جیک سالیوان - نمایه

سالیوان کسی بود که گفته می‌شود از طریق مذاکرات محرمانه با ایران به راه‌اندازی کانالی دوجانبه کمک کرد که نهایتاً منجر به امضای توافق هسته‌ای میان تهران و ۱+۵ شد.

سرویس جهان مشرق - جیکوب جرمیا سالیوان [۱] ، مشهور به جیک سالیوان، متولد ۲۸ نوامبر ۱۹۷۶، در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، انتخاب شد. وی در سن ۴۴ سالگی، جوان‌ترین مشاور امنیت ملی در چند دهه اخیر خواهد بود.

در همین‌باره بخوانید:

›› «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا کیست؟ / آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

›› «کامِلا هریس» معاون اول منتخب بایدن کیست؟

›› «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه منتخب دولت بایدن کیست؟

جیک سالیوان

سالیوان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، مشاور ارشد سیاست‌گذاری هیلاری کلینتون بود و سابقه قابل‌توجهی را در عرصه سیاست خارجی در کارنامه خود ثبت کرده است. وی مشاور ارشد دولت آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران بود و به عنوان استاد مدعو در دانشکده حقوق یِیل تدریس می‌کند.

جیک سالیوان در جریان نطق سپاسگزاری از بایدن به خاطر انتخابش به عنوان مشاور امنیت ملی (+)

سالیوان در دولت اوباما به عنوان جانشین دستیار رئیس‌جمهور و نیز مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون اول وقت رئیس‌جمهور، خدمت کرده و همچنین در وزارت خارجه به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاستی خدمت کرد و جانشین رئیس ستاد وزیر خارجه، هیلاری کلینتون، بود.

 

سخنرانی سالیوان پس از معرفی به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن [دانلود]

جو بایدن سخنرانی احساسی‌اش در سال ۲۰۱۸ در مراسم تشییع «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب ایالت آریزونا را این‌گونه آغاز کرد: «من جو بایدن هستم؛ یک دموکرات؛ و عاشق جان مک‌کین بودم»؛ بایدن در طول سخنرانی، مک‌کین را «برادر» خطاب کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد

›› پشت پرده پیگیری «جان مک‌کین» درباره دستگیری سربازان آمریکایی توسط سپاه

تحصیلات و فعالیت‌های علمی

سالیوان در برلینگتون در ایالت ورمونت متولد و در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا بزرگ شد. پدر او یکی از کارمندان نشریه استار تریبیون [۲] بود و در دانشکده خبرنگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه مینه‌سوتا تدریس می‌کرد. مادر او نیز به عنوان مشاور در یک دبیرستان مشغول به کار بود. جیک سالیوان در مینیاپولیس تحصیلات در مقطع دبیرستان را به پایان رساند و در این دوره تحصیلی به نحو چشم‌گیری موفق بود. وی سپس وارد دانشگاه ییل شد و در آن‌جا در رشته مطالعات بین‌الملل و علوم سیاسی تحصیل کرد. سال ۱۹۹۸ مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد و یک سال بعد در مقطع ارشد فارغ‌التحصیل شد. وی سپس وارد کالج مادلن [۳] در آکسفورد شد و به مطالعه روابط بین‌الملل ادامه داد. وی در این مدت سردبیری نشریه آکسفورد اینترنشنال ریویو [۴] را برعهده گرفت. در سال ۲۰۰۰ وی با مدرک دکتری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و سپس به دانشکده حقوق ییل پیوست و در سال ۲۰۰۳ مدرک دکترای حقوق را نیز از این دانشگاه اخذ کرد. در دانشگاه ییل وی سردبیری ژورنال حقوق ییل [۵] و روزنامه ییل دیلی‌نیوز [۶] را برعهده داشت. وی یکی از اعضای انجمن مناظره‌ی ییل [۷] بود و مدتی به عنوان رئیس مرکز مطالعات جهانی‌سازی ییل با استروب تالبوت، رئیس اندیشکده‌ی مؤسسه بروکینگز، همکاری کرد [۸] .

جیک سالیوان (ردیف آخر، دوم از چپ) در میان اعضای برنامه گرینبرگ در دانشگاه ییل؛ کوفی عنان (ردیف اول، چهارم از چپ)، دبیرکل سابق سازمان ملل، نیز در این تصویر مشاهده می‌شود (+)

این دوره تحصیلی به خوبی حاکی از آن است که سالیوان برای انجام مأموریت‌هایی که در آینده دموکرات‌ها به وی واگذار کردند، کاملاً آماده بود. وی زمانی که به عنوان مشاور هیلاری کلینتون انتخاب شد، به عنوان یکی از مشاورین «مرجع» شناخته می‌شد و به بیش از ۱۲۰ کشور سفر کرده بود [۹] . شبکه ارتباطاتی وی با مقامات و چهره‌های دولتی در دیگر کشورها، به ویژه کشورهای غرب آسیا در همین دوره تحصیلی شکل گرفت.

از نکات جالب تصمیم جو بایدن (چپ) برای انتخاب جیک سالیوان (راست) به عنوان مشاور امنیت ملی، این است که پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا قصد دارد جوان‌ترین مشاور امنیت ملی تاریخ این کشور را برای خود انتخاب کند (+)

آغاز فعالیت کاری و طی کردن پله‌های ترقی با سرعت زیاد

پس از فراغت از تحصیل از دانشکده حقوق، سالیوان به عنوان منشی قاضی گایدو کالابرسی [۱۰] کار خود را آغاز کرد. کالابرسی قاضی ارشد دادگاه استیناف حوزه دوم آمریکا بود و آشنایی او با سالیوان به دوران تحصیل وی در ییل بازمی‌گشت. کالابرسی مدتی ریاست دانشکده حقوق ییل را برعهده داشت. سالیوان پس از این به عنوان منشی به قاضی استیون برایر [۱۱] خدمت کرد که یکی از قضات دیوان عالی آمریکا بود [۱۲] . پس از کسب تجربیات مناسب وارد بخش خصوصی شد و چندین ماه با کمپانی حقوقی فیگر ‌اند بنسون [۱۳] وارد همکاری شد [۱۴] و همزمان به عنوان استاد مدعو در دانشکده حقوق دانشگاه سنت توماس در مینیاپولیس تدریس می‌کرد [۱۵] .

سناتور اِیمی کلوبشار نیز در دانشگاه ییل تحصیل و تدریس کرده و حلقه دموکرات‌های مینه‌سوتا به واسطه وی به کلینتون متصل شده است (+)

همکاری با کمپانی حقوقی سبب شد تا وی به عنوان مشاور ارشد سناتور ایمی کلوبشار [۱۶] انتخاب شود و نهایتاً سناتور دموکرات مینه‌سوتا او را به هیلاری کلینتون معرفی کرد [۱۷] . در سال ۲۰۰۸ سالیوان در جریان رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها به عنوان مشاور به هیلاری کلینتون مشاوره می‌داد و سپس در انتخابات عمومی وارد تیم باراک اوباما شد. وی کلینتون و اوباما را برای گفت‌وگو و مناظره آماده می‌کرد. هنگامی که کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد، سالیوان به عنوان جانشین رئیس ستاد وی انتخاب شد و به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاستی با او به ۱۱۲ کشور سفر کرد [۱۸] .

جیک سالیوان (چپ) را دست راست و طراح سیاست خارجی هیلاری کلینتون (راست) وزیر خارجه سابق آمریکا می‌دانند (+)


برای خواندن بخش‌های منتخبی از کتاب «انتخاب‌های سخت» نوشته‌ی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در دولت اول اوباما، از جمله بخش‌های مربوط به ایران، به کتاب‌خانه مشرق مراجعه کنید.


 پس از آن‌که کلینتون در سال ۲۰۱۳ از وزارت خارجه کنار رفت، سالیوان به عنوان مشاور امنیتی ارشد بایدن، معاون اول وقت رئیس‌جمهور، انتخاب شد. در این سمت او نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه، لیبی و میانمار ایفا کرد [۱۹] .

جیک سالیوان (سوم از چپ) در کنار آنتونی بلینکن (دوم از چپ) در دفتر باراک اوباما (راست، پشت به تصویر) در کاخ سفید (+)

در همین دوره وی در نوامبر ۲۰۱۳ از طرف دولت اوباما موظف شد تا به عنوان یک رابط پنهان و ناشناس با مقامات ایرانی ارتباط برقرار کند و احتمال عقد یک توافق‌نامه را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بسنجد. در گزارشی که آسوشیتدپرس در این رابطه منتشر کرد، اعضای تیمی که برای این منظور انتخاب شدند از این قرار هستند: ویلیام برنز، جانشین وزیر امور خارجه، پونیت تالوار، مشاور امور ایران در کاخ سفید، و سالیوان. اعضای این تیم حداقل پنج بار با همتایان ایرانی خود در عمان دیدار کردند [۲۰] . ظاهراً این دیدارها مسیر را برای توافق‌نامه موقت ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران که به برجام مشهور شد، هموار ساخت. پس از این سالیوان در تمام گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران در ژنو به عنوان یکی از اعضای هیأت آمریکایی حضور داشت [۲۱] .

بخشی از مواضع سالیوان درباره ایران [دانلود]

پس از شکست کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ سالیوان، همانند دیگر دوستان خود در تیم بایدن، یعنی بلینکن (جزئیات بیش‌تر) و فلورنوی، در ژانویه ۲۰۱۷ به کمپانی مشاوره ریسک ژئوپلتیک ماکرو ادوایزری پارتنرز [۲۲] پیوست. این کمپانی در لندن بنیانگذاری شده و در نیویورک نیز دفتر دارد. این کمپانی از سال ۲۰۱۵ توسط جان ساورز، رئیس پیشین ام‌آی۶ هدایت می‌شود و افرادی همچون ولی نصر، کوفی عنان، نادر موسوی‌زاده از جمله اعضای تیم مشاوره انگلیسی آن هستند. یکی از مهم‌ترین مشغله‌های تیم بایدن در فاصله زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ فعالیت در کمپانی‌های خصوصی مشاوره استراتژیک بود که سالیوان نیز از این امر مستثنی نبود.

 

سالیوان (راست) در مرکز دیکی در زمستان سال ۲۰۱۹ در حال صحبت درباره سیاست خارجی آمریکا (+)

بخشی از مواضع آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای وزارت خارجه،  درباره ایران [دانلود]

سالیوان در فاصله زمستان ۲۰۱۹ تا بهار ۲۰۲۰ به عنوان کارشناس مدعو در دارتموث مشغول به تدریس شد. دانیل بنجامین [۲۳] مدیر وقت مرکز دیکی [۲۴] در دارتموث که اکنون به عنوان رئیس آکادمی امریکن در برلین مستقر است، در زمان فعالیت سالیوان در دولت اوباما به او مشاوره می‌داد. بنجامین سالیوان را فردی شایسته برای این سمت توصیف می‌کند و مدعی است که او تصویر صحیحی از ایران و فرآیند تصمیم‌سازی در این کشور دارد [۲۵] .

توضیحاتی درباره سیاستِ دولت احتمالی بایدن در قبال ایران [دانلود]

سالیوان: نزاکت ابزار سیاست خارجی آمریکا نیست

والتر ماندیل [۲۶] ، معاون اول جیمی کارتر و یکی از اساتید دانشکده روابط عمومی هامفری در دانشگاه مینه‌سوتا، به نوعی راهنما و مربی سالیوان تلقی می‌شود. سالیوان در سخنرانی خود پس از انتخاب شدن به عنوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن در این دانشگاه گفت: «امیدوارم تا حد ممکن به عنوان یک مینه‌سوتایی، بانزاکت باشم [مینه‌سوتایی‌ها در آمریکا به نوعی نماد نزاکت هستند]... قصد داریم نزاکت را چیز خوبی تلقی کنیم، اما [نزاکت] ابزار سیاست خارجی نیست [۲۷] .» سالیوان همچنین به پیروی از ماندیل، معتقد است در تمام مواضعی که لازم است، آمریکا مانع پیشروی‌های چین خواهد شد، اما در جایی که «شرایط اجازه دهد، بدون شک با چین تعامل» خواهد کرد. لازم به ذکر است که ماندیل یکی از منتقدین جدی دولت اوباما در رابطه با سیاست‌های دولت وی در قبال سوریه و عراق بود.

والتر موندیل (راست، پشت به تصویر) و سالیوان (وسط) در دانشکده هامفری در دانشگاه مینه‌سوتا (+)

 

تعامل با اپوزیسیون و فعالیت در اندیشکده کارنگی

مارک دوبوویتز، یکی از منتقدین سرسخت برجام و مدیر عامل اندیشکده‌ی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، سالیوان را این‌چنین توصیف می‌کند: «باهوش‌ترین فردی که در باب مسائل مرتبط با ایران دیده‌ام.» دوبوویتز همچنین معتقد است سالیوان با اتکا بر تجربه خود «یکی از روشن‌ترین اذهان ممکن» را در حوزه امنیت ملی دارد و «توانایی خوبی برای فعالیت در هر دو سرِ طیف [سیاسی در آمریکا] دارد.» دوبوویتز همچنین تأکید می‌کند «برای در پیش گرفتن یک سیاست خارجی دوحزبی» رویکرد سالیوان، رویکرد بسیار مناسبی است.

جیک سالیوان (دوم از چپ)، در کنار هیلاری کلینتون (وسط)، وزیر خارجه وقت، و باراک اوباما (دوم از راست)، رئیس‌جمهور وقت آمریکا؛ سالیوان در دولت اوباما به یک سیاستمدار کارکشته تبدیل شد (+)

یکی از ویژگی‌های مهم سالیوان این است که او با گروه‌ها و اندیشکده‌های اپوزیسیون و مخالف با سیاست‌های اوباما نیز ارتباط گرفته و تعامل می‌کرد. در کاخ سفید همواره از او به عنوان کسی یاد می‌شد که با مطرح کردن فرضیات مخالف، تلاش می‌کرد تا سیاست مستحکم‌تری شکل بگیرد.

جیک سالیوان یکی از ویژگی‌های خود را توان ارتباط و رسیدن به نقاط اشتراک با حزب مخالف می‌داند (+)

جیک سالیوان به صورت منظم در نشریه فارن‌پالسی قلم می‌زند [۲۸] . وی از جمله کارشناسان غیرمستقر اندیشکده کارنگی است و هدایت برنامه جغرافیا-اقتصادی و استراتژی را در این اندیشکده بر عهده دارد. وی در نشست‌ها و رویدادهای مختلف این اندیشکده با موضوع سیاست خارجی آمریکا شرکت می‌کند؛ از جمله نشست اخیری که با موضوع آینده سیاست خارجی آمریکا و با حضور همکار او میشل فلورنوی، وزیر دفاع احتمالی بایدن، برگزار شد.

بخشی از مواضع جو بایدن درباره ایران [دانلود]


[۱] Jake Sullivan Link

[۲] Star Tribune Link

[۳] Magdalen College Link

[۴] Oxford International Review Link

[۵] Yale Law Journal Link

[۶] Yale Daily News Link

[۷] Yale Debate Association Link

[۸] Jake Sullivan to become State Department director of policy planning Link

[۹] ‘We just go to Jake’: How a Southwest High grad became Hillary Clinton’s go-to guy Link

[۱۰] Guido Calabresi Link

[۱۱] Stephen Breyer Link

[۱۲] Jake Sullivan: Minneapolis native among those to hatch Iranian nuclear deal Link

[۱۳] Faegre & Benson Link

[۱۴] Jake Sullivan Link

[۱۵]  منبع شماره ۱۲

[۱۶] Amy Klobuchar Link

[۱۷] منبع شماره ۹

[۱۸] Biden Adviser Leaving Washington, but It May Not Be for Long Link

[۱۹] Vanishing adviser reappears as Iran policy player Link

[۲۰] Report claims secret US-Iran talks laid groundwork for nuclear deal Link

[۲۱] U.S. Delegation Travel to Geneva for Talks With Iran on Its Nuclear Program Link

[۲۲] Macro Advisory Partners Link

[۲۳] Daniel Benjamin Link

[۲۴] John Sloan Dickey Center for International Understanding Link

[۲۵] Jake Sullivan, former Dartmouth teaching fellow, to serve as Biden’s national security adviser Link

[۲۶] Walter Mondale Link

[۲۷] Jake Sullivan's aim is to present U.S. strength but be polite Link

[۲۸] Jake Sullivan Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Mohammad IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    30 16
    امثال این آقا هم نخواهند توانست سیر افول آمریکا را متوقف سازند و آینده این را ثابت خواهد کردو سیاست خارجه غلط آمریکا را چنین افرادی که در ظاهر بسیار باهوش هستند می سازند و افکار برگرفته از کبر و غرور بی جای آنها بررگترین تقطه ضعف آنها است. آمریکا در حال غرق شدن است.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      11 10
      به زودی آمریکا تجزیه خواهد شد
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 2
      جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا کیست ؟ یگ خر درجه یک مثل احمق های درجه یک قبلی آمریکاست... سوال پرسیدن نداره
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 7
      موافقم ، خر هست،ولی خر دولوکس رینگ اسپرت!!!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      8 1
      فعلا که دولت بایدن تایید نشده که داره برای خودش پست ها را تعیین می کنه - بایدن یک رییس جمهور تقلبی با یک لشگر وزیر و مشاور تقلبی
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      12 6
      مگه آمریکا رئیس جمهور غیر تقلبی هم داشته تا حالا؟؟!! خخخخخخ
  • AT ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    10 5
    هر خری که میخواد باشه.»ما نه تنها توانمندی موشکی خود را با هیدروژنی افزایش خواهیم داد بلکه به کوری چشم دشمنان مردم ایران»پهپادهای سنگین رادارگریز دارای موشک های اَبَربانگ(هایپرسونیک) نیز خواهیم ساخت.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    15 0
    زنده باد ایران من
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 5
      زند وپیروز باد ایران زمین خدا لعنت کنه هر چه امریکای هست انشالله نابود خواهند شد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    18 11
    سگ زرد برادر شغال
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 1
    خدا رحم کنه به مردم
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    6 7
    متاسفانه آمریکا تحت سلطه صهیونیستهاست و منافع اسراییل مقدم بر منافع مردم مفلوک آمریکاست.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    13 5
    مرگ بر آمریکای خبیث
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 6
    مگر امام زمان به ما بد بخت ها کمک کنه وگرنه با این دشمن های زیاد و خطرناک و این حکام نادان و فاسد عاقبت خوبی در انتظارمان نیست
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 5
    قیافش مثل زابیا است!! بعد هم این چه تیتری (دیپلماتی که به نزاکت در سیاست خارجی اعتقاد ندارد)،شما اثبات کن که آمریکایی ها نزاکت در سیاست خارجی دارند بعد بگو می خواهد این نزاکت را کنار بگذاره!! آخه کدوم رئیس جمهور آمریکا قائل به نزاکت بوده این بخواهد بر خلاف دیگران عمل بکنه، اصلا آمریکایی می دانند نزاکت چیه؟
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 6
    دشمن هر چه قویتر . برابر با ایرانی مقتدرتر و تواناتر و هماورد . تجربه بیش از چهل سال گذشته که در تمام این سال ها با برنامه های مختلف که تا آنزمان کمتر و یا دیده نشده بود علیه مردم و انقلاب بکار برده شد . و هر نوبت یکی آمد که با تفسیرات تبلیغاتی برنامه ای داشت که تصور مینمودند که ضربت بمنظور پیروزی نهائی در دست اوست . اما با یاری و اذن پروردگار رب العالمین نشان داده شد این مردم قصدی داشته و دارند و عزمشان جزم است مقابل فشار کم نیاورند و با پیشرفت در توانائی های خود در زمینه های مختلف خود علیرغم کم و بی مهری ها و فساد و کاهلی و دشمنی مزدوران داخلی همچنان بر قوت و قدرت بیافزایند و دشمنان را از کرده خود پشیمان نمایند . انشاالله در سال های آینده با شناسائی و برخورد با موانع و مفاسد و همدلی بهتر و بیشتر و کارهای جهادی این مسیر هموارتر و امور و کارهای ضروری و مورد نیاز مانند رسیدگی بمشکلات مردم و فعالیت دوباره و رشد کارخانجات و صنایع و جذب نیرو بمنظور کاهش در بیکاری و تولیدات در کنار کشاورزی با طرح های زیر بنائی مانند رساندن آب و تسطیح زمین و غیره و فعالیت صحیح معادن که خداوند همت را بمردم و کشور ایران ارزانی و نعمت داده و رشد شرکت های دانش بنیان . همه و همه موجب شوند تا با خیالی آسوده تر از قبل مقابل دسائس دشمنان ایستادگی نمائیم و دشمن را پریشان و پشیمان سازیم و آمدن و رفتن افراد در ینگه دنیا فرق چندانی برای ما مگر آدم شدن همان فرمایش امام عزیزمان و اگر صلاح بود روابطی برقرار شود . و گرنه اهمیت و تاثیری نخواهد داشت . بامید خداوند .
  • رشاش FI ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 2
    این همه از آمریکایها شنیدیم حالا نوبت این جیک جیک کنان جوجه یک روزه است
  • محمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    جیک سالیوان چه نسبتی با ویلیام سالیوان آخرین سفیر آمریکا درایران دارد؟
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 4
      ارتباطشونو نمیدونم ولی حتمأ یکی از یکی حرومزاده تر هستند!!!
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 3
    جیک یا جیک جیک جوجه-به مای شیر چیکار!؟بچسبید به پیشرفت بالستیک وکلاهک و‌‌‌‌....که جیک جیکشون دربیاد
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 1
    اون تو امریکا جیک جیک میکنه یه سری کار بلدم تو ایران قدقد
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 1
      ارتباط جیک جیک آمریکاییها تا قدقد ترسوهای داخلی فاسد خائن...یک رمزه
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 2
      قدقد مدیریت جوجه ها !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس