کد خبر 1125477
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۶
هشداری درباره انتخابات ۱۴۰۰ - کراپ‌شده

مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا سابقه‌ای طولانی دارد و ۶۰ سال قبل در ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۰ با مناظره میان ریچارد نیکسون و جان‌ اف. کندی آغاز شد.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت: درباره کارکرد مناظره و از جمله مناظره‌های انتخاباتی بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. برخی مناظره را موجب آشنایی بیشتر با نظرات و توان نامزدهای ریاست جمهوری می‌دانند و برخی دیگر معتقدند در مناظره‌های تلویزیونی اغلب واقعیت در پای "تصویر" قربانی می‌شود!

به عبارت دیگر، آن‌چه بیش از هر چیز در مناظره‌های تلویزیونی برای نامزدها اهمیت دارد نه بیان حقیقت بلکه ارائۀ تصویری جذاب از خود به مخاطب و مغلوب‌کردن رقیب یا اِسکات خصم است.

این روزها بار دیگر مقوله مناظره‌های انتخاباتی با اولین مناظره ترامپ و بایدن که بدترین مناظره تاریخ آمریکا لقب گرفت برجسته شد؛ مناظره‌ای که به قول ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، «بر سیاست خارجی آمریکا تأثیرگذار بود و جایگاه آمریکا در جهان را بیش از پیش تضعیف کرد و اعتماد به نفس آمریکایی‌ها را پایین‌تر آورد و با عقب‌نشینی و انحطاط دموکراتیک، آمریکا را به‌سوی دنیای ‌#پساـ‌آمریکا نزدیک کرد!»

سخن اصلی این نوشتار، بررسی و تجزیه و تحلیل مناظره‌های انتخاباتی یا مناظره ترامپ و بایدن نیست بلکه هشدار و توجهی است به نامزدها و متصدیان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰.

مناظره‌های انتخاباتی میان نامزدهای ریاست جمهوری در ایران نیز از سال ۱۳۸۸ و طوفانی یا صریح‌تر بگویم، غیر اخلاقی آغاز شد!
این مناظره‌ها پس از آن نیز ادامه پیدا کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز با تأثیرات بسیار بدی طی شد.

از مناظره‌کنندگان نظام باطل آمریکا انتظاری نیست اما در ایران اسلامی و برای دستیابی به مسؤولیت رئیس دولت اسلامی چنین رفتارهایی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

در فرهنگ اسلامی ما «جدال احسن» مورد توجه و تأکید است اما چنین مناظره‌هایی مصداق  «جدل غیر احسن» است که از جهت محتوا مرکب است از مقدمات باطلِ فاسد و از جهت روش، برخلاف جدل احسن که همراه است با ملایمت و مدارا، جدلی است همراه با درشتی و خشونت و توأم با لجاج و ستیز. این گونه جدل که به گفته برخی درواقع چاره‌اندیشی یا حیله‌ای است باطل، به قول مرحوم علامه طباطبایی، یا " اِحیای باطل " است یا " اِحیای حق با کشتن حقی دیگر"!

بنابراین در کنار نقد رفتار زشت و فضاحت‌بار ترامپ و بایدن که انعکاسی از واقعیت کنونی آمریکاست باید از آن عبرت بگیریم و از هم‌اکنون یا سازوکار ابتکاری و مناسب دیگری را برای انتخابات ۱۴۰۰ طراحی کنیم و یا با ضوابط و آیین‌نامه‌ای متقن، شرایط مناظره‌هایی متفاوت را فراهم نماییم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 1
    اگر نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری دولت آینده خود را اسم گذاری کند، مانند دولت تدبیر و امید ،دولت..... همان جا باید حذف شود چون خود همین نشانگر تفکر غیر اسلامی است و پیروی از فرهنگ غربی است. و دنبال تفرقه و شانتاژ است. جمهوری اسلامی ایران. نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. از طرفی جنگ قدرت نباید باشد. بلکه هدف خدمت و جهادی و انقلابی است. جمله معروف شهید بهشتی :ما شیفتگان خدمتیم،نه تشنگان قدرت، یادتان نرود.
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      مناظره ی سال ۸۸ غیر اخلاقی بود؟ سه رییس دولت علیه رییس دولت وقت ائتلاف کرده بودند، آن یکی آمد و این را به مردم گفت ، گفت سه نفر علیه من متحد شده اند و فلانی هم محور آن است، که اگر نمی گفت هم مردم خودشان متوجه می شدند. این کجایش خلاف اخلاق بود آقایان استاد اخلاق؟ تازه سه کاندید انتخابات هم علیه همان یک کاندید بودند و مناظرات بین خودشان که سلام و احوالپرسی صمیمانه بود! آن بنده ی خدا چه می کرد؟ به او فحش عالم را دادند و علیهش کودتا هم کردند و فتنه هم به راه انداختند و قطعنامه هم گرفتند، او بر سرشان نقل و نبات می پاشید؟ آنان از آن مرد متنفر بودند چون بساطشان را برهم زده بود، الان هم که همه چیز در دستشان است و اوضاع مشخص است و هنوز هم در حال کینه ورزی هشتاد و هشتی از آن مرد هستند ولو آن مرد، دیگر همان مرد نباشد!
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    5 3
    یاد مناظره های 96 و صحبت ها روحانی و جهانگیری افتادم اعصابم ریخته شد
    • محسن IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      8 1
      عزیزم، احتمالاً سن و سالت پایینه و مناظره های سال 88 و بخصوص اون مناظرۀ معروف رو ندیدی و نشنیدی وگرنه مناظره های 96 در نظرت ساده و پیش پا افتاده جلوه می کرد!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 8
    ضوابطش رو باید شورای نگهبان تعیین کنه
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    9 0
    ۸۸ نه ۷۶ اغاز مناظره بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس