تجام

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر می‌تواند اسرائیل را به تشدید حملات ضد ایران در میادین نبرد کنونی و جدید در خاورمیانه وادار سازد تا مانع هرگونه بازگشت آمریکا به برجام شود.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده آمریکایی استراتفور در گزارشی نوشت: احتمال آن نمی‌رود که تا قبل از انتخابات آمریکا، اسرائیل راهبرد کنونی خود مبنی بر حملات متناوب و فرصت‌طلبانه ضد نیروهای ایرانی در سوریه، عراق، و لبنان را چندان تغییر دهد، زیرا برنامه هسته‌ای تهران هنوز هیچگونه علائمی دال بر ساخت قریب‌الوقوع سلاح هسته‌ای را از خود نشان نداده است. افزایش حملات ضد ایران طی هفته‌های آتی همچنین ممکن است دورنمای انتخاب رئیس‌جمهور دونالد ترامپ متحد نزدیک اسرائیل را به خطر بیندازد. ترامپ در تلاش است تا از شهرت خود به‌عنوان میانجی صلح در منطقه بهره گرفته و شانس انتخاب مجدد خود را در ماه نوامبر افزایش دهد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این اندیشکده با طرح ادعاهایی می‌نویسد: علاوه بر این، «جنگ سایه» کنونی اسرائیل با ایران که در میادین جنگ نیابتی و همچنین به صورت مخفیانه در داخل ایران در جریان است، شاید همچنان اسرائیل را قادر سازد تا از قابلیت‌های منطقه‌ای ایران بکاهد بدون آنکه خطر وقوع منازعه منطقه‌ای را افزایش دهد. با این حال، احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ماه نوامبر می‌تواند مسیر را برای اتخاذ رویکرد کمتر جنگ‌طلبانه آمریکا در قبال ایران هموار سازد و متعاقباً محاسبات مذکور را دستخوش تغییر کند.

- برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است، اما نه آنقدر سریع که اسرائیل را نگران کند. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که ایران اورانیوم را صرفاً تا سطح ۵/۴ درصد غنی‌سازی می‌کند. با اینکه ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده افزایش یافته‌اند، اما سطح غنی‌سازی کمتر از ۲۰ درصد است. غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۲ موجب شد تا اسرائیل گزینه حمله مستقیم به ایران را بطور جدی مدنظر قرار دهد. معلوم نیست ایران تا چه حد سریع می‌تواند یک سلاح هسته‌ای بسازد، اما چنین چیزی مستلزم غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است، اقدامی که توسط بازرسان بین‌المللی (و احتمالاً سازمان‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل) کشف خواهد شد.

- اسرائیل نمی‌خواهد به راهبرد انتخاباتی ترامپ مبنی بر بهره‌گیری از توافقات عادی‌سازی، نظیر توافقات جدید اسرائیل با امارات و بحرین با میانجی‌گری آمریکا، و معرفی خود به‌عنوان یک میانجی صلح نزد رأی‌دهندگان آمریکاییِ خسته از جنگ لطمه بزند. ترامپ همچنین در قالب این راهبرد سیاسی از تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان کاسته است.

- اسرائیل در قالب پیکار کنونی خود علیه ایران به انجام حملات آشکار و پنهان ضد اهداف ایرانی در منطقه ادامه داده است. هواپیماهای جنگی اسرائیل روز ۱۰ سپتامبر به یک تأسیسات موشکی که ظاهراً متعلق به ایران بود در خارج از شهر حلب سوریه حمله کردند. همچنین، این باور وجود دارد که عوامل اسرائیل در حمله خرابکارانه ضد سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز دست داشته‌اند. حمله مذکور موجب آسیب و صدمه یک کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ شد و برنامه هسته‌ای ایران را به عقب انداخت.

در ادامه این گزارش آمده است: اظهارات بایدن درباره ایران حکایت از آن دارند که دولت وی از شدت و حدت راهبرد تهاجمی ترامپ ضد ایران خواهد کاست. این امر احتمال کاهش تحریم‌ها، ازسرگیری کمک‌های بشردوستانه، و آغاز مذاکرات بر سر یک توافق هسته‌ای جدید را مطرح خواهد نمود که گزینه آخر برای اسرائیل بیشترین اهمیت را داراست. بایدن در منصب رئیس‌جمهور ممکن است تحریم‌های سختگیرانه وضع‌شده توسط ترامپ، از جمله جدیدترین تحریم‌های مصوب روز ۲۱ سپتامبر، را بی‌درنگ معکوس سازد تا بدین طریق مذاکرات با تهران را ازسرگیرد. همچنین احتمال کمتری دارد که دولت بایدن حملات اسرائیل در سطح منطقه که ممکن است موجب به خطر افتادن مذاکرات شوند را تحمل کند، به ویژه در کشورهای حساسی نظیر عراق که در آنجا آمریکا در راستای کسب نفوذ مستقیماً مشغول رقابت با ایران است.

- بایدن روز ۱۳ سپتامبر در سرمقاله‌ای در وب‌سایت سی‌ان‌ان نوشت که اگر رئیس‌جمهور شود، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منعقده در سال ۲۰۱۵ را نقطه شروع ازسرگیری مذاکرات با ایران در نظر خواهد گرفت و در طول همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، تحریم‌ها در خصوص کمک بشردوستانه به ایران را خواهد کاست.

- دولت ترامپ روز ۲۱ سپتامبر بیش از دوازده فرد و نهاد وابسته به صنایع تسلیحاتی ایران را تحریم کرد و بدین ترتیب نشان داد که قصد دارد به‌صورت یکجانبه به اعمال ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل ادامه دهد. برعکس، کارزار انتخاباتی بایدن بیان داشته که از این رویه یکجانبه در خصوص اعمال فشار در رابطه با رفتارهای منطقه‌ای ایران فاصله خواهد گرفت و در عوض با شرکای بین‌المللی که مخالف راهبرد تحریمی فشار حداکثری ترامپ هستند، تعامل خواهد کرد.

- دولت ترامپ از اقدامات نظامی اسرائیل ضد ایران، از جمله حتی حملات بحث‌برانگیز اسرائیل به عراق در ماه جولای ۲۰۱۹، انتقاد نکرده است. در صورت پیروزی ترامپ، اینکه کاخ سفید آزادی عمل دیپلماتیک و نظامی مشابهی در خصوص حملات اسرائیل اعطا کند، به‌هیچ‌وجه تضمین‌شده نیست.

اقدام نظامی اسرائیل

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل با پیشنهاد حمله مستقیم به ایران در سال ۲۰۱۲ مخالفت کرد که دلیلش تا حدودی مخالفت دولت باراک اوباما با چنین اقدامی بود. طبق قوانین اسرائیل، انجام اقدام نظامی مستلزم موافقت وزرای ارشد کابینه امنیتی است. به همین خاطر، بنی گانتس از نفوذ چشمگیری در خصوص حمله مستقیم به برنامه هسته‌ای ایران برخوردار بود.

سیاست‌های پیشین حکایت از آن دارند که اسرائیل تلاش خواهد کرد به هرگونه پیشرفت دیپلماتیک احتمالی میان دولت بایدن و ایران خدشه وارد کند. این امر می‌تواند یک راهبرد جنگ‌طلبانه‌تر مبتنی بر حملات هوایی و لابی‌گری فشرده در آمریکا و همچنین تشدید یک پیکار مخفیانه با هدف ازسرگیری ترورها یا حمله به زیرساخت‌های حیاتی در ایران را شامل شود.

- اسرائیل ممکن است بر ضرباهنگ کلی حملات ضد نیروهای ایرانی بیفزاید و همچنین به سراغ اهدافی برود (به ویژه در سوریه و لبنان) که قبلاً به خاطر ترس از بالا گرفتن منازعه از حمله به آنها اجتناب کرده بود. اسرائیل همچنین بطور بالقوه ممکن است حملات هوایی خود را به میادین نبرد جدید نظیر دریای سرخ یا یمن گسترش دهد و بر میزان فعالیت‌ها در میادین نبرد کنونی شامل لبنان، سوریه، و عراق بیفزاید.

- اسرائیل ممکن است پیکار مخفیانه خود در داخل ایران و در میادین نبرد نیابتی را تشدید کند. این امر می‌تواند تکرار ترور دانشمندان ایرانی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و/یا گسترش عملیات‌های پنهانی در دیگر میادین نبرد نیابتی نظیر یمن را شامل شود. حوثی‌های همسو با ایران همچنان از موضع مستحکمی در یمن برخوردارند.

- علیرغم تغییر شرایط سیاسی و دموگرافیکی که موجب تضعیف رابطه اسرائیل با حزب دموکرات آمریکا شده است، اسرائیل همچنان از حمایت فراحزبی در کنگره برخوردار است و بنابراین لابی‌گری‌های اسرائیل می‌توانند موجب کندی مذاکرات شوند یا موانع مقننه‌ای بر سر راه یک توافق هسته‌ای جدید با ایران به وجود بیاورند. در سال ۲۰۱۵، لابی‌گری اسرائیل در واشنگتن به شکل‌گیری یک ائتلاف فراحزبی ضد برجام منجر شد، برجامی که با میانجی‌گری دولت باراک اوباما منعقد شده بود. در نتیجه، سنا هیچگاه توافق هسته‌ای را به‌عنوان یک معاهده رسمی تصویب نکرد و همین امر بعداً به ترامپ امکان داد تا بدون نظارت کنگره به صورت یکجانبه از برجام خارج شود.

این راهبرد جنگ‌طلبانه‌تر اسرائیل علاوه بر تضعیف نیروهای ایرانی در منطقه می‌تواند به اقدامات تلافی‌جویانه از طرف ایران دامن بزند و بدین طریق به هرگونه نزدیکی میان واشنگتن و تهران لطمه بزند. اقدام نظامی اسرائیل ضد ایران می‌تواند حس وطن‌پرستی ایرانی‌ها را به جوش آورده و موجب افزایش حمایت از اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ شود. این اصولگرایان در نبود هرگونه تغییر اساسی در سیاست آمریکا در قبال ایران، احتمال کمتری دارد که بر سر یک توافق جدید با آمریکا مذاکره کنند. در نتیجه، فاصله دیپلماتیک تا آغاز جدی مذاکرات احتمالاً بیشتر خواهد شد.

این اندیشکده در پایان ضمن ابراز تردید نوشت: با این حال، نمی‌توان به قطع یقین گفت که چنین اقداماتی موجب تحریک ایران خواهند شد و این خطر وجود دارد که اقدامات مذکور به رابطه اسرائیل با دولت بایدن لطمه بزنند. دولت احتمالی بایدن در تلاش جهت مذاکره و کاستن از خصومت‌ها ممکن است به تشدید اقدام نظامی اسرائیل ضد ایران به دیده منفی بنگرد و اسرائیل را با واکنش منفی از طرف متحدان کلیدی آمریکایی‌اش مواجه سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    15 19
    مرگ بر بایدن و ترامپ هر دوشان
    • ڪیان IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 0
      اسرائیل ڪوچڪتر از این حرفهاست ڪه سایه ی جنگ بر سر ایران داشته باشد(!) بقول قدیمیا: مورچه چه به ڪله‌پاچش ! درست "تیتر بزنید لطفا"
  • CO ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    21 13
    اسراییلی ها و آمریکایی ها بشدت روی پروژه برانگیختن تجزیه طلبی و قوم گرایی در ایران زیر بهانه " حقوق اقوام " و " حقوق زبان مادری" و فدرالیسم دارند کار میکنند تا ایران را از درون دچار نزاع های قومی بکنند
  • فراجناحی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 6
    تفکر صهیونیزم قطعا نابود خواهد شد هر چند کشورهای استعمار گر با پشتیبانی های همه جانبه از آن حمایت کنند
  • احمد IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 15
    اسرائیل خودش می دونه باخته. الان هم تو وقت اضافه است. همین اداهای عادی سازی روابط با چهار دست نشانده درب و داغون که قبل از این باشون رابطه داشتن، برای وقت خریدنه. آمریکا از منطقه بره، کی میره. اینا خودشون جمع می کنن، میرن.
  • ۲۴۵۵ IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 2
    هر دولتی روی کار بیاید نوکر صهیونیست‌ها خواهند بود
  • احسان GB ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    3 4
    ممنون مشرق
  • احسان GB ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 1
    این تقصیر بایدن نیست تقصیر خودمونه که گذاشتیم اسراییل هرجا رو خواست بزنه و جوابی ام نگرفت
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    مشرق بدون اینکه متوجه باشی داری مقاله ای چاپ میکنی که نشان میدهد آمدن بایدن در شرایط فعلی به نفع ماست چون در این چند وقت در سلسله مقالات اصرار داری فرقی بین ترامپ و بایدن نیست بایدن و ترامپ در اهداف کلی و دشمنی برای ملت ما یکی هستند ولی روش های آنان متفاوت است و اگر دولت مردان باهوشی داشته باشیم که در دوره روحانی نداشتیم با بایدن بهتر میشود کلنجار رفت و حداقل یک فرصت تنفس کوتاه مدتی برای مردم بوجود خواهد آمد
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    3 2
    خوبست طرفداران ترامپ و بایدن در عرصه میدانی و در کف خیابان با هم نبرد کنند تا برنده مشخص شود.
  • FR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    3 0
    نگو تو را خدا مرگ ترامپ و بایدن یا هرکس دیگر مشکل ما نیست مشکل ما از درونه و باید مرگ مشکل درون ما را خواستار باشیم بدسلیقگی و ناکارآمدی برخی مسئولین ما ربطی به هیچکسی نداره
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    غلط اضافی نکن اسرائیل پوشکی کثیف.... اومدی مثلا نیابتی حرف بزنی؟
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    ما میبایستیم ترامپ وقتی خاور میانه امد بزنیم چون حاج قاسم شهید کرد
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 1
    حمله اسرائیل به ایران بیشتر به یک جوک میماند تا واقعیت.
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    اگه احمدی نژاد بود که لااقل 50 درصد غنی سازی اورانیوم رو داشتیم این اومد بتن به قلب هسته ای ایران ریخت
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    چقدربدبختیم ماچقدردرمانده اندمسولان ماکه سرنوشت مملکت رابه انتخابات امریکاگره زده اندفقط ادعا فقط حرف چراازخودتان عرضه نشان نمیدهید چرااونقدرذلیل ودرمانده شدید که دست به دعابرداشته اید که کی رییس جمهورامریکاشود
  • ترابیان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    لعنت بر افساد طلبان وطن فروش خائن
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    آنچه مسلم است ، بایدن نماینده سیاست گلوبالیست و انگلیس است و بهمین دلیل مردم آمریکا طرفدار ترامپ هستند . امروز امپراطوری استعماری (لندن) به چپ دنیا تبدیل شده و باعث مکیدن خون مردم جهان است و بر کسی پوشیده نیست که منظور از تفرقه های انگلیس با نام دموکراسی و آزادی خواهی و استقلال تجزیه طلبان و ... است . انگلیس کثیف ۱۵۴ کشور دنیا را مستعمره خود کرده است و دنیا امید دارد با شکست بایدن ، انگلیس و حزب چپ دنیا نابود شود . همه میدانند که داعش و القاعده و تمام تروریست ها ساخت حزب دموکرات و انگلیس هستند.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 0
    بسم الله ، اگر جراتش رو داره از این غلطهای زیادی بکنه اسراییل تا انشاالله زودتر ضمیمه ی قلمرو دولت پارس بشه به سروری سید علی
  • وحیدی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    مرگ بر ترامپ بایدن بن سلمان ال سقوط و دشمنای ایران
  • M IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    نظرات خام است و هیجانی ... چرا یک سیاست مدار با یک روش صحیح در جهت حفظ نظام و آسایش مردم نمیره جلو با سیاست برای کشور و مردم امتیاز بگیره کلمات و اندیشه در جهت صحیح از هر چاقویی برنده تر است بدن جلو با هر فکر و تدبیری های از بگیرن و امتیاز ندن اگر هم دادن ۱۰ برابرش برای کشور سود داشته باشه با چاقو رو از رو بستن کاری جلو نمیرهدشمن اتفاقا آماده تر و اگاه تر میشه نمیدونم والله چرا کاری نمیشه نمیدونم
  • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    خخخ .تا دیروز که همه ی آمارها نشان میداد که بایدن برندس اینطور تحلیلی نبود .حالا که باز خبر اومده احتمال برنده شدن ترامپ‌هست باید خطر ناک شده .ای دهن شما سرویس
  • فردا IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    اسراییل دشمن ایران بوده وخواهد بود ...جنگ بین ارمنستان واذربایجان درسته ازقبل بوده سایه شوم اسراییل را نیز دربردارد ....شاید بدنبال پایگاه مشترکی باامریکا در نزدیکترین نقطه مرزی به ایران باشند...بین کشمکش ایندو سری بیرون می اید ایرانی بیدار است به هیچ گردنکشی راه وجا نمی دهد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    دراصل فرقی نداره که چه کسی رییس بشه .ولی مطمین باشید در اواخر سال میزان تحریمها کاهش پیدا میکنه دلایلش هم به انتخابات ایران بستگی داره.
  • غریب CA ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    تحلیلهای ارائه شده، خام و منطبق با وقایع و اتفاقات نیست. چند ماه دارم با زبان بی‌زبانی، بهتون میگم که قطع دوباره ترامپ ، رئیس جمهور خواهد شد، نه مغزتون کار انداختید ، نه یکی سوال کرد چرا؟ حالا علتشو ساده میگم:۱_ مردم آمریکا واقع بین هستند، نه تخیلاتی و ایدیوژی گرا ۲_ ایالات متحده آمریکا ،صاحاب داره، یعنی طراح و برنامه ریز ی داره و اینطور نیست هرکی بیاد شب شعار بده، فردا بشه رئس جمهور ایالات متحده آمریکا. حالا الکی بشینید پای نظر سنجی. اگه ترامپ رئیس جمهور نشه ، اقتصاد آمریکا و دنیا فرو خواهد پاشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس