کد خبر 1136564
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
توافق آتش‌بس جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان - کراپ‌شده

رئیس جمهور آذربایجان ضمن تأکید بر بی‌طرفی واسطه‌ها در مناقشه قره‌باغ درباره احتمال حملات ارمنستان به خطوط انتقال انرژی جمهوری آذربایجان هشدار داد.

به گزارش مشرق، «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور آذربایجان در باره هرگونه اقدام احتمالی ارمنستان برای هدف قرار دادند لوله‌های انتقال گاز و نفت جمهوری آذربایجان به اروپا هشدار داد.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان: موضع ایران درباره صلح و امنیت منطقه سازنده است

او  پنجشنبه‌شب در حساب توییتی خود نوشت که اگر اتفاقی برای این لوله‌های انتقال انرژی بیفتد، ارمنستان با فشارهای‌ بین‌المللی خطرناکی روبه‌رو خواهد شد.

وزارت دفاع جمهور خودخوانده قره‌باغ امروز لیستی از اهداف مهم در جمهوری آذربایجان منتشر کرده و گفته است که این اهداف در تیررس حملات موشکی آن‌ها قرار دارد.

رئیس جمهور آذربایجان ارمنستان را به کارشکنی در اجرای مفاد توافق‌های آتش‌بس سه‌گانه متهم کرد و گفت: «به رغم اینکه ما بارها از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواسته‌ایم در قضیه تبادل اسرا و اجساد جنگ ورود کنند، ولی طرف ارمنی با این خواسته مخالفت کرده است؛ برای همین ما تصمیم گرفتیم اجساد و اسرا را یک‌طرفه به ارمنستان تحویل دهیم».

او منطقه قره‌باغ کوهستانی را یکی از «زیباترین و پر خیر و برکت‌ترین» منطقه جمهوری آذربایجان دانست و گفت که این منطقه در توسعه پایدار این کشور نقض بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.

الهام علی‌اف همچنین در توییتی گفت که طرف‌های میانجی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید بی‌طرف باشند.  او نوشت: «واسطه‌ها بر اساس قانون بین‌الملل و اصل بی‌طرفی، باید بی‌طرف و بدون قصدوغرض باشند، در غیر این صورت به راحتی فرصت وساطت را از دست خواند داد».

الهام علی‌اف امروز بعد از ظهر با همتای ترکیه‌ای خود رجب طیب اردوغان  در باره تحولات منطقه به ویژه تحولات قره‌باغ کوهستانی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه است که در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد یک درگیری نظامی شده‌اند و طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس انسانی توافق کردند که دو بار در مسکو بود و بار سوم در واشنگتن و با وساطت طرف آمریکایی حاصل شد.

بعد از شکست توافق‌های قبلی جمهوری اسلامی نیز طرحی را به منظور توقف درگیری‌ها بر اساس تمامیت اراضی جمهوری آذربایجان و خروج ارمنستان از اراضی اشغالی آماده کرده است و «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی ظریف طی دیروز برای ارائه آن راهی باکو شد و با مقامات جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او بعد از باکو راهی مسکو شده و قرار است تا دقایقی دیگر راهی ایروان، پایتخت ارمنستان شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    ارمنستان در موقعیت بسیار تضعیف شده ای قرار دارد. سربازان آذربایجانی پای قلعه شوشا میجنگند. ارمنستان مجبور به پذیرش شکست و واگذاری قره باغ است. ضربه اقتصادی نتیجه جنگ را عوض نمی کند موقعیت بین المللی ارمنستان را تضعیف میکند. علییف عمدا چنین گرایی به طرف ارمنی داده است.
  • آرین IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    بنظر بنده هر جا که اشغالگر هست باید از نقشه ی جغرافیایی حذف شود چه ارمنستان باشد و چه اسراییل اینها غده های سرطانی هستند و مطمئن باشید اگر ارمنستان قدرت داشت هزاران بار از اسراییل بدتر بود
  • یداله JP ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    امیدوارم این جنگ که هیچ نفعی به دو طرف درگیر ندارد هر چه زودتر با خروج ارمنستان از قر ه باغ پایان بپذیرد انشاءالله
  • محمد علی پویان فر IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    قره باغ فقط خاک و مال آذربایجان است و خاک آذربایجان نیز خواهد ماند و باید کلیه اراضی اشغال شده آذربایجان توسط اشغالگران ارمنی آزاد گردد
  • ناشناس FR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    تمامیت ارضی آذربایجان باید حفظ شود قره باغ باید آزاد شود
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    ای ارمنستان نالایق که در اولین فرصت به فرانسه ای که علیه مسلمانان توهین کرده بود با دولت شیطانی فرانسه اعلام همبستگی علیه مسلمانان کردی ، انشالله به حق پیامبر اعظم با خاک یکسان بشه این ارمنستان اشغالگرررر.
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    رهبران عرمنستان باید جنایتکار جنگی شناخته شوند .
  • هادی آتش پیگر IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    ارمنستان باید زمین‌هایی که از آذربایجان اشغال کرده بودپس بدهد
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 0
    آقا از اسم منطقه هم پیداست که جزو مملکت و خاک اذربایجان است که ۳۰ سال پیش تقریبا ارمنستان تجاوز کرد به خاکش ایران باید کمک کنه که این منطقه به اذربایجان برگرده تا جنگ تمام شود و هموطنان ما در خدا آفرین نیز در آسایش باشن
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 1
    مگه میشه جنگ هم باشه ولی بگی توگوشی نزن
  • احمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    لعنت خدا بر ارمنستان و روسیه موزی.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    رئیس جمهور آذربایجان فرد منطقی و مودبی هستند.
  • رامین IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    بازم بگین آذربایجان کارشکنی میکنه؛ارمنی ها به تبادل شهدا هم احترام قائل نیستن البته انتظار بیشتری هم نیست کسایی که مسجد رو خوکدونی میکنه بیشتر انتظار نداریم
  • پیروز IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 5
    الهام علیف یه جاش آتیش گرفته که چرا قبل از صد سال اسمی از آذر بایجان(جعِلی)در هیچ نقشه جغرافیائی نیست
  • بیگ IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    ارمنستان جنایتکار داره دست وپامیزنه
  • جعفر IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    خیلی سازنده خواهد بود چنانکه طرفین درگیر به حق و حقوق شناخته شده خودشان از طرف سازمانهای بین الملی پایبند بوده و از تجاوز به حقوق همدیگر دوری بجو ند
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    کسانیکه در توهم امپراتوری و کشتارند عاقبتی جز نابودی را برای خود رقم نمیزنن
  • علی محمدی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام خسته نباشین لطفابه غلط های املایی توجه کنین مثلا عوض نقش نقض نوشته شده
  • سورچی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    ان شاالله جناب آقای عراقچی معاون محترم وزیر خارجه ، این دو کشور را به میز آشتی بیارد، وهرچه زودتر صلح در این منطقه مناقشه برقرار شود،این دو کشور بهترین همسایه شمالی ما هستند،
  • فرزاد IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    با سلام خوشحالم ک آذربایجان به حقش رسید و بایستی عرض کنم ک وقتی رئیس جمهور رژیم صیهونستی یسمت آدربایجان باشه باید بدونید اوضاع از چ خبره هموطنامون تو عذاب بودن خدارو شکر ک الان آزاد شدن یاشاسین آذربایجان🇮🇷 🇦🇿

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس