به گزارش مشرق، غربیها در حالیکه حادثه سقوط هواپیما در ایران را بسیار برجسته کردهاند، هرگز سوالی نپرسیدند که بر سر هواپیمای E-۱۱A که در هشتم بهمنماه ۱۳۹۸ در ولایت غزنی افغانستان به طرز مشکوکی ساقط شد، چه آمده است و حتی سرنشینیان آن چه کسانی بودهاند.
اکنون آمریکاییها در آستانه نخستین سالگرد این حادثه، اعلام کردهاند که اشتباه خلبان باعث بروز این واقعه شده است.
ژنرال مارک دی.کلی فرمانده نیروی رزم هوایی ارتش آمریکا مدعی شده است که خلبان به اشتباه موتوری که سالم بوده است را به جای موتور آسیب ددیده خاموش کرده و دیگر قادر به راهاندازی دوباره آن نشده است.
این فرمانده آمریکایی، تعداد کشته شدگان این حادثه را تنها دو نفر اعلام کرده که هر دو خلبانان این هواپیما بودهاند، در حالیکه در آن زمان اعلام شده بود که پنج نفر از سرنشینان آن کشته شدهاند و طالبان هم مسئولیت آن را برعهده گرفته است.
در آن زمان، سخنگوی نیروی نظامی آمریکا هم تایید کرده بود که این هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل سقوط کرده است.
سخنگوی طالبان هم در گفتوگو با شبکه العربیه تایید کرده بود که این هواپیما مورد هدف این گروه قرار گرفته و تمام سرنشینان آن شامل مقامات رده بالای نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شدهاند.
برخی گزارشها از کشته شدن افسر سازمان جاسوسی آمریکا به نام مایکل دی اندریا خبر میدادند که مقامات سیا نه آن را تایید و نه آن را رد کردند.
حال با گذشت یکسال از این حادثه، گفته میشود تنها پل کی واس و ریان فینوف متعلق به اسکادران رزمی اعزامی به میدان هوایی قندهار در این حادثه کشته شدهاند.
E-۱۱A، جت تجاری اصلاح شده بمباردیه گلوبال اکسپرس است که به عنوان وای فا در آسمان عمل میکند تا امکان ارتباط نیروها را فرانم سازد.
حدود ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی ، خلبانان با هواپیمای E-۱۱A ، به شماره دم ۱۱-۹۳۵۸ ، از قندهار برای یک پرواز رزمی، پرواز کردند. بر اساس گزارش هیات بررسی حوادث نیروی هوایی که در چهار بهمن منتشر شد، حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه از پرواز گذشته بود که موتور چپ به دلیل جدا شدن یک تیغه فن، موتورهواپیما از کار افتاد.
خلبانان صدای انفجار شدید را شنیدند و هواپیما شروع به لرزیدن کرد. سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال هواپیما مشکل موتور را حس کرده و شروع به خاموش شدن کرد. این امر هم از طریق سیستم نشانگر در کابین خلبان و هم از طریق چراغ احتیاط بر روی شیشه خلبانان به خدمه هواپیمای اطلاع داده شد.
این بدان معناست که خدمه گزینههای کمی دارند و آنها سعی می کنند به در استان غزنی فرود آیند. هواپیما از ارتفاع و سرعت کافی برای فرود برخوردار نبود و خدمه سعی کردند در زمینی ناهموار فرود آیند. E-۱۱ هنگام برخورد با زمین آسیب دید و حدود ۳۴۰ متر لغزید. هواپیما منهدم شد و خلبانان نیز به شدت مجروح شدند.
پس از سقوط ، فرستنده یاب اضطراری هواپیما فعال شد و A-۱۰ های اطراف برای یافتن مکان هواپیمای منحرف شده، حرکت کردند. آنها آن را یافتند، اما هوا منطقه را تحت الشعاع قرار داده و مانع از بهبودی تیم جستوجو و نجات شد که روز سقوط است. روز بعد، خدمه توانستند بقایای خلبانان، ضبط کننده صدای کابین خلبان و ضبط کننده اطلاعات پرواز دیجیتال را بازیابی کنند.
در این گزارش آمده است که این هواپیما پس از آن در همان محل منهدم شده است.