کد خبر 1275813
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی جنس اول نوشت: اخیرا  نقل قولی از معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منتشر شد که در زمانی کوتاه تمام رسانه ها آن را منتشر کردند و در پی آن بحث ها و مجادلات فراوانی در فضای مجازی شکل گرفت. آن جمله این بود" امام به ما توصیه کردند حق طلاق بگیرید" .اما  آیا امام(ره) چنین توصیه ای به خانم ها داشته اند؟ 

با جستجو های اجمالی سه نقل قول از امام در این باب یافت میشود یکی مربوط به استفتائی است که  آبان 58 از امام انجام شده که در آن سوالی درباره جواز دادن اعطای حق طلاق به زنان شده که امام نیز در آن تصریح میکند که این وکالت را میتوان به زنان داد. نه سوال،سوال عجیبی است و نه جواب امام؛ چون همه از پیش می دانستند چنین حکمی را امام داده است ولی چرا این سوال بدیهی از امام پرسیده شده، مربوط به شرایط آن روز هاست.

شایعه شده بود که مجلس خبرگان در حال تدوین قوانین ضد زن است و زن ها در تعدادی از شهر ها از جمله تهران دست به تظاهراتی زده بودند . این سوال در این شرایط برای پایان دادن به شایعات پرسیده شده است. 

اما موضع بعدی که امام درباره حق طلاق زنان صحبت کرده 13 اسفند 57 در همان روز های اول انقلاب در مدرسه فیضیه قم در جمع بانوان است. در شرایطی که هنوز قانون اساسی نوشته نشده است و معلوم نیست جمهوری اسلامی چه قوانینی را  برای زنان در نظر گرفته؛از طرفی خبرگان و رسانه های خارجی شبهات زیادی در باره احکام اسلام و نحوه برخورد در جمهوری اسلامی با زنان به جامعه تزریق کرده اند.

امام در این شرایط بعد از یک سخنرانی حماسی درباره زنان به ناگاه به بیان حکمی در باره حق اعطای وکالت طلاق به زنان میپردازند که  به نظر میرسد این پرسش ناگهانی به فضای روانی آن روزها درباره ابهامات نظری جمهوری اسلامی در برخی احکام زنان برمی گردد. 

در این سخنرانی امام می فرمایند: (زن هایی که میخواهند ازدواج کنند از همان اول میتوانند اختیاراتی برای خودشان قرار بدهند که نه مخالف شرع باشد و نه مخالف حیثیت خودشان).  

تا اینجا امام تنها جواز وکالت را مطرح کرده اند که چیز جدیدی نیست اما جملات بعدی کمی متفاوت است :(اگر چنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگی کرد با زن، اگر بد خلقی کرد با زن، وکیل باشند در طلاق، اسلام برای آن ها حق قرارداده است). از این جملات کاملا مشخص است امام دارند درباره ی  طلاق مشروط صحبت می کنند نه طلاق مطلق این تفکیک زمانی اهمیت پیدا میکند که جملات بعدی رنگ و بوی توصیه میگیرند .

اگر این شرط [حق وکالت طلاق در صورت بد رفتاری مرد] در ضمن عقد واقع شد [مرد] نمیتواند او را دیگر محدود کند نمیتواند اخلاق  بد انجام بدهد.  بنابراین از مجموع استفتای  قبلی و سخنرانی مدرسه فیضیه میتوان این برداشت را داشت که توصیه ی امام به گرفتن حق طلاق مشروط  است.  چیزی که البته با تدوین قوانین بعدی عملا در قانون گنجانده شد و زن در صورت اثبات بدرفتاری، اعتیاد، فاسد بودن  شوهر و دلایل مشابه میتوانست طلاق خود را از مرد بگیرد. هرچند در اجرا ممکن است این فرایند به خوبی انجام نشود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 9
    اثبات رو خوب اومدی. آخه زن چطوری اثبات کنه؟ مسخره است
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    14 5
    آیا خود دختران امام خمینی برای ازدواج حق طلاق گرفتند و یا مثلا عروسهایشان؟ خیر. پس قطعا چنین توصیه ای در کار نبوده است. خانم خزعلی یا حکم شرعی را با توصیه اشتباه گرفته اند و یا رسما به امام خمینی دروغ نسیت داده اند.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    11 1
    عضو جنجالی کابینه همین خزعلی هست. الآن رسانه‌ها داخلی و خارجی یه چیزی دستشون اومده که دولت رو بکوبند
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 4
    اگر آن تقدس بیجا جایش را به مطالبه و تعقل می داد الان این انگل ها هم نبودن که بخوان ارتزاق کنند جامعه باید پرسشگر باشد نه در بوسیدن دست رقابت کند
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 1
    عجب در کجای شریعت گفته شرط حالا به اسم شرط مشروط که اگر مرد بد رفتار بود.....!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 4
    با احترام شما همین الان صحبت امام را تفسیر به رای کردید گرفتن حق طلاق به عنوان شرط ضمن عقد چیز جدایی است و طلاق زن بدون دردسردر صورت مفسد بودن مرد چیز دیگری خلط مبحث کردید زن چه شما بخواهید چه نخواهید میتواند شروط ضمن عقدی فراتراز قانون های مصوب برای همسرش بگذارد و مرد نیتواند بپذیرد یا نپذیرد والسلام به شما باشه حق مهریه رو هم از زنها سلب میکنید با اما و اگرهای بی ربط
    • TR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      4 1
      این زن است که در عقد شرط می کذارد نه مرد. مهریه قابل سلب کردن نیست مگر خود زن آن را بعد از عقد ببخشد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    11 0
    این که اول عقد شرط طلاق به زن داده شود و آن هم در دفاتر رسمی درج شود این مشخصه کلاه شرعی در دین است
  • مینا IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    8 0
    اگرم توصیه کرده بود خانم های دههسی وچهل رو کرده چون اون نسل زندگی رو تعمیر میکردند نه تعویض2268
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 0
    اگر دادگاهها و بعضی قوانین پر عیب نبود اینهمه زنان دنبال حق طلاق نبودند یک نوع طلاق در اسلام وجود دارد که متاسفانه علیرغم نص صریح تمام مراجع در دادگاهها اجرا نمیشود و آن اینکه اگر زن در زندگی دچار عسر و حرج شد و از مرد متنفر شد میتواند با اذن حاکم شرع و بذل مهر طلاق خلع بائن بگیرد ولی این حکم در دادگاهها در عمل اجرا نمیشود و حق طلاق مرد یک ایزار شد و از آن طرف بعضی زنان با گرفتن حق طلاق هم زندگی را فشل میکنند و هم مهر و نفقه طلب میکنند سخت گیری افراطی در طلاق حکم اسلامی ندارد حالا بیشتر مردها دارند نابود میشوند ما کلا دچار افراط و تفریط هستیم کجا اسلام گفته بزور زن و مردی را زیر یک سقف نگه داشت حق طلاق مرد فقط ترمزی است که زود یک زندگی متلاشی نشود نه ابزار دیکتاتوری حالا دارد برعکس میشود هم دارند بعضی زنان حق طلاق میگیرند هم مهر بالا هم نفقه و.....
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    4 1
    ازقدیم گفتن،مهرش حلال،جونش آزاد! اینکه دیگر جای بحث درش نیس،اگر بنا باشد امتیازاتی کسب کند درمقابل ملزم به دادن بها وتاوان باید باشد،نظرقطعی شرع این است، که متاسفانه برخی از عالمان مسلمان نما اصل موضوع رابنا به دلایلی مخفی میدارن.خداوند درکتابش فرموده که درآفرینش امتیازاتی به مرد کامل ،بالغ وآگاه اعطا نموده وحق برتری وسرپرستی رابروی بخشیده وقرار داده،حال اگر زوجه وی اهل زندگی نبوده ونمی خواهد تحت سرپرستی مرد صالح وعاقل باشد،می تواند از حق حقوقش چشم پوشی نموده وبقولی خود را خلاص نماید.
  • مجتبی واحدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    12 0
    ممنون از توضیح تون....... این روزها همه از امام دم می‌زنند و آنچه به نفع خودشان است با بوق و کرنا در جامعه نشر می‌دهند. اسلام بهترین قوانین را برای زوج گذاشته و بهتر است به آن توجه شود‌ ، تا زنی در زندگی خوشبخت و شاد نباشد آن زندگی روی خوشبختی نخواهد دید
  • حسن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 1
    سلام امام ای بزرگوار ای آقا تورفتی بعد از تو تمام حرفاتو آقایون محسولین عزیز موبمو اجرا کردن العان اگه برگردی همه خانه دار شدن اتوبوس مجانی شده برق ابهام مجانی شده دولت محترم میخواد تلفن و بیمارستانهای شیرخورشیدهم مجانی بشه اما مردم قبول نمیکنن
  • مسلمان!!! IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    5 3
    خواهش میکنم از آقایان در این دوره اصلا ازدواج نکنید!!!!! آرامش واقعی در مجرد ماندن است!!! دادگاههای اسلامی ایران نقش اصلی در فروپاشی خانواده ها و ایجاد وحشت و فرار از ازدواج در ایران اسلامی دارد!!!!! والسلام!!!!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 1
    متاسفانه قوانین ایران به شدت ضد مرد هستن، موضوع حق طلاق هم سالها ست به نفع زنان تمام شده و مطرح کردنش مسخره بازی بیش نیست، آخر تمام سند ازدواج های جدید چند وکالت حق طلاق برای زن در شرایط مختلف است که عاقد همون روز عقد میذاره جلوی داماد و میگه اسمتو بنویس امضا کن، داماد حتی فرصت خوندنش رو هم پیدا نمیکنه اگر هم بدونه چیه تو اون شرایط جرئت یا هوشیاری امضا نکردن رو نداره. نتیجه این قوانین ضد مرد در کنار شرایط اقتصادی و فرهنگی باخانواده های تازه به دوران رسیده و چشم و هم چشمی و مهریه بالا میشه پسرانی که یا جرئت ازدواج ندارن و یا جرئت فرزند آوری ندارن و نهایتا خیلی هنر کنن به حداقل فرزند راضی میشن تا بتونن بقیه در آمدشون رو برای راضی کردن زوجه محترمه و ایل و تبارش ذخیره کنن و از اون طرف دخترانی که باید حسرت خواستگار رو تا ۴۰ سالگی بخورن. کاهش جمعیت در نتیجه این قوانین وفرهنگ های غلط اجتناب ناپذیره. هندی ها هم از این رسوم غلط داشتن منتهی قانونی گذاشتن که ازدواج پرخرج ممنوع بشه. ولی ما هنوز فکر میکنیم قانون جلوگیری از مهریه سنگین دخالت در حکم خداست.
  • وَلا! IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 0
    مگه ازدواجم میکنن!؟ جوان هایمان را به نحو احسن فرستاده ایم به خانه ی بخت حالا گزارش حق طلاق داشتن یا نداشتن را کار میکنیم چقدر همه چیز خوبه آه مای گاد خیلی گاد آفرین بر شما،، ‌‌/دل خوش سیری چند حاجججاقا؟!
  • سپهر IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    قصدم نهی از معروف نیست ولی ازدواج کردن بخصوص تو شهرهای بزرگ برای پسرها بزرگترین اشتباهه. اکثر پسرای دهه هفتادی و هشتادی که بازار ازدواج رو گرم کردن فعلا متوجه وضعیت نیستن یا از طرف خانواده حمایت میشن. وگرنه اینکه بیای دست دختری رو بگیری بیاری تو زندگیت، همون اول چک سفید امضایی به نام مهریه عندالمطالبه بهش بدی، تأمین مایحتاج و نفقه رو هم ضمانت کنی، حق طلاق هم بدی، بنظر من عقلانی نیست
  • مهدی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    قوانین حقوقی بین زن و مرد نیاز به بازنگری جدی دارد. در حال حاضر اگر مردی اشتباه کرد و یک زن نامناسب گرفت زیر بار مهریه روزگارش سیاه می شه. این عدالت نیست این رو هر بچه ای می فهمه ولی خوب ما عادت داریم خودمون رو به نفهمی و حماقت بزنیم . نتیجه میشه این که زوج به ظاهر کنار هم هستند اما از لحاظ روحی جدا از هم یا بدتر از این متنفر از هم. خیانت و جنایت ها را رصد نمی کنید؟ راهش بازنگری جدی در امر انتخاب، اطمینان از مناسب بودن زوج برای همدیگر قبل بچه دار شدن و سهولت طلاق در صورتی که زن و شوهر به درد هم نخورند . تا مشکل را قبول نکنیم چیزی عوض نخواهد شد
  • مجید IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    بیان یک جواز فقهی با توصیه فرق دارد . اگر خانم خزعلی تمام درسهایی که خوانده اینجوری خوانده باشد مردود است باید شهریور امتحان بدهد مگر اینکه قبول کنیم شوهر ایشان اون شرایط را داشته باشد که در این مورد توصیه صدق می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس