عفرین

ارتش ترکیه که پیش از این با عملیات سپر فرات موفق شده بود مانع از اتصال دو کانتون کردنشین جزیره و عفرین(حد فاصل حسکه تا شمالغرب حلب) شوند، اینبار در صدد وارد کردن دومین ضربه کاری به دشمن قدیمی خود بود.

سرویس جهان مشرق _ در قسمت قبل وقایع منجر به ورود مستقیم ارتش ترکیه به نبرد سوریه را به شکل مفصل شرح دادیم؛ عملیات تصرف شهر الباب که در زمانی در کنترل تروریست‌های داعش بود اگرچه در نهایت با پیروزی ترکیه و مزدوران تحت امرش به پایان رسید، اما تلفات جانی و خسارات شدید تجهیزاتی ارتش ترکیه در این شهر که تنها چند هزار نیروی پیاده باقیمانده داعش در شمال استان حلب در آن حضور داشتند موجب شد تا ارتش ترکیه راهبرد خود در عملیات نظامی در سوریه را دگرگون کند.

تقریبا همزمان با آغاز کمپین سپر فرات و هجوم ترکیه و نیروهای تحت امرش به این منطقه، نیروهای ارتش سوریه نیز عملیات بزرگی را در از محور شرق فرودگاه کویرس آغاز کرده بودند و در حالیکه حتی شهر تادف، دروازه جنوبی الباب را نیز تحت کنترل خود داشتند بنابر توافقات سیاسی مابین دو طرف از ورود به شهر الباب منصرف شده و به سوی جنوب این منطقه و پاکسازی شرق استان حلب حرکت کردند که با تصرف شهرهای دیرحافر و مسکنه و پایگاه هوایی جراح امنیت این منطقه به شکل کامل تامین شد.

رهبران ترکیه که تا این هنگام مبارزه با تروریست‌های داعش را بهانه ورود مستقیم ب خاک سوریه عنوان می‌کردند حال نیازمند طرح و هدفی جدید برای ایجاد منطقه حائل مورد نظر خود در سراسر خطوط مرزی با سوریه بودند. آغاز مجدد حملات گروه تروریستی PKK در خاک این کشور و نبرد سنگین ارتش ترکیه با این گروه که پس از چندین سال صلح و آتش بس مجددا آغاز شده بود، موجب شد تا رهبران ترکیه ضمن اعتراض شدید به ایالات متحده امریکا به دلیل حمایت نظامی از شبه نظامیان کُرد در خاک سوریه اعلام کند که بخش زیادی از کادر رسمی گروه پ ک ک در بدنه نیروهای دموکراتیک سوریه SDF حضور دارند و این گروهک بخشی از تسلیحات و تجهیزات اهدایی غرب به نیروهای SDF را به خاک ترکیه انتقال داده است.

ارتش ترکیه که پیش از این با عملیات سپر فرات موفق شده بود مانع از اتصال دو کانتون کردنشین جزیره و عفرین (حد فاصل حسکه تا شمال‌غرب حلب) شوند، اینبار در صدد وارد کردن دومین ضربه کاری به دشمن قدیمی خود بود. در آن زمان با توجه به حضور قدرتمند داعش در استان‌های رقه و دیرالزور، حمله به مناطق اصلی گروه SDF امکانپذیر نبوده و با مخالفت و واکنش شدید امریکا مواجه می‌شد. به همین دلیل رهبران ترکیه تصمیم می‌گیرند به ضعیف‌ترین منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کُرد یعنی منطقه عفرین حمله‌ور شوند.

عملیات شاخه زیتون و سقوط عفرین

منطقه عفرین که در شمالغرب استان حلب واقع شده است از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تقریبا به شکل خودمختار اداره می‌شد و طی توافق با دولت سوریه در ازای عدم همکاری با تروریست‌ها، ارتش سوریه وارد این منطقه نمیشد. در میان تمامی مناطقی اکثریت جمعیت کردنشین بودند، منطقه عفرین بیشترین آرامش و همکاری را با ارتش سوریه داشت. اما یک اشتباه و خودخواهی بزرگ موجب سقوط این منطقه، کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی و آوارگی مردم بیگناه آن شد.

موقعیت منطقه عفرین پیش از تهاجم ارتش ترکیه

از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی زمزمه‌های هجوم ارتش ترکیه و نیروهای تحت امرش به منطقه عفرین به بهانه مبارزه با تروریسم به گوش می‌رسید و با توجه به اینکه عفرین منطقه‌ای ایزوله و بدون امکان دسترسی به مناطق اصلی SDF محسوب میشد، امکان مقاومت مدافعین و جلوگیری از سقوط آن تقریبا غیرممکن بود. رهبران شبه نظامیان YPG گمان می‌کردند که به دلیل اینکه هزاران نفر از نیروهای آنها مشغول نبرد در زیر پرچم امریکا علیه داعش هستند، ترکیه هرگز به خود جرات حمله به آنها را نخواهد داد اما این گمان از اساس باطل بوده و ارتش ترکیه به فرمان رجب طیب اردوغان در تاریخ ۲۰ ژانویه عملیات خود در این منطقه را تحت عنوان شاخه زیتون آغاز کرد.

نیروهای تحت حمایت ترکیه در مرکز شهر عفرین

پیش از آغاز تهاجم ارتش ترکیه به این منطقه، مقاماتی از دولت سوریه و حتی فرماندهان روسی به نیروهای مستقر در عفرین پیشنهاد دادند با نصب پرچم کشور سوریه و ارتش روسیه در این منطقه و حضور نیروهای رسمی این کشور، مانع از تهاجم ترکیه به این منطقه شوند اما کلیه این پیشنهادات، مغرورانه از سوی شبه نظامیان کُرد رد شده و آنها مقاومت نظامی تا شکست مهاجمین را تنها راه نجات عفرین خواندند.

علی رغم تمامی شعارها و اطمینان بخشی به مردم محلی، نیروهای YPG تنها در هفته‌های نخست موفق به وارد آوردن تلفات و خسارات به قوای مهاجم شدند اما با از دست رفتن ارتفاعات راهبردی این منطقه که تحت حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه گریزی از آن نبود، منطقه عفرین تنها پس از ۵۸ روز نبرد به طور کامل سقوط کرده و تحت اشغال تروریست‌های تحت حمایت ترکیه درآمد.

تانک لئوپارد۲ منهدم شده ارتش ترکیه در عفرین

راهبرد نظامی ارتش ترکیه در این عملیات شدیدا متاثر از نبرد شهر الباب بود. نظامیان ترکیه پس از هفته نخست تهاجم که دچار تلفات و خسارات مجدد در این منطقه شدند، هزاران مزدور تحت امر خود را روانه میدان نبرد کرده و تنها به پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای از آنها تا زمان تصرف مرکز عفرین پرداختند. در زمان ۲ ماهه عملیات شاخه زیتون حدود ۸۰ سرباز ارتش ترکیه، ۵۰۰ نفر از نیروهای تحت امرش و حدود ۱۵۰۰ نفر از شبه نظامیان مدافع عفرین کشته شده و هزاران غیرنظامی نیز کشته و زخمی شدند.

بر خلاف عملیات الباب ارتش ترکیه در نبرد عفرین به دلیل بافت کوهستانی منطقه و دشواری استفاده از قوای زرهی، چندان از تانک‌های اصلی میدان نبرد خود استفاده نکرده و تنها ۲ دستگاه تانک این کشور با شلیک موشک‌های ضد زره کنکورس هدف قرار گرفته و نابود شد.

محموله موشک‌های ضد زره توقیف شده در مسیر عفرین

در سوی مقابل اما نخستین بار این کشور از پهپادهای رزمی ساخت صنایع داخلی خود از مدل Bayraktar TB۲ به شکل گسترده استفاده کرد که نقش به سزایی در تلفات نیروهای مدافع عفرین و تسهیل پیشروی قوای مهاجم در این منطقه داشت.

ساختمان منقش به تصویر عبدالله اوجالان رهبر گروه PKK لحظاتی پیش از نابودی توسط پهپاد ترکیه

تجارب به دست آمده از حملات پهپادی در این عملیات بعدها در نبرد منطقه راس العین، مقابله با ارتش سوریه در استان ادلب و نبرد بزرگ کشور لیبی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج درخشانی برای قوای نظامی ترکیه به همراه داشت.

در قسمت بعد به بررسی عملیات چشمه صلح ارتش ترکیه در غرب استان حسکه و شمال رقه خواهیم پرداخت که اینبار بر خلاف نبرد عفرین با هوشیاری رهبران کرد و همکاری با دولت سوریه مانع از رقم خوردن فاجعه‌ای دیگر برای آنها شد.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    این ترکیه دیگه ترکیه منفعل دهه های قبل نیست و از تمام ظرفیت های تکنولوژیک و نظامی و دینی و قومی خود برای گسترش نفوذ استراتژیکش استفاده میکنه.در این مقاله بصورت غیر مستقیم اشاره شده ترکیه نه از تهدید و تحریم آمریکا در قبال حمله به شمال سوریه و نه از تهدید روسیه در قبال ادلب ترسید و در عمل باز هم با این دو کشور در تعامله.بنظر من خطر این ترکیه هار شده با توجه به استفاده از افکار پانترکیسمی داخل ایران خیلی بزرگتر از خطر اسرائیل و حتی آمریکاست
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      29 18
      اما من معتقدم احساسات دینی ورای مباحث قومی و مسایل این چنینی هست. بازی کردن با دین و اعتقاد شیعه که اعتقاد راسخی به ائمه داره تاوان سختی برای دولت های ترکیه و باکو داره. این رو در تمام ادوار تاریخ نشون دادن و حوابشون رو هم گرفتن.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      واقعا دارن خطرناک میشن . نادونهای پانترک فقط به نظرات حمله میکنن انگار که وظیفه همست بگن آره شما درست میگی. این نوع فکر آخرش کلی خرج میگذاره رو دست ایران تا بتوننن جلوی خودسری و تک مداری این گروه رو بگیرن.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      22 91
      ترکیه فعلا وزنه توازنیِ غربیها در منطقه و مجری بی چون و چرای اوامر آنهاست. البته که ترکیه ی دارای منابع نفت و گاز به مراتب در آینده پرسروصداتر از امروز خواهد بود.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      12 11
      غربیها تاج و تخت اردوغان را حفظ میکنند و ایشان هم در کمک به آنها و برای آنها یک مقدار منطقه را نا آرام میکند
    • صمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 0
      به نکته خوبی اشاره کردید. با شما موافقم
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    59 63
    ترکیه مستقیم خودش وارد جنگ با ارمنستان شده و پهباد هاش با اپراتور های خودش به جنگ ارمنستان رفته ایران هم باید بیاد و با جمینگ یا کمک پدافندی به ارمنستان و جلوگیری از پهباد ها باعث جلو گیری از پیشرفت جبهه النصره و شاهد تلفاتشون به دست ارتش ارمنستان باشیم وگر نه اینها دستاورد بزرگی برای ترکیه و بزرگ نمایی پهباد هاش میشه بازار خوبی پیدا میکنه و باعث پیشرفت رغیب زمین خوار ما میشه که فعلا توی زمین خواری دست اسراییل رو از پشت بسته
    • هادی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      8 14
      مخالفم
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      17 14
      من مخالف کمک به ارمنستان یا هر طرفی هستم. بله اگر آذربیان بخواد به خاک سرزمین اصلی ارمنستان تعدی کنه و مرزی که ارمنستان با ما داره رو بگیره باید سریعا و به شدت تارو مار کرد مزدوران علی اف رو
    • NL ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      19 5
      ارمنستان فعلی شدیدا غرب گراست. کمک بهشون غیر مستقیم کمک به غربه. الآن اروپا و آمریکا باید به دولتی که از انقلاب رنگیشون روی کار اومده کمک کنن.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      3 2
      چرا این حرف رو می زنی آخه؟
  • ترک IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    64 11
    ترکیه باید شمال سوریه رو ترک کنه و ارمنستان هم باید مناطق اشغالی آذربایجان رو ترک کنه
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      13 3
      اسرائیل در جولان بمونه ؟
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      22 7
      چشم
  • DE ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    13 6
    ادامه ی این داستان را در هفته ی بعد خواهید دید! گزارش مینویسی کامل بنویس اینا رو همه رو خودمون میدونستیم
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    43 26
    ساعت 3 و 42. دست هر کی این مقاله رو نوشته درد نکنه عالی بود. روشنگرانه بود. حالا هر کی از خوانندگان، وجدان و بصیرت داشته باشه میفهمه نقشه ترکیه چیه و چقدر در مصبتهای خاورمیانه ای نقش داشته. ترکیه حتی با عربستان سعودی در رقابته. بعید نیست در آینده ای نه چندان دور کم کم نجوای به رسمیت شناختن اسرائیل رو جاااار بزنه. آخه رقیبش بن سلمان پیشتاز شده. این ترکیه سهم عظیمی هم در فتنه آخر الزمان ایفا میکنه.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      7 8
      کجای برادر . ترکیه همزمان با رژیم پهلوی اسرایل رو به رسمیت شناخته.
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    49 34
    ترکیه در حال پیاده سازی سوریه تو مناطق شمالی کشور ماست. آذربایجان همیشه مال ایران بوده و هست و خواهد بود. ولو اینکه یک نظام ناحق روی قسمت از آذربایجان بخواد حکومت کنه. اونجا مردم ما هستند اونها دقیقا از خود ما و شیعیان هستند. چطور رگ غیرت شیعیان اونجا اجازه میده یه مشت تکفیری که تا چندین ماه پیش داشتند سر می‌بریدند شیعیان رو حالا اومدند که به شما کمک کنند؟؟؟ ترکیه هدفش ناامن کردن مناطق مرزی ماست. باید جوابی در خور همین تهدید رو اردوغان بی.... دریافت کنه.
    • ببببببببب IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      16 13
      اگر از شماست و مال شماست چرا تابحال هیچ اقدامی در اخارج ارمنستان از قره باغ که خاک آذربایجانه نکردین و هیچگاه رسانه های فارسی از یک میلیون آواره آذری قره باغ حرفی به میان نیاوردن. تو این مدت سی سال هم که هیچ کمکی از ارامنه دریغ نشده نه تحریمی نه بستن مرزی و ... پس ادعای و حرف نمیتونه ملاک باشه در عمل باید کاری می کردین که قلب ترکهیا آذریهای شیعه رو بدست میاوردین
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      7 10
      قرار نیست ما کسی رو بدست بیاریم شیعیان همه وصل به ائمه هستند و از اونها مدد می‌گیرند . بحث چیز دیگری ست که طاهرا شما خودتو زدی به اون راه
    • سرباز IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      9 11
      اگر آذربایجان با دشمن درجه یک ما متحد نشده بود که الان هواش رو داشتیم و همون سی سال پیش قره باغ رو آزاد کرده بود ولی حیف که ...
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    36 10
    جنگ تلفات داره بعضی دولت ها مخفی می کنند ما تو این سال ها دروغ زیاد شنیدیم اما پهپاد ها باعث شده تلفات سربازان کمتر بشه تاثیر پهپاد از تانک ها بیشتر است
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    51 42
    جیش الشیطان اردوغان میخواد فضا رو بر شیعیان تنگ کنه. اومده توی قفقاز تروریست هاشو پیاده کنه و هدف ایرانه بلا شک
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    45 24
    باید به ترکیه جواب سختی بابت پیاده سازی ترپریس های در مناطق مرزی ایران داد.
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    53 42
    ترکیه با استخدام پان ترک های کثیف تر از خودش در خال پیاده سازی نقشه شوم خودش برای منطقه ست حالا متوجه قفقاز شده جایی که میخواد تروریست های تکفیری که تا چند ماه پیش تو سوریه داشتند با تیپ های شعبه می‌جنگیدند آورده دقیقا تو مرزهای شمالی ایران. باید اقدام سختی علی ترکیه کرد
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    47 31
    ننگ بر ترکیه
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    48 27
    ننگ بر ترکیه و نوچه های بی جیره و مواجب جیش الشیطان
  • AU ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    48 39
    این ترکیه رو ایران وایران ها ترکیه کنونی کردن ایرانی رفتن هرروزلباس خریدن وگردش وپولو ریختن ت. جیب اونا
    • BE ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      13 2
      نه اینطور هست و نیست .... سیستم حاکم از زمان آتا ترک زیر دست از ما بهترون است ...کسانی که رو کار میان همگی از نژاد آنها هستند که اصل و نصبشون یک روزی تغیر دین دادن! پدر بزرگ و پدر آتا ترک یکی از همیناست..... روزگار غریبی است ....
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    43 37
    تاریخ مصرف اینها در خود آناتولی هم تمام شده و باید برگردند،چه برسه به ادلب و اسکندرون و عفرین که سرزمین سوریه است
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      0 0
      من نمیدونم چرا این قدر به جون همدیگه میافتیم
  • سوسان IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    46 25
    کردها راه گریزی ندارند حمایت فرانسه و روسیه هم از آنها بی فایده است و نمیتوانند به تشکیل دولت جعلی کمکی بکنند نیروی ترک در عفرین ترکمنها را قدرت میدهد و عده کم کردها نیز در برابر آنها چاره ای جز عقب نشینی ندارند بزودی در کرکوک و سنجار ترکمنها کردها را مغلوب خواهند کرد و دولت اربیل باید برای بقای خود به حکومت مرکزی عراق متوسل شود وگرنه اقلیمکهای کردی چاره ای جز تسلیم در برابر ترکمنها ندارند
  • حسین IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 13
    باشد ک ترکیه مرزهای مارو ناامن کند و مسئولین و نیروهای نظامی ماهم هیچ کاری نکنن اینجاست ک جای خالی سردار سلیمانی واقعا حس میشود
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 16
    اردوغان جنگ طلب ، اسلام انگلیسی تو راهی به جایی نمیبردتو و آل سعود و هم مسلکانتان و همدستانتان در قعر چاه گمراهی هستید
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 35
    دولت ترکیه تروریست پرور است
  • حسن IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 4
    یه کشوری هم هست که مراودات تجاری گسترده ای با صهیونیسم داره،با اولتیماتوم رئیس جمهور آمریکا کشتی های اکتشافی خودش رو از مدیترانه عقب میکشه ،تروریست های خونخوار و خونخواه رو آلت دست خودش و پلی برای رسیدن به آرزو های منطقه ایش کرده، اونوقت با یه مدل پهباد به نام بیرقدار در مقابل گروهگ ها و یگان هایی که از قابلیت پدافندی ضعیفی دارن موفقیت هایی بدست آورده و این باعٍث شده که سرانش بادی بر غبغبت انداخته و خواستار به چالش کشیدن ایران و روسیه در حیات خلوت این کشورها هست. قره باغ خاک رسمی آذربایجان است ،این قبول ولی به ترکیه هشدار میدیم که تروریست های مفلوک و بازنده ی سوریه رو به مرزهای ما وارد نکنه.
  • ایران NL ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 20
    در صورت درازای جنگ ارمنستان باید تمام خطوط لوله نفت و گاز باکو و در صورت لزوم سکو های نفتی باکو در سواحل خزر را هدف قرار دهد و باکو را به عصر قاجار برگرداند، و از عصبانی شدن ترکیه هم نترسد چون طبق پیمان دفاع جمعی هر گونه حمله به ارمنستان یعنی حمله به روسیه، و اونوقت اردوغان میداند با تزار روس و ارتش اسلاوی
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      7 8
      البته ترکیه هم عضوی از ناتو هست و هرگونه چشم غره روسیه به ترکیه موجب هجوم ناتو به اربابان کرملین نشینت خواهد شد و انها را تا نزدیکی خرسهای قطبی خواهد راند آذربایجان هم سریعا وارد ناتو خواهد شد و با زدن نیروگاه ارمنستان ارمنستان رو به تاریکی عصر حجر هدایت خواهد کرد بدیهیه ارمنستان بخاطر ترس از ایران هم نمیتونه سد ارس رو بزنه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    18 4
    امروز ایران سوریه و ترکیه با تروریسم کرد مواجهند که باید با هم بر علیه تروریسم متحد بشوند هر ماه چند شهید داریم که توسط تروریستهای کرد به شهادت می رسند؟ خدا بیامرزد و خاورمیانه را از شر تروریسم آزاد کند
  • 123 IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 2
    به نظر من اینهایی که کامنت می گذارند بیشترشان یا تحلیل درستی ندارند. مثل اینها مثل کسی است که به جز خودش هیچ کس را قبول ندارد مگر می شود یک نفر با همه دنیا مشکل داشته باشد و همه را ناحق بداند. مگر میشه با همه همسایگان مشکل داشت، بله در دنیای واقعی همه به دنبال منافع کشورشان هستند ما هم همینطور ولی این با فحش و فحش کاری بدست نمی آید . این وضعیت فقط امنیت روانی جامعه را به هم می زند
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      13 15
      متوجه هستی که ترکیه تروریست ها رو برداشته آورده نزدیک مرز ایران؟؟؟ میدونی این تروریست ها کیا عستند؟؟؟ همونایی که تا چندین ماه پیش داشتند شیعیان رو سر میبردیدند. حالا متوجه وخامت موضوع هستی؟
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 3
    من اینجور می فهمم که پهپادهای ترکیه به خصوص بیرقدار نقش راهبردی در میدان داشته به خصوص در لیبی و جنگ قره باغ و الان در سوریه. اما با وجود این که شما قدرت پهپادی ایران رو بهتر می دونید اما در گزارش های شما نقش راهبردی جدی از عملکرد پهپادهای ایرانی ملاحظه نمیشه. ببینید پهپاد در جنگ قره باغ واقعا نقش راهبردی ایفا کرده اما در جنگ سوریه بر اساس گزارشات مشرق، حداکثر یک ابزار کارآمد در کنار سایر ابزار بوده. روایت مشرق این ذهنیت رو منتقل می کنه و البته شاید هم درست باشه و قدرت پهپادی اونها از ما برتر باشه که عجیب نیست
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      4 28
      خخخخخ. خیلی با مزه آیی. پهپادی ک اپتیکش از اسپانیا میاد قطعاتش از کانادا و موتورش از جای دیگه. سطح سوادت چقدره عمو جون؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    32 19
    یاشاسین تورکیه کشور قدرتمندی که در مقابل روسیه و اروپا ایستاده ، تورکیه نباشه خاورمیانه تجزیه میشه
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      4 12
      برو ساده
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 2
    شبه نظامیان کرد؟؟؟؟
  • نادر IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    39 9
    الهام علی اف هفته قبل تو مصاحبه با شبکه یورونیوز یه حرف جالبی زد در مورد حضور شبه نظامیان در ارتش آذربایجان گفت حتی یک نفر شبه نظامی سوری در قره باغ وجود نداره به مکرون و فرانسه و تمامی کسانی ک تهمت میزنند گف من یک ماه ب شما وقت میدم ک دروغ خود را ثابت کنید اگ نتونستید اونقد مرد باشید ک بیایید عذر خاهی کنید اتفاقا این ارمنستانه ک تروریستهای پ ک ک رو وارد چنگ کرده
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      8 12
      تو چقدر خنگی این چیزها رو باور می‌کنی در حالی که عملا تروریست ها دارن جا سازی میشن تو مرز ما که علیه ما کاری کنند کاری به غیرتی بعضیا نداریم اما سپاه هر چه زودتر دست به کار بشه
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      6 15
      ایران همه جیک و پوک دوستای شما رو رصد کرده
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 16
    یک‌تفاوت عمده مابین طرفداران مقاومت اسلامی به رهبری ایران و نیروهای اعزامی ترکیه وجود دارد. ترکیه اخر عاقبت خوشی به چشم نخواهد دید. اعزامی های ترکیه که در جبهه سوریه و قره باغ می جنگند یک مشت داعشی واحشی و در واقع یک مشت ارازل و اوباش کثیف هستند. چشمه اینها تا ابد جوشان نیست و قطعا خشک خواهد شد. در حالی که طرفداران ایران انسانهایی متدین ، درستکار و با ایدعولوژی صحیح هستند که تا ابد رویش دارند. از طرفی همین کسانی که برای ترکیه میجنگند هیچ بعید نیست وقتی تاریخ مصرفشان تمام شد یا سیاست های ترکیه مانند چندسال اخیر دچار تغییر ۱۸۰ درجه ای شد . به دشمن ترکیه تبدیل شوند. رفتاری که ایران هرگز با دوستان و طرفدارانش نمیکند . پیروزی قطعا از ان جبهه حق به رهبری ایران اسلامی است . درود بر ایران عزیز
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      5 5
      شما بیخود پا میشی بری ادم بکشی تو قره باغ . واقعا که چی ؟؟؟؟ بالاخره داری به نوعی پادوگری میکنی و جاده صاف کن اردوغانی . استفاده از اسلام 100 در صد دروغه. کی بهت اجازه داده سر ببری؟ هر چقدر بگی من نبودم، توفیری در اصل نمی کنه ، برایند کلی این جنگ این هست : جنایت ، سر بریدن ، تفرقه قومی.کمی منصف باش و تاریخ بخون! اصلا این تقسیمات قره باغ، مربوط به اصول اسلامی نیست. از بی لیاقتی شاهان وقت ایران بوده که از ایران جدا شد و در گذر زمان دستور تقسیمات شوروی کمونیستی بوده که ابلاغ شده ترکها کجا باشن و ارمنیها کجا باشن. اما چیزی که خیلی جالبه و بی انصافی اینه که اصلا کشته های زیاد کشور ارمنستان گزارش نمیشه و روی جنایات دوستان آتاتورکیتون سرپوش می گذارین .
  • رضا IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    16 17
    به اعتقاد من سفیانی که در احادیث و روایات از ان به عنوان دشمنان اهل بیت نام می برند. همین کشور ترکیه و اوباش و ارازل پشتیبانش هستند. که انشاله با ضربت حیدری فرزندان امیر المومنین نابود خواهند شد
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      11 10
      آفرین نکته آیی خیلی بهش توجه نمی‌کنند همینه. فتنه آذربایجان رو حتما بخونید
  • حسین IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 13
    ترکیه به رهبری اردوغان فقط هارت و پورت خالی است. مرد میدانهای جنگ واقعی نیست
    • amir US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      4 4
      برادر عزیز شنیدی کبک سرشو تو برف میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟اون کبکه منو شماییم کودکان ترکیه ای از اول ابتدایی میدان تیر میرن اسلحه به دست میگیرنو اموزش میبینن ترکیه یه کشور کاملا مافیایی هس دلیلش اینه که دولت ملتو انقد جون سخت بار اورده که هر لحظه برا هرجنگی حاضرن چه داخلی چه خارجی
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 6
    آقایون دنبال چی می گردید؟ بذار علی اف و ترکیه از یک طرف و ارمنستان و روسیه از طرف دیگه با هم بجنکند و همدیگر رو تیکه پاره کنند. شما چشمتون به ایران و آذربایجان خودمون باشه. خطر در همینجا در کمینه. اون وطن فروش هائی که با پرچم ترکیه رفتند فرودگاه و بنر تو ورزشگاه بردند بالا که یادتونه. منظورشون چی بود و اون هفت نفری که گفته شده که دستگیر شدند کجائی بودند.؟ از مرز( آذربایجان حعلی)، بدون ویزا وارد کشور می شند و با ریال دارو و وسائل خانگی و هر چی دلشون بخواد می خرند و بعد علیه ایران و ایرانی شعار می دند. جالب نبست؟
    • هادی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      1 11
      هیچ حکومتی مثل حکومت منحوس پهلوی صهیونیستی ضربه به وحدت اقوام ایرانی نزد حال چه شده که آذریهایی که بانی ایران شدند پرچم کشور دیگری را در دست میگیرند بر می گردد به همین سیاست پهلوی صهیونیستی در آن زمان و تلاش برای تجزیه و محو جغرافیای آذربایجان و نابودی فرهنگ و زبان ترکی و حمایتی بود که از اسرائیل در زمان پهلوی صهیونی با توجه به شواهد تاریخی دریافت کردند. در حقیقت عدم درک درست از موقعیت ترکان شیعه آذربایجان ایران برخی را به سوی دیگران سوق می دهد. ای کاش همه میدانستند ترکان شیعه هیچ چیز را حتی هویت قومی و زبانی خود را مقدم بر هویت شیعی خود نمی دانند. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلِيٍّ يَا عَلِيُّ شِيعَتُكَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ. در حقیقت هویت ترک یا طارق با شیعه گره خورده است و ما هویتی بجز شیعه را برای ترک قائل نیستیم.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      4 3
      آخه عزیزم تعداد همین خائنین فکر کردی چقدره که بخوای خیلیییی نگران بشی؟؟؟ آذری های اصیل جدا از چند تا...‌ هستند. غیرت شیعیان آذری همیشه مثال زدنی بوده . جنایات عثمانی رو بخونید ببینی چهه کردند با تبریز و آذربایجان. الآنم عرعررررردوغان میخواد با قوم گری در حالی که از قومیت هم آذری ها با ترکیه ی بربر فرق داره یکی کنه. مشکل اینجاست که ما تو بعد تبلیغاتی خیلی ضعیف هستیم اما اونا نه تو تبلیغات قوی هستند. طبق شنیده ها از چندین سال پیش ترکیه مزدورانی رو استخدام می‌کنه توی فضای مجازی.برای حمایت از جریانات پان ترکیسم و حمایت از حرکات ترکیه در ایران که بخواد چند تا آشغاله بی جیره و مواجب رو با خودش همراه کنه. این ضعف ما بود که جلوگیری نکردیم وگرنه حساب شیعیان امام زمانی آذربایجان با چند تا پان ترکیست کافر از بیخ و بن جداست . لطفاً جفا نکنید در حق این قوم استان آذربایجان شرقی بالای سه میلیون جمعیت داره در جریانات اخیر که کلی هم تبلیغ کردند برای راهپیمایی علیه ارمنستان و جنگ فقطط پونصد نفر بودن
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 3
    امام خامنه ای فرمودند بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ ما از اسلام آموخته‌ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده میشود، این است که قدرتها و دولتهای مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره‌ی سیاستهای تنگ و محدود و ظالمانه‌ی خودشان ملاحظه و مراعات نمیکنند.
  • مفسر IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 3
    ایران در مساله جنگ باید جلوگیری از خطر تکفیری ها به مانند مرزهای عراق تا عمق 20 یا 40 کیلومتری در مرزهای در حال جنگ پیشروی کنه و با دلیل و منطق برای مدت طولانی همانجا بماند تا صلح را حفاظت کند تنها با این کار است که می توانیم جلوی بازی بقیه مزدوران روس و ترکیه را بگیریم و جان دو ملت را که هر دو تاریخ مشترک با ایران دارند و بازیچه شده اند. البته اسرائیل را نباید نادیده بگیریم چون لجستیک با اوناست. هزینه با ترکیه و مجری متاسفانه آذربایجان عزیز و از اونطرف توسعه طلبی روسیه و کارت بازی ارمنستان عزیز. نقش ایران برای صلح خواهد بود و جلوگیری از فاجعه.
  • FR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 2
    ترکیه امروز نوکر صهیونیسم جنایتکاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس