به گزارش مشرق، محمد سرشار فعال رسانه ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پربینندهترین برنامههای تلویزیونی خردسالان
قبلا گفته شد که روابط عمومی صداوسیما یافتههای نظرسنجیهای بهار 1399 را منتشر کرده و این اقدام قابل تقدیر، هدیه خوبی برای کارشناسان است تا با تحلیل یافتهها، به شبکه کودک کمک کنند بهتر از قبل شود.
یافتههای نظرسنجی از خردسالان در فصل بهار گزارش میدهد برنامههای تلویزیونی شبکه پویا بین 44 تا 63% بیننده داشتهاند. همین نمودار نشان میدهد برای نخستین بار در تاریخ برنامهسازی تلویزیونی ایران، برنامه «پاشو پاشو کوچولو» توانسته 40% خردسالان را بیننده همیشگی خود کند. (بیننده همیشگی یا بیننده وفادار، بینندهایست که همه قسمتهای یک برنامه را تماشا میکند.) این رکورد پیش از این در اختیار فصل یک برنامه «مهد پویا» بود.
برنامههای تلویزیونی «خدا چه آفریده»، «ململ» و «مهد پویا» با 56 تا 62% مخاطب، توانستهاند بین 31 تا 34% خردسالان را بیننده همیشگی خود کنند. به بیان دیگر، این برنامههای شبکه کودک بین یک و نیم تا دو میلیون نفر مخاطب خردسال وفادار دارند که همه قسمتهای آنها را تماشا میکنند.
از سوی دیگر، یافتههای این پیمایش نشان میدهد در بهار 1399، بیننده وفادار برنامههای خردسال دیگر شبکههای سیما، بین 6 تا 12% بوده است. این در حالی است که این شبکهها از موهبت پخش آنالوگ هم برخوردار هستند و حدود 4% خردسالان، به شبکههای دیجیتال تلویزیون دسترسی ندارند و نمیتوانند شبکه کودک را تماشا کنند.
یک نگاه سریع به این نظرسنجی نشان میدهد به لطف خداوند، بزرگترین ظرفیت رسانهای کشور برای آموزش خردسالان در کانال پویای شبکه کودک ایجاد شده و با سرمایهگذاری دستگاههای مسوول، میتواند بسیاری از آموزشهای آداب زندگی را در قالبهای جذاب به خردسالان زیر 6 سال عرضه کند.
از سوی دیگر، سازمان صدا و سیما میتواند با اختصاص یک فرکانس مجزا به کانال پویا و تفکیک آن از کانال نهال، ساعات پخش برنامههای خردسالان را به 8 صبح تا 9 شب افزایش دهد و خوراک رسانهای مفید را در تمام ساعات روز، در اختیار خردسالان زیر 6 سال قرار دهد. (ساعات کنونی پخش پویا، 8 صبح تا 2 بعدازظهر است.)
به امید خدا در یادداشت بعدی، پربینندهترین پویانماییهای خردسالان را معرفی خواهم کرد
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.