محمد امامی

با تکمیل تحقیقات پرونده محمد امامی و نحوه دریافت تسهیلات دهها میلیارد تومانی از بانک سرمایه، به نظر می رسد موضوع خروج صدها هزار دلار ارز از کشور در سالهای گذشته یکی از زوایای پنهان این پرونده باشد.

به گزارش مشرق، پرونده محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد و تعدادی از اعضای شبکه همکار با وی، مدتی است به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی در حال رسیدگی است.

محمد امامی از متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه به شمار می رود که براساس آنچه در جلسات محاکمه هادی رضوی، حسین هدایتی و احسان دلاویز عنوان شده وی نقش مهمی در پرداخت های بدون حساب و کتاب به بسیاری از افراد داشته است.

پس از نوروز ۹۹ بود که با انتشار نامه‌ای منسوب به برخی بازیگران و فعالان سینمایی کشور و درخواست آزادی این متهم فساد بانکی کشور، بار دیگر پرونده پول ‌های کثیف و ارتباط زیرپوستی این مسئله با بدنه سینمایی کشور مطرح شد.

اما آنچه در جریان رسیدگی ضابطان و دستگاه قضایی به این پرونده، آشکار شده و پیش از آن، سرنخی از این موضوع افشا نگردیده بود، مربوط به خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور، پیش از دستگیری این شبکه بویژه محمد امامی است؛ موضوعی که می تواند از دلایل صدور کیفرخواستی با عنوان اخلال عمده در نظام اقتصادی (پولی و ارزی) کشور توسط مقام قضایی باشد.

بر این اساس، بررسی ها نشان می دهد شبکه مرتبط با تهیه کننده شهرزاد، با ایجاد یک فرآیند چند لایه و پیچیده، در نهایت بخش قابل توجهی از تسهیلات دریافتی از مجموعه هایی چون بانک سرمایه را از طریق تعدادی صرافی مورد اعتماد، به خارج از کشور منتقل می کردند که عمده این تخلف در سالهای پیش از دستگیری امامی و تیم همکار او در بانک سرمایه رخ داده است.

طبق این رصد دقیق که به کمک شبکه بانکی کشور صورت گرفته، ۵ صرافی با دریافت مبالغ صدها میلیون تومانی در ایامی که قیمت دلار، حدودا ۱۰ درصد رقم فعلی آن بوده اقدام به انتقال ارز به خارج از کشور جهت استفاده محمد امامی و برخی اعضای اصلی این شبکه کرده اند که در این میان، نام صرافی هایی چون "ت"، "م"، "ه" به چشم می خورد که برخی از این صرافی ها، علاوه بر تبدیل تسهیلات بانک سرمایه به ارز، در چرخش پولها میان شرکتهای این شبکه نیز نقش ویژه ای ایفا می کردند.

ویژگی مهم دیگر این شبکه صرافی، کمک به خارج کردن تسهیلاتی بوده که شرکت های موسوم به کارتن خواب، از بانک سرمایه دریافت می کردند که در این برنامه، برخی اعضای متواری شبکه مذکور نقش ویژه ای داشته و سود کلانی را از این بابت به جیب زده اند.

در این میان، یکی از مهمترین سوالات، سرنوشت صدها هزار دلار ارز خارج شده از کشور است که طبق بررسی ها، تیم محمد امامی با استخدام تعدادی از اتباع خارجی و حتی اروپایی و استفاده از شرکتهای تاسیس شده توسط این افراد، اقدام به انتقال ارزهای مذکور به این حسابها کرده که بعضا تبدیل به فعالیت های اقتصادی در خارج از کشور یا سرمایه گذاری در امور مختلف شده که با احتساب رشد نزدیک به ۱۰ برابری قیمت ارز، سود چشمگیر اما نامشروعی را برایشان رقم زده است.

تعدادی از شرکتهای فعال در این چرخه از جمله کمپانی "م" و دلال های آسیایی و اروپایی فعال در این چرخه، هم اکنون تحت نظارت و رصد ضابطان قضایی قرار داشته و مقدمات برخورد لازم با آنها فراهم شده است هرچند که برخی از آنها همچون یک زن ایرانی ساکن خارج از کشور، تلاش بسیاری برای پاک کردن نام و ردپای خود از این چرخه انتقال ارز داشته اند که خوشبختانه بی اثر مانده است. طبیعتا با ادامه رسیدگی به این پرونده توسط دستگاه قضایی که خوشبختانه مسیر جدید مدیران ارشد آن، راه را برای رسیدگی به پرونده های مهم اقتصادی و فساد باز کرده مشخص خواهد شد این شبکه تا چه حد در برخی بخشهای بانکی کشور ریشه دوانده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دلار IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    42 14
    الحمدالله در جمهوری اسلامی زوایای پنهان کم نداریم !!! یکیش هم این موضوع که مطرح کردین !!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      43 26
      ربطی به جمهوری اسلامی ندارد به مسئولان فاسدی مربوط می شود که با رأی چشم و گوش بسته خود مردم بر قدرت و ثروت کشور مسلط می شوند و آنرا به یغما می برند
    • وطن پرست DE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      13 2
      مگه اصلاحطلب ها یدطولایی در ایجاد زاویه های پنهان دارن. مثل زاویه پنهان کرسنت که الان تویه شورای عالی امنیت ملی زندانی هست.
    • حیدر صالح IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 0
      ۱۳:۳۵ منظورتان ربطی به ولایت فقیه نداره! چرا که جمهوری اسلامی یعنی مسئولان شامل رئیس جمهور و وزارتخانه ها و دیگر نهادها زیر مجموعه که در این دولت همگی فشل و ناکارامد و منفعل هستند
    • هادی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      0 0
      شاید خودتم یکی از اون زوایای پنهان باشی
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 9
    نگید اینجوری آخه به قول وزیر شو آف زنها خطا نمیکنن
  • هانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 6
    واقعا این پرونده جای بررسی دقیق تر داره. حیف شد رسانه ها رهاش کردن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 3
    صرافی ت ه متهم ب ز. تف به این سیستم که بعد از 40 سال هنوزم همونه که بود. همین کارا رو می کنین که مردم رو ناامید میکنین دیگه. مصونیت و مدارا و رافت اسلامی همیشه شامل نور چشمی ها میشه.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    20 0
    امامی یک شخصیت بسیار خطرناک است
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 0
    کسانی که در اقتصاد مملکت خرابکاری می کنند باید اعدام شوند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 17
    برای تربیت و پروش چنین افراد فاسدی است که از تصویب ساز و کارهای شفاف سازی مالی مثل اف ای تی اف می ترسیم.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      14 0
      اف ای تی اف مبادلات رو برای خارجی ها شفا می کنه. ما سیستمی نیاز داریم که مبادلات رو برای خودمان شفاف کنه که الان هم هست، چطوری یه روز قسطمون عقب می افته پیامکش میاد و لی ملیاردی ها پیامک نمیاد؟
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      13 0
      اف ای تی اف اگر موثر بود الان سوئیس بهشت دزدان نبود و امامی هم پول هاش به سوئیس منتقل نمی کرد!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      13 1
      اف ای تی اف اگه قدرت داشت جلوی فساد میلیارد دلاری نخست وزیر کانادا و اطرافیانش رو می گرفت... اف ای تی اف برای شناسایی و بستن راههای دور زدن تحریم به کشور تحمیل میشد
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    11 1
    یکم آشکارتر بیان می کردین خب
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    آقای هادی رضوی نظری ندارن...؟
  • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    با سلام و عرض ادب الان نزدیک به یکماه است که کشور دچار مشکلات ارزی بی سابقه ای شده است. هر بار یکی از مسئولان می آید و قولی برای حل این معضل می دهد ولی دوباره هیچ اتفاقی نمی افتد. چرا واقعاً این رویه ادامه دار شده است؟ سه روز پیش دکتر همتی در رسانه ها گفتند نرخ ارز را کاهش می دهم چون باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم. اما متاسفانه امروز قیمت ارز دوباره به نرخ سابق برگشت. هیچ پاسخگویی هم نیست. می گویند دلیل افزایش دوباره به خاطر معاملات پشت خطی بوده است. جناب سیف،رئیس سابق بانک مرکزی، چند روز پیش این مسئله را عنوان کردند. به جای اینکه بانک مرکزی پیگیر این امر (معاملات پشت خطی) باشد، امروز صبح دیدم که فضای مجازی پر شده از کلیپ هایی علیه جناب سیف، رئیس سابق بانک مرکزی. جناب دکتر همتی به جای اینکه این ضعف های جدی مدیریتی که صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور زده است را جبران کند، با فرار به جلویی خود را مبرا ساخته است!!! واقعاً جای تاسف و گله مندی دارد. تا کی ما باید این فشارها که صرفاً ناشی از ضعف های مدیریتی است را تحمل کنیم. متاسفانه انتقادم می کنیم، جناب دکتر همتی می آید و می فرماید که به صورت سازماندهی شده یک عده دارند علیه بانک مرکزی فضا را مسموم می کنند! آیا این رفتارها فرار به جلو نیست؟ کارنامه مدیریتی ایشان مشخص است، عدم پاسخگویی ایشان به رسانه ها مشخص است که حاضر نیستند یک کنفرانس خبری بگذارند و پاسخ دهند که چه بر سر پول ملی این کشور آمده است؟ بعد می آید و به راحتی به همه منتقدین و شهروندان عادی اتهام حرکات سازماندهی شده علیه بانک مرکزی می زند. خدا به مردم این کشور رحم کند ما که از بنده خدا دیگر ناامید شدیم در پناه حضرت حق شهروند عادی
  • احمد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 0
    صرف نظر از کثافت کاری امامی که مستحق اعدام است جا دارد هیات مدیره بانک سرمایه نیز اعدام شوند. هیات مدیره بانک سرمایه با چه مجوزی پول مردم را به این مفسد وام داده؟
  • حسين DE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 1
    جناب رئيسى عزيز كجائى ؟
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 1
      مشغول جمع آوری افتضاحات بنفش ها
  • عزیز IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 0
    با مثلثات زاویه پنهان را محاسبه کنیید از سوالات ششم ریاضی شهریور ١٣٣٢
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    اسم زنه چیه ؟!
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    3 1
    بخدا قلبم گریه میکنه ولی از چشام اشک نماید ما ایران عزیز و ملت چوب چه چیز ی را میخوریمچه کسی ایرانرا نفرین کرده ایران عزیزماتقاص چه چیزی رامیدهد چرا ادمای مقدس ماب را در راس امور قرار دادیم وقتی این جور اخبار شنیده میشه مایوس میشویم خدایا پناه بر تو چهل ساله تحریم چهل ساله مستعصعف خدا چقدر دزدی خدا چقدر کلاه برداری به خدا با این اخبارهای مایوس کننده دق کردیم
    • حیدر صالح IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 0
      منشا این بدبختی ها رای غلط مردم با توصیه های رسانه های خارجی فرسی زبان به افراد فاسد و ناکارامد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس