رضاشاه چه مقدماتی را برای کشف حجاب فراهم کرد

او تعریف می کرد در ایام کشف حجاب، یک بار در تهران و محله دزاشیب تجریش که بودم، دیدم یک پاسبان برای برداشتن روسری از سر زنی که در جوی آب کنار خانه‌اش مشغول ظرف شستن بود حمله کرد.

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام مرزوبوم بخشی از کتاب صباح را منتشر کرد.

 بابا وقت سربازی یا اجباری، سرباز نیروی دریایی و راننده مخصوص فرمانده ی نیروی دریایی آن زمان یعنی تیمسار بایندر می‌شود. دوران سربازی آقا مصادف با جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط انگلیس، شوروی و آمریکا بود. آن روزها پدر، تیمسار بایندر را به تهران می برد و می آورد

 او تعریف می کرد در ایام کشف حجاب، یک بار در تهران و محله دزاشیب تجریش که بودم، دیدم یک پاسبان برای برداشتن روسری از سر زنی که در جوی آب کنار خانه‌اش مشغول ظرف شستن بود حمله کرد. رفتم جلو تا پادرمیانی کنم. گفتم کاری بهش نداشته باش، بذار حجابش رو داشته باشه!

 پاسبان گفت سوپور برو پی کارت! این چیزا ربطی به تو نداره. تا این حرف را زد با او گلاویز شدم و او را تا جایی که می شد زدم. آنقدر او را زدم که تمام صورتش غرق در خون شد و بی حال یک گوشه افتاد

 به یکی از سربازهایی که همراهم بود گفتم برو یک گونی گیر بیار. گونی را که آورد پاسبان را انداختم تویش و درش را بستم

با رفیقم آن را گذاشتم توی ماشین و بردم وسط حیاط کلانتری تجریش انداختم. افسر نگهبان پرسید این چیه آوردی؟ گفتم: من سوپورم و اینم آشغال! به خاطر توهین آن پاسبان به پدرم که لباس نیروی دریایی پوشیده و از نظر مراتب نظامی مافوق او محسوب می‌شد، افسر نگهبان نمی‌توانست چیزی بگوید. برای همین دوتا لگد هم او به گونی زد و آقام را به بیرون از کلانتری راهنمایی کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    50 42
    اون زمون که ماهواره نبود، انگلیس یه رضا خان (مجمسمه بی غیرتی و بیشعوری) رو سر مردم سوار کرد، الان که انگلیس نمیتونه یکی مثل رضا خان رو سوار مردم کنه، با کانالهای ماهواره ایش داره تو هر خونه یه رضا خان ترتیب میکنه /// این بیحجابی و ولنگاریهایی که شاهدش هستیم یکی از ریشه هاش، در رضا خان شدن بعضی از مردان سرزمینمونه /// ایرانی رو به غیرتش میشناسن. عریت رو از ایرانی بگیری هیچی ازش نمیمونه /// به خودمون بیایم
    • SE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      4 0
      چرا. بزودی یک رضاخان جدید هم می آید که هر کس جرات کند تظاهری به دینداری کند را بکشد. بدتر از الهام علیف
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      22 5
      از پدر مرحومم خاطره ای را شنیدم که باعث افتخارم هست. زمانی که در محله سید نصرالدین آب انبار معیر ساکن بوده اند ، مادر بزرگم با چادر بیرون آمده بوده که آژانی برای برداشتن چادر مادر بزرگم بهش حمله میکنه و با مادر بزرگم درگیر میشه که پدرم تا سر می رسه مادر بزرگم داشته از حجابش دفاع میکرده و از پدرم کمک میخواد که پدرم با اینکه نوجوان بوده کتک جانانه ای به آژان می زنه و مادر بزرگم را با حجابش از چنگ آژان نجات میده. زمان جنگ هم ، اولین بار که میخواستم برم منطقه بهش گفتم از زن و بچه مردم بی دفاع باید دفاع کرد که با رفتنم سریع موافقت کرد و بعدها هر بار میخواستم برم جبهه ، پدرم چون برای دفاع از مردم و کشور بود همیشه موافق جبهه رفتنم بود و هیچگاه مانعم نشد و با وجود دیدن چند بار مجروح شدنم برای اعزام بعدی ام هیچوقت مخالفت نمی کرد و فقط میگفت رضا فقط مواظب خودت باش. یکبار که سال 65 در زرهی بودم و در فکه پایم تیر خورده بود و عصب و عضله پایم شدیداً آسیب دیده بود و پدرم برای اولین بار منو با عصا دید اشک تو چشمانش جمع شده بود ولی فقط صورت را بوسید و بغلم کرد و بعد از بهبودی نسبی پایم ، وقتی بهش گفتم دوباره میخوام برم منطقه، با رفتن مجددم به منطقه هیچ مخالفتی نکرد.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      5 4
      اگه دست مردم به اون پدر و پسر سگ پهلوی میرسید بلایی بدتر از این سرشون میاوردن، حیف که یانکیهای حرومزاده نگذاشتن. ایرانی جماعت غیرت داره، کسی که به ناموسش دست درازی کنه تا آخر عمر ازش کینه به دل میگیره.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    27 19
    باید امام زمان بیاد باید دعاکنیم اقا بیاد /
    • من SY ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      اون که درست اما من و شما هم وظایفی داریم از جمله امر به معروف و نهی از منکر . ایا بهش عمل میکنیم . نمیشه که دست بزاریم روی دست و فقط بگیم امام زمان بیاد عزیزم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    35 32
    اما ناگفته نماند که اجبار رضاخانی با وجود کوتاه مدت بودن ( تنها 6 سال) کاملا موثر بود و بخش عمده زنان کشف حجاب کرده هرگز به حجاب بازنگشتند چون حیا را از دست دادند. اگر روند مزبور تا یک دهه دیگر ادامه یافته بود درست شبیه آلبانی در ایران هم حجاب ریشه کن می شد. انور خوجه دیکتاتور آلبانی با هفتاد سال اجبار بر بی دینی و بی حجابی جامعه ای لاییک درست کرد که از اسلام فقط یک اسم برایش مانده. این مساله نشانه آن است که اگر هر قانونی با اعمال زور و جدیت اجرا شود در طولانی مدت به عادت جامعه و فرهنگسازی منجر می شود. بر خلاف ما که در ایران هیچ گاه بعد از انقلاب جز در چند سال در دهه شصت مبارزه با بی حجابی را به طور جدی اجرا نکردیم و کار به وضع فعلی رسید.
  • AT ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    41 26
    ما مدیون خون پاک شهدا و مقاومت دلیرانه مردم هستیم
    • مجتبی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      8 7
      لعنت بر کسانی که به این پست منفی داده اند و خون شهدا رو نادیده گرفتند،به زودی باید پاسخگوی کارها و کارتون در محضر خداوند باشید،این دنیا محل گذر و آزمایش هست.
  • ڪیان IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    14 15
    چرااونزمان‌"دوره‌پهلوی‌،پدرپسر)آب‌رو‌لوله‌ڪشی‌نڪردن‌برای‌ مردم؟؟دلیل‌خاصی‌داره‌یا‌تڪنولوژی‌لازم‌دلشت؟!
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    4 0
    اخییییییییییی بندگان خدا! این خانومهای عکسها الان نیستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس