f 35

واحدهای پروازی نیروهای مسلح آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تا امروز، دچار چندین حادثه بزرگ و سقوط شده اند به گونه‌ای که خسارتهای وارده به ارتش، حدود ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سقوط، انفجار و آتش سوزی در ماه های اخیر تبدیل به یک کلید واژه روتین در نیروهای مسلح آمریکا شده و اگرچه در روزهای اخیر بسیاری از مخاطبان بحث آتش سوزی ناو USS Bonhomme Richard را دنبال کرده اند اما سقوط های پیاپی در بین پرنده های مشهور و مدرن آمریکایی، موضوعی است که بحث های زیادی را بین کارشناسان و فرماندهان سابق آمریکایی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

سقوط جنگنده‌های پیشرفته غربی همچنان رکورد می‌شکند/ دشمن فرضی جان چند خلبان آمریکایی را گرفته است؟ +عکس

ناو ۱.۵ میلیارد دلاری ارتش آمریکا در آتش سوخت/ شناور استراتژیک ایالات متحده قربانی سوء مدیریت و کمبود امکانات آتش‌نشانی+ عکس و فیلم

یگان های پروازی آمریکایی در چند ماه اخیر و خصوصا از اوایل بهار به این طرف به شکل عجیب و غریبی با نرخ بالای حوادث رو به رو شده اند که برای بسیاری از علاقمندان و کارشناسان بخش هوایی سوال برانگیز شده است. حوادث برای یگان های پروازی آمریکا، امسال در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد که در طی آن یک بالگرد سی هاوک نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی ژاپن سقوط کرده و البته در جریان آن ۵ نفر نیروی حاضر در آن بالگرد نجات پیدا کردند.

حادثه بعدی را شاید بتوان یکی از بحث برانگیزترین حوادث هوایی برای یگان های پروازی ارتش آمریکا تلقی کرد. در روز ۲۷ ژانویه یک فروند هواپیمای E-۱۱A ارتش آمریکا در افغانستان سقوط کرد. منابع خبری در ابتدا خبر از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری افغانستانی دادند ولی اندکی بعد مشخص شد که یک پرنده ویژه آمریکایی با ماموریت انتقال افراد خاص و البته بحث رله های ارتباطی و شنود و جاسوسی الکترونیک دچار حادثه شده بود.

طالبان ادعا کرد که این پرنده را ساقط کرده است و آمریکایی ها ادعای سقوط این پرنده به دلیل نقص فنی را مطرح کردند. بنا به اعتراف خود آمریکایی ها دو نفر در این هواپیما حضور داشتند که هر دو نیز در این حادثه کشته شدند.

لاشه E-۱۱A آمریکایی در افغانستان

با فرا رسیدن ماه می (اردیبهشت) و در اواسط این ماه بود که شرایط عجیب برای نیروی هوایی آمریکا آغاز شد. در ابتدا در پایگاه هوایی Eglin در فلوریدا یک فروند جنگنده نسل ۵ اف ۲۲ سقوط کرد. چند روز بعد یک نسل ۵ دیگر آمریکایی یعنی یک فروند اف ۳۵ نیز متعلق به همین پایگاه سقوط کرد. هر دو این جنگنده ها تک سرنشین بوده و در این حادثه هر دو نفر موفق به پرش موفق از هواپیما شدند.

فلش مشکی اف ۲۲ در حال سقوط و فلش قرمز خلبان ایجکت کرده

در اوایل ماه ژوئن و در حالی که تابستان داغ ارتش امریکا در حال شروع شدن بود، یک فروند اف ۱۵ سی نیروی هوایی آمریکا که در انگلستان مستقر بود در جریان یک پرواز تمرینی در سواحل انگلیس دچار حادثه شده و خلبان نیز در این حادثه کشته شد. حادثه بعدی در اواخر ماه ژوئن یک فروند اف ۱۶ سی در ایالت کارولینای جنوبی سقوط کرده و در این حادثه نیز یک خلبان جان خود را از دست داد.

لاشه در حال سوختن اف ۱۶ آمریکایی در کارولینای جنوبی

حدود یک هفته پیش نیز یک اف ۱۶ سی دیگر آمریکایی این بار در ایالت نیومکزیکو سقوط کرد. در این حادثه خلبان موفق به ایجکت از پرنده شده و از این سانحه جان به در برد. این البته لیست تمام حوادث نیروی هوایی آمریکا نبوده چراکه در همین مدت یک فروند اف ۳۵ آمریکایی در ایالت یوتا در هنگام فرود دچار شکستگی در ارابه فرود جلویی شده و در حادثه ای دیگر نیز یک هرکولس آمریکایی در کمپ تاجی عراق از باند خارج شده و شدیدا آسیب دید.

هرکولس آمریکایی آسیب دیده در کمپ تاجی در عراق

اما قبل از پرداختن به علل و مشکلات ممکن در خصوص این حوادث بد نیست در ابتدا نگاه کوتاهی به قیمت پرنده های از دست رفته داشته باشیم. بالگرد سی هاوک از جمله پرنده هایی است که هنوز در خط تولید وجود داشته و در حال حاضر رقمی در حدود ۲۸ میلیون دلار برای هر فروند آن پرداخت می شود. پرنده E-۱۱A بر اساس جت تجاری گلوبال ۷۰۰۰ ساخت شرکت Bombardier ساخته شده است. درباره ماهیت دقیق و قیمت سامانه های نصب شده بر روی این پرنده به صورت دقیق اطلاع رسانی نشده ولی با توجه به اهمیت راهبردی این پرنده برای ارتش آمریکا، براورد کلیه هزینه ها را درباره این پرنده در حدود ۱۰۰ میلیون دلار قرار می دهیم. در این حادثه دو خلبان نیز کشته شدند که هزینه برای آموزش هر خلبان در حدود ۵ میلیون دلار برآورد می شود.

هواپیمای شکاری اف ۱۵ سی بر اساس قیمت سال ۱۹۸۸ میلادی در حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد که این بها سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۴۷ میلیون دلار است. هزینه تربیت یک خلبان اف ۱۵ سی به دلار سال ۲۰۱۸ در حدود ۹ میلیون دلار است. از دست دادن یک اف ۱۵ سی و خلبان آن یعنی آمریکا چیزی در حدود ۵۶ میلیون دلار در این حادثه ضرر کرده است.

خلبان اف ۱۵ کشته شده آمریکایی در حادثه سقوط در سواحل انگلستان

آمریکایی ها در ادامه، دو فروند اف ۱۶ سی و یک خلبان را از دست دادند. بهای اف ۱۶ سی به دلار سال ۱۹۹۸ میلادی چیزی در حدود ۱۹ میلیون دلار بوده که با نرخ تورم و در سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۰ میلیون دلار میرسد. دو فروند اف ۱۶ سی یعنی ۶۰ میلیون دلار و از دست دادن یک خلبان اف ۱۶ سی یعنی حدود ۵.۵ میلیون دلار که خسارت ارتش آمریکا در این دو حادثه را به حدودا ۶۵ و نیم میلیون دلار می رساند. شایان ذکر است که تولید هواپیماهای اف ۱۵ و اف ۱۶ سی در حال حاضر متوقف شده است.

از دست دادن اف ۲۲ شاید به نوعی ضربه ای بزرگتر برای نیروی هوایی آمریکا بود چرا که تولید این جنگنده متوقف شده و تولید کم آن در زمان مورد نظر باعث شد قیمت هر فروند از آن به چیزی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار برسد. هواپیمای اف ۳۵ سقوط کرده نیز از مدل آ بوده است  که اخیرا قیمت آن در حدود ۸۰ میلیون دلار اعلام شده است.

مجموع خسارت نیروی هوایی آمریکا در این سقوط ها که منجر به از دست رفتن کامل چندین فروند هواپیما و دو خلبان شده حدودا چیزی در حدود ۶۶۰ میلیون دلار است که البته اگر بخواهیم هزینه های مربوط به اف ۳۵ حادثه دیده در هنگام فرود و هرلکوس آسیب دیده در عراق نیز حساب کنیم ای بسا به راحتی به رقمی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار نیز برسیم.

در بحث علل این حوادث مسائل مختلفی را می توان مطرح کرد. برای نمونه پرنده هایی مثل سری اف ۱۵ سی یا اف ۱۶ سی عمدتا در دهه ۸۰ و حتی ۷۰ میلادی قرن قبلی ساخته شده اند و برخی از آنها شاید بیش از ۴۰ سال عمر دارند و فشار و خستگی سازه آنها در بسیاری از اوقات موجب بروز حادثه می شود. بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر و تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان و حملات نظامی در سوریه و لیبی نیز فشار سنگینی به ناوگان هوایی آمریکا وارد شده و در عین این فشار بیشتر خصوصا بر روی پلتفرم های قدیمی تر بیشتر احساس می شود.

البته در بحث جنگنده های نسل ۵ با بحث هایی متفاوت رو به رو هستیم. این جنگنده ها به دلیل حساسیت های بالا در سیستم های به کار رفته در آنها و مسئله پنهانکاری در طراحی بدنه و مواد سازنده آنها همیشه هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری سنگینی داشتند که این مسئله با توجه به برخی کاهش بودجه ها در بخش هوایی برای تامین سایر نیروها و البته در خصوص پرنده اف ۳۵ بحث ویروس کرونا که خط تولید قطعات را تحت تاثیر قرار داده و زنجیره تامین را دچار مشکل کرده نیز تاثیر گرفته اند. صد البته بحث اشتباهات انسانی در برخی از این سقوط ها نیز کاملا ممکن است که خود فاکتوری مهم محسوب می شود که می توان به دلایل بسیار گوناگون رخ دهد.

خسارت ها در دریا از ۱ میلیارد دلار آغاز می شود!

اما به مبحث دریا برسیم و خسارت و انفجارهای اخیر که سر خط بسیاری از رسانه های جهان بوده است. قبل از پرداختن به بحث هایی جدید مربوط به ناو USS Bonhomme Richard به حادثه پیش آمده برای یکی دیگر از ناوهای کلاس Wasp به اسم USS Kearsarge اشاره ای می کنیم. این ناو که در سواحل شرقی آمریکا در تاسیسات شرکت کشتی سازی NASSCO از زیر مجموعه های شرکت جنرال دینامیکز در منطقه نورفولک در ایالت ویرجینیا در حال طی دوره ای بازبینی بوده دچار یک آتش سوزی شده است.

البته این آتش به سرعت توسط خدمه حاضر در محل خاموش شده اما به علت ترس ارتش امریکا، هنوز اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

USS Kearsarge

نمایی از USS Bonhomme Richard از بالا و حجم خسارت وارد شده به ناو

اما به سوژه شماره یک این روزهای نیروی دریایی آمریکا یعنی USS Bonhomme Richard بپردازیم. این ناو که در پایگاه دریایی در سن دیگو کالیفرنیا دچار حریق شده بود بعد از ۴ روز سوختن در نهایت خاموش شده و البته تصاویر منتشر شده از آن پس از آتش سوزی نشان از شدت وسیع آسیب به بخش های مختلف این کشتی است. از بین رفتن بخش زیادی از پل فرماندهی، بخش های داخلی و حتی سوراخ شدن بخش های بزرگی از عرشه پروازی اصولا ادامه حیات و تعمیر این ناو را با سوالات بزرگی رو به رو کرده است.

نکته جالب اینجاست که برخی از کارشناسان اعلام کردند در صورتی که نیروی دریایی آمریکا قصد داشته باشد ناو جدیدی را در همین کلاس برای جایگزینی با USS Bonhomme Richard بسازد احتمالا باید هزینه ای در حدود ۴ میلیارد دلار را بپردازد. در هر صورت و تا این جای کار، سال ۲۰۲۰ سالی بسیار پرخرج و پر حادثه برای نیروهای مسلح آمریکا بوده بخصوص آنکه تابستان داغی که رسانه ها و کارشناسان غربی، برای وضعیت کشورمان و نیروهای مسلح ایران به کار می بردند و پیش بینی می کردند، حالا در ایالات متحده در حال رخ دادن است هرچند که هنوز بیش از ۶۰ روز تا پایان این فصل به یادماندنی برای ارتش این کشور، باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 20
  • فرزند ایران IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    باز هم می گم دوران ایالات متحده به سر رسیده
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      34 64
      کسی نیست به ما بگه خفه شیم
    • ID ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      34 8
      13.39.لطفا خفه شو.
    • US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      53 19
      منافقین غربگدا خفه شید
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      62 14
      چرا من هستم میگم تو خفه شو دیگه کی هست که نفهمه امریکا داره با سرعت از سرسره سقوط لیز میخوره
    • پیروز IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      0 0
      13:39 پس لطفا خفه شو
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    تابستان داغ ایران با آتشسوزی جنگل ها مراتع و کلینیک سینا و....
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      تابستان داغ ما با آتش سوزی کلینیک سینا !! قمپزیسیون از سرنگونی رژیم رسیده به افتخار در آتش سوزی درمونگاه !! بسیار بسیار خنده داره
    • سروش IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      70 16
      فرق این دوتا در اینه که توی ایران رو دشمن به کمک عوامل فریب خورده لیبرال داخلی انجام داده ولی توی آمریکا رو خداوند متعال با نقص فنی در سازه تجهیزات شون و با دستان خودشون (بخوانید:خطای انسانی) بدون دخالت عوامل خارجی صورت گرفته
    • سید IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      47 11
      هرچند سبب ناراحتی و خشمت قابل درک است! اما قرار نبود توطئه های یانکی ها را بی جواب بگذاریم! به فضل خدا باز هم ادامه خواهیم داد، اما از خدا می خواهیم که به تو هم صبر عنایت فرماید!!!!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      33 8
      خاک بر سر نکبتت
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      44 17
      کسایی که همچین کامنتایی میزارن و مثبت هم میدن کیا هستن خدا وکیلی؟! ایرانین؟! مگه میشه آدم به فکر خیانت به کشور خودش باشه؟!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      47 13
      انشاالله تابستان داغ آلبانی با آتش کرفتن کمپ شما خائن ها
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      15 12
      احمق جان ما که ادعای کدخدائی وشاه صنعتی بودن جهانو نداریم ما هنوز تازه کاریم.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      26 13
      آتش سوزی عمدی جنگل ها و کشتن حیوانات اوج رزالت شما جماعت غرب گرا فاسد امریکایی اسراییلی سعودیست...
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    40 38
    واقعا عاشق این گزارش های شما هستم که فاکتور مخارج رو حساب میکنید، اونی که باید نگران دلار باشه ما هستیم که هیچ منبع درآمد دلاری دیگه نمونده، آمریکا ده برابر این مبلغ رو توی یه هفته چاپ میکنه و خلاص
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      30 7
      هیچ کشوری حتی آمریکا نمیتونه به این راحتی پول چاپ کنه . کاهش ارزش دللر تبعات زیادی داره
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      30 1
      و تورم اون دلارهای چاپ شده را به کشورهای دیگر انتقال می دهد .
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      21 15
      به خدا توکل حقیقی کن خداوند ده ها هزار سال به تو و میلیاردها انسان در شیرخوارگی تا بزرگسالی روزی داده دلار چیه ؟ دلار باشه یا نباشه مراتع و باغات و مزارع ایران محصول میده فقط ایکاش دم انتخابات حواستون باشه قر کمری رای ندین
    • دکترای اقتصاد سیاسی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      15 9
      امریکا دیگه نمی تونه به راحتی تورم رو به کشورهای دیگه انتقال بده حجم اقتصاد امریکا از کیک اقتصادی دنیا نسبت به جنگ جهانی دوم از 50 درصد شده زیر 20 درصد با رشد اقتصادی آسیا...
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    41 17
    آقا گفتم که جنس آمریکایی بنجله! 90 درصد تبلیغات و فیلم تاپ گان و اینها برای خر کردن مردمه و 10 درصد تکنولوژی هم ممکنه توش باشه!! نمونش همین F-35 و F-22 و پاتریوت (رو به اونور!) و امثالشون هست. در صحنهٔ جنگ واقعی درصد خیلی بالایی مهارت و رشادت نظامی‌های اون کشوره که حرف اصلی رو میزنه. همین الان آل سقوط پیشرفته ترین وسایل رو داره ولی یمنی ها با دست تقریبأ خالی ترتیبشونو دادن!
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      24 7
      هنوز هم سنگین ترین بارها رو تریلی های ماک آمریکا با 50 سال سن دارن در جاده های ایران جابجا می کنن
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      4 7
      ممکنه کامیونهای ماک این کارو بکنن ولی با چه مصرف بنزین و استهلاکی؟؟! گفتم که، بنجلن دیگه!!
    • ناشناس IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      13 6
      شما ببین که ما چه قدر اوستا کاریم که تریلی 50 ساله رو اینطوری سرحال نگه میداریم که سنگینترین بار هارو میکشه . کجای کاری؟ فکر کردی قطعه ماک میاد ایران ؟ :))) توهم زدی خیر باشه.
    • ذضا IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      8 3
      همین به گفته ی شما اف 14 و اف 4 های بنجل دمار از روزگار میگها و میراژهای عراقی درآوردن
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    24 35
    هیچ وقت نباید مرعوب فناوری رقیب (دشمن) شد، ولی این نوع برخورد شما بیشتر از اینکه از سر خودباوری باشه، از سر جهل و غرور است.
    • کوروش IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      9 10
      ادامه دوستان مشرقی به یاد اخراجی ها چون خودمم اخراجی هستم موقعی که هواپیمای فوق پیشرفتشون به نامردی میاد "میگیم"از آسمون داره میاد یه دسته حوریییی همشون کاکل بسر گوگولی مگولی...از آسمون داره میاد->اینجوری تا الان بقاءمون ادامه داشته،آره اینجوریاست لاله زار ما و گل های بوستان ما،جهل و غرور نیست!دیوانگیه و عشق ایرانی هاست...فطرتشون ظلم ستیزیه و کلا رجز میخونن البته کار شیطان بزرگ رو هم تموم میکنن یه روزی مثل همیشه مثل بقیه ظالمان=>بهش میگن روحیه،ذات،فطرت ،کدهای ژنتیکی؛اتفاقا اونقدر باهوشن ماشالا که استاد جنگ های نامتقارن هستن،واسه هواپیماها هم یه راهی پیدا میشه!جناب گوگولی مگولی:)♡
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      5 5
      به گوگولی مگولی اشتباهی منفی دادم
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    30 37
    راستی نطنز رو کی زد؟ کپسول ترکید؟
    • سید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      25 16
      کپسول بیشتر از یکی نبود، آن هم تو ناو آمریکا پُکید!!!
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      25 13
      نه یه خائن و جاسوسی مثل تو احتمالا داخلش رفت وآمد داشته ، خائن ها همیشه هستن چه در کامنت دادن چه در مراکز حساس این درد بی درمون هست کاریش نمیشه کرد. بعضی ها تا نون سفرشون تو خورشت خیانت نزنن سیر نمیشن
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      23 12
      نطنز را شیطان بزرگ و مزدورانش زد اما ارامکو و ریچارد بونهوم و گلوبال هاوک و ساعر 5 و اف 22 و 35 و 16 را خدای طبس و بندگان مومن به او میزنند
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      5 7
      کپسول که مال کنارک بود.
    • راستی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      1 5
      راستی بونهوم ریچارد 1.5 میلیارد ی کی زد منافق بی وطن :)) 700 میلیون که ضرر کردن در صنعت هوایی چی
  • Bndboy IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    35 10
    جالبتر اینجاست که اون F35هایی که خیلی از ترامپ دوستان وطنی اسم مستعار و دعن پرکن براش انتخاب کرده بودن و خیلی ازش تعریف و تمجید میشه هنوز هیچ عملیاتی انجام نداده تا محک واقعی رو توی اون فضا بخوره ولی روز به روز داره آمار سقوطش میره بالاتر
  • مغزمتفکر IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    16 10
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      11 9
      کشتی همه رو با این اواکس برو یکی خودت بساز
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      2 4
      10:34 چند ساله داری آواکس آواکس میکنی برادر اگر توی این چند سال توی هوا فضا درس خونده بودی تا حالا شده بودی یه مهندس خوب و خودت یکی بهترش رو ساخته بودی نگاهت به دست بیگانه نباشه، حالا ببینم خودم می تونم از روی قطعات گلوبال یه مینی آواکس برات بسازم یانه.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    11 8
    پهپادهایی که خودمون زدیمو قلم گرفتی داداچ؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    30 8
    یکی میگفت دور از ذهن نیست که افزایش سقوط هواپیماهایی که ساخته دست تمدن دجالی (تمدن ماتریالیستی جهان امروزی) هستن یکی از نشانه های خاص نزدیک شدن ظهور منجی بشریت باشه... وقتی قراره سیمرغ بلندپرواز و « هما »ی رحمت و خوشبختی برای بشریت ظهور کنه و جنایتکاران جهان رو شکار کنه دیگر جایی برای جنگنده های مزخرف دجالی در آسمان دنیا نیست که هم سیمای آسمان رو زشت کردن و هم کودکان بی پناه رو زیر بمباران های بی وقفه خودشون جزغاله و قتل عام کردن.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    19 12
    اگه یک صدم اینا در ایران بود رسانه های غربی و مزدوران داخلی مملککت رو به آشوب میکشیدن
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    36 10
    هیچکدوم اندازه سوختن ناو جنگی بهشون ضربه نزده. من تو سی ان ان میخوندم شدیدا تو شک هستن و چند سال برخی برنامه های نظامیشون عقب افتاده. حالا کار کی بوده رو نمیدونم ولی هر کی بوده دستش درد نکنه
    • US ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      26 19
      برنامه شون عقب افتاده ؟ تو اصلا می دونی نیروی دریایی امریکا چند تا از اینا داره ؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      13 14
      اگه شما میدونی نطنز چندتا سوله داره و چی شده، ما هم دقیق میدونیم آمریکا چندتا ازینا داره و چه بلایی سرش اومده!!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    26 15
    سلام همانطور که امام خامنه ای فرمودند شکوه و ابهت آمریکا فرو خواهد ریخت و همچون کشتی گرانقیمت و مجلل تایتانیک غرق خواهد شد. به یاری خدا آنروز نزدیک است.
    • ابلفظل IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      2 3
      دهنت ببند مزدور .اقا مگه فیلم تایتانیک دیده.کثافت
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    33 11
    روح حاج قاسم شاد که شهید شده اش بیشتر به آمریکا خسارت زده چه مادی چه حیثیتی. خون شهید حاج قاسم دامن آمریکا را گرفته و تا مرفق خواهد گرفت.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    20 24
    فرق شما با اونها می دونید چیه ؟ اونها حوادث ( یا خرابکاری یا هر چیز دیده) رخ داده برای تاسیسات حساس ایران را در چشم ملت ایران برجسته می کنند و در واقع بر افکار عمومی مردم ایران اثر می گذارند و شما هم حوادث رخ داده در امریکا را باز برای مردم ایران برجسته می کنید! نتیجه : انها برنده این ماجرا هستند چون سیاست تهاجمی دارند و در سرزمین حریف می جنگند.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    30 22
    با این حرفا دلتون و خوش کنید. ارزش پول کشور زبانزد جهانیان هست
    • عبدالله مومن IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      3 6
      ارزش پول کشور با رای قرکمری بود که به باد هوا رفت. هههههههههههه
    • سعید IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      5 0
      احمدی نژادم دیدیم که نظر آقا خیلی بهش نزدیک بود
  • بسیجی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    30 22
    تشکیل ایالات منفجره آمریکا قریب الوقوع مینماید
    • امان الله IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      18 4
      بشین تا اون روز بیاد
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      4 4
      من 70 سالمه و مطمئنم قبل از اینکه از دنیا برم حتما اون روزو میبینم، این دوست جوونمون که ان شاء الله اونجا حسینیهٔ هم خواهد زد!!!!
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    7 5
    یعنی کار کی میتونه باشه؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    3 11
    بهترین وقته صربات مهلک واساسی به(آمریکا،اسرائیل وعربستان)بزنیم-اگر این ترسوهای اصلاح طلب وفاسد را دستگیر وحبس کنیم
  • امیر حسین IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    8 9
    شما انگل های منافقین نون به نرخ روز خور خاک برسرتون عقب مانده های زندانی در البانی پیمردهای بیچاره شما مدل داعش خاین بی وطن هستید مشرق چرا منتشر نمیکنی
  • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    16 12
    یک دهم این در ایران اتفاق می افتاد یک مشت بی عقل و بعضا بی وطن علمش می کردن و ارتش سپاه مسخره می کردند، یک مشت احمق یک مشت بی وطن
  • حسین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    8 12
    خدارا شکر با حریفانی تمرینی این بلاها سرشون اومده وگرنه اگر جنگی میشد ناوهای هواپیمابرشون خود به خود غرق می‌شدند... برا شادی شهدای جنگ با دشمنان فرضی صلوات.
  • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    9 7
    شتر خوابیده هم از خر بزرگتره لطفا منتشر کنین
  • دکترای اقتصاد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    12 8
    امریکا زمانی بعد جنگ جهانی دوم 50 درصد اقتصاد دنیا بود! امروزه با رشد اقتصادی آسیا مثل چین و هند این حجم به زیر 20 درصد رسیده و اگر امریکایها با همکاری نفوذی های اصلاح طلب که بخش نرم ارتش امریکا هستن به نابودی خاورمیانه و افریقا ادامه بده حجم اقتصادی امریکا از کیک اقتصادی دنیا به زیر 5 درصد با صنعتی شدن قاره افریقا و خاورمیانه خواهد ریسد........این رو بدونید نا امن سازی خاورمیانه به بهانه های ساختگی هسته ای طالبان القاعده و....عمدی هست و اصلاح طلبان و حتی بخشی از اصول گرایان قلابی سربازان اسراییل و امریکا هستن....خود اسراییل هم بخشی از بازی اروپا در خاورمیانه هست که اصولا توسط اروپا و انگلیس ایجاد شد
  • شاپرک IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    18 2
    هر که بامش بیش برفش بیشتر اونقدر دارن که اگه دچار حادثه نمیشد هم تا چند سال دیگه خودشون اوراقش میکردن یا به موزه میبردن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    9 11
    وطن فروش بی غیرت و خائن ناراحتند از اینکه آمریکا خسارت دیده لعنت خدا بر اباد اجدادتان باد
  • CH ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    14 2
    با این اوضاع که مشرق می گه کوثر رو بهشون بفروشیم یا تحریم شون کنیم حالشو ببریم؟
  • امیر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    8 0
    مشرق جان این تیترا شاید واسه تو آب و نون بشه ولی واسه من جووون ن کار میشه ن ماشین ن مسکن ن ازدواج از ناامیدی داریم دیوونه میشم خدایا خودت ی کاری کن
  • 1 IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    11 0
    همین که تو عراق و سوریه کار سپاه قدس را یک سره کردن یعنی اول کارشون است.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 6
    ۷۰۰ میلیون؟نه بابا فقط اون ناوه کلی قیمتش بود
  • US ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    24 6
    من کاری ندارم که در ارتش امریکا چه انفاقی افتاده است شما مشکلات ایران رو نمی تونی به خاطر مشکلات دیگران از یاد ببرید، در همین امریکا به من خارجی در زمان کرونا ۳۵۰۰ دلار پول پرداخت کردن، افساط بانک معلق شد، قیمت ارزاق پائین امد و کوپن غذا رو دوبرابر کردن شما در ایران برای مردم چه کردید، همه حالشون بده شما حالتون خوبه
  • دنا پلاس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    15 7
    مثلآ اگر تمام جنگنده های آمریکا سقوط کنه، معیشت ما خوب میشه ولا اگر صاحب کشور چوپانی بود وضعیت اقتصادی ماه بهتر بود این چرت وپرتها چیه مینویسین
  • FI ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    11 0
    برو فکر نان باش که خربزه آب ه. برای این گزارش و تحلیلهای شما میگن. وقتی چیزی برای ارائه به دنیا نداری مجبوری از شکست بقیه برای خودت داستانهای موفقیت بسازی. خوش باشید ولی اون دنیا با آدم اینطوری حساب نمیکنن. به فکر مردم ایران باشید.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    3 4
    یعنی بقیه ارتش های دنیا مشکل تجهیزات ندارند و هیچ اتفاقی نمی افته؟ یعنی مشکل فنی 4 تا وسیله نشان افول یک امپراطوری با این همه تجهیزات می شود؟ افول امریکا شروع شده ولی این شوخی ها که فرمودید نشانش نیست.
  • شهرام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    4 0
    خب آدیه چون ماناوچه خودمونه زدیم
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 5
    خفه خودت شو دایناسور مقطوع النسل آلبانی تبار.
  • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    6 0
    ب یزدان ک گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      1 6
      افغانی
  • مح IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    2 7
    ایران بسیار قدرتمند هست
  • حمید IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 4
    خدایی اگه یک جنگنده تو ایران سقوط میکرد این حرامی های منافق چه ها که نمیکردن اینقدر بدبخت اند که تو فضای مجازی شاخ اند جرات ارز اندام در جامعه ندارند مرگ بر منافق بی شرف اینا هم وطن ما نیستن اینان بیشرفان اند
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    1 0
    شما هم اینهمه هواپیما داشتین و کلی پرواز سه برابر اینها سقوط داشتین مگه الان نیست؟؟ شما بالا بری پائین بیای خود نظامیها بهتر میدونن رو دست f22 هواپیمای جنگی نداریم امیدوارم روزی برسه ما هم جزء بهترینهای سازنده جنگنده شیم البته نه با سرو صدا و هیاهوی الکی مثل سمند خودروی ملی که دوتا پیچ ساخت ایران نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس