به گزارش مشرق، سعید رسولی، درباره دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص منع فروش بلیت به مبتلایان کووید ۱۹ اظهار داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت راه ابلاغ کرده که سامانههای فروش بلیت قطار به سامانههای وزارت بهداشت متصل شود تا آنهایی که تست کرونایشان مثبت است، شناسایی شده و بلیت قطار برای آنها صادر نشود.
بیشتر بخوانید:
تردد مبتلایان به کرونا چگونه مدیریت میشود؟
وی افزود: قرار نیست ما از متقاضیان خرید بلیت قطار، تست کرونا بگیریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری این شرکت با ایران خودرو یادآور شد: این دو شرکت تفاهم نامهای با هم امضا کرده اند و همکاریهای مختلفی در بخشهای گوناگون خواهند داشت. یک زمینه آن حمل و نقل کالا و مواد اولیه تولید خودرو و همچنین حمل محصولات آنهاست که در حال اجراست و خودروهای صفر کیلومتر از این پس با قطار به مقاصدی که در شبکه ریلی قرار دارند، منتقل میشوند.
وی ادامه داد: در بحث جهاد خودکفایی صنعت ریلی نیز قرار است قطعه سازان صنعت خودرو، به راه آهن در زمینه تولید قطعات قطار کمک کنند تا بتوانیم کالاهایی که تا کنون وارداتی بوده و به دلیل شرایط ارزی و تحریمی، امکان واردات آنها وجود ندارد را در داخل تولید کنیم.
بیشتر بخوانید:
احتمال تعطیلی ۲ هفتهای تهران با رکوردشکنیهای کرونایی
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره رسوب برخی قطعات وارداتی قطارها در گمرک تصریح کرد: برخی صنعتگران انتقاد میکنند که قطعات مورد نیاز ما از جمله چرخ و محور یک سال است که در گمرک معطل مانده؛ با این حال با دستور وزیر راه و شهرسازی و با استناد به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا که مبادلات گمرکی و ترخیص کالا را تسهیل میکند، قرار شده تا این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و از ظرفیت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای افزایش توان تولید داخل استفاده شود. این موضوع برای شرکتهای بخش خصوصی اتفاق افتاده و ارتباطی به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ندارد.
رسولی درباره واردات واگن گفت: از سال گذشته تا کنون هیچ ناوگان ریلی اعم از لکوموتیو و واگن وارد کشور نشده و همه ناوگانی که به شبکه افزوده شده اند، تولید داخل یا اورهال شده در کارخانجات داخلی واگن سازی بوده اند؛ در طول سالهای ۹۸ و ۹۹ بخش خصوصی هم حتی یک دستگاه واگن وارد نکرده و هر شرکت حمل و نقل ریلی که به شرکت راه آهن برای اخذ مجوز افزایش ناوگان مراجعه میکند، ما در راه آهن آن شرکت را به واگن سازان داخلی معرفی میکنیم تا سفارش تولید را به سازندگان داخلی ارائه دهد.
وی افزود: اخیراً از سیستم ترمز واگنهای باری تولید داخل رونمایی کرده ایم این سیستم روی ۸ واگن تولید داخل نصب شده و تستهای مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته؛ امیدواریم به زودی از واردات این سیستم که تا پیش از این ۱۰۰ درصد وارداتی بود، به طور کامل بی نیاز شویم. فناوری تولید ترمز واگنهای مسافری و انواع واگنهای باری دیگر نیز در حال دستیابی است و شرکتهای دانش بنیان به زودی دانش تولید این نوع سیستمهای حیاتی صنعت حمل و نقل ریلی را بومی سازی خواهند کرد. این اتفاق برای سیستم چرخ قطار هم به زودی انجام خواهد شد و یکی از چرخهای تولید داخل بر روی یک واگن، تست عملیاتی شده است که با موفقیت آن را گذراند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره گلایه برخی فعالان اقتصادی و صاحبان بار که از محاسبه کرایه حمل ریلی بار با فرانک سوئیس انتقاد میکردند، گفت: این خبر از اصل اشتباه است؛ فرانک سوئیس، مبنای محاسبه کرایه حمل کالای ترانزیتی است و این پروتکل کشورهای مقصد است؛ تنها مربوط به ایران هم نیست و در همه کشورها کرایه حمل بار ترانزیتی با فرانک سوئیس محاسبه میشود.
وی تأکید کرد: کرایه حمل بار داخلی به هیچ عنوان ارزی نبوده و کاملاً ریالی محاسبه میشود اما ترانزیت قاعده و مبنای محاسباتی ثابتی در دنیا دارد و توافق شده تا در همه کشورها، ارز مبنای محاسبه کرایه حمل ریلی بار، فرانک سوئیس باشد.
رسولی با بیان اینکه نرخهای حمل ریلی مرتباً اصلاح میشود و سعی میکنیم تا در مقایسه با کرایه حمل جادهای بار، رقابتی تر باشد، تصریح کرد: ما حتی برای کمک به توسعه ترانزیت ریلی کالا، مصوباتی داریم که به تجار داخلی برای افزایش صادرات با استفاده از حمل ریلی کمک زیادی میکند، به این صورت که تخفیفهای خوبی برای بازرگانانی که اقدام به صادرات با حمل ریلی کنند داده میشود؛ ما دیدگاه بنگاهی به حمل و نقل ریلی نداریم و بیشتر به دنبال افزایش درآمد برای کشور هستیم.