انجمن امنیتی اسپن - نمایه

انجمن امنیتی اسپن با حضور مقامات آمریکایی و بین‌المللی در آمریکا برگزار شد. سفر ولادیمیر پوتین به ایران، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و احیای احتمالی برجام برخی از موضوعات گفت‌وگو در این نشست بودند.

سرویس جهان مشرق - هر ساله در آمریکا نشست‌های نیمه‌رسمی انگشت‌شماری برگزار می‌شود که موضوعات، مهمان‌ها، حامیان برگزاری و برخی جنبه‌های دیگر، آن‌ها را از کنفرانس‌های بی‌شمارِ دیگر متمایز می‌کند. این کنفرانس‌ها به‌وضوح توان بالقوه‌ی تأثیرگذاری بر مهم‌ترین جنبه‌های زندگی مردم کره‌ی زمین را دارند. با این توصیفات، «نشست بیلدربرگ[۱]» شاید اولین نشستِ این‌چنینی‌ای باشد که به ذهن‌تان خطور می‌کند. اگرچه بیلدربرگ به دلیل غیررسمی بودن و پنهان‌کاری‌های سفت‌وسختی که درباره‌اش وجود دارد، مرموز و جنجال‌آفرین شده، اما باید بدانید، این نشست به هیچ عنوان تنها نشست از نوع خودش نیست.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

نام نشست «بیلدربرگ» را از هتلی به همین نام در روستای «اوستربیک» در شرق هلند گرفته‌اند که سال ۱۹۵۴ میزبان اولین نشست بیلدربرگ بود؛ نشستی که به‌رغم سرشناس بودن تمام شرکت‌کنندگانش، بیش از هر چیز به خاطر محرمانه و مرموز بودنش شهرت پیدا کرده است.  (+)

«انجمن امنیتی اسپن» چیست؟

نشست دیگری تحت عنوان «انجمن امنیتی اَسپِن[۲]» وابسته به اندیشکده‌ی «مؤسسه‌ی اَسپِن[۳]» نیز وجود دارد که از سال ۲۰۱۰ تا کنون هر سال سیاستمداران و افراد تأثیرگذار در حوزه‌های سیاسی، نظامی، راهبردی، رسانه‌ای، و زمینه‌های دیگر، را از نقاط مختلف جهان گرد هم جمع کرده است[۴]. سیزدهمین نشست سالانه‌ی این انجمن، سال جاری میلادی از ۱۹ تا ۲۲ جولای (۲۸ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) در «تفرجگاه اسپن مدوز» ساختمان پلاک ۸۴۵ در خیابان «مدوز» واقع در شهر «اسپن» در ایالت کلرادوی آمریکا برگزار شد. پایگاه اینترنتی این انجمن، آن را «مهم‌ترین کنفرانس سیاست خارجی آمریکای شمالی» توصیف می‌کند «که در آن رهبران ارشد جهان، مبرم‌ترین چالش‌های دنیا را بررسی می‌کنند[۵]

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

تصویری از نشست سال ۲۰۲۱ «انجمن امنیتی اسپن». در پشت صحنه، «لستر هولت» (چپ) خبرنگار و مجری خبر سرشناس آمریکایی با «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت‌وگو می‌کند. (+)

خالی از لطف نیست که بدانید بلیت این نشست در سه نوع مختلف با دسترسی‌های متفاوت به فروش رسید: بلیت «عمومی» ظاهراً شامل صرفاً ورود به تفرجگاه و حضور در نشست‌های عمومی، به قیمت ۲۸۰۰ دلار؛ بلیت «انجمن اعضا» مختص اعضای وابسته به انجمن، با تخفیف به قیمت ۲۵۰۰ دلار؛ و بلیت «حامی» شامل دسترسی به شام‌ها و پذیرش‌های وی‌آی‌پی در طول مدت برگزاری نشست و رزرو صندلی در جلسات نشست، به قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

منوی پذیرایی نشست سال گذشته‌ی «انجمن امنیتی اسپن». سه نوع بلیت برای نشست امسال (۲۰۲۲) «انجمن امنیتی اسپن» فروخته شد که هر کدام امکانات و دسترسی‌های خاص خود را داشت. (+)

صفحه‌ی نشست امسال در وب‌سایت انجمن امنیتی اسپن در معرفی این نشست می‌نویسد: «انجمن اصلی ما میزبان مجموعه‌ای از تصمیم‌گیرندگان و پیشتازان فکری از واشینگتن و سراسر جهان خواهد بود. مدیران تجاری، دانشگاهیان برجسته، خبرنگاران شناخته‌شده و مقامات دولتی داخلی و خارجی به مدت سه روز و نیم گرد هم می‌آیند تا درباره‌ی راه‌حل‌های مبرم‌ترین چالش‌های امنیت ملی و سیاست خارجی عصر ما گفت‌وگو کنند.» البته وب‌سایت این انجمن توضیحی نمی‌دهد که منظور از «امنیت ملی» دقیقاً امنیت ملی کدام کشور است.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

در حاشیه‌ی نشست سال ۲۰۱۱ «انجمن امنیتی اسپن». وب‌سایت این انجمن مخصوصاً اشاره می‌کند که یکی از جنبه‌های حضور در این انجمن، لذت بردن از فضای برگزاری نشست است، که به گونه‌ای انتخاب شده تا شرکت‌کنندگان بتوانند در آغوش طبیعت و به دور از سروصدا و غوغای واشینگتن، به صحبت درباره‌ی موضوعات مهم جهان بپردازند.  (+)

«گروه راهبرد اسپن»؛ چه کسانی پشت «انجمن امنیتی اسپن» هستند؟

برای این‌که با ساختار، اهداف و پشت پرده‌ی انجمن امنیتی اسپن بیش‌تر آشنا شوید، باید ابتدا با «گروه راهبرد اسپن[۶]» آشنا شوید؛ گروهی که برگزارکننده‌ی انجمن امنیتی اسپن است. وب‌سایت مؤسسه‌ی اسپن، داستان تولد این گروه را این‌گونه روایت می‌کند:

داستان گروه راهبرد اسپن، سال ۱۹۷۱ با «پاول دوتی» طراح راهبرد آمریکایی آغاز می‌شود، که یک نشست سالانه در مؤسسه‌ی اسپن برای بحث درباره‌ی کنترل تسلیحات آغاز کرد. تا اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، این گروه تبدیل به یک انجمن غیرحزبی برای بحث در میان دانشگاهیان، کارشناسان و مقامات دولتی تبدیل شد. سال ۱۹۸۴، «بیل پری» وزیر دفاع سابق آمریکا، «برنت اسکوکرافت[۷]» [مشاور سابق امنیت ملی آمریکا] و «جو نای» [«جوزف نای[۸]» بنیانگذار نظریه‌ی نئولیبرالیسم در سیاست خارجی، بنیانگذار نظریه‌ی «قدرت نرم»، و دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل] رسماً گروه راهبرد اسپن را ایجاد کردند. «سه بنیانگذار» این گروه که در واشینگتن و سراسر جهان به دلیل نقش رهبری و خدمات عمومی خود بسیار مورد احترام هستند، اتفاق‌نظر داشتند که این گروه قاطعانه غیرحزبی باقی بماند. آن‌ها چارچوبی از بحث‌های خصوصی و غیررسمی [که ضبط نمی‌شدند] تعیین کردند که ما هنوز هم به آن پایبند هستیم. معتقدیم دلیلِ کلیدیِ موفقیت ما و این‌که ارشدترین مقامات سابق دولت از هر دو حزب و همچنین خبرنگاران، فعالان تجاری و دانشگاهیان همچنان به اسپن جذب می‌شوند، همین است[۹].

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«جوزف نای» دانشمند سیاسی شناخته‌شده‌ی آمریکایی و یکی از بنیانگذاران «گروه راهبرد اسپن» در نشست سال ۲۰۲۱ «انجمن امنیتی اسپن» (+)

علاوه بر اعضای بنیانگذار گروه راهبرد اسپن، اعضای اصلی هیأت‌مدیره‌ی این گروه نیز تماماً در حوزه‌های خودشان شناخته‌شده هستند. به عنوان نمونه، «کاندولیزا رایس[۱۰]» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و از طراحان اغتشاشات سال ۱۳۸۸ در ایران [گزارش مرتبط مشرق را از این‌جا بخوانید.] در کنار جوزف نای، هم‌رئیس گروه راهبرد اسپن است. «نیکلاس برنز» سخنگوی سابق وزارت خارجه‌ی آمریکا و سفیر سابق این کشور در ناتو نیز از سال ۲۰۰۹ تا اواخر سال ۲۰۲۱، مدیرعامل این گروه بود که در آستانه‌ی اعزامش به پکن به عنوان سفیر کنونی آمریکا در چین، از این سمت کناره‌گیری کرد[۱۱]. برخی از اعضای دیگر گروه راهبرد اسپن که برای مخاطبان مشرق نیز آشنا هستند، از این قرارند: «اشتون کارتر[۱۲]» وزیر دفاع سابق آمریکا؛ «رابرت گیتس[۱۳]» وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس سابق سی‌آی‌ای، هم در دولت جمهوری‌خواه جورج بوشِ پسر و هم در دولت دموکرات باراک اوباما؛ «دیوید پترائوس[۱۴]» رئیس سابق سی‌آی‌ای، فرمانده‌ی سابق مقر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، و فرمانده‌ی سابق نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در افغانستان؛ و «دایان فاینستاین[۱۵]» سناتور ایالت کالیفرنیا.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«دایان فاینستاین» (چپ) نماینده‌ی ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای کنگره‌ی آمریکا، از اعضای «گروه راهبرد اسپن» است. مخاطبان مشرق قطعاً اخبار درباره‌ی روابط مرموز فاینستاین با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی سابق کشورمان، را به خاطر دارند.  (+)

در فهرست بالا، شاید فاینستاین ابتدا کمی ناآشنا به نظر بیاید، اما مخاطبان محترم قطعاً به خاطر دارند که مشرق سال ۹۸ طی گزارشی به معرفی این «اولین زن یهودی» عضو سنای آمریکا و روابط او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی وقت کشورمان، پرداخت. آن سال، اسم «محمدجواد ظریف» در فهرست مخاطبان گوشی فاینستاین توجه رسانه‌های آمریکایی را به خود جلب کرد و خیلی زود معلوم شد ظریف در سفرش به آمریکا مهمان ضیافت شام خانم سناتور بوده و البته روابط این دو به سال‌ها قبل و دوران خدمت ظریف به عنوان نماینده‌ی ایران در سازمان ملل برمی‌گردد. گزارش مشرق در این‌باره را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«دایان فاینستاین» (راست) سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، از منتقدان سیاست خارجی «دونالد ترامپ» (چپ) رئیس‌جمهور سابق آمریکا، و به‌ویژه سیاست‌های وقت واشینگتن در قبال تهران بود. سال ۱۳۹۸ اخبار دیدار و ارتباط «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی وقت ایران، با داینستان در خبرگزاری‌های آمریکایی سروصدا به پا کرد.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کدام‌یک از مقامات آمریکایی اغتشاشات سال ۸۸ را مدیریت می‌کردند؟ + سند

›› «دایان فاینستاین» اولین زن یهودی در سنای آمریکا و میزبان ضیافت شام با ظریف کیست؟

و نکته‌ی پایانی درباره‌ی گروه راهبرد اسپن: این گروه علاوه بر انجمن امنیتی اسپن، مراسم‌ها و برنامه‌های دیگری نیز برگزار می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: برگزاری یک کارگاه (ورکشاپ) تابستانی چهارروزه در ماه آگوست هر سال برای اعضای گروه، متخصصان خارج از گروه، و مقامات دولت آمریکا[۱۶]؛ برقراری چندین کانال ارتباطی در چارچوب «دیپلماسی مسیر ۲[۱۷]» (روابط غیردولتی و غیررسمی میان شهروندان متخصص کشورهای مختلف، مثلاً دیپلمات‌ها یا مقامات سابق، که گاهاً «بازیگر غیردولتی» توصیف می‌شوند) بین آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله چین[۱۸]؛ و تشکیل «انجمن وزرای اسپن[۱۹]» که مادلین آلبرایت، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، و عضو باسابقه‌ی گروه راهبرد اسپن، تا پیش از فوتش در ماه مارس سال جاری (۲۰۲۲) در آن میزبان وزرای خارجه‌ی کشورهای مختلف بود. پس از فوت آلبرایت، اسپن در سوگنامه‌ای احساساتی، تعریف و تمجیدهای تملق‌آلودی از سیاستمداری کرد[۲۰] که صراحتاً گفته بود قتل‌عام نیم میلیون کودک عراقی به خاطر تأمین منافع آمریکا «ارزشش را داشت.»

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

نشست سال ۲۰۱۲ «انجمن وزرای اسپن» به میزبانی «مادلین آلبرایت» (ردیف جلو روی پله، راست) در کپنهاگن (یا کپنهاگ) پایتخت دانمارک (+)

«مادلین آلبرایت» وزیر خارجه سابق آمریکا می‌گوید: ما معتقدیم کشتن نیم میلیون کودک عراقی برای تأمین منافع آمریکا ارزشش را دارد [دانلود]

مهمانان و مدیران جلسات «انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۲»

اکنون با پشت پرده‌ی انجمن امنیتی اسپن بیش‌تر آشنا شدید، جا دارد اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی نشست امسال دریافت کنید. از جمله‌ی حامیان نشست امسال این انجمن، عبارت بودند از: بنیاد راکفلر، گوگل، مایکروسافت، و مسترکارت، و «مایتر» (شرکت آمریکایی طراح و سازنده‌ی فناوری‌ها و سامانه‌های نظامی و غیره). اگرچه این نشست حدود ۹۰ سخنران و مدیر جلسه داشت[۲۱] و نام بردن از همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی این گزارش خارج است، اما برخی از افراد مهم در این فهرست، علاوه بر کاندولیزا رایس و جوزف نای، به تفکیک، از این قرارند:

مقامات کنونی دولت آمریکا:

«ویلیام برنز» رئیس کنونی سی‌آی‌ای و عضو تیم سه‌نفره‌ی آمریکا که سال ۲۰۱۳ چندین بار برای فراهم کردن مقدمات مذاکره و دستیابی به توافق هسته‌ای، محرمانه در عمان با تیمی از مقامات ایرانی دیدار کردند؛ «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و همچنین مشاور ارشد سابق دولت آمریکا و از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای دولت اوباما در مذاکرات با ایران بر سر برجام که پیش از آن نیز در کنار برنز در تیم سه نفره‌ی دیدارهای محرمانه با ایرانی‌ها حضور داشت؛ «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی؛ «فرانک کندال» وزیر نیروی هوایی؛ «جینا ریماندو» وزیر بازرگانی؛ ژنرال «ریچارد کلارک» فرمانده‌ی مقر عملیات‌های ویژه؛ ژنرال «چارز کیو. براون» رئیس ستاد نیروی هوایی؛ ژنرال «جان ریموند» رئیس عملیات‌های فضایی نیروی هوایی؛ «آدواله آدیمو» معاون وزیر خزانه‌داری (بخوانید: «اتاق جنگ اقتصادی دولت آمریکا علیه کشورهای دیگر، از جمله ایران»)؛ «آن نوبرگر» معاون فناوری‌های سایبری و نوظهور مشاور امنیت ملی؛ و «ویکتوریا نولاند» معاون سیاسی وزیر خارجه.

بخشی از مواضع «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن و یکی از مهمان‌های «انجمن امنیتی اسپن» ۲۰۲۲، درباره‌ی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «جیک سالیوان»؛ مشاور امنیت ملی جو بایدن کیست؟

›› «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری و رئیس یهودی اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کیست؟

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

مقامات سابق دولت آمریکا:

«مارک اسپر» وزیر دفاع؛ «رابرت گیتس» وزیر دفاع و رئیس سی‌آی‌ای (و عضو گروه راهبرد اسپن)؛ «لورنس سامرز» وزیر خزانه‌داری (و اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی)؛ «پنی پریتزکر» وزیر بازرگانی؛ «توماس دانیلون» مشاور امنیت ملی؛ «استیون هادلی» مشاور امنیت ملی؛ «کی بیلی هاچیسون» نماینده‌ی دائم در ناتو؛ «رز گاتمولر» دستیار کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی وزیر خارجه و معاون دبیرکل ناتو؛ «استیون بیگن» معاون وزیر خارجه (معاون مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ترامپ)؛ «جندایی فریزر» دستیار وزیر خارجه در امور آفریقا؛ و «جین هال لوت» معاون وزیر امنیت داخلی و دستیار دبیرکل سازمان ملل.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«آنیا مانوئل» مدیر اجرایی «گروه راهبرد اسپن» و «انجمن امنیتی اسپن» در نشست سال ۲۰۲۱ این انجمن. مانوئل دیپلمات سابق، نویسنده و مشاور آمریکایی حوزه‌ی سیاست خارجی است. (+)

مقامات بین‌المللی:

«بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی؛ «ریچارد مور» رئیس «ام‌آی۶» سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، و دبیرکل سیاسی سابق وزارت خارجه‌ی این کشور؛ «اینیا سرویراتو» وزیر دفاع، امنیت ملی و نیروی انتظامی فیجی؛ «عبدالله آل‌خلیفه» دستیار سیاسی وزیر خارجه‌ی بحرین؛ «میک ماران» دبیرکل سرویس اطلاعات خارجی استونی؛ «مارچین پشدش» معاون وزیر خارجه‌ی لهستان؛ «چین گنگ» سفیر چین در آمریکا؛ «آشوک میرپوری» سفیر سنگاپور در آمریکا؛ «مارتین کیمانی» نماینده‌ی دائم کنیا در سازمان ملل؛ و «ماریا یوجینیا بریزوئلا د آویلا» وزیر خارجه‌ی سابق سالوادور.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

تصویری که وب‌سایت «انجمن امنیتی اسپن» در معرفی حامیان نشست سال ۲۰۲۲ خود گذاشته است. در بین این نام‌ها «بنیاد راکفلر» بیش از بقیه خودنمایی می‌کند. (+)

مقامات غیردولتی:

«آیلین اوکانر» نایب‌رئیس ارشد بنیاد راکفلر؛ «اریک اشمیت» مدیرعامل و رئیس سابق گوگل؛ «برد اسمیت» رئیس و نایب رئیس هیأت‌مدیره‌ی مایکروسافت؛ «کنت واکر» رئیس امور جهانی گوگل؛ «دیوید ایگنیشس» ستون‌نویس و دستیار دبیر واشینگتن‌پست؛ «مایک فرومان» نایب رئیس هیأت‌مدیره و رئیس بخش رشد راهبردی «مسترکارت»؛ و «رید هافمن» بنیانگذار لینکداین.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

در فهرست حامیان نشست سال گذشته‌ی «انجمن امنیتی اسپن» نیز نام‌های جالب توجهی به چشم می‌خورد: از جمله شرکت صنایع نظامی و هوافضای «فناوری‌های ریتیون» که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تسلیحات جنگی در جهان است، و «بنیاد راکفلر» که حامی نشست امسال نیز بود. (+)

اگرچه از فهرست بالا تا اندازه‌ای می‌توان به گستردگی طیف حوزه‌هایی پی برد که در نشست انجمن امنیتی اسپن امسال، نماینده داشتند، اما ذکر این نکته نیز لازم است که مهمانان دیگری نیز از نشریه‌ها، شبکه‌ها، اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، و شرکت‌های دیگر نیز در این نشست حضور داشتند. فهرست کامل این افراد را می‌توانید از این‌جا مشاهده کنید.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

 مهمان‌ها و مدیران جلسات «انجمن امنیتی اسپن» ۲۰۲۲. برای تماشای تصویر در اندازه‌ی اصلی روی آن یا این‌جا کلیک کنید. (+)

چین و روسیه در دستورکار «انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۲»

موضوع چین و روسیه بخش زیادی از نشست‌های امسال انجمن امنیتی اسپن را به خود اختصاص داد. به عنوان نمونه، عنوان بخشی از این جلسات از این قرار بودند: «حیاط‌خلوت چین؟ راهبرد آمریکا در هند-اقیانوسیه» ، «گپ‌وگفت دورِ کرسی درباره‌ی آینده‌ی تایوان با مارک اسپر» ، «چه اهمیتی دارد؟ دیدگاه جهان درباره‌ی درگیری با روسیه و رقابت با چین» ، «امپراتوری جدید روسیه؟»، «مسدودسازی، توقیف، و غیره: پشت تحریم‌ها علیه روسیه» ، و «چالش‌های سیاست خارجی آمریکا: روسیه و فراتر از آن» .

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«مایک پمپئو» (راست) رئیس وقت سی‌آی‌ای، در حال گفت‌وگو با «برت استیونز» (چپ) ستون‌نویس روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز، در نشست سال ۲۰۱۷ انجمن امنیتی اسپن (+)

البته در گفت‌وگو درباره‌ی موضوعات دیگری مانند «امنیت سایبری» ، «تروریسم داخلی و جاسوسان داخل نظام» ، «آمریکای لاتین» ، «مدرن‌سازی و آینده‌ی جنگ» ، «چرخاندن تایتانیک: آیا ارتش آمریکا به اندازه‌ی کافی نوآوری می‌کند؟»، «یک ناتوی جدیدتر و قوی‌تر؟»، «امنیت غذایی، امنیت ملی است» ، «جغراسیاستِ [ژئوپلتیکِ] جدیدِ انرژی» ، «فناوری و امنیت ملی» ، «تصور ۱۱ سپتامبرِ بعدی: کدام آینده ما را بیش‌تر از همه می‌ترساند و چه کاری می‌توانیم برای جلوگیری از تحقق آن انجام دهیم؟»، «احیای اقتصادی جهان» ، «امنیت ملی، امروز: چالش‌ها و فرصت‌های نوظهور» ، «رقابت تسلیحات هسته‌ای در قرن بیست‌ویکم» ، «یک جبهه‌ی جدید، امنیت ملی، هوش مصنوعی، و اطلاعات غلط» ، و «چالش‌های سیاست خارجی آمریکا: روسیه و فراتر از آن» نیز اشاره‌هایی به این دو کشور شد.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و یکی از رؤسای «گروه راهبرد اسپن»، در نشست سال ۲۰۲۱ «انجمن امنیتی اسپن» (+)

به علاوه، موضوع چین و روسیه، طبیعتاً در گفت‌وگو با چین گنگ، سفیر چین در آمریکا، و همچنین ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ریچارد مور، رئیس ام‌آی۶، رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس سابق سی‌آی‌ای، ژنرال «گلن دی. ون‌هرک» فرمانده‌ی مقر فرماندهی شمالی وزارت دفاع آمریکا و مقر فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (مشترک میان ایالات متحده و کانادا)، جینا ریماندو وزیر بازرگانی آمریکا، مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا، توماس دانیلون و استیون هادلی، دو مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، و بالأخره جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز پیش کشیده شد. اما ایران چه‌طور؟ آیا ایران نیز موضوع گفت‌وگو در انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۲ بود؟

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«چین گنگ» سفیر چین در آمریکا، یکی از مهمانان نشست امسال «انجمن امنیتی اسپن» بود. (+)

ایران در دستورکار نشست سال گذشته‌ی «انجمن امنیتی اسپن»

اگرچه ایران به طور رسمی و مستقیم موضوع هیچ‌کدام از نشست‌های امسال انجمن امنیتی اسپن نبود، اما موضوع ایران، مانند سال‌های گذشته، در دستورکار این انجمن پررنگ بود. نشست سال گذشته‌ی این انجمن، به شکل ویژه، جلساتی منحصراً درباره‌ی ایران داشت: نشستی تحت عنوان «فشار حداکثری: راهبرد آمریکا برای مقابله با ایران[۲۲]» با دعوت از «برایان هوک» مسئول ویژه‌ی دولت ترامپ درباره‌ی ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» [گزارش معرفی برایان هوک و گروه اقدام ایران در مشرق را از این‌جا بخوانید و متن نشست هوک در انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۱ را، به انگلیسی، از این‌جا بخوانید]؛ و نشست دیگری تحت عنوان «مهار ایران[۲۳]» با حضور «سیگال پرل مندلکر» معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم و مدیر «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری این کشور [گزارش مشرق درباره‌ی سیگال مندلکر را از این‌جا بخوانید و متن نشست مندلکر در انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۱ را، به انگلیسی، از این‌جا بخوانید]. البته نشست دیگری با عنوان «ایران، کره‌ی شمالی، و فراتر از آن[۲۴]» نیز با حضور «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه‌ی آمریکا و مذاکره‌کننده‌ی ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران [متن این نشست را، به انگلیسی، از این‌جا بخوانید]، در انجمن امنیتی اسپن سال گذشته برگزار شد که به شکل برجسته به موضوع ایران پرداخت.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، در دولت دونالد ترامپ، اعلام تشکیل «گروه اقدام ایران» و انتصاب «برایان هوک» به عنوان مدیر آن [دانلود]

سخنرانی «برایان هوک» پس از انتصاب به عنوان مدیر «گروه اقدام ایران» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

لازم به یادآوری است که سیگال مندلکر، که به صورت مجازی در انجمن امنیتی اسپن سال گذشته حضور داشت، یکی از مقامات یهودی سابق دولت آمریکا و بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، مسئول اصلی وضع و اعمال تحریم‌های دولت ترامپ در قالب سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران (به توصیف روزنامه‌ی صهیونیستی جروزالم‌پست، «زنی که دارد پول‌های ایران را توقیف می‌کند[۲۵]») بود که سال ۲۰۱۹ به فاصله‌ی اندکی پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی «افق نو» به همت «نادر طالب‌زاده» فعال فقید حوزه‌ی جنگ نرم کشورمان، در بیروت، پایتخت لبنان، و بازتاب گسترده‌ی آن در رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی، از سمت خود استعفا کرد.

از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن» + عکس و فیلم

«سیگال مندلکر» سیاستمدار یهودی آمریکایی، مدیر «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» و مسئول تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود که سال ۲۰۱۹ یک هفته پس از برگزاری کنفرانس ایرانی «افق نو» در بیروت، استعفا کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بازتاب «افق نو» در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک

›› پشت پرده استعفای مسئول تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا چیست؟

›› پیام تسلیت آمریکایی‌ها در پی درگذشت نادر طالب‌زاده

ارسال پهپاد به روسیه و سفر اخیر پوتین به تهران: ایران در «انجمن امنیتی اسپن ۲۰۲۲»

دعوت انجمن امنیتی اسپن از مهمان‌هایی مانند برایان هوک و سیگال مندلکر که مسئولان اصلی دولت ترامپ در مقابله با ایران بودند، به‌خوبی موضع یا دست‌کم دیدگاه این انجمن در قبال جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ضمن تأکید بر این نکته و این‌که محتوای صحبت‌های مطرح‌شده در کنفرانس امنیتی اسپن درباره‌ی ایران لزوماً مورد تأیید مشرق نیست و مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی ویدیوهای زیر را منتشر می‌کند، در ادامه‌ی این گزارش، ویدیوی بخش‌هایی از کنفرانس امنیتی اسپن ۲۰۲۲ با زیرنویس اختصاصی مشرق منتشر می‌شود که در آن‌ها مهمانان انجمن درباره‌ی ایران اظهارنظر کرده‌اند. ویدیوهای زیر به ترتیب برگزاری نشست‌ها در انجمن امنیتی اسپن ارائه شده‌اند.

«ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.»  «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در گفت‌وگو با «آندریا میچل» خبرنگار ارشد «ان‌بی‌سی‌نیوز» در امور «واشینگتن» و «روابط خارجی» [دانلود]

«بعید است توافق هسته‌ای احیا شود.»  «ریچارد مور» رئیس ام‌آی۶، در گفت‌وگو با «جیمز شوتو» خبرنگار ارشد «امنیت ملی» سی‌ان‌ان [دانلود]

«اسرائیل آمادگی حمله‌ی نظامی به ایران را دارد.» «بنجامین گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» [دانلود]

«بحرین ممکن است در حمله‌ی نظامی به ایران شرکت کند.» «عبدالله بن احمد بن عبدالله آل‌خلیفه» معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ی بحرین، در گفت‌وگو با  «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» [دانلود]

«بایدن حاضر نیست به جنگ با ایران برود.» «رابرت گیتس»  وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس سابق سی‌آی‌ای، در گفت‌وگو با «جین هارمن» عضو برجسته و رئیس افتخاری اندیشکده‌ی نیمه‌دولتی آمریکایی «مرکز ویلسون» [دانلود]

«حمله‌ی نظامی به ایران نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت.» «رز گاتمولر» معاون سابق دبیرکل ناتو، و «اما بلچر» رئیس بنیاد آمریکایی ضداشاعه‌ی هسته‌ای «صندوق پلاوشرز»، در گفت‌وگو با «دفنا لینزر» دبیر اجرایی نشریه‌ی آمریکایی «پولیتیکو» [دانلود]

«باید برای ایران هسته‌ای آماده شویم.» «استیون هادلی» و «توماس دانیلون» دو مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در گفت‌وگو با «پیتر بیکر» خبرنگار ارشد روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز در امور کاخ سفید. «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه و یکی دیگر از مشاوران امنیت ملی سابق آمریکا، نیز در این نشست حضور دارد، اما درباره‌ی ایران صحبتی نمی‌کند. [دانلود]


[۱] Bilderberg meeting Link

[۲] Aspen Security Forum Link

[۳] Aspen Institute Link

[۴] موسسه امنیتی «آسپن» آمریکا چه مأموریت‌هایی دارد؟ / بحران‌سازی با کمک‌های مالی رژیم‌های سعودی و اماراتی لینک

[۵] Summary - The ۲۰۲۲ Aspen Security Forum Link

[۶] Aspen Strategy Group Link

[۷] برنت اسکاوکرافت لینک

[۸] جوزف نای لینک

[۹] About the Aspen Strategy Group Link

[۱۰] Condoleezza Rice Link

[۱۱] Nicholas Burns Stepping Down as Executive Director of the Aspen Strategy Group Link

[۱۲] Ash Carter Link

[۱۳] Robert Gates Link

[۱۴] David Petraeus Link

[۱۵] Dianne Feinstein Link

[۱۶] ASG Summer Workshops Link

[۱۷] Track II diplomacy Link

[۱۸] Track II Dialogues Link

[۱۹] Aspen Ministers Forum (AMF) Link

[۲۰] A Tribute to Madeleine K. Albright Link

[۲۱] The ۱۳th Annual Aspen Security Forum Link

[۲۲] Maximum Pressure: America's Strategy to Counter Iran Link

[۲۳] Containing Iran Link

[۲۴] Iran, North Korea, and Beyond Link

[۲۵] Sigal Mandelker: Meet the Woman Who Is Seizing Iran’s Money Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 0
    نشست خیلی مهم!!!! بلیط فروشی؟؟؟!!! سیاستگزاری!!!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 6
      وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که به دنبال توقیف یک هواپیمای باری ونزوئلایی در فرودگاه بوئنوس آیرس آرژانتین است، چرا که مدعی است این هوایپما قبلا به یک شرکت ایرانی «مرتبط با گروه‌های تروریستی» تعلق داشته است
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      4 2
      نتیجه همه نقشه های شوم این جلسات در مقابل ایالات متحده مقاومت کاری از پیش نبرده
    • اشراقی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      9 0
      چطوره متوجه نشدی این گونه موسسات امنیتی ، سیاسی ، اقتصادی اگر نگوییم سیاستگذار اصلی آمریکا هستند حتما نقش مشاورانی کارکشته ومحققانه را در غرب ایفا میکنند . بنظرم فروش پهپادبه روسیه غرب راتحت فشارقرارمیدهدوکمک مهمی به دیپلماسی کشورمان است که میتوان بامانورهایی این چنینی أنهارا واداشت برجام را بپذیرند و نباید فراموش کرد روسیه اکنون درجنگ با آمریکا وناتوست و این ناتو بود که روسیه رامجبوربه دفاع از امنیت پیرامونی خود کرد . البته شما باتمسخر وتحقیر موذیانه این موسسه سعی دارید اصل بحث را منحرف کنید . أمریکا میداند بعداز پهپادهای ایران نوبت فروش موشکهای ایرانی به روسیه هم فراخواهدرسید که باتوجه به معضل سوخت در غرب آنها را وا خواهدداشته نفت وگازایران را با پذیرفتن برجام به بازارغرب واردکند . شرایط خوبی است که ایران بازیگریش در صحنه جهانی را بااین کار ( موشک وپهپاد ) که روس‌ها کارایی آنها را در سوریه دیده اند همینطور آنها شاهد بودند پهپادهایی بادرجه دو دردستان یمنی‌ها چگونه از سامانه های مختلف عربستان گذشتن وباترکیبی از پهپادوموشک آرامکوی عربستان را تعطیل کردند من قبلاً بافروش بجزبه مقاومت مخالف بودم اما الان ایران میتواند ازروسیه تعهدبگیرد این سلاحهای پیشرفته فقط در خطوط جنگ واهداف نظامی بکارگرفته شوند همان نیتی که آقا به سربازانش فرمودند موشکهارا نقطه زن کنید که اهدافی که میزنید حتما نظامی باشند . بقیه حرفها حرف روهواست وما باداشتن رهبری بسیار شجاع وانقلابی منتظر حرف غرب درفروختن سلاح به روسیه نمیمانیم . بنظرم ایران میتواند مین‌های ضد هواپیمابخصوص ضدهلیکوپتر به روسیه بدهدکه علاوه برناامیدکردن أمریکا در جنگ با روسیه درآمد هنگفتی هم به خزانه کشور واریزکند اگر ترکیه پهپادهای مارا داشت به هردو طرف جنگ می‌فروخت ! البته بیرقدارآنهابدون کمک غربیها اصولاساخته نمی‌شود اما ایران میتواند موشکهای خاصی راهم به روسیه بدهد که بیس آنهازیردریاست . این است پیشرفته بودن سلاحهای ایرانی که آمریکاییها رادرکوه مبارک وادار کرد بابت دیگری که سرنشین داشت شخصی کینه توز مثل ترامپ هم از ایران تشکرکند . مردم درحیرتی آمیخته با افتخارندکه چگونه چنین عحایبی بوقوع پیوسته است . آمریکا را درجنگ با روسیه ناامیدمیکنیم انشاالله
    • DE ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 2
      واسه دادن پهپاد اینقدر ذوق نکنید. سوخو ۳۵ رو بگیرید.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 1
    آقای پوتین رییس جمهور روسیه بارها در جلساتی که با رسانه های جهانی در مسکو داشت همیشه از سیاست های روسیه چه الان چه در زمان شوروی حمایت میکرد و چه مردم روسیه و چه مردم شوروی از سیاست حاکمان روس خود حمایت کرده و می کنند از جمله رمضان قدیروف رییس جمهور جمهوری چچن و جدا از هم نیستند
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      منم ازجنگ بیزارم اما اینها واقعیات دنیای ماهستندوهرسال بدترهم میشه
  • بی خانمان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    19 2
    در حالیکه سیاست های غرب گرایانه تریلیاردر های وزیر دولت روحانی و روحانی باعث افزایش ده برابری قیمت زمین و اجاره خانه شد و هیچکدام از دولت قبل منجمله روحانی و وزرایش اعدام نشدند جنگ بین مستاجر ها و موجر ها در حال گرفتن قربانی است
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 2
      از این حرف ها صاحب خونه میشی؟ چند سال میخوایی
  • احمد شیرازی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    20 0
    گزارش مبسوط و جامعی بود ممنون
  • محمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    11 0
    تشکر بابت مطلب و ترجمه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    4 0
    سوخو چه شد گرفتید؟
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 3
      دیگه نیاز نیست. تو قراره بسازی
  • کامران IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    11 2
    چیزی که برام حیرت انگیزه اینه که روسیه 25 ساله در شرایطی که ما در حال جنگ یا حمله به کشوری نیستیم حاضر نشده با مبالغ حتی 2 برابر معمول جنگنده درجه 2(نه حتی در حد سوخو35) به ما بفروشد چرا ما باید اینقد بی فکر و خود باخته عمل کنیم و خودمونو همدست روسیه کنیم در این جنگ که حتی اگه حق با روس ها باشه هیچکس در دنیا ازش حمایت نکرده حتی چین متحد استراتژیک اش!!!! بعد ما در شرایطی که معلوم نیست فردا خودمون در جنگ های خودمون اندازه کافی سلاح داشته باشیم!بیایم باور 373 و موشک و هزاران پهپاد اهدا!!!! کنیم بهش توجه کنید اهدا کنیم!!! یعنی رایگان! یکی منطق این عمل رو برای من بگه!؟؟؟ اگه ما با اسرائیل یا عربستان درگیر میشدیم روسها اینکارو میکردن!؟؟؟ البته در سوریه دیدیم چه کردند
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 5
      چین رسماً از روسیه دفاع کرد و رزمایش چین باروسیه بزودی برگزار می‌شود درضمن چین با جلوگیری ازسفرنانسی پلوسی و اعزام ناوشکن‌ها وبستن فضای چین- تایوان در منطقه مشغول سرشاخه شدن باآمریکاست . چه کمکی بالاترازاین که بااین اقدامات چین آمریکا دست به عصا شده ؟
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ عزیز من چین ماجراش با تایوان فرق داره به قول خودت اگه درگیر بشه داره با امریکا درگیر میشه این هیچ ربطی به حمایت از روسیه نداره . بین حمایت از روسیه و جنگ با امریکا فرق وجود داره. ضمن اینکه فکر نکنید جتگ با تایوان خیلی خوبه چون داره سرشاخ امریکارو میگیره. ! مطمئن باشید بعد از اون جنگ یکسری اتفاقات بد دیگه توی دنیا میوفته که گریبان کل جهانو میگیره پس امیدوار باشیم دیگه جنگی حالا حالا ها رخ نده چه از سوی چین چه امریکا چه عربستان و... دنیا در چند قدمی انفجاره
    • DE ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      افرین کامران. کاش چند نفر در حد تو حالیشون بود. بالا هم نوشتم، ذوق زده شدیم که روسیه پهپاد مارو تایید کرده که میخاد بخره. یادتون باشه، اگه ما مهندسی معکوس بلدیم روسیه هم بلده. باید حتما در عوض جنگنده، پهپاد داده بشه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    4 28
    اینکه اسم مملکت ما شده نقل و نبات محافل امنیتی تاسف آوره مشرق نه باعث افتخار!
    • بنیامین IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      15 3
      اینکه محافل امنیتی از ایران صحبت می کنن به خاطر قدرت ایران هست و اینکه احساس خطر میکنن وگرنه چرا واسه کشورا دیگه این کارو انجام نمیدن
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      4 1
      ببینید برخی از این موجودات اکثرا بدنبال رواج بیشتر شیعه کشی هستند وقتی شخصیتهایی یهودی زاده در بین اینها و از طرف شرکتهای امریکایی هستند که بر نسل کشی مسلمانها مخصوصا شیعیان توافق میکنند فقط برای این است که با افزایش رشد شیعیان مقابله کنند و جلوی تفکر شیعی را هم بگیرند مثلا اینها میایند نقشه ساخت داعش را میریزند سرمایه هم میدهند و بعدها اجرا هم میشود... نسل کشی از شیعیان یا برخی از گروههای خاص سنی...اینها کارشان نقشه کشیدن و جمع کردن سرمایه برای مقابله با اسلام شیعی است که تفکر ظهور و دوستی با امام صاحب زمان ع را دارند واقعا عالی بود مشرق نیوز و منتظر انعکاس خبرهای دیگر اینچنینی هستیم
    • DE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 2
      سیاست غرب در دست یه عده مولتی میلیاردر یهودی - صهیونیسته که ثروتشون رو از طریق قمارخانه و عشرتکده و فروش مواد مخدر بدست آوردن . حالا جلوی اینها ایستادن تأسف باره ؟ درسته که بجاش ما رو تحریم میکنند و فشار اقتصادی بر مردم میاد اما مقابله با این جماعت خبیث صهیونیست یک عمل درست است .
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 0
      اینکه شما به این مسائل نگاه سطحی داری از ناآگاهی شماست توصیه میکنم برای فهمیدن چگونگی نظام دنیا و تغییر نگرشتون سری مستند arival را تماشا کنید تا نگاهتون باز بشه
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 1
    نیروی دریایی سپاه موفق شد یک محموله سنگین مواد مخدر به میزان تقریبی ۱۵۰۰ کیلوگرم تریاک را توقیف و ضبط نمایند...,احسنت
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    3 1
    تا همه تان کور بشید
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    3 2
    همه میخوان نباشیم ولی نمیتونم. ابر قدرتی به نام ایران
  • حمید IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    3 4
    چقدر حرف میزنین این چند روز همه جا صحبت از فروش پهباد به روسیه هست اما در عمل هنوز پهبادی دیده نشده خواهشا اول بفروشید بعد حرف بزنید میترسم اینم دچار سرنوشت واکسن برکت و کرونا یاب مستعان بشه اینهمه بیت المال رو بالا کشیدن آخرش سینو فارم و آسترزنکا زدن.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 1
      مستعان یک پروژه نظامی بود و هست که از دسترس اذهان همچون تویی به دور است این مستعان بنوعی بمب اتم ایران محسوب میشه که بدون کشتار کاریمیکندکارستان ...این برداشت من ازاین تکنولوژی بسیار عجیب است و شک ندارم ویروس یابی آن به سطح نظامی رسیده بود فقط توعقبی وبرخی کندذهن
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 0
      من و همه خانوادم هر سه دز برکت زدیم نه عوارض داشت نه دیگه کرونا گرفتیم. به وفور هم الان یافت میشه و تزریق میشه از چه سرنوشتی درباره برکت حرف میزنید؟
  • فروزش IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 1
    ومکرو ومکر الله والله خیر ماکرین
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    ایران راهبرد دفاعی منحصربه‌فردی دارد بشکلی که ب _. ۵۲ های آمریکا از ترس منطقه را ترک کردند باعجله وبدون هیچ توضیحی ! مردم میگویند ایران میتواند کنترل آنها را ازدست خلبانان گرفته و وادار به نشستن در همان حوالی خلیج فارس کند ! مردم میگویند! همینطور مردم میگویندایران اگر لازم ببیند سوخو _ ۳۵ هم میگیره بستگی داره راهبرد ایران را درک کنی ؟ ایران اکنون در شرایطی استثنایی است . ایران در یکی از رزمایشهایش از مینی رونمایی کرد که باتوجه به شرایط جنگ در منطقه و پرواز هلیکوپترها در ارتفاع پایین میتواند صحنه هوایی را کمی تا قسمتی عوض کند !
  • ناشناس IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    سیاست مدار های ما هنوز مثل یک طفل هستند که راه رفتن را یاد نگرفته اند تو بوق و کرنا کردن هشیاری طرف رو بالا می بره و طرف همدست خودت رو پشیمون میکنه چون تو داری دستشو برای دشمنش رو می کنی اگه امریکا تو بوق و کرنا کن هست دو تا دلیل داره اول دست کسی به این سادگی بهش نمی رسه دوم قدرتشو دار که موضوع اول رو تا حدی پوشش میده خود اروپایی ها هم از این رفتار امریکا تعجب می کنن
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر می خواهید دین داری مردم توسعه پیدا کند باید پول خرج کنید . پول خرج نمی کنید بعد می گویید چرا عده ای بی حجاب هستند .
    • DE ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 1
      اگر می خواهید دین داری مردم توسعه پیدا کند باید پول خرج کنید . پول خرج نمی کنید بعد می گویید چرا عده ای بی حجاب هستند .//خب عزیز برادر حجابی که با پول خرج کردن بیاد باز با بیشتر پول خرج کردن میره.
  • GB ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    در اصل ارسال پهپاد با دستان خودمان به اسراییل هست چون روسیه متحدان استراتژیک خود در خاورمیانه اسراییل و عربستان رو رها نمیکنه
  • التنم IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    سالیوان آدم خوبیه...صلح طلب و منطقی
  • رضا IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    متن طولانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس