به گزارش مشرق، حسین مدرس خیابانی در دیدار با علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در اردیبهشت ۹۷ شرکت های خودروسازی کره و فرانسه چمدان خود را بسته و ایران را ترک کردند. در این شرایط حتی خوشبینانه ترین افراد نیز تداوم فعالیت خودروسازان را بعید می دانستند.
بیشتر بخوانید:
تداوم روند کاهش قیمت خودرو
وی افزود خودروسازان توانستند در سالهای ۹۷ و ۹۸ با تکیه بر توان داخل به تولید ادامه دهند و حتی امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستورکار این شرکتها قرار گرفته است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از تقاضای موجود در بازار خودرو کاذب بوده و ناشی از سوداگری است، اضافه کرد: زمانی که افراد می توانند با خرید خودرو حدود ۴۰ میلیون تومان سود به دست آورند مسلما سوداگران تمام تلاش خود را برای استفاده از این فضا به کار می برند.
خیابانی با بیان اینکه تاکنون در طرح فروش فوری تاکنون حدود ۲۵ هزار دستگاه عرضه می شود در حالی که حدود ۳ میلیون نفر متقاضی ثبت نام کرده اند، اضافه کرد: در این شرایط چاره ای جز قرعه کشی برای وزارت صنعت باقی نمی ماند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مقرر شده است هر ۳ ماه یکبار طرح فروش فوری خودرو اجرایی شود، تصریح کرد: مادامی که قیمت خودرو واقعی نشود این بازار همچنان محلی برای سرمایه گذاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه نهاده های تولید خودرو مانند فولاد حدود ۱۶۸ درصد افزایش قیمت داشته اند، ادامه داد: در سال گذشته با بومی سازی تولیدات، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از ارزبری تولید خودرو کاسته شد و براساس برنامه ریزی ها مقرر است، این رقم در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.
خیابانی درباره تولید خودروی ملی، گفت: باید کمیتهی مشترکی با حضور دانشگاه علم و صنعت، ایران خودرو، سایپا و معاونت آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و پلتفرم مشترک تولید خودرو ملی طراحی شود.
وی با تاکید بر ضرورت تولید موتورسیکلت و خودروی برقی یادآور شد: برای تولید خودروی ملی باید علیرغم طراحی پلتفرم مشترک منابع مالی مورد نیاز نیز فراهم شود.