بنفشه آفریقایی

خانم کارگردان، سخنان فمینیستی‌اش را در پشت شعارهایی انسان‌دوستانه پنهان کرده. مهربانی با سالمندان را ترویج می‌کند اما مقصودش تعطیل کردن غیرت مردانه است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - بنفشۀ افریقایی در بهمن ۱۳۹۷ در جشنواره فجر نمایش داده شد؛ دومین ساختۀ مونا زندی حقیقی که علیرضا شجاع نوری آن را تهیه کرده است. این فیلم، در سی و هفتمین جشنوارۀ فیلم فجر فقط دو نامزدی در بخش سودای سیمرغ به دست آورد: بهترین بازیگر نقش اول زن (فاطمه معتمد آریا) و بهترین موسیقی متن (پیمان یزدانیان). این جوایز به ترتیب به این افراد رسیدند: الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)، امین هنرمند (قصر شیرین).

نخست فیلم مونا زندی به نام «عصر جمعه» (۱۳۸۴) به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری، به تازگی در شبکۀ نمایش خانگی عرضه شده. ایدۀ هر دو فیلم از خانم کارگردان است و نویسندگانی، فیلمنامه را برای او نوشته‌اند؛ عصر جمعه را فرید مصطفوی به تحریر درآورده (یکی از نویسندگانی که بیشترین همکاری را با رخشان بنی‌اعتماد داشته) و بنفشه افریقایی را حمیدرضا بابابیگی نوشته است (دومین فیلمنامۀ ساخته‌شده از این نویسنده، بعد از فیلمنامۀ شَنل).

خلاصه داستان

شکوه (فاطمه معتمد آریا)، شوهر قبلی‌اش فریدون (رضا بابک) را از آسایشگاه سالمندان، به خانه آورده یک طبقه از منزلش را در اختیار او قرار می‌دهد. رضا شوهر کنونی او (سعید آقاخانی) سعی دارد با این مشکل کنار بیاید و غیرت به خرج ندهد. پس از چند روز، احوال فریدون بهتر می‌شود. اما فرزندان مشترک شکوه و فریدون (که بعد از طلاق آنها، با مادرشان قطع رابطه کرده‌اند) در نهایت پدر را از این منزل می‌برند...

نقد و نظر

وقاحت زنان فمینیست، حد و مرز نمی‌شناسد. مردان را - علی‌رغم جواز شرعی- از تعدد زوجات نهی می‌کنند اما خودشان آرزو دارند که همزمان چند شوهر داشته باشند. سینما برای آنها جز یک ابزار، اهمیت دیگری ندارد؛ ابزاری که بتواند آرزوهایشان را تجسم بخشد و شرایط را برای طلب برخی مطالبات نامشروع فراهم کند. لذا سخن گفتن از هنر، درام و قصه در این فیلم، وقت تلف کردن است. برای چنین فیلمسازانی، مهم این است که «منکرات» را با سینما، «معروف» کنند تا کم‌کم دافعۀ آن در اذهان خلایق از بین برود.

چگونه ممکن است که زنی همزمان با شوهر سابق و لاحق خود در یک خانه زندگی کند!؟ حتی در جوامع غربی، این حد از وقاحت هنوز نوبر است. زن غربی گرچه ممکن است قبل از ازدواج میان چند مرد، مردد باشد اما بعد از انتخاب و ازدواج، به پیمان خود وفادار است؛ مگر موارد استثناء.


 فمینیست‌های ایرانی که با جیغ بنفش، گلویشان را برای حکم شرعی تعدد زوجات پاره می‌کنند اکنون چه شده که همان را برای خودشان حلال کرده‌اند؟ این رفتار در قرآن، جزو اعمال کاهنان یهود است. آنها مردم را از کارهایی نهی می‌کنند در حالیکه خودشان همان‌ها را انجام می‌دهند.

چه کسی می‌تواند باور کند که در جمهوری اسلامی، فیلمی ساخته شود که قصدش عادی کردنِ زندگیِ یک زن با دو شوهر باشد؟ آن هم به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری که سابقاً یکی از مدیران وزارت فخیمۀ ارشاد بود. شجاع نوری، بازیگر نقش اول در فیلم روز واقعه، و نقش عبدالمطلب در فیلم محمد رسول الله(ص)، اکنون نیز در سریال سلمان فارسی در نقش اصلی ایفای نقش می‌کند. او در دوران وزارت محمد خاتمی در ارشاد، معاون بین الملل بنیاد فارابی بود. چه می‌توان گفت؟ گاهی از جایی که انتظار «نور» دارید، «بنفشۀ افریقایی» سبز می‌شود.

فیلم دو نوبت نام خود را تغییر داده است. ابتدا «باران تابستان»، سپس «زنگاری» و در نهایت «بنفشۀ افریقایی». کارگردان در کنفرانس مطبوعاتی، شخصیت شکوه در قصه را مانند گل بنفشۀ افریقایی قلمداد کرد (گلدانی که شکوه به شوهر سابقش هدیه می‌کند). اما ظاهراً این گل در فیلم، نمادی از دولت‌مردان بنفش است که سازندگان فیلم هنوز به «تدبیر» آن، امید دارند. زیرا شباهت شکوه با بنفشۀ افریقایی، فقط در «بنفش بودن» هر دوی آنها است. چنانکه می‌بینیم که او در اغلب سکانس‌ها، با روسری و مانتوی بنفش ظاهر می‌شود.

 آن چیزی که فیلم بنفشۀ افریقایی از دیانت و اخلاق ایرانی‌ها هدف گرفته، دو جنبه دارد: نخست، نابود کردن غیرت مردان ایرانی است و سپس مطالبۀ چند همسری برای زنان فمینیست. هر دو جنبه، از محرّمات شدید هستند و با عقل و عرف در تضاد.

الف. دشمنی فمینیست‌ها با تعدد زوجات

 خداوند حکیم در قرآن کریم، جواز تعدد زوجات را صادر کرده است (سورۀ نساء/ ۳). اما فمینیست‌ها، حکمت خدا را جهالت پنداشته، فیلم‌های فراوانی علیه چند همسری ساخته‌اند. قاعدۀ آنها بدینگونه است که مردی را که به ازدواج دوم روی آورده یا قصد آن را کرده باشد، پلید و خبیث نشان دهند و برای مظلومیت زن، مرثیه بسرایند. برای نمونه، در اینجا به نام ۱۰ فیلم اشاره می‌کنیم (لینک‌ها، حاوی نقد و یادداشت‌های راقم هستند) :

ـ لیلا/ داریوش مهرجویی (۱۳۷۶)

ـ تسویه حساب/ تهمینه میلانی (۱۳۸۶)

ـ برف روی کاج‌ها/ پیمان معادی (۱۳۹۰)

ـ کوچۀ بی‌نام/ هاتف علیمردانی (۱۳۹۳)

ـ آنچه مردان دربارۀ زنان نمی‌دانند/ قربان محمدپور (۱۳۹۳)

ـ دوران عاشقی/ علیرضا رئیسیان (۱۳۹۳) [نوشتۀ رویا محقق]

ـ زیر سقف دودی/ پوران درخشنده (۱۳۹۵)

ـ رگ خواب/ حمید نعمت‌الله (۱۳۹۵) [نوشتۀ معصومه بیات]

ـ قصر شیرین/ رضا میرکریمی (۱۳۹۷)

ـ آتابای/ نیکی کریمی (۱۳۹۸)

سازندگان چنین فیلم‌هایی، هیچ راه توجیهی برای مرد باقی نمی‌گذارند که مبادا ازدواج مجدد او مدلل شود. حتی به مرد اجازۀ دفاع نمی‌دهند تا علت کار خود را بیان کند. در احادیث منقول از معصومین علیهم السلام آمده است که یکی از حکمت‌های خداوند تعالی در جواز تعدد زوجات، جبران عدم تمکین زوجه است. یعنی مرد بدون اینکه همسر ناشزۀ خود را طلاق داده و بچه‌ها را آواره کند، می‌تواند هر دو خانواده را حفظ نماید (البته اگر غیرت زن اول اجازه دهد!)

 هنوز هیچ فیلم و سریالی در ایران ساخته نشده که این حکمت خدایی را تبیین کند؛ (لااقل بنده چنین فیلم یا سریالی سراغ ندارم). ساز فیلم‌سازان ایرانی همچنان در خارجه کوک می‌شود و همان آهنگ‌های گوشخراش غربی را می‌نوازد.

ب. عداوت فمینیست‌ها با غیرت مردان


در سال‌های اخیر، فیلم‌های فراونی در تمسخر غیرت مردان ساخته شده. در حالیکه غیرت مرد طبق مسلّمات دینی، عین ایمان و صواب است در حالیکه غیرت زن، معادل با کفر خواهد بود (نهج البلاغه، حکمت ۱۲۴).  متأسفانه فمینیست‌ها، سُرنا را از سر گشادش می‌زنند؛ غیرت زنانه را بها می‌دهند و ترویج می‌کنند اما غیرت مردان را دشنام گفته تمسخر می‌نمایند. برای نمونه، به نام ۱۰ فیلم در این خصوص اشاره می‌کنیم:
ـ دو زن/ تهمینه میلانی (۱۳۷۶)
ـ قرمز/ فریدون جیرانی (۱۳۷۷)
ـ به آهستگی/ مازیار میری (۱۳۸۲)

ـ چهل سالگی/ علیرضا رئیسیان (۱۳۸۸) [نوشتۀ ناهید طباطبایی]

ـ من همسرش هستم/ مصطفی شایسته (۱۳۹۰) [نوشتۀ نازنین لیقوانی]

ـ به خاطر پونه/ هاتف علیمردانی (۱۳۹۱)

ـ طبقۀ حساس/ کمال تبریزی (۱۳۹۲)

ـ دوران عاشقی/ علیرضا رئیسیان (۱۳۹۳) [نوشتۀ رویا محقق]

ـ نقطه‌کور/ مهدی گلستانه (۱۳۹۴)

ـ مَلی و راه‌های نرفته/ تهمینه میلانی (۱۳۹۵)

ـ مردی بدون سایه/ علیرضا رئیسیان (۱۳۹۷) [نوشتۀ علیرضا رئیسیان و مینا وحید]

محمدرضا فروتن در پنج فیلم از ده عنوان فوق، بازی کرده است: دو زن، قرمز، به آهستگی، چهل سالگی، نقطه‌کور. و جالب‌تر اینکه جناب فروتن در دو فیلم به آهستگی و نقطه‌کور، نقش یک مرد تهرانی را بازی کرده که در جنوب کشور به جوشکاری صنعتی اشتغال دارد و نسبت به همسر خود غیرت می‌ورزد و فیلمساز او را تمسخر می‌کند! واقعاً سخنان فمینیست‌ها و حتی شکل فیلم‌هایشان چقدر تکراری و نخ‌نما شده است.

مونا زندی در کنفرانس مطبوعاتی فیلم بنفشۀ افریقایی، به طور ضمنی درخواست کرد که مردها خود را تغییر دهند و تعصبات خود را کنار بگذارند (سایت آپارات، نشست خبری فیلم بنفشه آفریقایی، دقیقه ۲۵). و مقصود او از «تعصب»، همین صفت نیکوی «غیرت» است که خداوند حکیم آن را در رگ و خون مردان آفریده و اگر مردی آن را بی‌اثر کرده باشد، در واقع از انسانیت خارج است.

همین سخن به نحوی دیگر، در فیلم مطرح می‌شود. آنجا که شکوه در صحبت تلفنی با شوهرش رضا، غیرت‌ورزی را بچه‌بازی قلمداد می‌کند (دقیقۀ ۵۴). و این همان شبی است که رضا در خانه نیست و خانم کارگردان، فریدون و شکوه را در دو طبقه در کنار پنجره می‌آورد و صدای اذان را نیز پخش می‌کند تا همه بدانند چه چیزی مانعِ فراق است. آنچنانکه در نمای اول از فیلم عصر جمعه نیز صدای اذان بی‌جهت روی تصویر زندان پخش می‌شود تا مخاطب از دین و نمادهای آن، بیزار شود.

جوازی که فمینیست‌ها برای «تعدد شوهر» صادر کردند!

بنفشۀ آفریقایی اولین فیلمی بود که موضوع چند شوهری را مطرح کرد. متعاقباً در سال ۱۳۹۸ فیلم آتابای ساختۀ نیکی کریمی به جشنوارۀ فجر آمد که همین دغدغۀ فمینیست‌ها را به نحو دیگری در قصه آورده است (آتابای هنوز اکران نشده).

هستۀ فیلم آتابای، مرثیه برای زنی به نام فرخ‌لقا است که خودسوزی کرده. قصه از زبان برادر او به نام آتابای (هادی حجازی‌فر) روایت می‌شود که در شهرستان خوی، به تعزیت دوستش یحیی (جواد عزتی) می‌رود که همسرش را از دست داده است. یحیی که به فرخ‌لقا علاقه داشته و به وصال او نرسیده، حالا اعتراف می‌کند که بعد از ازدواج فرخ‌لقا، کماکان دیدارهایش را با او ادامه می‌داده. یحیی به آتابای می‌گوید که علت خودسوزی خواهرت این بود که من به او اعلام کردم که می‌خواهم ازدواج کنم!!

به این ترتیب، خانم نیکی کریمی به عنوان نویسنده و کارگردان آتابای، نه تنها ارتباط فرخ‌لقا با دو مرد را موجه می‌شمارد بلکه در قصۀ خیالی خود، همسر یحیی را جوان‌مرگ می‌کند تا به همۀ مردان مخصوصاً یحیی بفهماند که مراقب باشند رگ غیرت زنان را نجنبانند و گرنه نسل و دودمانشان بر باد می‌رود! قهرمان مظلوم این فیلمساز، زنی مانند فرخ‌لقا است که همزمان شوهر و فاسق دارند. اما مردی که می‌خواهد به این رابطه غیرمتعارف پایان داده به طور عادی ازدواج کند، ضد قهرمان است و باید به حکم قضا و قدر مجازات شود!!

در کنفرانس خبری جشنواره فجر، در خطاب به نیکی کریمی، به دنباله‌روی او از فیلم بنفشۀ افریقایی اشاره کردم و گفتم: شما در این فیلم قصد کرده‌اید که دو شوهر داشتن را برای زنان عادی کنید. و افزودم که شما فمینیست‌ها سعی دارید «منکرات» را با فیلم‌هایتان، شهرت دهید و «معروف» کنید. سینما برای شما ارزش دیگری ندارد. او پاسخی نداشت جز سکوت و رضا. (برای تفصیل بیشتر در خصوص فیلم آتابای، به یادداشت راقم مراجعه فرمایید.)

روزنامچه فجر ۷؛ نیت‌خوانی نیکی کریمی؛ آتابای برای ترویج فمینیسم در آذربایجان

آنچه از مجموع قصۀ بنفشۀ افریقایی برمی‌آید این است که شکوه (معتمد آریا) بعد از آوردن سه فرزند و پانزده سال زندگی مشترک با فریدون (رضا بابک)، او را رها ساخته و بعد از مدتی با رضا (سعید آقاخانی) ازدواج کرده است. فریدون به شکوه می‌گوید که تو با رفیقم فرار کردی، اما او انکار می‌کند و می‌گوید که من یک سال بعد از جدایی از تو، با رضا ازدواج کردم. چون که حاضر نشدی دربارۀ مسائل‌مان صحبت کنیم!

واقعاً عجیب است! اینکه شوهر راضی به صحبت نشده، آیا می‌تواند بهانه‌ای برای ترک منزل باشد!؟ البته که نیست. این دیالوگ فیلم را می‌توان توجیه کارگردان فمینیست، برای به رسمیت شناختن حق طلاق برای زوجه قلمداد کرد.


 افراط و تفریط شکوه از عقل و منطق به دور است. او فریدون را به‌سادگی ترک کرده اما حالا برای همان مرد در حال جان‌فشانی است. چیزی شبیه به نمایشنامۀ خانۀ عروسک (۱۸۷۹ م.) نوشتۀ هنریک ایبسن که نورا برای شوهرش افراط و تفریط می‌کند. این موضوع در اقتباس وطنی این نمایش یعنی سارا/ داریوش مهرجویی (۱۳۷۱) نیز عیناً دیده می‌شود (با بازی نیکی کریمی و امین تارخ). افراط و تفریط، هر دو از شیطان است و فمینیست‌ها نیز عملاً رهرو همین راهند.

فیلمساز برای مخاطب معلوم نمی‌کند که اگر فریدون با رفتن شکوه مخالف بوده، خطبۀ طلاق آنها چطور جاری شده است. هرچند که از فمینیست‌ها بعید نیست اگر به عقد و طلاق قائل نباشند. کدام حلال خدا است که آنها حرام نکرده باشند؟ و بالعکس. یعنی که فیلمساز به مخاطب می‌فهماند که، نه خطبۀ طلاقی در کار بوده و نه عقد دوم شکوه (با رضا) خوانده شده.

تجربه نشان داده که فمینیست‌ها فقط «حق طلاق» را می‌خواهند و از مفهوم «طلاق» فقط همین را می‌فهمند. چیزی که در نزد عرف و قانون، ناشناخته است و جزو منکرات محسوب می‌شود. لذا شکوه از همین حق خیالی و فمینیستی‌اش در طلاق استفاده نموده، فریدون را در نزد خود طلاق داده است! و به همین سبب است که سه فرزندش چشم دیدن او را ندارند و به منزلش نمی‌آیند.

رضا (سعید آقاخانی) با کارهای شکوه مخالفت نمی‌کند. اما زن هیچگاه حاضر نیست برای بیرون رفتن از خانه، از شوهرش اجازه بگیرد یا لااقل مقصد خود را به او خبر دهد. حتی به سؤال شوهرش که از او می‌پرسد کجا می‌روی، بی‌اعتنا است. کاملاً واضح است که فیلمساز سعی دارد سبک دیگری از زندگی را رواج دهد.

 خانۀ‌ مطلوب چنین فمینیست‌هایی، خانه‌ای است که شوهران همچون رضا در آن کدبانو باشند و آشپزی کنند، تمام کارهای همسرشان را تأیید نموده به صورتش گل بزنند، هیچگاه از مقصد او نپرسند و همواره برای زوجه همچون بره‌ای رام و مطیع، آماده به خدمت باشند. مخصوصاً که رگ غیرت را از بیخ درآورده اصلاً به چنین چیزهایی فکر نکنند. زیرا که زن ممکن است ناگهان هوس کند که شوهر سابقش را نیز به این خانه بیاورد، یا حتی شوهر آینده‌اش را، قبل از آنکه از شوهر کنونی جدا شده باشد؛ آنطور که در فیلم گذشته/ اصغر فرهادی (۱۳۹۲) مارین (برنیس بژو) برای انتقام از احمد (علی مصفا)، چنین کرد.

نقدی بر فیلم گذشته؛ چه خوب شد که برگشتی!


دو شوهر سابق و لاحقِ شکوه، در فیلم به طور تمثیلی تخته‌نرد بازی می‌کنند. شبیه به آنچه در اروپا سابقاً رواج داشت که دو مرد بر سر تصاحب یک زن با هم دوئل می‌کردند. این نمادپردازی فیلمساز برای کسانی که قواعد این بازی را بلد هستند، معنای بیشتری دارد. کارگردان در کنفرانس مطبوعاتی خبر داد که اگر یکی از حریف‌ها، تاس جفت بیاورد قادر خواهد بود «خانه» ‌ بگیرد. در فیلم حداقل دو نوبت تاس جفت می‌بینیم. طرفه اینکه هر دو شوهر در بازی تخته نرد، ماهر هستند. مشابه با همان دوئل اروپایی‌ها، که در اینجا به پیروزی رضا ختم می‌شود.

خانم کارگردان، سخنان فمینیستی‌اش را در پشت شعارهایی انسان‌دوستانه پنهان کرده است. مهربانی با سالمندان را ترویج می‌کند اما مقصودش تعطیل کردن غیرت مردانه است بلکه بتواند چند شوهری را در اذهان خلایق عادی کند. واقعاً فمینیست‌ها، حیا را خورده و آبرو را قی کرده‌اند.

 حالا سؤال این است که اگر قصه فیلم، بالعکس بود چه می‌شد؟ مردی که همسر سابق خودش را به خانه آورده و از همسر کنونی‌اش بخواهد که با او مدارا کند. آیا فمینیست‌ها در ضدیت با چنین فیلمی، بیانیه نمی‌دادند و جیغ بنفش نمی‌کشیدند!؟ در حالیکه برای چنین کاری، راه قانونی و شرعی وجود دارد (عقد مجدد مرد با همسر اول). اما برای زن، چنین جوازی موجود نیست.

تعدد زوجات در فقه یهود وجود دارد و قانونی است. چنانکه در تورات در تاریخ زندگی برخی از انبیاء مانند حضرات ابراهیم و یعقوب و موسی می‌خوانیم که آنها همزمان، دو یا چند همسر داشته‌اند. این موضوع در مسیحیت کاتولیک لغو شد. البته نه به فرمان حضرت عیسی بلکه به فرمان پولس که یک کاهن بدعت‌گذار یهودی بود و ادعا داشت که حضرت عیسی در رؤیا به او ظاهر شده است. پولس حتی از ازدواج هم نهی می‌کرد. ریشۀ عزوبت کشیش‌ها به همین سخن او برمی‌گردد.

شرح ماجرا این است که پولس در باب هفتم از نامۀ اول خود به اهالی قرنتیه، نکاح را مکروه شمرده و به پیروانش توصیه کرده است که مانند او باشند و ازدواج نکنند. روی دیگر سکه، در باب نهم از همین نامه علن می‌شود. ظاهراً اهالی قرنتیه پولس را با زنان متعدد دیده‌ و در نامه از او انتقاد کرده بودند. پولس در جواب آنها، به قرنتیان عتاب و خطاب می‌کند که مگر او حق ندارد خواهر دینی را به زنی بگیرد؟ وقتی که او روحانی‌ها را برای مردم کاشته است آیا نباید جسمانی‌های آنها را درو کند؟ از آنجا که پولس اقرار دارد که ازدواج نکرده، می‌توان پی برد که آنچه او به طور ضمنی تأیید کرده، خارج از ازدواج بوده است. به عبارت دیگر، پولس حلال خداوندی را تحریم کرده و راه حرام را برای خود گشوده است. و عجیب نیست اگر می‌بینیم رفتار فمینیست‌ها با پولس شباهت دارد. چون معلم هر دو، یک کافر رجیم است.

قاعدتاً زن، به سبب آنکه حامل نطفه و جنین می‌شود، نمی‌تواند همزمان به عقد دو مرد درآید. و اصلاً علت تشریع «عدّه» برای زنان، همین است که نسب نطفۀ احتمالی، در ازدواج بعدی گم نشود. اگر فمینیست‌ها فقط همین موضوع بدیهی، یعنی تفاوت جسمی زن و مرد را قبول می‌کردند مسلماً نمی‌توانستند از برابری حقوق، دم بزنند. آنگاه اوضاع خانواده در ایران، بسیار بهتر از اینها بود. اما چه باید گفت که قبلۀ آمال فمینیست‌ها، به سمت کشورهایی مانند فرانسه و سوئد است که طبق آمار سال ۲۰۱۸، بیش از ۶۰ درصد از موالیدشان، حرام‌زاده‌اند (Live births outside marriage, selected years:  ۱۹۶۰-۲۰۱۸).

**امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 25
  • آرمان IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    فقط این را مطمئن هستم که عامل اصلی رشد فمینیست ها در ایران بی غیرت شدن مردان است. یادش بخیر قدیما مردا ابهت داشتند.
    • CA ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      70 7
      چون آموزش نیاز دارند. چون نمیدونند نوع تفکر فمینیستی در واقع نوعی سرطان روانی هست. فمینیسم بخشی از برنامه لیبرالیسم جهت دوقطبی سازی هست و بسیار ابزار پراهمیتی هست. در قرآن تاکید فراوان در این جنبه از آسیب پذیری شده و معیارهای مهمی جهت جلوگیری از این آسیب پذیری در جامعه ارائه کرده. در واقع اساس فمینیسم نفرت هست. نه فقط از مردها بلکه از زنانی که نفرت را ترویج نمی‌کنند. هدف باورمندی جلوگیری از دوقطبی سازی جامعه و تسلط برده دارها هست. بخصوص اسلام شیعه ولایی که هدفش پرورش جامعه به سمتی هست که یک جامعه پویا یا توان نوآوری های بدیع باشد.ما جهت توسعه پایدار نیاز به رشد و نوآوری های بدیع هستیم و فمینیسم در واقع عامل بازدارنده محسوب میگردد.
    • به 14.25 TR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      47 1
      غیرت جزو غریزه مردها است و آموزش لازم ندارد. اتفاقا آموزش دادند که غیرت از بین رفت.
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      42 4
      این خانم کارگردان و امثال ایشان قربانی خانواده های معیوب و بیماری هستند که در آنها به دنیا آمده اند، در خانواده های اکثر فمینیست ها آن قدر فساد و بی اخلاقی و ظلم و هتک حرمت و دشمنی وجود دارد که حتی از تصور کردن یک خانواده سالم و آرام، آن طور که قوانین اسلام پیش بینی کرده، عاجز هستند.
    • ایرانی GB ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      31 0
      بله ... با این جور فیلمها هست که جامعه بطرف نادانی همگانی پیش میره بطوریکه مردم عاجز از درک بزرگترین پیشرفتهای کشور باشند و همه چیز رو از دریچه کانالهای خبر رسانی خارجی ببینند و قبله گاه شون بشه تتلو و اون زنیکه علی نژاد و صادق نا صادق زشت کلام و ترامپ ! مردمی که صبح تا شب بفکر عیش و نوش و شیشه و ...و....و.... باشند بهتر برده و بنده و مخلص استعمارگران دشمن این آب و خاک میشن تا ملتی که انسانیت و وطن دوستی و پایداری در برابر مشکلات جزوی از خصلت های روحی و روانی شون باشه ...
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      3 3
      لعنت به فیمینیستها و اربابان خبیثشون......
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      2 2
      حتی ذات زنان هم، بودن همزمان با دو مرد رو نمیپذیرد، درست بر عکس مردان که از نظر فطری و غریزی میتوانند با چند زن در عین واحد در ارتباط عاطفی باشند ولی زنها جز با قطع ارتباط کامل با یک مرد نمیتوانند وارد ارتباط عاطفی با مرد دیگری شوند، البته که در فاحشه ها بحث ارتباط عاطفی مطرح نیست. ای کاش کسی هم فکر قوانین غیر شرعی قبل از انقلاب مصوب سالهای 46 و 53 میکرد که حق شرعی مردان در داشتن چند همسر رو سلب کرده است.
    • م-م IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      1 0
      نه دوست عزیز اشتباه نکن. اینها انسانهای زیرک با صفات شیطانی هستند که این امور را رواج می دهند. آموزش برای بالندگی و رشد بشر لازم است. اما مسئله نوع آموزش است. با آموزش میشود خوب را بد و بد را خوب جلوه داد. انسان موجود پیچیده ای است که علاوه بر امور باطنی و فطری و حتی غریزی (به قول شما) به دلیل اجتماعی بودن تکرار برخی رفتارها از همنوعانش را نوعی فضیلت می پندارد و آن را آرام آرام خواهد پذیرفت. تفاوت عمده ادیان الهی و ضد الهی در همین ابعاد است. هر آنچه که خداوند آن را حرام قرار داده و حتی در فطرت همه انسانها زشت است بر اثر تکرار میتواند عادی شود این را تاریخ و البته علم روانشناسی بشر می گوید . در قرآن نمونهائی داریم مثل قوم لوط که امر زشتی را برای خودشان عادت کرده بودند ... بنده به شخصه مخالف سرسخت فمنیست هستم هرچند انسان مذهبی نیستم ولی وقتی در ادیان مطالعه می کنید قریب به اکثر دستورات آنها برای پاکی روح و جسم است و تعداد کمی از دستورات که شبهه انگیز است شاید در میدان درک ما نباشند ..... غیرت مردان نیز از این امور است که باید به شایستگی و دور از خشونت تربیت و رشد یابد.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    75 3
    مقاله ای علمی و با بحث هایی از چند زاویه. خداقوت ، بسیار منطقی و مستدل
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    64 0
    آنها مردم را از کارهایی نهی می‌کنند در حالیکه خودشان همان‌ها را انجام می‌دهند......این دقیقا در مورد دولت حاضر صدق میکنه....
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    55 2
    این که جدیدا مردها فیلم فمنیستی می‌سازند را بررسی نکردید
  • نیکتا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    42 5
    حال به هم زن
  • US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    54 3
    چرا هر چی رنگ بنفشه اینجوریا از آب درمیاد . طوری شده همه از رنگ بنفش حالشون بهم میخوره
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    51 2
    تشکر از نویسنده محترم، جزاکم الله خیرا
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    46 1
    راه انحرافی هنر به ناکجا آباد؟ آدمهای کوچکی که احساس بزرگی می کنند......
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      46 1
      خداوند جناب سلحشور را رحمت کند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    36 1
    چرا باید به این ها جواز فیلم سازی داد؟فقط چون بنفش هستند؟
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    38 0
    خانواده در نظر اینها هم باشی صرف است . نباید نهادی بنام خانواده رو با همباشی این جماعت خلط کنیم چرا که دو مفهوم کاملا نامتجانس اند . مساله بعد اینکه فمنیستها جریانی وابسته به دولت ها هسنند . در زمان شاه هم این جریان بواسطه اشرف پهلوی سازماندهی ساماندهی و هدایت میشد . این جریان سیاسی و با حمایت مالی صنعت جنسی زن ، د کشورهای مختلف ارزشهای انسانی را هدف قرارداده و ذهن و جسم زنان را برای کالای تجاری شدن مهیا میکند . لذا برخورد شایسته با این جریان فاسد لازم مینماید .
    • علیرضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      30 1
      بسم الله الرحمن الرحیم سلام احسنت برادر وقاتلوهم حتی تکون فتنه تانفرآخراین جماعت راسریع وفوری باید حذف کرد.
  • ho3ein021 IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    28 1
    اگر همین فیلم بنفشه آفریقایی داستان برعکس بود، صدای خیلی ها درمیومدکه چی؟ چرا؟ چطور؟ برای چی؟ یه مرد باید زن سابق رو بیاره خونه زن فعلی. اینکه صحبت از طلاق با فریدون نبوده و ازدواج با رضا نشان از ترویج بی بند و باری سبک ازدواج و طلاق غربی ها هست. ترویج عادی سازی
  • رسول IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    32 0
    اگر این فیلم اینقدر مروج انحرافات فکری و اخلاقی است چگونه مجوز نمایش برایش صادر شده ؟!.....چه کسی مجوز نمایش برایش صادر کرده ؟!.... این فیلم و از این قبیل فیلمها برای فیلم کردن خود مردم و سرگرم بودنشان است تا مردم مشغول باشن و به چیزهای دیگه فکگر نکنن وگرنه عقل سلیم میگه فیلم مورددار اصلا پخش نشه تا حواشی هم نداشته باشه !!!!.............
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    31 2
    به خاطر دو تا نقاشی دختر بچه که از کتاب حذف شده بود رسانه های فمنیست و احمق های دنباله رو عالم و آدم رو به هم دوختن. مدت خدمت از 21 ماه شد 24 ماه هیچ کی جیکش در نیومد. چون پسر بودن.
    • GB ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      7 21
      وظیفته.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    32 1
    عامل اصلی پخش فیلم های سخیف در شبکه خانگی هست این اتفاقات در جوامع غربی هم نمیوفته
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    21 3
    تا اقای شریفی نیا از دست ندادیم ،یک سریال 100 قسمتی ،مرد 40 زنه !بسازیم ،ایشان با هنرمندی کار را خودش جلو می برد!
  • حمید IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    33 1
    این دقیقا موضوعیست که اصلاحطلبان برای آن خودشان را به آب وآتش میزنند،از بین بردن غیرت مردان،به فساد کشاندن بانوان،کشتن امید در نسل جوان،در حالیكه بابت این کارها حقوق نجومی هم طلب میکنند.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    36 2
    متاسفانه باور مردم به این هست که وسوسه شیطان باعث لقمه حرام میشود در حالی که لقمه حرام باعث وسوسه شیطان میشود، همان طور که امام حسین (ع) در روز عاشورا رو به اشقیا فرمودند چون شکم هایتان از حرام پر شده حرف های من در شما اثری ندارد.
    • TR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      31 1
      هر دو درست است. اول می گوید حالا همه دزدی می کنند تو هم یک ذره مال حرام بخور کسی نمی فهمد. بعد که حرام خورد زمینه گناهان بزرگتر فراهم می شود. و وسوسه ها هم شدیدتر
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    35 0
    خاک بر سر هر چی بی غیرته
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      13 0
      این یک واقعیت محضه که اغلب زن ها از مرد بی غیرت متنفرن، البته غیرت بیجا هم به فرموده امیرالمومنین(ع) خودش میتونه عامل بروز انحراف بشه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    29 0
    با این وزارت ارشادمون .....
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    21 0
    مرحبا خوب بود.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    22 1
    سینمای ایران بدجور به کثافت کشیده شده و انگار هیچ متولی و مسئولی هم نداره که حداقل جوابگوی تراوشات فکری نجس اهالی سینما باشه، حتی تو تلویزیون هم شوهرهای سابق و فعلی زن‌ها براحتی باهم رودررو میشن و هم‌کلام!!! [فقط یک نکته اینکه اگر طبق این تحلیل تنها دلیل یا اصلی‌ترین علت عُدّه برای زنان گم نشدن نسب نطفه احتمالی باشه، باوجود آزمایش ژنتیک در عصر ما زنان براحتی میتونن ثانیه‌ی بعد از طلاق با مرد دیگه‌ای ازدواج کنن! یا حتی مثل این فیلم همزمان بیش از یک شوهر داشته باشن! بنظرم تبیین عُدّه در این نقد زیر سواله و باید دقیق تر و کامل تر تبیین می شد زیرا تعیین عده فقط به این دلیل نیست و چند علت دیگر نیز دارد]
    • امیر IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      2 0
      چه کسی میتونه به اون آزمایش ها اطمینان کنه؟
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    22 0
    میوه های دولت یا دول لیبرال اصلاح طلب
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    20 0
    لطفاً اسم نویسنده مطلب را ذکر کنید
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    26 1
    ایکاش اصلا عکس های فیلم رو نمیذاشتید حالم به هم خورد
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    18 4
    اینجاست که کمربند باید وارد عمل شود.
  • امیر حسین IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    23 0
    بازیگران سینما یه مشت بی وطن لیبرترین لیبرالیسم هستند مرگ بر این سینمای فاسد رانتی کثیف ضد ایرانی بعید نیست تا چند سال دیگه فیلم های با مضمون حمایت از همجنس گرایی بسازن چون ماموریت فمنیستیشون تواین چند سال به نحو احسن انجام داده اند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    19 1
    عجوزه چندشیه این زنک!
  • تاجر شهرآشوب IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    26 1
    این نوع نگاه چند شوهری از بهائیت و از ذهن شهوت پرست اقباس شده است.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    9 1
    سلام. منِ خواننده ی این مقاله، ضد فمینیست هستم. اما کلام حق شما با زبان نامتناسبی نوشته شده. ای کاش، متقن و منطقی و بدور از تندی و احساسات نوشته میشد. از هنر خوب سخن گفتن برای روشن کردن افکار جوانها و بویژه دخترانمون بهره بگیرید و اگرنه دشمنان دین، تافته‌های رنگارنگی برای به دام انداختن فرزندانمون دارند
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    17 1
    من فارغ التحصیل زبان د ادبیات انگلیسی هستم. متاسفانه از دیدگاه فمینیسم زنی که به خانواده خود پشت کند و همسر و فرزندان خود را ترک و با فرو دیگری فرار کند و روابط نامشروع برقرار کند، زن آزاده محسوب میگردد.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    15 0
    اینم مثل بقیه انحرافات اولش یه عده تعجب می کنن یه عده این و اونو مقصر میدونن یه عده ناتوی فرهنگی رو مقصر می دونن ... یه مدت بعد معلوم میشه همانطوری که وزارت ارشاد دست اصلاح طلباست ، انجمن سینمایی دست اصلاح طلباست ... پشت پرده اکثر مفاسد اجتماعی هم از اصلاح طلباست ! واقعا یه عده از مردم کامنت گذار تو این مشرق خودمون حق دارن که از واژه افساد طلب بجای اصلاح طلب استفاده کنن ! متناسب با واژه های صریح و عمیق قرآن که آمده : وقتی به آنها می گوییم در زمین فساد نکنید می گویند ما برای اصلاح آمده ایم ! دشمن دشمنه و جز این انتظاری ازش نیست ولی عوامل داخلی یه چیز دیگه است . عین برجام هیشکی از عدم همکاری و دشمنی آمریکا و غرب تعجب نکرد ولی در مورد عوامل داخلی خیلی ها اشتباه کردن ! حسن ظن اسلامی یه حد و مرزی داره نه باید خوش خیال بود نه بدبین باید واقعیات موجود رو در نظر گرفت و یه فکر اساسی برای وجود ستون پنجم دشمن در داخل کرد.
  • میثم IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    12 0
    یه عده دارن غیرت و حیا رو از ایران دور می کنند.
  • محمدایوب IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    9 1
    اینکه چیز مهمی نیست همین الان اصلاح طلبان با دوشوهر درایران زندگی میکنند ظاهرشان با مردم هستند وباطنشان دراختیار امریکاست و به همین خاطر به محض فرصت لیز میخورند دراغوش امریکا. بامردم دربرجام هم همین کاررا میخواستند بامردم بکنند که امریکا مانند خودشان مرد نبود
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 8
    من با شرایط و دلایل تعدد زوجات کاملا آشنا نیستم و تحقیق بنده اونطور که باید من رو مطمئن نکرده. در قرآن هم گویی با کنایه سخن گفته شده. البته در مواردی «شاهد» بودم که تعدد زوجات بسیار حکیمانه اجرا شده. به هر حال لباس تقوی بهتر است! اما سخن نویسنده بسیار جالب توجه و قابل تامل و اتهامهای بیان شده حتما نیاز به دفاع داره... اگه داشته باشند!!!
    • TR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      10 1
      اگر به خدا و قرآن اعتقاد داری دیگر نباید جایی که خدا حکمی داده بخواهی اما و اگر بکنی. اما اگر قبول نداری نگاهی به آمار زنان بیوه یا مطلقه و سرپرست خانوار و دختران مسن بکن تا بفهمی دلیل حکمش چیست. زن بیوه یا مطلقه چقدر شانس ازدواج مجدد با مرد مجرد را دارد؟ تقریبا صفر. این حکم بعد از جنگ احد برای رفع مشکل زنان زیادی که بی سرپرست شده بود صادر شد. ناگفته نماند که قبل از آن اساسا در همه دنیا تعدد زوجات نامحدود رایج بود و در خود عربستان مردان بیش از بیست زن داشتند. در ایران شاهان ساسانی هزاران زن داشتند. اما این حکم زوحات را به چهارتا محدود کرد.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      7 1
      قرآن صراحت داره : فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة . اما حکمتش ، اگر تعدد زوجات رایج بود الآن پیر دختری و بیوگان بی شوهر وضعش چنین بود ؟
  • S DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    7 2
    این مزخرفات چیه!!!!!
  • فریده IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    12 1
    اگه جامعه بخواد نابود شود باید حیا را از زنان وغیرت را در مردان ازبین برد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    10 1
    وای بر وزیر بی ارشاد و هیات داوران و مجوز دهندگان
  • NL ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    13 1
    قوه قضاییه باید اعلام جرم کند. #رییسی
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      11 1
      حتما باید قوه قضائیه پیگیر این مسئله شود.. که چرا و چه کسانی مجوز این طور فیلم ها که تعداشون کم هم نیست رو میدهند..!!!؟؟؟؟ ###رئیسی.....
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    8 2
    امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: «... و آن هنگامی است که زن‌ها مسلّط شوند، کنیزان تسلّط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند.» «هنگامی که زن‌ها بر تخت سلطنت چیره شوند و بر هر مردی چیره باشند و جز خواسته آنها عملی نگردد.»
  • محمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    8 0
    اینها در واقع زنانی هستند که هویت انسانی خود را زیر خاک میکنند تامانندسوسکها در فاضلاب افکار خویش جست وخیز کنند.
  • سید IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    10 0
    این فیلم ها امواج دریای درون اینهاست در آرزوی زندگی با شوهران متعدد زیر یک سقف، درون اینها است. نطفه های ابلیس کی میخوان دست از سر این مملکت بردارن و بدن برای اروپایی ها فیلم بسازن؟
  • DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    11 0
    مطالبۀ جدید فمینیست‌ها؛ زندگی با دو شوهر در یک خانه!// برجام های 2 و 3 ....10 داره " کلید " میخوره . سند 2030 برای بزرگسالان . تماشای این مزخرفات برای افراد غیرتی و انسانهای وارسته اکیدا ممنوع خطر ایست قلبی.
  • نیکتا IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    11 1
    بنفشه آفریقائی نه، خرزهره ایرانی!
  • نصر IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    10 0
    این وزارت ارشاد از اول انقلاب هم دست عوامل فرهنگ و هنر زمان شاه بود و در ترکیب آن بعد از انقلاب هم هیچگونه تغییر اساسی داده نشد.و افراد انقلابی نتوانستند در آن نفوذ کنند . نتیجه همین شد که بعد از انقلاب تا کنون هنوز فرهنگ انقلابی در کشور رایج نشده و اکثر جوانان هنوز آلوده به فرهنگ غربی زمان طاغوت هستند.
  • حسینی کلشتری IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    10 1
    اجرت با سید الشهدا .شما در واقع مدافعان حریم هنر و خانواده هستین البته بدون آنکه کسی قدر امثال شما منتقدان متعهد را بداند .
  • تینا CY ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    8 1
    من فقط اینو میدونم زن ها و دخترانی که خانواده ای رو از هم میپاشند، هرگز در پیشگاه آفریننده ی ما بخشیده نخواهند شد، چون خنجری که در دل تک تک اعضای اون خونواده وارد کرده هرگز از خونریزی باز نخواهد ایستاد، خوشا به حال زنی که اگر مردش لغزید، او هم بتواند بارها بلغزد، اگرچه باز هم زخمش التیام نخواهد یافت، فساد در جامع ی ما به خاطر فقر و نداری است، جوانان نمی توانند ازدواج کنند و دختران دستخورده به دنبال مردان با درآمد خود را خرج میکنند با آخرین توان، چه کسی بوی چندش آئر این فاضلابهای متحرک را با دلی پر هوس به مشام نمیکشد،
    • زهرا IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      0 0
      تینا این پرچم کجاست؟!
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    11 0
    از سرمایه های صهیونیست ها چنین کارهایی عجیب نیست اما عدم برخورد قضایی با آنها عجیب است.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    10 1
    وضع سینما اصلا خوب نیست. مرحوم سلحشور میگفت من حتی به دخترانم اجازه نمیدم در فیلم های خودم بازی کنند.
  • مهدی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    3 8
    این نظر فقط از ذهن یک مغز زنگ زده تراوش میکند هر موضوع را هر طور که بخواهد تفسیر میکند و به خورد مردم میدهد
  • الی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 1
    نقد جامعی بود ولی دو فیلم زیر سقف دودی و قصر شیرین بحثشون فرق داره مخصوصا زیر سقف دودی که موضوعش بیشتر طلاق عاطفیه نه تعدد زوجات
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    3 1
    لعنت به فیمینیستها و اربابان خبیثشون......
  • مهدی IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    2 0
    سازندگان این فیلمها همون های هستند که از روحانی حمایت وتبلیغ میکردند وحالا دولت هیچ مخالفتی با این قضیه نداره نمیدونم چه دولت در سایه ای داریم گه هنوز شناخته نشده اند این همه موج مخالفت با شیعه اونم داخل ایران و پوسیده کردن دین با یک روحانی وبدتر شدن اقتصاد با برنامه ریزی وگند زدن به روابط خانواده وتبلیغ روابط خارح از عرف در مجردی و متاهلی . شاید دوباره انگلیس امده داخل ایران داره کودتا میکنه فقط سربازهاش فرق دارن. بنظرم غیرت روباید مادرهامون یاد میدادن تو دامن اونا بزرگ شدیم قدیما غیرت زنها از ما مردها کمتر نبود مشکل اینجاست زنهامونوبه روش اروپائیها بزرگ کردیم وحالا داریم ثمره اونو میخوریم برادری که حق اعتراض به حجاب خواهرشم نداره میخای به زنش غیرت داشته باشه
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 0
    تعدد زوجات مگر حلال نيست؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    6 0
    این هنرمندان ما هر جای دیگه ای از خاورمیانه بودند همگی رو توی یه دره جمع میکردن آتیش میزدن از خاکسترشون کاه گل درست میکردن
  • طیبه السادات IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 1
    وقتی که در کشوری زندگی میکنیم که ضد ارزشها جای ارزشها رو میگیرن همینه دیگه ، کشور ما پر از زنانی است که فقط چند سال کوتاه با همسرشان زندگی کرده اند و به دلایل متعدد همسرشان را از دست داده اند ولی با غیرتی مردانه سالهای سال سختی ها را به دوش کشیده اند و فرزندان را بزرگ نموده اند ولی متاسفانه فیلم این زنان ساخته نمیشود . چرا که عوامل ساخت سریالها از جنس اینگونه زنان نیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس