به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره نمایش واقعیت در رسانهها نوشت: واقعیت در رسانه سه شکل دارد؛
واقعیت اجتماعی عینی، که بر اساس شعور مشترک و عقل سلیم انسانها دریافت میشود.
واقعیت اجتماعی نمادین، که شامل هر نوع تعبیر نمادین از واقعیت عینی است، مثل هنر و ادبیات و ...
واقعیت اجتماعی ذهنی، که فرآورده واقعیت های عینی و نمادین است اما لزوماً حاصل آنها نیست
ژئوپلیتیک عمومی معمولاً واقعیت های ساخته شده در رسانه از نوع دوم و بیشتر از نوع سوم هستند.
در این فرآیند کدهای ژئوپلتیکی یک بازیگر که عبارت است از علایق دوستی و دشمنی های بالفعل و بالقوه، حفظ متحدین و مقابله با تهدید ها در آخرین مرحله توسط رسانهها توجیه میشود.
در این عمل که بازنمایی نام دارد بازیگران عملاً به ساخت واقعیتها میپردازند، واقعیت هایی که همیشه تامین کنندهء حداکثری منافع و علائق آنهاست.
در ژئوپلیتیک عمومی مهم این است که آنچه برای یک بازیگر تهدید است برای مخاطبان آنها نیز تهدید شمرده شود این تمام چیزی است که یک بازیگر از حاصل اعمال ژئوپلیتیک عمومی به دنبال آن است.
هر اندازه گروهی بتواند تهدیدهای موجود برای خود را به تهدید مشترک برای سایر گروه ها القاء یا تبدیل نماید امنیت بیشتری خواهد داشت.
همینطور اگر منافع دیگران را به منافع خود گره بزند ضامن تامین حداکثری آن علایق و منافع گشته است.
در این میان روشهای مختلفی امتحان شده است که موفق ترین آنها همراه نمودن افکار عمومی است و این خود هدف ژئوپلیتیک عمومی است.
ژئوپلیتیک عمومی راجع به شیوه ای است که در آن ادراکات غیر حرفه ای از موضوعات ژئوپلیتیک از طریق فرهنگ عمومی و رسانه ها تولید و بازتولید می شوند لذا ساخت و انتشار گفتمان ژئوپلیتیک در فرهنگ عمومی به وسیله رسانه های جمعی شکل می گیرد.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.