تجام

در حالی که سراسر آمریکا به حالت قرمز و بحرانی درآمده، دونالد ترامپ به جای رسیدگی به وضعیت بحرانی کرونا در این کشور به دنبال تغییر نتیجه انتخابات و عزل و نصب‌ در کاخ سفید و پنتاگون است.

سرویس جهان مشرق - فارین پالیسی در یادداشتی به قلم لوری گرت عضو سابق اندیشکده شورای روابط خارجی و از برندگان جایزه پولیتزر نوشت: بحران کووید-۱۹ در آمریکا ابعادی فاجعه‌بار به خود گرفته است است. در شرایطی که کاخ سفید تمرکزش بر روی چالش‌های انتخاباتی و خانه‌تکانی‌های عجیب و غریب و بدیمن در وزارت دفاع و سازمان‌های امنیت ملی قرار دارد، ویروس در سرتاسر کشور از کنترل خارج شده است ــ و ۴۹ ایالت همزمان قرمز و به‌عنوان کانون شیوع ویروس طبقه‌بندی شده‌اند. موارد اوج‌گیری بیماری در بهار و تابستان از ماهیت جغرافیایی برخوردار بودند و ابتدا در شمال شرق و ساحل اقیانوس آرام و سپس در جنوب و جنوب غرب مشاهده شدند. در آن مقطع، اوج‌گیری بیماری به لحاظ جغرافیایی محدود بود و برای رئیس یک بیمارستان شلوغ یا یک فرماندار این امکان وجود داشت که همتایان خود در ایالت‌های کمتر درگیر درخواست کمک کند و از پزشک، پرستار، تکنسین اورژانس، پشتیبانی آزمایشگاهی، تجهیزات، پزشکی قانونی، و حتی متصدی کفن‌ودفن بهره‌مند شود. اما این بار، با نزدیک شدن تعطیلات و فصل زمستان، تقریباً همه ایالت‌ها همزمان درگیر ویروس کرونا شده‌اند، بیمارستان‌ها هر روزه در خصوص تعداد موارد مراجعه در حال رکوردشکنی هستند، و تعداد مرگ‌ومیر رو به افزایش گذاشته است.

شهرها و ایالت‌ها در آمریکا به حال خود رها شده اند

طی ماه وحشتناک آوریل، ده‌ها هزار نفر از کارکنان بخش بهداشت به صورت داوطلبانه به نیویورک رفتند تا پزشکان و پرستاران خسته را یاری دهند. این نیروهای داوطلب نه فقط از ایالات دیگر، بلکه همچنین از اروپا، کانادا، و دیگر نقاط دنیا راهی نیویورک شده بودند. با این حال، ویروس کرونا این بار همزمان در سرتاسر اروپا اوج گرفته و از آمریکا به کانادا و مکزیک نیز سرایت کرده و سرتاسر آمریکای شمالی را گرفتار بحران کرده است.

هر شهر، شهرستان، ایالت، و منطقه در آمریکا به حال خود رها شده و باید به توان خود تکیه کند. در شرایطی که ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و کامیون‌های یخچال‌دار برای انتقال اجساد صف کشیده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا و کل کاخ سفید دغدغه‌شان تغییر نتیجه انتخابات و اجرای تغییرات در بخش‌های نظامی و امنیت ملی است. این اقدامات زنگ خطر را از جانب صداهای سیاسی گوناگون نظیر جان بولتون، بیل کریستول، جیم کلایبرن عضو مجلس نمایندگان، توماس ادسال، جان برنان رئیس سابق سازمان سیا، ازرا کلاین، کارل رو، و سناتور مارک وارنر به صدا درآورده‌اند.

ترامپ به دنبال تغییر دکتر فاوچی

اقدام دونالد ترامپ در خصوص تغییر گسترده کارکنان پنتاگون و امتناع از پذیرش شکست در برابر جو بایدن به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه وی قصد دارد تهدیدات پیشین خود را خیلی زود عملی سازد و استیو هان رئیس اداره غذا و دارو، الکس آزار وزیر بهداشت و خدمات انسانی، آنتونی فاوچی و دبورا برکس اعضای کارگروه مقابله با ویروس کرونا کاخ سفید، و دیگر مسئولان بهداشتی که نقش حیاتی در مقابله با کووید-۱۹ ایفا می‌کنند را برکنار کرده یا به مناصب دیگر منصوب کند، دامن زده. رئیس‌جمهور از ماه آوریل و پس از یک سری اشتباهات لفظی وحشتناک در جریان کنفرانس‌های مطبوعاتی در جلسات کارگروه شرکت نکرده و نشست‌های کارگروه به گفته برخی خودی‌ها شکل سرسری به خود گرفته‌اند. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور هفته پیش، جدیدترین جلسه این کارگروه را برگزار کرد و تمرکز این جلسه بر روی توزیع محصولات پزشکی قرار داشت و طی آن هیچگونه راهبرد جدیدی جهت مقابله با اوج‌گیری ویروس کرونا اتخاذ نشد. این کارگروه هشدار داد که همه‌گیری در سرتاسر کشور «در حال شتاب گرفتن» است.

در همین حال، بیماری کووید ـ ۱۹ همچنان می‌تازد. دولت ترامپ تا به امروز اجازه هیچگونه تماسی میان تیم انتقالی بایدن و کاخ سفید یا سازمان‌های قوه مجریه از جمله سازمان‌های مسئول واکنش به همه‌گیری را نداده است.

یک تیم انتقالی و یک کارگروه مقابله با ویروس کرونا پیشاپیش تشکیل شده‌اند و آماده می‌شوند تا پس از روی کار آمدن بایدن در روز ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ زمام امور را در دست گیرند. اما تا آن زمان، ترامپِ کاملاً حواس‌پرت و دولت وی مسئول واکنش به همه‌گیری بیماری هستند. کارکنان کاخ سفید سرشان حسابی شلوغ است و تعدادی از آنها به خاطر شرکت در یک مراسم مستعد انتشار گسترده ویروس کرونا ــ جشن شب انتخابات در تالار شرقی کاخ سفید ــ قرنطینه شده‌اند. چند نفر از حاضران در مراسم از جمله بن کارسون وزیر مسکن و شهرسازی، مارک میدوز رئیس دفتر رئیس‌جمهور، برایان جک مدیر سیاسی کاخ سفید، دیوید بوسی که در چالش‌های انتخاباتی ترامپ دخیل بود، و هالی بومگاردنر مهمان رودی جولیانی وکیل ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شدند.

افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر تا سال جدید میلادی

اعداد و ارقام مربوط به بیماری کووید-۱۹ خود به اندازه کافی گویا هستند. گزارش فوق بر اساس اطلاعات پروژه پایش کووید و بنیاد خانوادگی کایزر و رهنمودهای تام فریدمن رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و لری بریلیانت مشاور سلامت کارزار انتخاباتی بایدن تهیه شد. بنیاد کایزر طی ماه‌ها موارد ابتلا به بیماری را بر روی نقشه آمریکا ترسیم کرده و جاهایی که انتقال بیماری از کنترل خارج شده را با رنگ قرمز مشخص نموده است. اکنون تقریباً همه ۵۰ ایالت آمریکا به رنگ قرمز درآمده‌اند. موارد جدید ابتلای روزانه و آمار تجمیعی نیز شتاب گرفته‌اند. این اعداد و ارقام اگر مهار نشوند، بی‌شک تا کریسمس به ۲۰۰۰ مرگ‌ومیر جدید روزانه، مجموعاً ۴۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر، و ۱۲ میلیون مورد مجموع موارد ابتلا خواهد رسید.        

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • TW ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 1
    با بی کفایتی چه کسی ایران سرتاسر قرمز شده؟!!!؟
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 6
      برای تحمیل مذاکرات و برجام دیگر؟
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      2 3
      بی کفایتی برخی مسوولان که صف های کیلومتری روغن و مرغ درست کرده
  • CA ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 0
    سرعت سفارش خرید واکسن کرونا توسط دولت ترامپ بنظرم لج دمکرات‌ها رو در آورده! در حال حاضر واکسن دارد توزیع رایگان میشود خب این کار بهتر از هر کار دیگه ای هست بایستی پس چه کار میکرد؟! تغییر افراد یک کار مرسوم هست چرا بایستی حزب دمکرات ناراحت تغییر در دولت ترامپ باشه؟! چون همین کسانی که در دولت فعلی بودند سهم زیادی در ایجاد فشار روانی بر مردم و افزایش رای به دمکرات‌ها داشتند و بایستی تغییر میکردند! بخصوص دکتر فاوچی که واقعا ضربه مهلکی به دولت ترامپ وارد کرد.
  • GB ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    10 2
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!!
    • US ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 0
      خخخخخخ. تحقیقا و دقیقا.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 1
    اره شما بهترید
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 0
    خب انگار در امریکا هم مسئولینش در مسئولیت خودشون فعال نیستن و وقتی کار از کار گذشت رسانه ای میکنن!!!
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 19
    لعنت الله علی آمریکا
  • GB ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    19 1
    جالبه تو امریکا کرونا افسارگسیخته میشه دولتش بیکفایته ولی تو ایران این تقصیر رعایت نکردن مردمه؟؟
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    عجب!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    حالا بایدن میاد درستش میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس