سعید محمد

فرمانده قرارگاه خاتم گفت: سه فاز ستاره خلیج فارس را قرارگاه احداث کرده بود و فاز چهارم توسط قرارگاه شروع شده بود، اما به دلایلی دو سال قبل متوقف شد.

به گزارش مشرق، سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، با اشاره به پروژه آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران، اظهار کرد: همانطور که وعده کرده بودیم این آزاده راه تا پایان آبان ماه تکمیل و آماده افتتاح می‌شود. این پروژه ۱۶۰ کیلومتری یک آزاد راه بسیار مهم و استراتژیک است که تمامی بار ترانزیتی که در حال حاضر از تهران و کرج عبور می‌کند به آن منتقل می‌شوند. ارزش روز این بزرگراه ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن توسط قرارگاه و ۳۰ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.

بیشتر بخوانید:

ساخت پتروپالایشگاه کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس

او گفت: ساخت این پروژه از ۱۷ اسفند ۹۴ آغاز شده است. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در ۱۶۰ کیلومتر از محدوده صنعتی آبیک در آزاد راه کرج-قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزاد راه تهران- ساوه را قطع می‌کند تا در نهایت به شهرک صنعتی چرم‌شهر در آزاد راه قم- گرمسار متصل شود.

سردار محمد با اشاره به پروژه راه آهن خواف_هرات گفت: این پروژه تا یک ماه آینده آماده بهره برداری می‌شود که توسط خاتم الانبیا انجام شده است. با توجه به این که کشور افغانستان ظرفیت‌های بالایی در زمینه مبادلات تجاری با کشورمان دارد و متاسفانه راه دستیابی مطمئن و مستمری بین دو کشور برقرار نبود بنابراین توسعه راه آهن هم به توسعه فرهنگی و هم توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

محمد ادامه داد: پروژه راه آهـن خواف – هرات به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند و در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود.

او بیان کرد: از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد و تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

سردار محمد: امکانات قرارگاه در پروژه  تامین آب  پردیس کم کار و راکد است

فرمانده قرار گاه خاتم با اشاره به توقف پروژه سد لار برای تامین آب شهر پردیس هم تصریح کرد: سد لار را در دست اجرا داشتیم که به دلیل عدم تامین مالی توسط وزارت نیرو پیشرفت کار کند شده است. امکانات زیادی را در آن کارگاه مستقر کرده ایم بنابراین پیگیری زیادی شده است که وزارت نیرو این پروژه را در اولویت قرار دهد. البته به دلیل منابع محدود امسال هم منابع خوبی برای آن در نظر گرفته نشد و صرفا منابعی که تخصیص داده شده مربوط به پروژه‌هایی است که تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

او ادامه داد: این پروژه با توجه به این که ۱۴۰۰ به بهره برداری نمی‌رسید در اولویت قرار نگرفته است بنابراین منابع خوبی به آن اختصاص داده نشد. در حال حاضر دستگاه تی بی ام و امکانات قرارگاه در این پروژه کم کار و راکد است که این باعث آسیب می‌شود امیدواریم که با عنایت بیشتر دولت پروژه فعال شود.

سردار محمد در پاسخ به این سوال که زمان اتمام و بهره برداری از این پروژه چه زمانی خواهد بود توضیح داد: این موضوع بستگی به منابع مالی دارد چرا که سرعت اجرای ما در کار زیاد است در صورت تامین منابع مالی قطعا سرعت بیشتر خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره فاز چهار ستاره خلیج فارس گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب در حوزه نفت جلوگیری از خام فروشی است و بارها بحث پالایشگاه سازی را داشتند. خصوصا اخیرا ایشان بر موضوع پتروپالایشگاها تاکید کردند که ما براساس تاکیدات رهبری از سال گذشته برنامه ریزی کردیم. سه فاز ستاره خلیج فارس را قرارگاه احداث کرده بود و فاز چهارم توسط قرارگاه شروع شده بود، اما به دلایلی دو سال قبل متوقف شد.

احداث پتروپالایشگاه تامین نیازمندی های داخل و  افزایش صادرات 

محمد ادامه داد: براساس موافقت نامه‌ای که با وزارت نفت به امضا رساندیم قرار شد مالکیت فاز چهار و تامین منابع مالی با خاتم الانبیاء باشد. حدود ۴۶۰ میلیون یورو هزینه احداث این فاز است و عملیات را پتروپالایش دیدیم که مواد اولیه صنایع نساجی، شوینده و پت که یکی از واردات اصلی کشور است با احداث این پتروپالایشگاه می‌توانیم تولید کنیم و نه تنها نیازمندی‌های داخل را تامین کنیم حتی صادرات هم داشته باشیم.

او گفت: ظرف دوسال ماه این پروژه را به بهره برداری خواهیم رساند که یک ماه پیش کلنگ خورده است. این پتروپالایشگاه تمام ایرانی خواهد بود و با تمام سازندگان ایرانی ارتباط گرفتیم و تجهیزات را سفارش گذاری کنیم و صد در صد ایرانی خواهیم ساخت.

سردار محمد درباره پالایشگاه آناهیتا هم گفت: آناهیتا در کرمانشاه یکی از مواردی است که سالیان سال است که پروژه آن متوقف بود و جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب بود. اینجا را هم ما از پالایشگاه به پتروپالایشگاه تبدیل کردیم.

او افزود: در حال حاضر در حال طراحی و در کنار آن دنبال تامین مالی آن هستیم. در ضمن روش‌هایی را استفاده می‌کنیم که بتوانیم این پروژه‌های بسیار سودآور را به عنوان پذیره نویسی در فرابورس مطرح کنیم و به نوعی آن‌ها را به عنوان یک اقتصاد مردم‌پایه تعریف و منابع مازادی که دست مردم است جمع و به سمت این گونه پروژه‌ها سوق دهیم.

فرمانده قرار گاه خاتم ادامه داد: البته ما به جز آناهیتا پروژه‌های دیگری را هم برنامه ریزی کردیم که در فرابورس پذیره نویسی کنیم که هم تولید را افزایش دهیم و هم نقدینگی سرگردان را بتوانیم کنترل شود. پروژه آناهیتا هم به زودی شروع خواهد شد. در مرحله طراحی است. فاز اول آن را چهارساله اجرا خواهیم کرد و بعد متناسبا فازهای بعدی را انجام خواهیم داد.

سردار محمد در پایان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه گفت: قرارگاه هر هفته یک پروژه افتتاح می‌کند. هفته گذشته پارک هرندی تهران را افتتاح کردیم. تا انتهای سال پروژه‌های خوبی را داریم. از همه مهمتر فاز یک ان جی ال ۳۲۰۰ است در غرب کارون است که گازهای مازاد سرچاهی را جمع آوری و به فرآورده مورد نیاز خوراک پتروشیمی تبدیل می‌کند که فاز یک آن تا اردیبهشت سال آینده آماده می‌شو. این در حالی است که ما در اوج تحریم‌ها هستیم و توانستیم ماه گذشته رکورد توتال را بزنیم و ۳.۵ درصد در این پروژه پیشرفت داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    4 0
    خدا قوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت چشم حسود کور بشه.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    4 2
    احسنت بر مدیر انقلابی سعید محمد.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    4 0
    خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس