خودروی شوتی، قاچاق

دستمزدهای چند میلیونی برای حمل بارهای قاچاق توسط خودروهای سواری موسوم به شوتی، موجب رونق گرفتن این شغل در برخی مناطق جنوبی کشور خصوصا در میان اقشار کم‌درآمد شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- این روزها اصطلاح شوتی برای مردم استان‌های جنوب غرب و شرق کشور همچون بوشهر (خصوصاً بندر گناوه)، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد (خصوصاً شهر گچساران)، لرستان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان هم آشنا بوده و هم برایشان دلهره‌آور است.

یکی از شیوه‌های مرسوم حمل‌ونقل کالای قاچاق در کشور استفاده از خودروهای شوتی است، خودروهایی که حامل کالای قاچاق یا انسان هستند و عمدتاً به صورت گروهی در نیمه‌های شب بدون هیچ‌گونه استراحت و توقفی و با سرعت حتی تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، جاده‌ها را طی کرده تا به مقصد خود برسند. اصطلاحی در بین رانندگان این‌گونه ماشین‌ها مرسوم است که یک شوتی‌سوار وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز می‌کند، این امر عمدتاً با مخدوش کردن پلاک‌های خودرویشان و برای شناسایی نشدن صورت می‌گیرد.

رانندگان این خودروها نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه شدن توسط پلیس. این خودروها که اغلب گران‌قیمت نیستند، حتی از شلیک گلوله هم هراس ندارند. خودروهای شوتی بیشتر شامل سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا است. موتور این خودروها تقویت شده است. یکی دیگر از مشخصات آنها، این است که کمک فنرهای عقب آنها، از حد استاندارد، بالاتر است زیرا پس از بار زدن محموله، سنگینی بار، شاسی خودرو را از حد مجاز پایین نیاورد. بار هم می‌تواند مجاز باشد هم غیرمجاز، یعنی همه چیز می‌تواند باشد. به همین خاطر، به خودروهای شوتی، قاچاق‌بر هم گفته می‌شود.

 در سال‌های اخیر شاهد وقوع حوادث متعدد رانندگی در استان‌های محل تردد شوتی‌ها بوده‌ایم که خسارات جبران‌ناپذیری مالی و جانی برای بسیاری از هموطنان ایجاد کرده است.

بار شوتی‌ها عمدتاً چیست؟

در نواحی جنوبی و جنوب غربی کشور بار رانندگان خودروهای شوتی عمدتاً پوشاک و کفش خارجی و نوشیدنی‌های الکلی است؛ اما در مرزها و نواحی شرقی نقل و انتقال اتباع خارجی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و همچنین و حمل مواد مخدر مأموریتی بوده که شوتی‌ها انجام می‌دهند و در مقابلش، پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی از مرزهای جنوبی. سیگار، کفش، قرص‌های بدن‌سازی و لوازم خانگی و حتی موتورسیکلت، پارچه و لوازم‌التحریر هم از جنس‌هایی است که توسط شوتی‌ها حمل می‌شود.

 جالب است بدانید که بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک، در سراسر کشور، اجناس خود را از همین شوتی‌ها تأمین می‌کنند. اجناسی که قیمت آنها را بسیار پایین‌تر از مبلغی است که باید از راه قانونی وارد شود. به خاطر همین هم پول خیلی خوبی، به شوتی‌ها می‌دهند.

دستمزد شوتی‌ها چقدر است؟

دستمزد رانندگان این خودروها در سال ۱۳۹۸ بین یک تا ۴ میلیون تومان بابت هر بار سفر متغیر بود. محموله این خودروها شامل کالای قاچاق و انسان است.

رانندگان شوتی‌ها چه می‌گویند؟

در حالی که رانندگان خودروهای شوتی معتقدند کالاهایی که حمل می‌کنند قاچاق نیست بلکه اجناس ملوانی است که طبق مصوبه دولت در این زمینه امکان جابه‌جایی آنها در سراسر استان بوشهر وجود دارد اما مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مصوبه را اجرا نمی‌کنند و با خودروهای شوتی به عنوان متخلف برخورد می‌کنند و باعث می‌شوند تا آنان برای فرار از چنگ پلیس و مأموران، ضبط کالا، جریمه و توقیف خودرو با سرعت بالا و حرکات خطرآفرین در جاده‌ها تردد کنند.

بر اساس آخرین مصوبه هر ملوان در هر سفر می‌تواند به میزان ۱۵۰ میلیون ریال کالا شامل مواد غذایی و مایحتاج زندگی را بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و معافیت وارد کشور کنند.

در سال‌های اخیر به دلیل روشن و شفاف نبودن موضوع کالای همراه ملوان و اختلاف ملوانان و صاحبان شناورهای حمل بار از کشورهای حوزه خلیج فارس به بنادر استان بوشهر با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر سر مصوبه دولت در این زمینه منجر به اصلاحیه‌ای شد که هنوز اجرایی نشده است تا موضوع جابه‌جایی کالای وارداتی در میان بندرهای استان بوشهر و دیگر شهرهای کشور و خودروهای شوتی به کلافی سردرگم برای همه فعالان این بخش تبدیل شود تا جایی که یکی خبر تاکید بر توقیف خودروهای شوتی و برخورد جدی با آنها می‌دهد و دیگری خواهان خودداری پلیس از توقیف آنها می‌شود.

توجیه رانندگان شوتی برای فعالیت خود

یکی از رانندگان خودروهای شوتی در استان بوشهر گفت: طبق قانون جابه‌جایی کالاهای وارداتی که از نقطه صفر مرزی عبور کرده جرم نیست و اگر کالایی قاچاق محسوب می‌شود باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود زیرا ما کالایی را که وارد کشور شده از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌کنیم و اطلاع نداریم که این کالا قانونی و با پرداخت عوارض گمرکی یا از راه غیرمجاز وارد کشور شده است.

وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی امروز، بیکاری و نبود شغل مناسب برای تأمین معاش زندگی و آوردن نان بر سر سفره خانواده ناچار به جابه‌جایی بار با خودروهای سواری خود هستیم.

مردم و مسئولین محلی چه می‌گویند؟

امین شجاعی، یکی از شهروندان شهرستان بوشهر در این خصوص به مشرق می‌گوید: رانندگان خودروهای شوتی به معنای واقعی کلمه جان بر کف هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند مانعی بر سر راه آنها باشد، به همین دلیل در سالیان اخیر چند نفر نیز متاسفانه بر اثر تصادف با آنها جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: این خودروهای شوتی ابتدا در بندر دیر بار خود را بسته سپس آن را به بنادر لنگه، گناوه و بوشهر حمل می‌کنند و از این سه مسیر نیز این بارها به استانها همجوار و بعضاً کل کشور فرستاده می‌شود.

در این باره جواد عبداللهی یکی از شهروندان شهرستان دیر نیز به مشرق گفت: رانندگان شوتی دغدغه مسئولین نیستند و پیگیری زیادی در این خصوص نمی‌کنند.

وی افزود: کالاهای شوتی فقط بار قاچاق یا کالای ته لنجی نیست و برخی مواقع آدم قاچاق می‌کنند، خیلی سرعت خودروهای شوتی بالاست و سوددهی بالای این کار زیاد است و برای هر سری بین ۲ تا ۴ میلیون می‌گیرند مثلاً برخی وانت‌بارها برای حمل یخچال و لباسشویی تا مقصد گناوه هر سری ۳ میلیون تومان اجرت می‌گیرد.

این شهروند دیری با بیان این که اگر قاچاق انسان یا تبعه خارجه توسط خودروهای شوتی صورت گیرد درآمدشان به بالای ۴ میلیون تومان هم می‌رسد، تصریح کرد: مرکز اصلی کالای قاچاق که به رانندگان شوتی تحویل داده می‌شود صرفاً بندر دیر نیست و این عمل در شهرهای کنگان، نخل تقی و عسلویه نیز به کرات اتفاق می‌افتد.

عبداللهی بیان کرد: کالاهای رانندگان شوتی عمدتاً ته لنجی ملوانان هستند و دولت به این ملوانان اجازه داده به صورت قانونی این کالاها را وارد بکنند درست است ولی دولت می‌گوید این کالاها باید به مصرف شخص رسیده و یا نهایت در خود همان شهر مصرف شود نه این که برای دیگر شهرهای کشور بسته‌بندی و ارسال شود.

وی افزود: مشروب و مواد منفجره، ترقه و دیگر کالاها هم توسط خودروهای شوتی حمل می‌شود. آن‌ها عمدتاً پلاک‌های خود را پوشانده و با تغییر کاربری خودروهایشان بعضاً تا ۱۵ نفر تبعه را نیز حمل می‌کنند.

شوتی در برخی مناطق، افتخار شده است

این شهروند دیری اظهار نمود: در سال‌های اخیر کلمه شوتی به هر کسی در دیر اختصاص پیدا کرده است آن فرد دیگر به خود افتخار می‌کند و حتی اگر کالای قاچاق حمل نکند در مواقع عادی با سرعت بالایی رانندگی می‌کنند.

عبداللهی گفت: رانندگان شوتی عمدتاً با ۸ الی ۱۰ خودرو در ساعات خاص از شبانه‌روز به حرکت درمی‌آیند اما به دلیل سوددهی بالای این کار عمدتاً جاده‌ها را خریداری می‌کنند و تمامی مسئولین محلی را نیز با پرداخت رشوه می‌خرند به همین دلیل است که دیگر نیروی انتظامی و مقامات محلی کاری با آنها ندارند.

دستمزد هر مسیر به ۴ میلیون تومان می‌رسد

وی در پایان اذعان داشت: درصدی کمی از این قضیه به فقر برمی‌گردد و سود بالای کار باعث شده که این کار به شغل محبوبی بین اهالی این مناطق تبدیل شده است و این که گفته می‌شود درآمد هر بار حمل کالای قاچاق بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان است مربوط به پنج سال پیش می‌شود چون در حال حاضر درآمد آنها تا ۴ میلیون تومان نیز افزایش یافته است.

حوادث ناشی از شوتی

در همین باره ابوالحسن ضیایی معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان در گفتگو با مشرق عنوان کرد: طبیعی است به دلیل سوددهی بالای حمل کالای قاچاق، رانندگان شوتی اقدام به این عمل می‌کنند که متاسفانه در سال‌های اخیر حوادث زیادی را نیز به دلیل سرعت بالا ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: البته بیشتر کالاهای قاچاق که به کشور وارد می‌شود عمدتاً از مبادی رسمی کشور بوده و قاچاق کمی که در استان سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد عمدتاً به عنوان مایحتاج به مصرف خود مردم استان می‌رسد.

معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سرعت بالا و عدم پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی به فرهنگی در نزد رانندگان شوتی تبدیل شده است چون بارها مسئولین نظامی استان در خطبه‌های نماز جمعه گفته‌اند قاچاق برخی از لوازم از جمله سوخت آزاد و قانونی است و دیگر نیازی نیست با سرعت زیاد این کار صورت گیرد تا حادثه زا باشد ولی رانندگان گوششان به این حرف بدهکار نیست.

ضیایی در ادامه گفت: طبیعتاً قاچاق انسان و تبعه خارجی و مواد مخدر با توجه به سوددهی بالای آن در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با توجه به هم‌مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد و نمی‌شود این امر را تکذیب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • گمنام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    16 7
    متاسفانه عده ای از نوجوانان وکودکان ما که با معضل شوتی دست به گریبانیم شده:عشق فقط یک کلام شوتی.واقعا عده ای از جوانان به خاطر بیکاری ومشکلات اقتصادی و ضررهای سایر مشاغل شوتی را ترجیح می دهند.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      29 13
      آیا میدانید در تمامه دنیا تنها کالای قاچاق مواد مخدر است؟ یعنی در تمامه کشورها لباس و ... قاچاق محسوب نمیشود؟
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      9 6
      18:42 آیا میدانی که داری چرت میگی!
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    28 15
    من استاد دانشگاهم ولی کاش شوتی بودم.
    • ابوالفضل IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      16 10
      شما فکر می کنید استاد دانشگاه هستید
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      10 15
      خاک تو سرت
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      15 6
      15:51 تو همون شوتی که گفتی هستی! اگه تو استاد دانشگاه باشی حتما شعبون بی مخم اَینشتَین بوده!! خخخخخخخ
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      9 1
      اولا خاک تو سر خودت عزیز دلم ثانیا حقوق استاد دانشگاه حدود یک نیم سکه است ثالثا واقعا استاد دانشگاهم. اگه دلقک خوبی باشی نفر سوم بیا کارت دارم
    • قریشی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      3 4
      نگران نباش ناجور شوتی ... هر چند که مطمئنم در عمر هفت نسل قبلتون هم از درب دانشگاه جلوتر رو ندیدید!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      3 2
      شوت باشم بهتر از تو است. ۷ جد که نه ۷۰ جدم تحصیل کردنده اند عزیز دلم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    13 0
    عبداللهی گفت: رانندگان شوتی عمدتاً با ۸ الی ۱۰ خودرو در ساعات خاص از شبانه‌روز به حرکت درمی‌آیند اما به دلیل سوددهی بالای این کار عمدتاً جاده‌ها را خریداری می‌کنند و تمامی مسئولین محلی را نیز با پرداخت رشوه می‌خرند به همین دلیل است که دیگر نیروی انتظامی و مقامات محلی کاری با آنها ندارند.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 2
    اول نیروی انتظامی، دوم نیروی انتظامی سوم گمرک مقصر هستند.به این دلیل یک لنج وقتی در اسکله پهلو می گیرد باید برای ترخیص کالا عوارض پرداخت کند. اگر عوارض پرداخت نمی کند چگونه کالا به مغازه و بازار می آید؟ فرضا لنج در دریا کالاهای خود را به قایق ها تخلیه می کند دریابانی نیروی انتظامی چرا جلوی آن را نمی گیرد؟ چرا وقتی قایق ها به ساحل می آیند نیروی انتظامی جلوی آن را نمی گیرد؟ چرا وقتی جنس در مغازه ها موجود است نمی روند رسید پرداخت عوارض را پیگیری کنند (البته بنظر می رسد حکم قوه قضائیه باید باشد) چرا موقعی که شوتی ها در حال بار زدند هستند کسی جلوی آنها نمی گیرد.
  • علی محمد نصیری IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    22 1
    خدا وکیل شعل باشه کسی سراغ شوتی نمیرود. بعد اون اجناس چطور توی اهواز و خوزستان قاچاق نیست اما توی قم و اراک و تهران قاچاقه
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 0
    متاسفانه عده زیادی از مردم و رانندگان بی گناه در مسیر بوشهر و کهکیلویه به شیراز به خاطر همین آدم ها کشته و مجروح شذه اند.....
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    لازم است فکری اساسی برای این مسئله شود و جایی که تغییر قانون هم نیاز است انجام شود، ضمنا نمی شه که بگیم مسئولان را خریده اند
  • ناشناس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    21 1
    عاقبت اقتصاد بیمار و دولتی که از جیب خالی مردم ارتزاق کنه همینه...
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    12 1
    دولت و نیروی انتظامی و شهرداری ها و...فقط و فقط زورشون به کسانی که دنبال یه لقمه حلال هستند میرسه ، در ضمن الان این مقاله انتقاد بود یا تعریف و ستایش از رانندگان شوتی
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    7 2
    خدایا شکرت که من را زن آفریدی . این مردها بنده خداها برای پول درآوردن چه کارها که نمی کنند ... هی خودشان را از این ور کشور به اون ور کشور شوت می کنن !
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 1
    بعضا تا ۱۵ نفر تبعه را نیز حمل می کنند ؟!!! خخخخخخ یعنی تبعه ها سه چهار طبقه روی پای همدیگه می شینن ؟!
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 1
    من در بندر عباس هستم قاچاق سازمان یافته بسیار بیداد میکند نیروی انتظامی در زمان ورود قاچاق به ساحل به مدت چند ساعت ساحل را به نفع قاچاقچیان ترک میکنند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    11 1
    کولبر هم قاچاق حمل می کند حالا شوتی هم اضافه شده و فردا هم در مجلس مثل کولبر برایش قانون و تبصره می تراشند ...دل به کجا بسته ایم ما به کجا می رویم
  • SE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 19
    مباره با شوتی ها فقط با آرپی‌جی میسر است
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    9 1
    درامد شوتی تا ماهی 20 میلیون هم میرسه. هم تفریح میکنن هم درامد دارن
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    24 0
    دلیل وجود اینهمه شوتی، تعداد زیاد مسئولین شوت در دستگاههای اجرایی است، همین و بس ........
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      12 0
      و البته دستگاه های انتظامی و قضایی
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    6 0
    تمام دردسرهای مملکت زیر سر همین دولت و مدیران بی کفایتش هست اما فریادرسی نیست!
  • کارد به استخوان رسیده IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    7 1
    واقعا ۴ تومن میدن؟ اونم روزی؟؟؟ کجاااست منم برمممم
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 2
    اگر کسی بخواهد با این شوتی ها به راحتی می شود ولی کسی نمی خواد ! افتاد
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    6 0
    وقتی تمام مسئولان خودشون تو کار شوتی هستن که ثروت ملت رو شوت می کنن از جیبشون بیرون دیگه کی دنبال شوتک ها رو میگیره
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    6 1
    این شوتی ها خطرناک هستن به راحتی قابلیت تبدیل شدن به خودروهای انتحاری رو دارن
    • ........... IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
      2 0
      چرا چرت میگی
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    8 0
    ملت همه باید بزنن تو کار شوتی تا مملکت آباد بشه البته شوت کردن مسئولان فاسد
  • اللهم عجل لولیک الفرج IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    6 2
    دلیل این کارها چیست:1-بیکاری بدلیل بی توجهی مسولین دولتی وخصوصی ونبود راهبردی مشخص برای اشتغالزایی . 2-انحصارسرمایه ان مناطق دردست چباول گران اقتصادی ازنظیر اقازاده های بومی وغیر بومی .3-سرکار امدن مسولین غیر انقلابی وبی توجه به دین که این موردبه خودمان بر میگردد. که ابتدا این سه مولفه اصلاح شود ::وبعدباایجاد گمرکات کوچک درنقاط مرزی وفاصله گرفتن ازتخصیص واردات وصادرات بدست شرکتهای انحصاری ازگمرکات بزرگ انها رابواسطه شرکتهای محلی وبامشارکت مردم همان منطقه صادر ووارد کنیم .نه لنج دار قاچاق میبرد ومیاوردونه همان ماشین های شوتی که شماعرض میکنید که این کار هم موجب ابادانی.اشتغالزایی ورخت بربستن محرومیت ازان مناطق میشود.که این یکی ازاهداف والای انقلاب است.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    7 1
    یعنی پلیس رو خریدند. استانداری و فرمانداری و راهداری و..... بفرمایید ایران شده سرای دزدان و رشوه بگیران. حرف کی رو باور کنیم
  • ارش IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 2
    ای کاش من هم یک شوتی بودم۷۳۹۳
    • DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      0 3
      حتماً استاد دانشگاه كه هستى
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 1
    همه چی باید قاعده داشته باشه.نکه مثل ریجستری به اسم جلوگیری از قاچاق قیمت گوشی ها سر به فلک زد و پولشو همین آقایون که الان تو رومانی هزارجا دیگه هستند بهره ببرند.فایدش چیه پس؟به کام اونا و بدا بحال مردم بدبخت .به اسم جلوگیری از واردات فقط چاپیدن درست نیست.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 0
    یک تیربار کالیبر بالا ببندین سر محل عبور و مرور شوتی ها ، ج.ا.ا ایران هیچوقت قاطع با قاچاقچیان کالا برخورد نکرده.
  • FR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    كساني كه در لژيستيك و حما نقل كالا در فرانسه و انگليس كار ميكنن " ماهي ١٢٠٠ يورو " ميگيرن ايران روزي ٢٠٠ يورو بدون يك ريال ماليات ٦٠ يورو در فرانسه و ماليات هم بايد بده ! خوبه والله حالا ميفهمي چرا همه از وزير تا كولبر قاچاق را تشويق ميكنن حتي "دختر مظلوم وزير "
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    4 0
    من پارسال توی بزرگراه اندیمشک به خرم آباد بودم. هر چند دقیقه چند تا ماشین با شیشه های دودی به صورت گله ای با سرعت سرسام آور از کنارمون رد میشدن. تعجب میکنم که چطور اینقدر جری هستن که به راحتی از بزرگراه که پر از عوارضی و دوربینه رد میشن
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    2 0
    ماشین هاشون را ضبط کنید
  • .. IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 2
    باسلام. امیدوارم به مسئله قاچاق سوخت و هر نوع قاچاق دیگه بشدت برخورد بشه. این نمیشه که طرف محتاجه و کار نیست و .. ! همه کل کشور ضرر ببینید،بخاطره اینا،! فراموش نکنید عده از همین دلال ها و .. همین رو میگفتن! چه فرقی با ادم کشان و قاتلا و تجاوز و .. داره؟! به هر حال هرکسی توجیح برای عمل وقیحانه خودش داره. از اون طرف هم سرمایه و پول و امکانات کشور رو عادلانه پخش کنید،تا یک عده (حالا ما میگم کم) در تهران..بخاطره داشتن این همه امکانات و . لائیک نشن(که ریشه ان حاصل گناه) و از اون طرف هم یک عده امکانات بخصوص نداشته باشن! مثل همین سیستان و بلوچستان که تازه دارن در مرکز شهرشون لوله گاز میکشن!..
  • GB ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    2 0
    راهش کارجدی فرهنگی و اقتصادی برای رفع محرومیت و ضمانتش هم گلوله است
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    4 0
    بخاطر تیز بودن 405 و پارس اکثر کمکهای عقب اونها رو تقویت میکنند و اقدام به اینکار میکنند مخصوصا پارسهای ای ال ایکس و 405 موتور تقویت
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    3 0
    اقتضای دولت شوتی ها همین شوتی ها هستند...
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    اینهایی که به این بیچاره ها می تازند، همان هایی هستند که می گویند کولبران باید بیمه شوند.
  • پرهام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 2
    اتباع اماراتی وسعودی که در اغتشاشات سال گزشته در کشور مسلح بودند ودستگیر شدند از طریق همین مسیر وارد کشور شدند
  • جواد IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    4 0
    من خودم شوتی هستم با elx هم بار میبرم تنها دلیل اینکارم هم اینه که وضع اقتصادی خوبی ندارم و گرنه مگه دیوونم اینکارو بکنم بعدشم یه عده که میگن شوتی اینطوره شوتی اونطوره تا حالا فقر بهشون فشار نیاورده
  • ا IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    به خدا هرکی که میگی روزی 4میلیون دروعه من 5ساله تو این کارم کار نیست درامدسه خانواده رو دوشمه .گرایش 4میلیون هست راست میگن ولی به خدایی که میپرستید تا این بار به مقصدمیرسه سه روز طول میکشه 1200 خرجت میره پول روغن اصل اک ماشین قسط کرایه خانه خرج همسون حساب کن هیچی ازش نمیمونه شما که نمیدونی روزی 4ملیون همش یا علی .
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      آخر راست میگه یا دروغ
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    0 0
    شماهم استانی عزیزآقای عبدالهی وشمااستاددانشگاه اگه راست میگی یه سفربایه شوتی هم سفرشو کرایش واسه خودت۴
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    عشق فقط یه کلام ۴۰۵شوتی الیهه سلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس