به گزارش مشرق، کتاب «صحنهگردان عاشورا» با محوریت بررسی نقش خداوند متعال در واقعه عاشورا نوشته حجتالاسلام محمدهادی مصلحی بهتازگی و همزمان با ایام ماه محرم، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
تاکنون درخصوص حادثه عاشورا و تحلیل آن سخنان گوناگونی شنیدهایم؛ درباره روند شکلگیری این حادثه پس از رحلت پیامبر اعظم (ص)، نقش معاویه و فعالیتهای او، نقش یزید. درباره ابن زیاد و عمر سعد، مال حرام و دنیاخواهی و آرزوی حکومت ری، قیام توابّین و مختار و زهیر و حبیب و حُرّ بارها شنیدهایم. درباره، حضرت علی اکبر (ع)، ادب و باوفای اباالفضل العباس (ع)، نقش بیبدیل و صبوری حضرت زینب (س)، حتی درباره حضور لشکریانی از فرشتگان و جنّیان که درخواست یاری حضرت را داشتند، بارها شنیدهایم؛ اما معمولاً نقش یکوجود تأثیرگذار در حادثه عاشورا که اساسیترین نقش را ایفا میکند، کمتر شنیدهایم. آری، نقش خداوند متعال در حادثه عاشورا. کتاب «صحنهگردان عاشورا» تلاش خود را در راستای نشاندادن این نقش تأثیرگذار معطوف کرده است.
نویسنده این کتاب بر این باور است سخن از عاشورا و عاشوراییان بدون بررسی نقش مدیر و مدبّر عالم نگاهی بس ناقص است. همین نگاه ناقص بستر ایجاد پرسشها و شبهات در ذهن بدخواهان و حتّی شیفتگان ارباب بی کفن را فراهم کرده است. همین نگاه ناقص همراهان خود را از استفاده حداکثری ظرفیتهای پر شمار و تأثیرگذار مجالس عزای اباعبدالله الحسین (ع) محروم کرده است. همین نگاه ناقص منجر شده که برخی به این گمان برسند که رسیدن به قلههای سعادت اخروی، دو مسیر دارد. «دستگاه خداوند متعال» و «دستگاه امام حسین (ع)». یک مسیر، راه قرآن و ادعیه و تهذیب نفس و عمل به رساله و انجام واجبات و ترک محرّمات است و مسیر دیگر، راه اشک و خدمت و نوکری در مجالس اهل بیت (ع)؛ یکی سخت و صعبالعبور است و دیگری سهل و آسان.
پرسش کلیدیای که ذهن نویسنده این کتاب را به خود مشغول کرده و خاستگاه تولید کتاب پیشرو شده، در قسمتی از کتاب، بهاینترتیب بیان شده است:
«صحنهگردان عاشورا، همان خدای ابراهیم خلیل (ع) است و آتش نمرود. همان خدای موسای کلیم (ع) است و رود نیل. همان خدای کعبه است و سپاه پرندگان. همان خدای پیامبر اکرم (ص) است و غار ثور، خدایی که در بزنگاه حادثه، نصرت خود را از اولیائش دریغ نمیکرد. اما در عاشورا، عزیزترین بنده او تنهاست! نه خدا معجزه کرد و نه حسین بن علی (ع) یاری فرشتگان و اجنه را پذیرفت تا تلخترین و حزنانگیزترین جنایت تاریخ رقم خورد. بهراستی چرا خدا رحمی نکرد؟ چرا پروردگار عالم میخواست حسین بن علی (ع) را کشته ببیند و اهل بیتش را اسیر؟!»
در این کتاب با استفاده از آیات قرآن کریم، روایات، ادعیه و زیارات اهلبیت (ع)، نقش صحنهگردان عاشورا به نمایش گذاشته شده است. در این کتاب نگاههای جزیرهای به وقایع عالم بهسوی نگرشی یکپارچه رهنمون شده است؛ نگرشی که در همه چیز و هر حادثه، توجه به حضور پررنگ خداوند متعال دارد؛ یعنی نگاه به حوادث عالم از دریچه تقدیرها و نقشهها و مدیریتهای الهی. در آن هنگام که حوادث عالم را از دریچه نظام مُقدّرات الهی به نظاره بنشینیم، به این نتیجه میرسیم که صحنهگردان همه حوادث عالم، یکی است.
آن زمان که عاشورا را از دریچه صحنهگردانی خداوند متعال ببینیم، تازه خواهیم فهمید که پیش از این، بیشتر ندانستن بود، تا دانستن. گویا عاشورا تازه برای ما عاشورا میشود. آن زمان است که دیگر هیچ تقابلی بین «دستگاه خدا» و «دستگاه امام حسین (ع)» نخواهیم دید. بررسی نقش خداوند متعال در حادثه عاشورا بنایی است که بر شالوده نگاه صحیح به نحوه قضا و قدر الهی پابرجا میشود. از اینرو در این کتاب، با کمک آیاتی از سورههای آل عمران و انفال که به بازخوانی جعبه سیاه حوادث جنگ احد و بدر پرداختهاند، سبکهای مختلف صحنهگردانی پروردگار عالم در حوادث مورد بررسی قرار گرفته است. البته پیشنیاز ورود به بحث قضا و قدر، مباحثی چون هدف خلقت و نحوه نقشآفرینی دیگر موجودات مختار، همچون انسانهای مؤمن و کافر و شیاطین و فرشتگان و دیگر عوامل است.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
«پس از سالها تجربه کار تربیتی و بررسی ریشههای رفتار نفوس انسانها و جلسات مشاوره در این گونه موارد، بیشتر اوقات با یک ریشه مشترک برای این امراض روحی-روانی مواجه شدم و آن، تقابل افکار این افراد با قضا و قدر الهی و عدم درک صحیح حوادث پیرامون و محاسبه اشتباه داشتهها و نداشتههای خود بود.
بارها به چشم خویش دیدم که آشنایی افراد مختلف با گوشههایی از مباحث قضا و قدر الهی باعث میشد تفاوت بنیادین در حالات و رفتارشان ایجاد شود. یکی از انگیزههای اصلی بنده برای نوشتن این کتاب، همین بازخوردهای مثبتی بود که از طرح مطالب ناب قرآنی و کلمات اهل بیت علیهم السلام درباره نظام مقدّرات الهی دیده میشد که متأسفانه در جامعه امروز ما حتّی در بین بسیاری از متدیّنین، غریب مانده است.»
کتاب «صحنهگردان عاشورا» در ۷۱۷ صفحه منتشر شده است.