قایق تندرو

با نسل جدید شناورهای تندرو، یگانهای دریایی سپاه قادر خواهند بود تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای اقدام به شلیک موشکهای کروز به سمت اهداف متخاصم کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، قایق‌های تندرو را شاید بتوان بارزترین مشخصه قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و در عین حال بزرگترین چالش عملیاتی و تاکتیکی برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در این منطقه برشمرد. چالشی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز به آن اعتراف کرده اند و یکی از بزرگترین و مهمترین تاکتیک های ایران در جنگ دریایی را افزایش توان عملیاتی در نبرد نامتقارن با بکارگیری قایق‌های تندرو و تاکتیک یورش جمعی علیه اهداف می‌دانند. حتی با وجود طراحی ها و ورود سامانه های جدید، باز هم اندیشکده های آمریکایی در گزارشات و تحلیل های خود هجمه به صورت «هجوم دسته جمعی و سریع» به عنوان یک تاکتیک مهم در نیروی دریایی سپاه که در آن انبوهی از قایق‌های تندرو به یک شناور حمله می‌کنند را پاشنه آشیل نظامیان آمریکایی می دانند.

همین چالش جدی که حضور قایق‌های تندرو در خلیج فارس متوجه نیروهای آمریکایی می‌کند را می‌توان دلیل محکمی برای تداوم سرمایه‌گذاری و توسعه شناورهای تندرو بر شمرد و به همین دلیل طی سالهای اخیر صناع دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بخصوص سپاه پاسداران دستاوردهای مهم و تاثیرگذاری را در حوزه شناورهای تندرو معرفی کرده که در جدیدترین اتفاق، در روزهایی که گذشت شاهد تحویل سری جدیدی از شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه بودیم. با نگاهی به تصاویر مربوط به این مراسم مشخص می شود که برای اولین بار نسل جدیدی از شناورهای تندرو موشک انداز سپاه با قابلیتی ویژه - این بار در بحث طراحی بدنه و استفاده از طراحی کاتاماران - رسما وارد خدمت شده اند.

بیشتر بخوانید:

رونمایی رسمی سپاه از زیردریایی بدون سرنشین رزمی/ تحقق وعده مهم سرلشکر سلامی ظرف کمتر از ۸ ماه +عکس

چرا سپاه به سراغ دو بدنه ها رفت؟

 ساختمان بدنه شناورها به طور کلی به دو دسته «تک بدنه» یا Monohull و «چندبدنه» یا Multihull  تقسیم می‌شوند که در هرکدام از این دو دسته، چندین نمونه را زیرمجموعه خود شامل می‌شود. نمونه تک بدنه که متداول‌ترین نوع بدنه در انواع در شناورهای موجود در جهان است، از یک بدنه تکی و غالبا V شکل تشکیل شده است که به وسیله مخازنی با نام بالاست تعادل آن بر روی سطح آب حفظ می‌شود. بالاست تانک‌هایی است که در آن آب به منظور حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور در مواقع تلاطم دریا استفاده می‌شود. همچنین از این مخازن با پر کردن آب برای بیشتر فرو رفتن در عمق آب استفاده می‌شود. نمونه چند بدنه نیز که از ۲ یا تعداد بیشتری بدنه تشکیل شده، بر اساس تعداد بدنه‌ها، ترکیب، شکل و اندازه بدنه آن به دسته‌های مختلفی از جمله کاتاماران (دو بدنه)، تریماران (سه بدنه)، کوادریماران(چهار بدنه) و پنتاماران(پنج بدنه) تقسیم بندی می‌شود.

شکل انواع شناورهای تک بدنه و چند بدنه

شناور نسل جدید در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله - سال ۹۷

اکثر قایق‌های چند بدنه در انواع مختلف نمونه کاتاماران است و شناورهای تریماران و نمونه‌های بعدی به دلیل جدید بودن فناوری، کمتر در دنیا متداول هستند. شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست استفاده می‌کنند، در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده می‌شود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است.

 این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند. وجود عوارض و جزایر طبیعی و مصنوعی فراوان در خلیج فارس و تنگه هرمز یک نوع پوشش طبیعی محسوب می شود که شناورهای تندرو می توانند در پناه آنها اقدام به مانور و انجام شلیک غافلگیر کننده به سمت دشمن کنند. پایداری عرضی در آبهای آرام، مقاومت مناسب هیدرودینامیکی،  پایداری دائمی و تعادل دنیامیکی در سرعت بالا، توان حمل بار بالاتر نسبت به وزن و اندازه و توزیع ضربه کوبش وارد شده به شناور که باعث کاهش فشار به بدنه و افزایش عمر آن نسبت به نمونه های عادی می شود از جمله دیگر مزایای استفاده از این طراحی است.

در کشورمان شناور شهید ناظری که قبلا توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده از نوع کاتاماران است که ۵۵ متر طول، ۱۴ متر عرض، ۱.۵ متر آبخور، ۲۴۰ تن وزن و سرعتی معادل ۲۷ گره دریایی دارد. شناور شهید ناظری همچنین از بدنه آلومینیومی سبک برخوردار است و قادر به تحمل موج‌هایی تا ارتفاع ۶ متر است. در بخش شناورهای خارجی موشک انداز که شبیه طرح جدید ایران باشند شاید بتوان پروژه تایپ ۰۲۲ چین را شبیه ترین طرح به قایق های تندرو جدید ایران معرفی کرد. این شناورها از جمله پر شمارترین موشک اندازهای دریایی تولید شده در چین هستند و برای عملیات با سبک و سیاقی نزدیک به تفکر عملیاتی در خلیج فارس برای عملیات در مناطق نزدیک به سواحل چین خصوصا تنگه تایوان توسعه پیدا کردند.

شناور چینی تایپ ۰۲۲

شناور جدید چه مشخصاتی دارد؟

جدیدترین شناور تندرو موشک انداز ایرانی در نمایشگاه اقتدار ۴۰ در سال ۹۷ برای اولین بار رونمایی شد اما خبری از عملیاتی شدن آن در نیروهای مسلح کشورمان بویژه نیروی دریایی سپاه منتشر نشده بود. طبق اطلاعات منتشره در آن زمان، این شناور تندرو ۱۶ متر طول، ۵ متر عرض و ۶۵ سانتی‌متر آبخور دارد. بر اساس تصاویر مربوط به سازه اولی حامل موشک در نمایشگاه اقتدار ۴۰ و تصاویر تحویل دهی جدید به نیروی دریایی سپاه، به نظر می رسد احتمالا این قایق ها با موشک های کروز ضد کشتی سری ظفر یا نصر مسلح شده اند. بهره گیری از دو موتور ۱۳۰۰ اسب بخاری، سرعت ۴۵ گره دریایی، معادل ۸۳ کیلومتر بر ساعت را برای این شناور تندرو به همراه خواهد داشت.

تحویل شناورهای کاتاماران به نیروی دریایی سپاه

جایگاه نصب موشک بر روی شناور کاتاماران جدید ایران - تصویر مربوط به نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در مصلی تهران

 موشک کروز ظفر که در سال ۱۳۹۱ معرفی شد به طور کلی شباهت شکلی و ابعادی به موشک‌های کوثر دارد.  ظفر موشکی با جرم ۱۲۰ کیلوگرم، برد تا ۲۵ کیلومتر، سرعت ۰.۸ ماخ بوده و آخرین نسل از موشک های ضد کشتی سبک و کوتاه برد ایران است. سرجنگی ۳۰ کیلوگرمی و سامانه هدفگیری راداری که قابلیت «شلیک کن و فراموش کن» به این موشک بهره مند از پیشران سوخت جامد می دهد از دیگر ویژگی های این موشک ۲.۶۸۵ متری است که قطر ۱۸۰ میلیمتر و دهانه بال۵۸۶ میلیمتری دارد.

موشک کروز ظفر

موشک کروز ضد کشتی نصر در زمره سلاح‌هایی با برد کوتاه تا متوسط قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تفاوت این موشک با کوثر و ظفر میزان بالای سرجنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد نموده. موشک ۳۵۰ کیلوگرمی نصر-۱ با برد دستکم ۳۵ کیلومتر حاوی یک سرجنگی نیمه زرهی ۱۳۰ کیلوگرمی بوده که در حدود ۴.۵ برابر سرجنگی موشک کوثر-۳ است.

شلیک موشک نصر هدایت راداری از شناور تندرو ذوالفقار

با توجه به اینکه شناورهای تندرو از ابتدای تشکیل نیروی دریایی سپاه به عنوان اولویت اصلی این نیرو در بحث رزم های سطحی مطرح بوده و در طول سالهای گذشته مدل های جدید تری از شناورهای موشک انداز تندرو وارد سازمان رزم سپاه شده اند، طرف مقابل یعنی دشمنان فرامنطقه ای نیز در این میان به دنبال روش های گوناگونی برای مقابله با این تاکتیک سپاه رفته اند اما توسعه شناورهای موشک انداز با بهره گیری از طراحی دو بدنه را می توان جدیدترین حرکت و غافلگیری ایران در صفحه شطرنج نبرد دریایی در خلیج فارس دانست و در ادامه نیز حتما عملیاتی کردن و تولید انبوه شناورها و زیردریایی بدون سرنشین خواهد بود که در مراسم تحویل همین شناورهای جدید تصاویری از آزمایش آن منتشر شد.

مشخصا تاکتیک سپاه در بحث رزم دریایی همچنان روی اصولی مشخص و شناخته شده قرار دارد که می توان آن را به صورت فشرده یک حمله ترکیبی با موشک های کروز، بالستیک ضد کشتی، قایق های تندرو مسلح به موشک، قایق های انتحاری بدون سرنشین و البته پهپادهای مسلح و اکنون نیز زیردریایی های بدون سرنشین دانست؛ همان چیزی که باعث شده بیش از ۳۰ سال، دشمنان جرات تعرض و تعدی به منافع و مرزهای کشورمان در آبهای جنوبی را نداشته و حتی نتوانند نفتکش های ایرانی که عازم دورترین مناطق جهان می شوند را با آسیب یا تعرضی، آزار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 145
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    چه دل خوشی داری مشرق
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      125 زنگ بزن خاموشت کنه
    • سرباز IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      لااقل تفکر خودباوری یه چیزی داره برای دلخوشی شما چی دارین تا دلتون خوش باشه دلخوشی شما همون برجام بود که اونم پرید
    • FR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      آمریکا بای بای تو خجسته ای اخرای آمریکاس
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      49 17
      چه فکر ناخوشی داری تو
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      65 20
      منافقای مزدور آمریکا از این خبر مسرت بخش برای مردم ، ناراحتی شان را دارند نشان می دهند.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      44 22
      فعلا زنگ بزن اتش نشانی آمریکا آتش به پا شده در امریکا رو خاموش کنه ما ملت ایران خونسردیم و در آرامش کامل فعلد امریکا و کشورهای غربی و تو و امثال تو وطن فروش دارید اتش میگیرید خخخخخخ
    • امیر IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      21 8
      از البانی چه خبر
  • نوشین IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    ماشاالله سپاه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    بوق هم داره
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      63 17
      صندلی هم دارد
    • خداپرست IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      22 46
      فناوری این قایق‌ها به گونه‌ای است که برخی قطعات آن‌ها را می‌توان در جایی دورتر از محل حضور این قایق‌ها استفاده کرد
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      آره در زمان مناسب چنان بوقی میزنیم که از ترس شلوارتون رو خیس کنین
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      78 20
      تا چشت درآد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      52 9
      بوق فتوشاپ ظفر روش گزاشتیم برای کوری دشمنان ایران و ایرانی.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      79 17
      بوقش صدای شلیک شدن موشکه
    • خداپرست IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      29 11
      مشرق نظر بنده را کامل منتشر نکرد!! محل نصب بوق با شخصی که درباره بوق سوال کرده، مرتبط است.
    • تیپ انقلابی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      2 3
      عزیز بوق می خواد چیکار
    • عباس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      28 4
      تا بترکه چشم شما غرب گداهای وطن فروش
    • مهدی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      3 2
      الحمدلله توامنیت دل خوش وناخوش هم داریم . تونا امنی بنده خداچی میشی؟
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      8 1
      باز دوباره یه بحث نظامی پیش اومد و تمام استراتژیست ها و مغز های جنگی دنیا ریختند تو سایت مشرق.
    • Sarbaz IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      5 3
      درک و شعور شماها در حد همون بوقه. ولی ای کاش بوق‌های خاک بر سری برجام پوچتون رو هم می شنیدید آقای بوق. خدا می دونه سایه نکبتتون کی از سر این مملکت کنده میشه.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      1 1
      مواظب بوقش باش.
    • اره IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      2 0
      اره موشک کروز ام داره برای شکار منافق های وطن فروش بی غیرت اماده شده
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    63 7
    آفرین جقدر ما پیشرفت کردیم
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    52 37
    ببینم میتونید ۲۰ تا ناو همواپیمابر به غنیمت بگیرید .
    • CA ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      26 26
      چرا بیست تا من میگم حالا که کنتور نداره بریم با این قایق ها تفریحی بریتانیا بگیریم
    • حسین IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      43 13
      اهن پاره لازم نداریم
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      38 6
      آمریکا فقط 19 تا ناو هواپیمابر داره .
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      21 4
      نیاز نیست بگیریم دستور میدیم خودشون میان تحویل میدن هنوز باور نکردی امریکا داره نابود میشه ؟
    • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      12 5
      پادو بی ارزش آمریکایی که ترامپ‌اصلا از وجود مغز متفکری همچون تو خبر نداره به وقطش ناو هم میگیریم مثل RQ170 فقط یه کم تامل کن اتیش نگیری اصلا چرا به کمک ترامپ نمیری کشورش داره به دست مردمش به گا میره حتما به تو اتیاج داره یه زنگ بزن خخخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      16 4
      حسین اقا! ناو هواپیما بر اهن پاره است اینا نه ؟
    • احمد US ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      8 6
      خطاب به 14:22، جنابعالی فکر کردی چون این قایق ها کوچکتر از ناو هستند، آهن پاره محسوب می شوند؟!!! کارآمدی سلاح را در اندازه اش می بینی؟!!!! انگار فراموش کردی که آمریکایی ها برای مقابله با همین قایق های سپاه ( البته انواع قدیمی آن ، نمونه های جدید که مراتب قابلیت های بیشتری دارند) در ناوهای هواپیمابر (محبوب شما)خود سنگر بندی کردند و هم عکس و هم فیلم این اقدام منتشر شده است، حتی در بخشی از ناو نفربر مستقر کردند تا مستقیماً قایق ها را هدف قرار دهد، بعد افرادی مثل جنابعالی که کوچکترین تخصصی در این زمینه نداری، فقط خود تحقیری می کنی؟!!!! قایق های سپاه نسبت به سایر نمونه ها در سطح جهان هم سرعت بالاتری دارند و هم می توانند در حین حرکت موشک کروز و اژدر شلیک کنند.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    62 44
    جنگ برای ایرانی های باهوش شبیه تفریح است تا جنگی
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      20 51
      فقط تو نداری بزنی بقیه دست بسته نیستن اول تو نمیزنی تو دعوا یکی زدی قرار نیست قلدر محل باشی طوری میزننت که نتونی پاشی
    • تیمور GB ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      15 20
      ایرانیها با ضریب هوشی 84 لابد با هوشترین آدمهای روی زمین هستند و ژااپنیها با ضریب هوشی 100 البته بی هوش ترین!!!! به همین خاطر ایرانیها اینقدر مغرورند و میگویند « هنر نزد ایرانیان است و بس!!»
    • رامین IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      4 6
      آها جالب بود ... پس بگو چرا اونروز تو تلوزیون ملی مجری داشت میگفت "نژاد برتر سفید پوست آریایی ها هستن" پس انکار خیلی باهوشن که هوش از وجناتشون زده بیرون
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      1 1
      الان این هایی که منفی دادن ایرانی هستن!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    خب به سلامتی بعد از شناور کنارک این شناور ها قراره کل جزایر ایرانی رو با خاک یکسان کنند
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      25 6
      فعلا که کشور آمال و رویاهای شما در آتش تبعیض نژادی داره با خاک یکسان میشه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      10 5
      قشنگ معلومه جوابی ندارید بدید!
    • US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      13 4
      عزیزم تلفات نظامی آمریکا تو رزمایش هاش از تلفات تو میدان واقعی جنگ بیشتره نمی دونستی بدون تو ده سال گذشته ۵۰۰۰ نظامی آمریکایی فقط تو رزمایش تلفات دادن احمق جان
    • سینا IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      2 3
      خاک بر سرایی امثال تو اگه تو یه گردان باشن،کل گردانو زمین گیر میکنن
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    29 10
    نیروهای مسلح ایران به سه قسمت تقسیم شده است. سپاه ارتش ناجا افرین
    • DE ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      17 23
      چقدر بیسوادی آخه!نیروی زمینی میشه ارتش یا ARMY نیروی هوایی AIR FORCE و نیروی دریایی هم NAVY مجموع اینا میشن نیروهای مسلح و تمام
  • شکوهی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    53 36
    حضرت امام : اگر سپاه نبود کشور هم نبود ! پایدار و ظفرمند باشید ای سربازان مخلص ولایت۰
    • تندر KW ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      5 2
      احسنت امريكا رو به زوال است اينها همشون بچه يهودي ها هستن كه كاملا فارسي بلدن اسرائيل تا چند صباي ديگر نفس كشيدن برايش دشوار خواهد بود ما اسرائيل هم نابود خواهيم كرد منتظر تجزيه ام ريكا باشيد ام ريكا ريكا ريكا ريكا
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    32 47
    رو لنج ناخدا عباس هم چهار تا تیر بار نصب کنی همین میشود شاید هم بهتر،
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      26 14
      روی تو هم پالون بذارن می شی وانت بار سخنگو
  • محمد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    30 19
    اشتباهی به خو ی که نمی‌زنند خخخخخخ
    • خداپرست IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      10 7
      ممکنه اشتباهی به خودی بزنن. اما ظاهراً تو را به درستی زدن و برای همین داری می‌سوزی بدبخت.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      1 1
      سوختی بدم سوختی ها
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    19 4
    ضد هوایی درست درمون نداره. حداقل سامانه کمند رو جلوش نصب می کردید هم برای گلوله باران ساحل مناسب هم ضد هوایی
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    35 8
    درود بر سپاه و ارتش ایران یک نیروی دفاعی قوی هراسی است در دل دشمنان ایران زمین تا کور شوند یاوه گویان اجنبی دوست
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    24 2
    عمله های اماراتی را از زرکوه و آریانا بیرون بریزید
    • ایرانی GB ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      8 1
      سر وقتش دوست عزیز , هر چیزی زمانی داره ... گند کاری شاه رو میشه جبران کرد
  • علی حسین IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    15 39
    ماشالله به این قردت دیدی چطور کنارک زدن رفت ته دریا حالا نوبت نیروگاه بوشهرهست
    • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      18 6
      اولاً ناو بود،دوما اشتباه فردی بود،سوما توی کل نیروهای مسلح جهان همچین اتفاقاتی می افته، تمرین نظامی واقعی ترقه بازی که نیست. چهارم کلاً منظورت از این چرت پرت گفتن چی؟ یا خیلی بیسواد اردک مغزی، یا آتیش گرفتی گرفتی از توان مندی نیرو های مسلح،که در این این صورت استخر آب یخ آماده است
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      9 2
      اصلا اشتباه فردی نبود خطای موشک بود
    • علیرضا عظیمی CN ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      4 5
      سلام تاونزوئلا رفتیم بیاری خداوند کریم بکوری دشمنان آمریکا که لانهء فاسدان دشمنان خداوند کریم درآنجا جمعند خواهیم دفت شما ضدانقلاب بفکر جائی برای خود باشید
  • مرادی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    17 6
    درود بیکران بر دریا دلان سپاه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      3 2
      چرا همش دنبال جنگین فکر میکنین اگه جنگ بشه طرف مقابل پشمک حاج عبدالله ما همین الان تو شرایط تحریم زندگیمون نابود شده اگه جنگ بشه شما تخیلی ها میخواین مملکت جمع کنین
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    56 15
    کاش مستاجر بودی
    • سیاحمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      27 8
      من مستاجرم خب که چی ؟ روی خواک هم بخوابم ایران قدرتمند باشه وآینده دردستاش تاڟهورآقاحاضرم درغار هم زندگی کنم .
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      7 4
      شمایی که میگی مستاجر هستید شما که راست میگی ....
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      10 9
      نه تو مستجر نیستی اگه بودی وقت سر خاروندن نداشتی چه برسه به دیدن این اخبار تو احتمالا از اعضای سایت .......
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    26 8
    درود بیکران خداوند باریتعالی بر بازوان سپاهیان مخلص امام زمان سلام الله علیه و رحمت و غفران الهی بر شهیدان والامقام سپاهی و ارتشی و بسیجی از بدو انقلاب تا فتح قدس شریف
    • GB ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      1 0
      احسنت،
  • اسماعیل شفیعی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    24 3
    چرا پاشنه آشیل، مگه ما خودمون کم اسطوره داریم، بگین «چشم اسفندیار» یا یه چیزه دیگه
    • US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      6 17
      مگه افغانستانه ؟! زبان ما کردی و لری و گیلکی و گلکی و تاتی و تالشی و راژی و اچمی است . اسفندیار نداریم .
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      12 0
      کسی که "اسفندیار" نداره اما "آشیل" یونانی ها رو داره حق نداره اینجا اظهار نظر کنه
    • مجید IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      5 0
      باهوش اسفندیار ایرانیه... اون افراسیاب بود که مال تورانه که تازه اونم مشمول افغانستان نمیشه
  • احیا دادمهر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    14 7
    دوران بزن و در رو گذشته دوران "یکی بزنی، ده تا می خوری" رسیده
  • کردستان IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    23 4
    اگه کسی سواد نداره و قدرت ایران در منطقه و جهان نمی دونه بره از ارباب پهلوان پنبه ش آمریکا بپرسه چرا ۴۰ ساله ایران و فقط تهدید میکنه با ما نمیتونه مثل کشورهای دیگه برخورد کنه
  • Rezanaderi IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    12 7
    متاسفانه مثل شناورهای قبلی سپاه و ارتش هیچ فکری برای پدافند در سه سطح کوتاه برد میان برد و دوربرد در این شناورها نشده و اونها رو به شدت در برابر حمله هوایی دشمن و حمله موشکی متقابل شناورهای دشمن بی دفاع میکنه.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      5 8
      بین تمام کامنت های بی ارزش , فقط همین درست و درمون بود. بابا یه فکری برای پدافند روی شناورها کنید. این طوری لقمه راحتی هستند!
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      0 2
      میدونی ماموریت هر شناوری چیه اماچون بایدگیربدی تاراحت شی گیرمیدی اما هرگزراحت نمیشی خودش داره میگه نڟامیان درجه اول دنیا ودشمن هم نیگن حمله انبوه وکارا که هیچ ناوی دربرابرشون امن نیست ونابود میشن باحملات ترکیبی ناو هم بستخیرشون درمیاد حالا بگو کدوم سلاحی چنین کاری ازش برمیاد ؟ چیزیکه تومیگی احتمالا یه ظاهرا یک ناوشکنه که ماموریتش چیز دیگه ایه !
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      1 0
      البته تمام این شناور ها برای دفاع از ساحل هستن و پوشش پدافندی اونها توسط پدافندهای مستقر در سواحل تا حدود زیادی فراهم میشه به ابعاد این شناورها هم توجه کنید که قابلیت استقرار سامانه های ضد هوایی روی اونها تقریبا وجود نداره اما حرف شما در مورد شناورهایی نظیر جماران کاملا صحیح است که امیدوارم با توجه به رو نمایی از باور 373 که عمود پرتاب است باید سامانه های مناسب برای شناورهای خودمون هم طراحی و ساخته بشه ان شاء الله
  • نوردین غریبی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    11 18
    واقعاً خداوند پشت و پناه شما باشه آدم احساس غرور میکنه احساس بزرگی میکنه
  • سجاد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    15 85
    دم سپاه جونم گرم انشاالله این سپاه همیشه باشد وحضرت خامنه ای سایه شون بالا سر ما باشد
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      9 3
      من نمیدونم چرا منفی دادین ... اما برای سپاه همین بس که فرمانده ای مانند حاج قاسم داشت
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      7 1
      منفیا رو داشته باشین، منافقا کباب شدن
  • مهران IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 11
    خوبه به یاری خدا قویی تر بشن نیروهای کشور ولی مدیریت مهم که تو داخل کشور افتضاح مسکن ماشین اینا پدر همه رو در اورده درست کنید این کشور حیف دست رو دست گذاشتن دشمن که هیچ خودمون خودمون رو نابود میکنیم
  • ت IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    19 5
    همتون خفه شید
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      2 1
      اونوقت کی تورو خاموشت کنه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 16
    تا کی قراره آب به آسیاب دشمن بریزید کمی آب برای خاموش کردن خودتون هم که از پیشرفت های کشورتون می‌سوزید بزارید واقعا خجالت شرم حیا چی دارید شما که اینهمه تلاش میکنید برای تخریب مملکتتون کدوم دلار کدوم پست و مقام را از دست دادید که مثل عقرب خودتون رو نیش می‌زنید ای لعنت به این صندلی‌های ریاست لعنت به این دلار که حاضرید بخاطرش سر سلیمانیها و اون همه نخبه و حتی خانواده خود را ببرید شرم کنید به روزهای باقیمانده عمرتان فکر کنید چیزی به پشیمونیتون نمونده ولی فایده ای هم نداره
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    7 1
    چند تا ناوچه بسازیم صرفا برای پوشش ارتفاع پست و متوسط که در صورت تهاجم دشمن و عملیات آفندی ما علیه ناو هاشون از قایق های ما جلوی بالگردها و جنگنده های اونا دفاع کنن...هر چند مسلما فکرهایی شده اما این فقط نظر این حقیر هست...
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 2
    این عکس آخری ادمو یاد شهدای کنارک میندازه راستی آخرش چی شد چرا ارتشیان نگفتن چی شده والا ما شنیدیم جماران اون موقع بوشهر بوده و رزمایشی نبوده شایدم برا مصلحت نمیگن خدارحمتشون کنه اونا هم مثل هوا.؟...روزمین شهید نشدن
  • سیروس IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    3 1
    باید توی تمام زمینه ها قوی بشیم، این سریعترین راه برای نجاته، صنایع خودرو سازی، ولوازم خانگی،..... هم باید مثل صنایع دفاعی بومی بشن البته لازمه اش مبارزه با فساد هست توی هر لباسی که هست، بخصوص فساد زیر لباس روحانیت، وزیر چهره به ظاهر متدین
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 7
    مخالف های انقلاب ارباباتون خفه شدن شماهم ببندید
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    8 5
    اینا دکمشو بزنی پرتاب میشه خواهشاً قبلش اطمینان حاصل کن کنارک یا جماران ارتش نباشه.ممنون
  • سید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 10
    غرب زدگان بیچاره میگن سیاتل و پورتلند سقوط کردن اخ اخ اخ فکر کنم نابودی اربابتون نزدیک برید یک اخور و طویله دیگه برا خودتون پیدا کنید
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    1 7
    پورتلند شهر جواد جوادی سقوط کرد دیگه نیاز نیست بره دنبال مومو خودش برمیگرده
  • مهران DE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 4
    مگر اینها اطلاعات نظامی کشور عزیزمان نیست؟ چرا با عکس و توضیح کامل در اختیار دشمن قرار میدهیم؟ بازدارندگی؟ رژیم اشغالگر هرگز راجع به بمب اتمش صحبت نکرد. الان همه فکر میکنیم که دویست تا چهارصد کلاهک هسته ای دارد. آیا واقعا دارد؟ کسی قطعا نمیداند .
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      4 0
      محرمانه که نیست، معمولا هر کشوری درصد کمی از اطلاعات نظامی خودش رو برای وجهه و قدرت نمایی رسانه ای نشون میده، از این اطلاعات کشورهای معاند خیلی بهتر و با جزئیات بیشتر خبر دارن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 4
    احسنت به شما دلاوران
  • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    7 4
    زنده باد ۶رکسی که برای اقتدر ایران زحمت میکشه
  • Hadi IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    7 4
    ماشاالله دلاور مردان ایران سرفراز خداوند یار و نگهدارتون باشه
  • Babak IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    25 9
    پشت سپاهیم تا آخر خط
  • علی اصغر IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 4
    خیلی عالی
  • مانشایودا IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 3
    ای توشرف آدم وطن فروش
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 6
    احسنت به دلاورمردان خسگی ناپذرسپاهیان عزیز.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 1
    ایشالا که نیروهای مسلح کشورمون زنده وپاینده باشن خدا عمر با عزت بهشون بده گوش دشمنانمون کر وچشمشون کور چ داخلی چ خارجی خدا همشون نابود کنه ایشالا من که به کشورمون افتخار میکنم بخدا
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 12
    سپاه❤
  • محمدعای عابدی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 8
    ساام وتبریک وتشگراززحمات سپاه پاسداران.دستون درد نکند.آفربن
  • علی DE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    13 6
    اینا قرعه کشی ایران خودرورو درست کنن ناو پیشکش....
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      3 2
      شماهم به اربابت بگو پوشک شو ببنده تحریم پیشکش!!!
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      4 1
      اینا باید درست کنن یا اون دولت داغونی که بهش رای دادین؟
  • مهدی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    11 8
    موتورش پرایده ؟
  • مسعود IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 10
    احتیاط کنید با این همه تجهیزات پیشرفته ۵۰سال پیش که رنگشون کردین گفتین جدیده خودمونو نزنییییییین
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      6 1
      نمیدونم چطور میشه با همین تجهیزات 50سال پیش از بین سامانه های مدرن آمریکایی رد شد و توی پایگاه خالی، 109مصدوم گرفت؟؟؟؟!!!!!!!نمیدونم چطور میشه با همین تجهیزات 50سال پیش پیشرفته ترین تجهیزات آمریکا رو که فقط دوتا از اونا وجود داره مثل یه کلاغ توی آسمون شناساییش کرد واونو زد؟!!!واقعا نمیدونم......
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      4 2
      تو به این چیزا کار نداشته باش بفکر پوشکت باش
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 2
    ممنون از گزارش های خوب شما در حوزه های دفاعی لطفا از طرح ایران رود گزارش کاملی تهیه کنید.
  • GB ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 1
    صد آفرین بر ایران وجوانان ایرانی خدا پشت وپناهتان
  • علی محمد رضا خانی US ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 1
    درود بر دارد مردان سپاه محافظ زمین ودریا
  • خرد IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    1 0
    جیگرتو نو افتخار می‌کنیم لطف کنین به داد «داشته های جمعیتی» هم برسید که 1415 داره رشدش صفر میشه بعدش دیگه اگر همه دشمنان هم نابود شده باشن «نسل ایرانی» رو به باد داده باشید زحماتتون پر!!!!!
  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 0
    میراث دار کل کره زمین بندگان صالح خدا هستند این حرف خدا در قرآن هست و قطعا هم اتفاق می افته و البته امام زمان علیه السلام از بندگان صالح خداست حالا غرب گرایان و غربتی خواهان و مثال زدن از بهره هوشی ژاپنی ها که این کشور نزدیک 80 ساله در اشغال رسمی نظامی آمریکاست(نمونه اش فاجعه اوکیناوا) هر چی میخوان بگن،بگن یاعلی
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 3
    خیانت کردید خودرو نساختید
  • علی خدایی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 2
    تولید انبوه خیلی مهم و حیاتی است که به تعداد زیاد ساخته بشه و حتا ذخیره سازی هم کنیم و باید به سیستم و سلاح های بدون سرنشین هم خیلی زیاد روی آوریم زنده باد ایران اسلامی عزیز و خدا قوت به آرزوی موقعیتی به ارتش قهرمان سپاه قهرمان و کل نیرو های مسلح کشورمان با رهنمود های امام خامنئی عزیز
  • یاشار IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    7 1
    درود بر شیعیان حضرت علی حکومت جهانی را با توکل بر الله درست خواهیم کرد و تحویل امام مهدی خواهیم داد
  • رضا IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 1
    ‌کاشکی خودروسازیمونم مثل پدافند غیرعاملمون بود.
  • عبداِلله IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    3 3
    با افتخار میگم نظامی ام جانم فدای رهبر.خیلی دلم میخاد توی جنگ با امریکا شرکت کنم.جنگ عراق پنج سال متمادی افتخارحضور داشتم.درود به شرف نظامیان جان برکف
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 4
    اینقدر شعر نگین
  • رضا ویسکرمی US ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 1
    خداوند پشت پناه همه عزیزان ی باشه که از مرز و بوم ما حراست میکنن دشمناتشان خوار و ذلیل باشند همانطور که شده اند
  • یوسف IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 2
    عشق من رهبر من سرباز تویم آماده ایم برای نابودی دشمنان ایران و نظام اسلامی.
  • دهه شصت IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    ولا خوب دل خوشی دارید .. نمیدونم تجربه باقی جنگها چی برجا گذاشته که الان دارید بهش دلخوشید
  • محمد IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    سپاه،ارتش،بسیج،همه‌برای‌اقتدار‌ایران
  • خودم IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    درو دخدابرشماای دلاوران ایرانزمین اسلامی،،مایه دلگرمی وامیدماهستین
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    پای کسانی که برای عزت ایران صادقانه تلاش می کنند می بوسم. درود بر فرزندان زحمتکش و پر تلاش کشورم دَم شما گرم و راهتان پر رهرو. محض اطلاع ژاپنیها قدرت دارند ولی اختیار ناموسشون ندارند . وایران ببرکت جوانهاش هر دوتاش رو داره. وطن پرستهایی که عشق آمریکا دارند برای رفتنشون فرش قرمز پهن کردند اگر از اینکه اینجا هستند ننگشون میاد هِری ...
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    خدا حفطتان کند سربازان دلاور وطن که چنین جسورانه. بر آب‌های. خلیج فارس. و دریای عمان با کشتی‌های. جنگی. و قایق های. تندرو موشک انداز مسلط شدیده اید و دشمنان. این. سرزمین . با. دلهره. و ترس از دریاها عبور می کنند چنانکه. به. خاطر. مانور و قدرت نمایی شما دلاوران ایرانی. است که . دشمنان عقب نشینی. کرده اند
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    وا ویلا
  • پویامهر IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 0
    سلام دوستان نمیدونم چرا یه عده اینقدر به ایران و هرآنچه توسط جوانان سختکوشمون تولید شده و وقت و زحمت پاش گذاشته شده اهانت میکنند،من به شخصه از بعضی از اشتباهات سپاه دلگیرم و صد البته مطمئنم یه ذهن و تئوری خرابکارانه پشتش بوده،من به شخصه با بعضی تندروی های اعتقادی سیاسی و دینی مخالفم اما معتقدم هممون سوار بر یک کشتی هستیم و اگر یک یا چندین نفرمون خدچه و ضربه ای به این کشتی وارد کنند مطمئنا همه کشتی غرق و هممون غرق میشیم،پس چرا اگر نظریات همو نمی‌پذیریم حداقل یاد بگیریم به نظر و دیدگاه های هم احترام بذاریم و وقتمون رو صرف توهین های بی نتیجه و ناامیدکننده نکنیم... به امید سربلندی ایران عزیزتر از جانمون
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام مرد را کار ساخت نه بی عاری هم چون هست استواری استوره کوروش بزرگ
  • سعیدشرف IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    الحمدلله رب العالمین
  • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    احسنت به دلاورمردان ایرانی
  • سیاوش IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    در تلویزیون صحبت از شناور 60 متری شهید سلیمانی شد که منظرش هم بودیم. چرا نشون ندادن؟؟ عجیب نیست؟
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    سلاح ملاک نیست امریکا از نیروهای با ایمانی که تو ایرانه میترسه اگه صدای گلوله ای از این تندروها شنیده بشه آمریکایی ها سریع خودشونو خیس میکنند
  • DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    درودبرمدافعان همیشه بیدار وطن
  • کامران فرجی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    خدایارتان
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    خدا پشتو پناه هر کسی ک قلبش برای این سرزمین میتپد.دمتون گرم ک این احساس امنیت و خیال راحت و احساس قدرتو مدیونتون هستیم.منم جوان بعد از انقلابم ولی بخدا قسم دارم میبینم ک ایران امریکا رو له خواهد کرد.زنده باد سید علی زنده باد سپاه و ارتش.زنده باد ملتم.سختی میکشیم خودخوری میکنیم ولی اونایی ک باید هواسشون باشه هست.
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 1
    کور بشه چشم هرچی وطن فروش ضد نظام و ولایت مطلق سید خراساااااانی فاتح.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    دمشون گرم اگر همه ارگانها مثل سپاه باشند ایران گلستان میشد
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    تاکورشودچشمان هرچی مزدوروخائن بی شرف نجس داخلی وخارجی
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 0
    تاکور شود هرآنکه نتواند دید... درود بر خدمت گذاران ایران عزیز در هر لباسی که هستن و ننگ بر خیانت کنندگان در هر لباس و سمتی که هستند...
  • مهدی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس