق بشر نیز دارند، در واکنش به پرتاب ماهواره ایرانی، با گستاخی ژست طلبکار به خود می گیرند.

چندی پیش «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه تاکید کرد که «یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر از روش فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

دولت باید در رفتار کج دار و مریز خود با اروپا یک تجدید نظر اساسی انجام داده و به روند روزافزون گستاخی های طرف اروپایی خاتمه دهد.

پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به فضا در هفته گذشته، نتیجه یقین به وعده الهی و مجاهدت شبانه روزی و اعتماد به استعدادهای عظیم جوانان مومن، متخصص و انقلابی و عدم اعتماد به دشمن است.

پرتاب ماهواره نور نماد خودباوری مردم ایران بود. باید این رویکرد تحسین برانگیز در بخش های مختلف و از جمله سیاست خارجی تعمیم داده شده و نقشه های شوم دشمن را بیش از پیش نقش بر آب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    4 38
    با اعلام خبر بازگشت آمریکا به برجام با پروژه آقای پمپئو ان شاالله که مذاکرات پشت پرده با آمریکا تحت رهبری امیرکبیر معاصر در جریان است و اعلام حصول توافق چند جانبه هسته ای - موشکی - منطقه ای - حقوق بشری احتمالا در روز فرخنده عید فطر به عنوان عیدی به ملت شریف ایران اعلام خواهد شد .
    • اصلاحاتی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 38
      دولت در مقابله با ویروس کرونا عاجز شده و حتی از عهده تأمین لباس ایزوله و ماسک برای کادر درمانی خود نیز ناتوان است. مردم ایران در خیابان دارند جان میدهند و گرسنه و بی اب و علف
    • اصلاحاتی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 11
      چندین نفر در ایران مرد ه اند و دیگر زنده نیستند . متاسفم لعنت بر کرونا
    • حیدر صالح IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      18 0
      نمره کارنامه وزارت خارجه در برجام که آفتاب تابان و ابر بهاران بعد باغ گلابی بعد هم روح بدون بدن الان هم لاشه متلاشی شده یعنی صفر! این غربیها از موشک و ماهواره ترسیدن به التماس افتادند هی برجام برجام می کنند . مملکت بدون موشک یعنی مملکت اشغالی و قحطی و گرسنگی عمومی
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      3 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه شما فکر میکنید امریکا دلش بحال ملت ایران میسوزد امریکا واروپا هردو به دنبال سلطه کامل بر ایران و منطقه میباشند یک لحظه غفلت و ترس باعث خواهد شد همان بلایی را که سر عراق افغانستان سوریه لیبی و دیگران اوردند بر سر ایران نیز بیاورند
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      7 0
      شهید امیر کبیر از صدارت کناره گیری کرد جان شیرین خودش را اهدا نمود تا جلو بیگانه زانو نزند وامیر کبیر شود و امیر کبیر باقی بماند نه امیر ذلیل ایران باشد لطفا امیر کبیر را با هیچکس مقایسه نکنید چون توهین به ان شیر مرد تاریخ ایران میباشد
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      3 0
      جناب اصلاحات مذاکره برای چی برا تسلیم یعنی از ترس مرگ خودکشی باید کرد
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 36
    اروپا خیر و صلاح شما رو می‌خواد. بهش گوش کنید تا پیشرفته بشید. گاماس گاماس؛ اول آفتابه، بعد ماهواره.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      2 0
      بد جوری سوختی جوجه افتابه لازم شدی
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 14
    دولت در مقابله با ویروس کرونا عاجز شده و حتی از عهده تأمین لباس ایزوله و ماسک برای کادر درمانی خود نیز ناتوان است. مردم ایران در خیابان دارند جان میدهند و گرسنه و بی اب و علف
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      17 0
      چرت نگید لطفا ایران نیستید شما؟
    • آرش IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      31 0
      مردم ایران جوجه کباب و چلو کباب و قورمه سبزی و قیمه و غذاهای اصیل ایرانی می خورند. مثل شماها آلبانی نشین ها نیستند که آب و علف بخورند. پاشو از پشت میزت کمی شبدر و ینجه بخور بعدش یه کم آب از آخورت بریز اونجا که می سوزه..!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      14 0
      ایران خوب است . چرت نگید لطفا
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      8 0
      تو خفه شو درست بشین
  • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 6
    آقا تماس بگیرید و درخاست کمک کنین !! فرصت ازاین بهتر دیگ پیش نمیاد ! از قدیم گفتن تا تنور داغه نون بچسبون
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 1
    هرکز جنایات غرب را دنیا نمی بینند؟
  • فرا جناحی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    6 0
    خیلی دوست داشتم آقای ظریف با (( نه مرسی محکم)) جواب ترامپ ملعون رو که دائما درخواست کمک پزشکی به ایران میده رو میداد
  • ح-ی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    6 1
    اگراین ظریف هم خفه بشود خیلی ازمشکلات سیاست خارجی وداخلی خودبه خود مرتفع خواهد شد
  • علی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 2
    نشود همین است
  • دیده بان IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 1
    مشرق جان،ماه مبارک رمضانه،تصاویرجلف وحقارت بار قهقهه وهر وکر منتشرنکن،چون استفراغ روزه رو باطل میکنه!
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 0
    خب چه اشکالی داره بالاخره بعد چند سال کارآموزی آقای ظریف همه چیزو در مورد اروپا فهمید ! حالا درسته این وسط دهن مردم سرویس شد و عمر و وقت و جوانی مردم هم هدر شد ! ولی چیزی نمونده سال دیگه همه اصلاح طلبا باید محاکمه بشن و تاریخ معاصر ایران هم حسابی از خجالت اینا در میاد !
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    6 0
    برجام ثابت کرد امضای غربیها کمتر از کود انسانیه
  • GB ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 1
    دیپلمات شکست خورده. نخواستم بگویم مفتضح
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    6 0
    کسی که شرف داشته باشه و عاشق وطنش باشه صنعت هسته ای کشورشو با ابنبات پلاستیکی برجام معامله نمیکنه پیدا کنید پرتقال فروش را
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    آدم خواب را میتوانید بیدار کنید اما آدمی که خودش را به خواب زده هرگز نمیتوان بیدار کنید متاسفانه یک جریانی درایران میباشد که چشم خودش را روی تمامی جنایت های امریکا واروپاییها برعلیه ایرانیان بسته است و نمیخواهد بیدار شوند فقط دنبال مذاکره وتسلیم میباشند
  • محمدابراهیم خرم IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    4 0
    آقای ظریف الان پسرکجاه زندگی میکن مثل ما جانبازان زندگی داری من که اجاره نشین هستم
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 0
    وزیر برجام!
  • حسين DE ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 0
    دليل گستاخى اروپا وادادگى در قبال سياست خارجى و رويه غرب پرستى و تسليم شدن در برابر ديكته كردن هاى غرب است،چرا هرگز غربيها نتوانستند در برابر سردار دلها شهيد سليمانى گستاخى كنند؟بالاترين مقامات غربى نامه نوشتن، تقاضاى ملاقات كردند ولى سردار شهيد اعتنائى نكرد ، با رفتار و منش انقلابى دشمن در برابرت زانو ميزند وبا رفتار ظريف گونه در برابر دشمن زانو ميزنى ،تفاوت ها را بايد شناخت.
  • بنفشه DE ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    حمایت اروپا از برجام بیش از حد انتظار بوده است اروپا بایستی از حمایت خود کم کند زیرا ما را واقعا شرمنده کرده اروپا بجای قطعنامه ۲۲۳۱ بایستی از آمریکا پیروی کند چرا اینقدر خودش را به درد سرمیاندازد بخدا ما اصلا راضی نیستیم.بالاخره اروپا هم خودش زن و بچه داره خرج داره. ای وای خاک عالم .اروپا مچکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس