به گزارش مشرق، کانال موسسه پژواک خرد معاصر درباره روابط چین و عربستان نوشت:  اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی، سی سال روابط سیاسی و اقتصادی چین و عربستان سعودی را مورد بررسی قرار داده است. از تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 تا برقراری روابط رسمی با عربستان در سال 1990 روابط مساعدی میان دو کشور برقرار نبود. رهبران عربستان با الحاد کمونیستی مخالف بودند و رهبران چین نیز سلطنت ارتجاعی و وابستگی عربستان به غرب را مورد انتقاد قرار می‌دادند.

 افول جنگ سرد و تغییر رویکرد چین از ایدئولوژی کمونیسم به سوی روابط نزدیک با جهان غرب، به‌تدریج مسیر نفوذ این قدرت در کشورهای عربی را گشود. بنیان همکاری‌های دو کشور از مبادلات اقتصادی آغاز شد. چین به سوی خرید نفت از عربستان گرایش یافت و دولت سعودی نیز درصدد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از چین برآمد.

 از منظر چین، عربستان به دو دلیل، یکی موقعیت ژئواستراتژیک در جهان اسلام و دیگری منابع گسترده انرژی‌های فسیلی اهمیت راهبردی دارد که نقش‌آفرینی این کشور در پروژه «یک جاده، یک کمربند» چین را افزایش داده است. از منظر عربستان نیز چین می‌تواند نقشی جدی در توسعه و اجرای پروژه اقتصادی و اجتماعی «چشم‌انداز 2030» داشته باشد.

 نویسنده مقاله شورای آتلانتیک بیان می‌دارد که در کنار قراردادهای اقتصادی با حجم بالا، موانعی در برابر گسترش روابط وجود دارد. چین برای تعمیق روابط سیاسی، دیپلماتیک و فرهنگی می‌بایست ملاحظات عربستان و دیگر کشورهای مسلمان غرب آسیا نسبت به بدرفتاری با اقلیت‌های مسلمان در چین را در نظر بگیرد. عربستان نیز باید توازنی میان روابط با واشنگتن و پکن برقرار کند که رابطه با یکی، ضربه‌ای به روابط با دیگری قلمداد نشود.

 گرچه این یادداشت پیشنهاد می‌کند که آمریکا «خطوط قرمز» رابطه با چین را برای عربستان ترسیم نماید، ولی رفتارهای متناقض دولت ترامپ در غرب آسیا، از جمله آنچه که کارشناسان آمریکایی عدم توجه وی به امنیت عربستان در جریان حمله به آرامکو عنوان می‌کنند، زمینه مناسبی برای ترسیم چنین خطوط قرمزی باقی نگذاشته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس