اغتشاشات در ایران - نمایه

دولت بایدن در این سند رسمی، هم ادعا می‌کند «در کنار مردم ایران» خواهد بود و هم می‌نویسد اگر دیپلماسی شکست خورد، آماده استفاده از «ابزارهای دیگر» علیه ایرانی‌هاست.

سرویس جهان مشرق - دولت آمریکا هر چند سال یک‌بار سندی تحت عنوان «راهبرد امنیت ملی[۱]» منتشر می‌کند که تحلیل‌ها، اولویت‌ها، تهدیدها، و چشم‌انداز آینده‌ی ایالات متحده و جهان از دیدگاه کاخ سفید را ترسیم می‌نماید. دولت بایدن روز چهارشنبه، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۰ مهر ۱۴۰۱) اولین سند کامل راهبرد امنیت ملی خود را منتشر کرد. در این سند، طبق انتظار، ایران، روسیه و چین به عنوان مهم‌ترین دشمنان آمریکا معرفی، و البته معضل‌های بین‌المللی، از جمله تغییرات اقلیمی، نیز به عنوان اولویت‌های مهم دولت بایدن برشمرده شده‌اند. در گزارش پیش رو خلاصه‌ای از منتخب نکات مهم این سند رسمی دولت آمریکا خدمت مخاطبان محترم ارائه شده است. مشرق طی روزهای آینده متن کامل این سند ۴۸-صفحه‌ای را نیز منتشر خواهد نمود.

دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن +عکس و فیلم

جلد سند راهبرد امنیت ملی آمریکا. برای خواندن متن کامل این سند (به زبان انگلیسی) روی تصویر بالا یا این‌جا کلیک کنید.  (+)

ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن

نام ایران ۷ بار در چند جای سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن، هم به صورت متمرکز و به صورت موردی، آورده شده است. به عنوان نمونه، این سند در صفحه‌ی ۱۱، در بخشی تحت عنوان «نمای کلی رویکرد راهبردی ما»، ایران را یکی از «قدرت‌های مستبد» معرفی می‌کند که «به روش‌های تهاجمی و بی‌ثبات‌کننده عمل می‌کنند.» در این بخش می‌خوانیم: «ایران در امور داخلی همسایگان مداخله می‌کند؛ موشک‌ها و پهپادهایش را از طریق نیروهای نیابتی‌اش اشاعه می‌دهد؛ برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها، از جمله مقامات سابق این کشور، نقشه می‌کشد؛ و برنامه‌ی هسته‌ایش را فراتر از هرگونه الزام غیرنظامی معتبری پیش می‌برد.» سند راهبرد امنیت ملی آمریکا، ۷ صفحه بعد نیز اولین دستاورد دولت بایدن در خاورمیانه را «تقویت بازدارندگی مقابل ایران» توصیف می‌کند. سپس، در صفحه‌ی ۴۱، یکی از اهداف کاخ سفید در آینده را کمک به متحدان آمریکا برای «دفاع مقابل اجبار و دخالت خارجی، از جمله از جانب چین، روسیه، یا ایران» برمی‌شمارد.

آن‌چه باید درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بدانید/ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟ +عکس و فیلم

کارگران در یک کارخانه‌ی تبدیل اورانیوم در حاشیه‌ی شهر اصفهان مشغول کار هستند. بخشی از مشکل باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای، تحقیقات جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی تأسیساتی است که این نهاد ادعا می‌کند ایران در آن‌ها فعالیت اعلام‌نشده‌ی هسته‌ای داشته است.  (+)

«ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.» ارزیابی «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با «آندریا میچل» خبرنگار ارشد «ان‌بی‌سی‌نیوز» در امور «واشینگتن» و «روابط خارجی» در حاشیه‌ی «کنفرانس امنیتی اسپن» در آمریکا [جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مذاکرات لغو تحریم‌ها؛ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

با این وجود، سند مذکور در صفحه‌ی بعد، یک بند را به طور خاص به ایران اختصاص داده است. بخشی از این بند، که تحت عنوان «حمایت از تنش‌زدایی و یکپارچه‌سازی در خاورمیانه» آمده، از این قرار است:

ما به همکاری با متحدان و شرکایمان [در خاورمیانه] ادامه خواهیم داد تا توانایی‌های آن‌ها را برای بازدارندگی و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران افزایش دهیم. دیپلماسی را دنبال خواهیم کرد تا تضمین کنیم که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ و در عین حال، در صورت شکست دیپلماسی، مهیا و آماده‌ایم از ابزارهای دیگر استفاده کنیم. تهدیدهای ایران علیه نیروهای آمریکایی و همچنین مقامات فعلی و سابق آمریکا را تحمل نخواهیم کرد و چنان‌که نشان داده‌ایم، وقتی افراد و منافع‌مان مورد حمله قرار می‌گیرند، پاسخ خواهیم داد. همزمان، همواره در کنار مردم ایران خواهیم بود؛ مردمی که برای استیفای حقوق اولیه و کرامتی تلاش می‌کنند که رژیم تهران مدت‌هاست از آن‌ها دریغ کرده است.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. در عوض، ایالات متحده و مردم ایران در سوگ او هستند. ما از دولت ایران می‌خواهیم آزار نظام‌مند زنان را پایان دهد و اجازه‌ی اعتراض مسالمت‌آمیز را صادر کند.» توئیت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا در حمایت از آشوبگران در ایران (+)

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«ایلان ماسک» یکی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا و کارآفرین سرشناس آمریکایی که در رأس شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی «تسلا» قرار دارد، فرصت اغتشاشات در ایران را غنیمت شمرد و بلافاصله درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و مجوز ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» به کاربران ایرانی را مطرح کرد. دولت آمریکا نیز برای حمایت از آشوبگران در ایران و کمک به آن‌ها برای برگزاری تجمعات بزرگ‌تر، شرکت «اسپیس‌ایکس» متعلق به «ماسک» و ارائه‌دهنده‌ی خدمات «استارلینک» را از تحریم‌های ضدایرانی مستثنی کرد.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

چین: اصلی‌ترین تهدید مقابل آمریکا

سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن به‌صراحت چین را اصلی‌ترین تهدید مقابل ایالات متحده معرفی می‌کند: «تنها رقیبی که هم عزم تحول در نظم بین‌المللی را دارد و هم، رفته‌رفته، قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی، و فناورانه‌ی پیشبرد این هدف را.» و کشوری که «مهم‌ترین چالش جغراسیاسی [ژئوپلتیک] پیش روی آمریکاست.» اولین «اولویت جهانی» ای که این سند از آن یاد می‌کند، «سبقت از چین» است. در توضیح این‌که چرا چین چالش بزرگی است، آمده است که پکن در عین تلاش برای متحول‌سازی نظم جهانی، یکی از ارکان حذف‌ناشدنی در این نظم نیز هست؛ هم به دلیل قدرت اقتصادی و جایگاه ضروری‌اش در زنجیره‌ی تأمین جهانی و هم به عنوان بازیگری که همکاری‌اش برای مقابل با بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی، حیاتی است.

دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن +عکس و فیلم

شماری از شرکت‌های بزرگ چینی تا کنون به بهانه‌ی ارتباط با ایران و نقض تحریم‌های آمریکا توسط واشینگتن مجازات‌های سنگینی شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، این اقدامات آمریکا را تلاش برای مقابله با غول‌های چینی و فراهم کردن زمینه برای سبقت گرفتن رقبای آمریکایی از آن‌ها در چارچوب یک «جنگ اقتصادی» بزرگ‌تر میان دو کشور می‌دانند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کدام شرکت‌های بزرگ چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

›› تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام از دید اندیشکده آمریکایی

دولت بایدن در سند راهبرد امنیت ملی خود، راهبردش در قبال چین را سه‌گانه، و به این شرح توصیف می‌کند: «۱) سرمایه‌گذاری در بنیان‌های قدرت خودمان در داخل؛ قدرت رقابتی، نوآوری، انعطاف‌پذیری، و دموکراسی‌مان؛ ۲) همسوسازی تلاش‌هایمان با شبکه‌ی متحدان و شرکایمان؛ به معنای اقدام با اهداف مشترک و آرمان‌های مشترک. و ۳) رقابت مسئولانه با چین برای دفاع از منافع خود و تحقق چشم‌اندازمان برای آینده.»

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق  «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

›› «ساخت چین ۲۰۲۵» موضوع اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین

روسیه: پوتین عوض‌شدنی نیست

دولت بایدن در سند راهبرد امنیت ملی خود روسیه را پایین‌تر از چین در فهرست اولویت‌های خود جای‌گذاری می‌کند، چراکه مسکو «ظرفیت‌های گسترده‌ی چین را ندارد.» در عین حال، توضیح می‌دهد: «روسیه تهدیدی اضطراری برای نظام آزاد و باز بین‌المللی است و گستاخانه قوانین ابتدایی نظم امروز بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد؛ چنان‌که جنگ وحشیانه و تجاوزکارانه‌اش علیه اوکراین نشان داده است.» در بخشی از این سند از تلاش‌های دولت‌های مختلف آمریکا برای برقراری رابطه با روسیه و کاهش خصومت‌ها یاد شده، اما نتیجه‌ی این تلاش‌ها این‌گونه توصیف می‌شود: «رئیس‌جمهور پوتین به این تلاش‌ها پشت پا زد و اکنون واضح است که وی تغییر نخواهد کرد.»

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت؛ ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند. اگرچه حمله‌ی روسیه به اوکراین محکوم است، اما آمریکا به عنوان کشوری که سابقه‌ی سیاهی در افروختن آتش جنگ‌های «وحشیانه و تجاوزکارانه» دارد، در جایگاهی نیست که کشورهای دیگر را به نقض قوانین صریح بین‌المللی متهم کند.  (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در حمله‌ی هوایی سال ۲۰۲۱ به کابل ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند.  [دانلود]

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر حمله‌ی ائتلاف سعودی به کشورش یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش). آیا فقط حمله‌ی روسیه به اوکراین نقض فاحش قوانین بین‌المللی است؟  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟

درباره‌ی رویکرد دولت بایدن در قبال روسیه، در سند مذکور این‌گونه می‌خوانیم:

اگرچه برخی از جنبه‌های رویکرد ما به خط سیر جنگ در اوکراین بستگی دارد، اما شماری از عناصر آن پیشاپیش مشخص هستند: اولاً، ایالات متحده به حمایت از اوکراین در مبارزه‌اش برای آزادی ادامه خواهد داد. ما به اوکراین در احیای اقتصادی کمک خواهیم کرد، و مشوق ادغام منطقه‌ای این کشور در اتحادیه‌ی اروپا خواهیم بود. دوماً، ایالات متحده از وجب‌به‌وجب خاک ناتو دفاع خواهد کرد و به تشکیل و تعمیق ائتلاف با متحدان و شرکایش با هدف جلوگیری از آسیب بیش‌تر روسیه به امنیت، دموکراسی، و نهادهای [بنیادین] اروپا ادامه خواهد داد. سوماً، ایالات متحده در جهت بازدارندگی، و در صورت لزوم واکنش، مقابل اقدامات تهدیدآمیز روسیه علیه منافع محوری آمریکا، از جمله حملات مسکو به زیرساخت‌ها و دموکراسی ما، اقدام خواهد کرد. چهارماً، [بعد از جنگ اوکراین] ارتش متعارف روسیه تضعیف خواهد شد، که احتمالاً اتکای مسکو به سلاح‌های هسته‌ای در برنامه‌ریزی نظامی‌اش را افزایش خواهد داد. ایالات متحده اجازه نخواهد داد روسیه، یا هر قدرت دیگر، از طریق استفاده، یا تهدید به استفاده، از سلاح‌های هسته‌ای به اهداف خود دست یابد. آمریکا به حفظ ثبات راهبردی و توسعه‌ی زیرساخت‌های گسترده‌تر، شفاف‌تر و قابل‌راستی‌آزمایی کنترل تسلیحات به عنوان جایگزینی برای «استارت جدید» [معاهده‌ی کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی میان آمریکا و روسیه] و بازسازی ترتیبات امنیتی اروپا (که به دلیل اقدامات روسیه از میان رفته‌اند) علاقه دارد. نهایتاً، آمریکا اقدام به حفظ و توسعه‌ی شیوه‌های عمل‌گرایانه‌ی تعامل برای حل‌وفصل موضوعاتی خواهد کرد که ارتباط با روسیه درباره‌ی آن‌ها می‌تواند برای دو طرف سودمند باشد.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

شهروندان اوکراینی در حال تمرین پرتاب کوکتل مولوتف برای دفاع از شهر «ژیتومیر» در شمال غربی اوکراین در جریان جنگ با روسیه. آمریکایی‌ها در حالی از «مقاومت قهرمانانه» ی مردم اوکراین مقابل ارتش روسیه سخن می‌گویند که اگر در همین تصویر، جای پرچم اوکراین، پرچم فلسطین بود، افراد حاضر در این تصویر را «تروریست» معرفی می‌کردند.  (+)

سخنرانی «جان مرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ ۴۷ مگابایت]

سخنرانی «جان مرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ ۳۶ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو

خاورمیانه: تغییر رویکرد به جای تغییر رژیم

سند راهبرد امنیت ملی آمریکا، در بخش چهارم، اولویت‌ها و اهداف واشینگتن را بر اساس منطقه توضیح داده است. یکی از مناطقی که در این بخش به آن پرداخته شده، خاورمیانه است. دولت بایدن در این سند اذعان می‌کند که سیاست خارجی آمریکا طی دو دهه‌ی گذشته در تمرکز خود روی «تهدیدهای برخاسته از خاورمیانه و شمال آفریقا» به طور خودکار به «سیاست‌های نظامی‌محور بر مبنای یک اعتقاد غیرواقع‌بینانه به نیروی نظامی و تغییر رژیم برای تحقق نتایج تداوم‌پذیر» روی آورده است؛ در حالی که «زمان آن فرا رسیده که به نفع گام‌های عملی‌تری که بتوانند منافع آمریکا را پیش ببرند و به شرکای منطقه‌ایمان در گذاشتنِ بنیان‌های ثبات، رونق، و فرصت‌های بیش‌تر برای مردم خاورمیانه و مردم آمریکا کمک کنند، از طرح‌های بزرگ اجتناب کنیم.»

دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن +عکس و فیلم

دولت بایدن در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا اذعان می‌کند که این کشور طی دهه‌های گذشته با «اعتقاد غیرواقع‌بینانه به نیروی نظامی و تغییر رژیم» در خاورمیانه به دنبال اجرای «طرح‌های بزرگ» بوده و به همین خاطر شکست خورده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

›› متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

این سند توضیح می‌دهد که آمریکا چارچوب جدیدی برای سیاست‌هایش در منطقه‌ی خاورمیانه دارد. این چارچوب پنج اصل دارد که از این قرارند:

اولاً، ایالات متحده اقدام به حمایت و تقویت شراکت با کشورهایی خواهد کرد که از نظم قانون‌محور بین‌المللی پیروی می‌کنند؛ ما تضمین خواهیم کرد که این کشورها می‌توانند مقابل تهدیدات خارجی از خودشان دفاع کنند. دوماً، ایالات متحده اجازه نخواهد داد قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای، آزادی دریانوردی از طریق آبراه‌های خاورمیانه، از جمله تنگه‌ی هرمز و باب‌المندب، را به خطر بیندازند؛ و همچنین تلاش‌های هیچ کشوری برای تسلط بر دیگری، یا منطقه، از طریق تجمع نیروهای نظامی، تهاجم، یا تهدید را تحمل نخواهد کرد. سوماً، ایالات متحده همزمان با تلاش برای بازدارندگی مقابل تهدیدات علیه ثبات منطقه، خواهد کوشید تا جایی که ممکن است از طریق دیپلماسی در جهت فروکش کردن کشمکش‌ها، کاهش تنش‌ها، و پایان دادن به درگیری‌ها گام بردارد. چهارماً، ایالات متحده با برقراری ارتباطات سیاسی، اقتصادی، و امنیتی بین خود و شرکایش و همچنین میان خود شرکایش، از جمله از طریق ایجاد ساختارهای یکپارچه‌ی دفاع هوایی و دریایی، در عین احترام به حاکمیت و انتخاب‌های مستقل هر کشور، یکپارچگی منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد. پنجماً، ایالات متحده همواره حقوق بشر و ارزش‌های مندرج در منشور سازمان ملل را ترویج خواهد نمود.

«بحرین ممکن است در حمله‌ی نظامی به ایران شرکت کند.» ادعای «عبدالله بن احمد بن عبدالله آل‌خلیفه» معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ی بحرین، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» در حاشیه‌ی  «کنفرانس امنیتی اسپن» در آمریکا [جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه


آن‌چه خواندید، خلاصه‌ای از سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن بود. متن کامل این سند طی روزهای آینده در مشرق منتشر خواهد شد.


[۱] National Security Strategy (United States) Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    21 7
    هوچیگری باعث رسیدن به امریکابابالاترین سرانه درقتل وخودکشی وهمسرکشی وتخریب وفحاشیوفساد وتیراندازی خیابانی وسوءمصرف الکل ومخدر نخواهدشد
    • سید IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      16 5
      به یاد داشته باشیم که دشمنان خارجی ما به خصوص یانکیستان و انگلستان بدون کمک عوامل داخلی شان در شکست دادن این نظام فشل هستند اما به نیابت از دشمنان خارجی ایادی داخلی شان یعنی اصلاح طلبان در تمامی فتنه ها و بلواهایی که در این چند دهه اتفاق افتاده است به نحوی از انحاء نقش داشته و دخیل بوده اند! یا بانی یا مشوق یا محرک و یا مجری! و زمینه همه این عوامل هم نفاق این جماعت و مخالفت قلبی شان با ولایت فقیه بوده است هرچند در ظاهر از سر نفاق گونه ای دیگر نشان داده اند! اکنون نیز به شدت نگران از دست دادن پایگاه اجتماعی شان به سبب بی عرضه گی های دولت حسنک وزیر و همچنین عملکرد بسیار موفقیت آمیز دولت آقای رئیسی هم در عرصه داخلی و به خصوص در صحنه بین المللی و ضعیف شدن اثرات تحریم های یانکیستان هستند و به همین دلیل سعی در گذاشتن چوب لای چرخ این دولت دارند تا شاید بتوانند سیاست های آن را به شکست بکشانند! پس مرگ برضد ولایت فقیه!
    • DE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      11 4
      خاک برسرتون شما تروریست های منافق و تجزیه طلب و کوتوله و داعشی ...بدبخت کلفت و نوکر امریکا که حاضرید با برس توالت یک خارجی دهانتون را مسواک کنند. شعور شما بدبختها از یک کفتار و گوزکن و ساس و شپش ..هم کمتره . چون اونها با جانشون در مقابل دشمن از سرزمین و محیط زندگیشون دفاع میکنند .و شما بدبخت های عقب افتاده حقیر و زبون به اندازه میمونها در جشن های عروسی که جای دوست و دشمن را نشان میداند هم عقب افتاده و کمترید شعور تشخیصی جای دوست و دشمن را هم ندارید. یک مشت متوهن بیشعوری که نمیدونند امریکای جنایتکار و غرب وحشی قرنهاست از غارت منابع ما زنده اند و تا ما کشورهای حوزه خلیج فارس نفت و گاز و معادن و انرژی و مهمترین جغرافیای جهان را داریم دست از سرمون بر نمیدارند . اگر ملت کورش و داریوش هم مثل شما غربگداهای رفرمیست و ترورسیت های کوتوله و منافقین و بهائی ها و لخت و عور ها داشت هیچگاه نامی در تاریخ از ایران و فرهنگ و تاریخ ایران نبود. مرگ بر شما وطنفروشان محجر عقب افتاده متوهن گاوچران پرست که فکر میکنید گاوچرانها عاشق چشم وابروی چپ و چس شما کورهای عجق وجق هستند. کشتارگاه گاوچران ها را نمیبینید ولی علوفه و یونجه و کاه و علف آنها را میبینید. به کشتارگاه میبرند شما حیوانات را .
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      11 4
      جمهوری اسلامی ما جاوید است............ دشمن ز حیات خویشتن نومید است. آن روز که عالم ز ستمگر خالی است....... ما را و همه ستمکشان را عید است. (شعر از امام روح الله)
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      1 5
      این عکس خانمی که اول صفحه است بدون حجاب ، مربوط به ایران هست؟ چون من تو آبادی دور افتاده زندگی میکنم ، نمی‌دونستم شهر اینقدر خوشه . کجاست فردا بیام
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      2 0
      اشتباه بنظر دوم رای منفی زده شد. عذر. مثبته ده تا لایک
    • عیسی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 0
      فکرکنم جای ایران خودمون بااونااشتباه گرفتیخخخخ
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    17 1
    بحرین کوچولو بخواب بابایی فردا باید بری مدرسه
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    18 5
    آمریکا مسبب تمام مشکلات بشر روی کره زمین
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      6 1
      آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و ... که حامیان سلاح و شیمیایی صدام بودند حالا میخوان به نفع مردم ایران کار کنند یا باز هم کاری از جنس صدام علیه مردم ایران؟ سوریه سازی؟ تنفرشون از مردم ایران برامون ثابت شده است.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      1 0
      نه ملت امریکا که بااین بایکوت وانحراف ازمعرفی انقلاب اسلامی وترویج فسادوسلاح ومخدرباعث شدن مرم امریکابیشترین پرچم ونمادی که اتش میزنند متعلق به کاخ نجس سفیدکه حامی فاسدین فاشیست صهیونیست است باشدصهیونیست دشمن اصلی بشریت است این دواعش بقیه ارحیوون حودفاسدوجنایتکارشون میدونن عمرشون هم بعدازنابودی حیثیتشون درارای سازمان مللروبه نابودیست
  • نوریان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    18 1
    خنده دار است بحرین به ایران حمله کند.باید اینو حرف را به صورت جوک گفته باشه
    • DE ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      9 6
      چرا خنده دار است بحرین به ایران حمله کند . همسایه ما حدود 198 سانت قد و140 کیلو ماهیچه و ورزشکار ...کوتوله محله داشت میدوید اشتباهی رفت تو دست و پای این ورزشکاره سرش محکم خود به انثیین این بنده خدا یعنی هد زد به توپ ورزشکاره خخخ ورزشکاره از خنده غش کرد از حال رفت خخخخخ بحرین اگر دوید باید جاخالی بدهی بره تا قطب شمال اونجا سردش میشه یخ میزنه می افته. اگه حرف مفت و چرت و پرت گفتن جریمه داشت که کلا ما چندتا سلیبریتی و کلا چند تا اصلاحطمعکار بیشتر نداشتیم
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      13 1
      ببین همسایه های ماکه بامادشمنی ندارند اگرهم باشه تحریک برای بقای صهیونیستای بی دین وضدبشروفاشیست وجنایتکاره که حافظ منافع فراعنه عالم هستند
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      8 1
      واقعا کوچلو مچولو می خواهی به ایران حمله کنی برو بخواب کوچولو اربابت هیچ غلطی نکرد نیروهایش تو خودشان جیش کردند فسقی تو می خواهی گل مگلی فیکفکی خندارترین حرف ازاحمق ترین موجود خخخ
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 0
      ۱۱:۱۳ - خداییش خودت از چرت وپرتی که نوشتی فهمیدی چی گفتی معلومه زیاد بهت فشار امده که هذیون میگی!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    9 9
    همین چهار پنج تا کشورهای غربی از قدیم الایام دخالت کردن که الان این حال و روزمونه
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    14 2
    معتادان زن زندگی و آزادی را درست تفسیر و تفهیم و حرف دل اغتشاش گران را بیان می کنند. جن، ژندگی، آجادی
  • DE ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    11 1
    دولت بایدن در این سند رسمی، هم «در کنار تروریست ها و اغتشاشیون و منافقین و بهائی ها و حزب تروریستی کوتوله و مکرات کوتوله تر ...در ایران» خواهد بود و هم می‌نویسد اگر دیپلماسی شکست خورد و برجام را آنطوری که ما میخواهیم امضاء نکردید و خودتون خودتون را خلع سلاح نکردید و باز به نوکران و دوستان ما اصلاح طمعکاران رای ندادید ... آماده استفاده از «ابزارهای دیگر» مانند سرو صداهای عجیب جوبایدن پشت میکروفون و خنده حضار علیه ایران هست . جوبایدن بهتر است مانند ربع پهلوی قبل از سخنرانی روی دو دست خود پاهایش را هوا نکند و معلق نایستد تا آروغش اشتباهی از دریچه پائئین بدنش خارج شود.پیریه آلزایمری دزد نفت و گاز و معادن گدا گشنه مفتخوار خفه شو اکبیری تو در حال افول با چارتا نوکر لات و سوسول و فوفول ....هیچ غلطی نخواهی کرد.....البته خودت هم میدونی . ما را از سایه جنگ میترسونی گاومیش . اگر ایران جنگ بشه که روز اول تمام اراذل و اوباش داخلی و تجزیه طلبان اعدام میشن این حق قانونی هر کشوری درحال جنگ است که مزدورخارجی و وطنفروش را اول اعدام میکنند .اگر این بهانه را به ایران بدهی عالیست .
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      1 11
      جدی جدی فکر کردی اسم حزبشون کوتوله است؟ چقدر بیسوادی
    • DE ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      2 0
      جدی جدی فکر کردی اسم حزبشون کوتوله است؟ چقدر بیسوادی// تو بیسواد که باز پیدات شد . سالهاست اسم این گروهگ ترورسیتی جنایتکار مزدور آدمکش کوتوله است نه کوموله به معنی کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران . اونهائیکه جوانانشون بدست این وطنفروشان مست لایعقل تکه تکه شدند خوب میدانند در کل این حزب داعشی کوتوله تا حالا یک مرد هم پیدا نشده همه قاتل جانی ترسو که با کمک صهیونیست مسلح شدند و با خوردن قرص روانگردان و ....جرات پاچه گیری پیدا میکنند . کلاشینکف دست بچه مدرسه ای هم بدهی 100 نفر را میکشه چه برسه دست ... کوتوله .چفقدر انگشت بریدند بخاطر انگشتر و چقدر سر بریدند و چقدر جوانان مردم را جلوی خانه مورچه ها تا گردن چالکردند تا مورچه ها وارد دماغ و دهان آنها شده و ذره ذره جوان مردم بمیرد و بساط ...خوری و ...و ....کنار آن گذاشتند . بر رسانه ملی ما واجب است تا جنایات این حیوانات وحشی را که خودشان فیلم گرفته اند را به مردم بار دیگر نشان دهند. کوتوله کوتوله کوتوله
  • GB ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    10 1
    باید ادب بشن حسابی بعضی ها و گوشمالی در راه هست. استان‌های جدا شده باید به مام میهن بر گردند.
  • امیر IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 7
    من که نفهمیدم ربطش به ایران چی بود. سند در مورد چین و روسیه و خاورمیانه بود. این روشی هم که سلیقه ای کامنت ها رو منتشر می‌کنید اصلا جالب نیست. هر کی هر حرفی داره رو باید منتشر کنید. بعد میگن چرا مردم میرن سمت اینستاگرام.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    5 0
    همان ایرانی که هنگام حضورشان در زمان رژیم پهلوی، یار گرمابه و گلستانشان درآن، حق توحش میگرفتند!،آیا برایشان مردمش ارزشی دارند!؟.
  • حسین IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 0
    متاسفانه مسئولین کشور اینبار هم موضع انفعالی دارند بطوریکه غربی ها علنا درنا آرامی های ایران که یک مساله داخلی هست دخالت میکنند و بعد با پررویی دم از مذاکرات توافق اتمی میزنند ،باید حالیشون کنیم شرط ادامه مذاکرات دخالت نکردن در مسائل داخلی ایران هست.
  • شهرام IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 4
    ذلت در ذلت زندگی یکیست چه آنرا یک متخاصم خارجی بتو تحمیل کند بچه آنرا حکومت داخلی بتو تحمیل کند باید مردم باشی و ذلت را خود از تن برون کنی
  • شهرام IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    5 13
    الان توهم زدها میگند آمریکا عددی نیست خودش تا خرخره تو مشکله جرات نداره بیاد قدرت نظامی نداره ما سربازشو گروگان گرفتیم --- جهت کوچک نمایی آمریکا در حالی که مسئولای ما مذاکره با اروپارو ول کردن رفتن سراغ آمریکا
  • mojtaba SE ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 0
    نظام باید بره طرف اصلاحات سرزمینی,البته از سال قبل باید شروع میکرد،نظام 400 میلیارد صندوق مالیش عقب است .که باید با یک جنگ زرگری با امارات یا یک جنگ تمام عیار تنگه هرمز رو میبست و این پول رو امروز تو صندوقش داشت..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • ایرانی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    5 0
    با سلام و درود بر روح امام راحل و شهدا با کمی تفکر و تامل در مسایل اخیر میتوان نشانه های ماهیت برنامه استکباری و براندازی حکومت اسلامی را پی برد. اعلام استیصال اسراییل در چند ماه گذشته در خصوص ناامیدی تقابل با ایران در تمام زمینه ها ( که صراحتا ایران رو به سر اختاپوس تشبیه کرده اند) و حمله به خود ایران رو در دستور کار قرار داده اند. در زمینه رسانه ای با حداکثر ظرفیت انگلیس خبیث با رسانه bbc و سعودی اینترنشال با پمپاژ رسانه ای واقعیت را وارونه جلوه داده و با استفاده از ضعف شدید رسانه های کشور افکار عمومی را به سمت خود سوق داده اند و متاسفانه کنترل افکار مردم را به دست گرفته اند که کمی تامل در گردانندگان و سرمایه گذاران این دکانهای شایعه پراکن (انگلیس و عربستان و آمریکا و ....) که همگی نمیخواهند سر به تن ایرانی باشد ماهیت کثیفشان را مشخص میکند. در داخل نیز انفعال مسئولین در کنترل اوضاع و طولانی شدن اغتشاشات مشکل را دو چندان کرده و خوراک رسانه ای برای اتش بیاران این شبکه ها را فراهم میکند که بسیار خطرناک می باشد باید توجه داشت که این بار دشمنان ایران با تمام قوا به میدان آمده اند ضد انقلاب در خارج کشور کومله . پژاک . پاک و... در غرب جیش الظلم و گروه های افراطی در شرق پان ترک در شمال پادوهای امریکا در داخل سلطنت طلبان و.... انشاله به لطف خداوند و یاری امام زمان (عج) این بار نیز پوزه دشمنان این مردم به خاک مالیده مشود.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 4
    این زنه که عکسو در سر در چاپ کرده اید،،، رزمی کار کرده.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    5 0
    هیشکی در این ماجراها به حرف های که رهبر این نظام و کشور زدند توجهی نمیکنه. یادتونه چقدر از مذاکره با آمریکا می گفتند؟ یه عده ای که الان هم خیلی شکر زیادی می خورند از مذاکره با آمریکا حرف می زنند ولی رهبری می گفتند خیری در مذاکره با آمریکا نیست. فقط به اقدامات و سخنان آمریکاییه در این یک ماه توجه کنید. برای اینکه کشوری یا دولتی بخواهد ثابت کند با تو دشمنی ذاتی دارد غیر از کارهایی که اینها کردند دیگه چکار باید میکرد؟؟!! حالا در دشمنی آمریکا با خودمون شکی دیگه وجود داره آیا؟ با این موجود پلید میشه مذاکره کرد؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 8
    این اغتشاشات یا اعتراضات بر میگرده به کنش واکنش اجتماعی جامعه و برای بلوغ کشور و مردم لازمه زیاد حساسیت نداشته باشید در ضمن شما که دیسکو کلاب ندارید ورزشگاهاتونم که خالیه اینترنتم که ولمعطل جمعیت جوان هم که زیاد بلاخره این جوانها باید یجوری خودشنو خالی کنند باید کتکشو بخورید شرمنده تا یاد بگیرید رفاه و پشت گوش نندازید در مورد استراتژی دفاعی تون هم بجایی اینکه اینقدر از این ور به اون بپرید 100 تا سلاح بسازید که دسته نداره 1 سلاح بسازید که گمبد اهنینو پاتروتو بزنه بقیشو فکر کنم به اندازه کافی توپ و موشک داریم
    • DE ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      5 0
      یعنی شما میگی که این اغتشاشات بخاطر دیسکو و رقص و آوازه . درست هم میگی ، شعارها که اکثراً فحشه و تو تظاهرات همدیگر رو ...مالی میکنند.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      12 0
      هر کس مسئول رفاه خودشه. جوونی که چیزی بارش نیست و انتظار پشت میز نشینی داره و زورش میاد واسه رفاه خودش تلاش کنه رو هیچکس نمی تونه مرفه کنه. توی دانشگاه و مدرسه هم انتظار دارن بهشون نمره بدن بجای اینکه تلاش کنند نمره بگیرند. امثال تو چنین مسائل ساده ای رو هم نمی دونه و بعد با اعتماد به سقف میاد از سلاح و مسائل نظامی حرف می زنه
  • اکبر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    خروج از ان پی تی وساختن بمب اتم بهترین جواب دخالتهای غرب
    • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 0
      بعداستفادش چیه بمب اتم ؟اگه مفیدبودکه روسیه که نزدیک بیست هزارکلاهک اتمی داره استفاده میکردکه ازکشوربحران زده وانقلاب زده اکراین شکست نمیخورد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    5 3
    زن هرزگی آزادی
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 0
    عامل کودتای ننگین 28 مرداد باز بوی کودتای نرم و خزنده ای به مشامش رسیده ولی آگاهی و دشمن شناسی ایرانیان دماغ سوخته هدیه خواهد داد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    ایران از ابتدای انقلاب که نهالی بود تا کنون به شجره تنومند مبدل شده مقابل آمریکای مستکبر ایستاده و بهتر از قبل هم خواهد ایستاد کشورهای منطقه مد نظر آمریکا بستگی به دوراندیشی حکام دارد که طرف بازنده بمانند و یا نه و تغییر روش دهند چون آمریکا نشان داده جز تخریب و خسارت چیزی به ارمغان نیاورده و نمیخواهد کشورها توان و امکان دوباره سر پا شدن بیابند و سود خود در غارت ثروات و نیازمند بودن و عطای قطره چکانی و در یک تصمیم همه را از آن خود خواند میداند عربستان اگر عاقلانه رفتار نکند و تسلیم آمریکا بر سر اوپک پلاس شود باید انتظار چند برابری ضرر را داشته باشد و دائم در هراس و بیم و امید بماند
  • مجید مزجی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 0
    بی تردید وقایع حال حاضر کشور یک جنگ تمام عیار است. طرف ما به طور واضح و آشکار، آمریکا و اسرائیل و عامل آنها رژیم سعودی است. عوض کردن زمین بازی از داخل کشور به خارج کشور و تبدیل پدافند به آفند، هم حق ایران است، هم نشانده دهنده توان ایران است و هم ضرورت است. پیشنهاد می شود؛ ابتدا تهدید و در صورت عدم تمکین دشمن، با هدف قرار چند نقطه استراتژیک کشورهای متخاصم مذکور در فوق، زمین بازی را از داخل کشور به خارج کشور تغییر دهیم.
  • RO ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 0
    آمریکایی های بیشرف قاتل میلیونها آدم در سراسر دنیا هستن، تاریخ آمریکا سراسر جنگ و کشت و کشتاره از شرق آسیا مردم ژاپن و ویتنام و..‌ گرفته غرب آسیا افغانستان و عراق و یمن و فلسطین و بسیاری از کشورهای افریقایی و اروپا آلمان و بوسنی و... والبته خودش روی خون بومیان آمریکای شمالی پایه گذاری شده، توی اینترنت سرچ کنید تصاویر بسیار زیادی از برخورد وحشیانه پلیس امریکا با زنان و مردان مختلف میبیند، پلیسی اراده کنه بخاطر سرعت غیر مجاز هم میتونه با گلوله سوراخ سوراخت کنه.. الان شده حامی مردم ایران؟ مردمی که سالهاست از تحریم های امریکا ضربه دیدن، مردمی غذا و دارو رو آمریکا براشون تحریم کرده! مردمی که دانشمندانش رو آمریکا و اسرائیل ترور میکنن! کی باور میکنه این امریکا حامی ما باشه؟ اصلا حامی کی بوده تاحالا که دومیش ما باشیم؟! با هرکی ادعای دوستی کرده ازش باج گرفته، باج ندی دشمنی! فکر باج ندادن کنی مثل شینزو آبه میمیری! ایران ۳۰۰۰ سال با غرب جنگیده بزرگترین خریت اینه فکر کنی بعد این همه سال جنگ های پی در پی الان عاشقت شدن!! قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران پابرجا و مستحکم باقی میمونه اونی که بازیچه دست آمریکا بشه و با چهارتا اکانت و شبکه ماهواره ای جوگیر بشه فقط و فقط داره به خودش آسیب میزنه و زحمت دولت و مردم رو زیاد میکنه... ایران اگه سقوط کردنی بود اوایل انقلاب سقوط میکرد.. الان که روز به روز قویتر میشه.. خود آمریکایی ها هم اینو میدونن این فشارها فقط برای امتیاز گیری هست... اونیم که توی شبکه ماهواره ای کار میکنه داره حقوقش رو میگیره اونی اکانت های مجازی و فیک رو اداره میکنه داره بودجشو میگیره اون هنرمند و سلبریتی احمق همیا دنبال دیده شدن و جذب طرفداره یا به فکر مهاجرته داره راهش رو آسان میکنه! دست آخر اونی که آسیب میبینه و همونیه که با حرف اینا میاد توی خیابون و البته به باقی مردم و نیروهای امنیتی آسیب میزنه. بدونید این شورشها و اغتشاشات تاوان داره .. همه یه روزی تاوان اشتباهات و کارهای زشتشونو پس میدن..
  • DK ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 1
    این معترضین مزاحم ما هستند نمیگذارند راحت به چپاول اموال ادمه دهیم همه را بگشید تا ما راحت شویم. که وقت تنگ است و اموال بسیار
    • DE ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      1 0
      کارت تمومه اصلاح طلب ۳۴ سال مالخوری رانتخواری جاسوسی وطنفروشی ..کردی الان اربابت بهانه داد دست ما بزودی همه تون را محاکمه و زندان و وطنفروشان تجزیه طلب بران داز اغتشاشی داعشی را هم اعدام خواهیم کرد.
  • نوبر IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    کاش یه شوهر براش پیدا کنید بره خونه آشپزی وبچه داری بکنه تا ولگرد خیابون‌ها باشه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    باید باکشورهایی درامور داخلی ایران دخالت می کنند قطع رابطه بشود کشورهای غربی مثل آمریکا انگ استان فرانسه وآلمان خود پیشاز درسرکوب وخشونت هستن بخود اجازه میدهند دیگر کشورها به خشونت متهم می کنند
  • !! IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    باید با آنها که از چند ماه قبل ؛ در خارج و داخل ، دم از آشوب میزدند ، برخورد قاطع شود !!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    لطفا یه مدت ساکت باشید تا مملکت آروم بشه
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    قانون اساسی همه اش با هم است که باعث پیشرفت می شود .نه اینکه بعضی از اصول اجرا شود و بقیه کنار گذاشته شود
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    احسنت
  • شروقی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    کجای کامنتامن توهین امیزه یاحرف رکیک توشونه که نمیزاری
  • SE ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 2
    مشرقی ابله و جهان سومی! اینبار اینهمه شقیقه جمع کردی که در نهایت بگی آمریکا در اغتشاش مردم دست داره
    • DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      2 0
      اغتشاشی ابله و جهان سومی ۲۲:۵۶ - ! اینبار اینهمه شقیقه خوردی که در نهایت بگی آمریکا در اغتشاش مردم دست نداره . داعشی برو جای دیگری شقیقه بخور و ذُزَت پرت کن .
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    ایران در خطر نیست! به نیروی نظامی کشورم اعتقاد و اعتماد داریم،
  • US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    6 3
    مشرق من خلاصه ترجمه قسم نامه ای که هر خارجی از جمله هر ایرانی که بخواهد تابعیت و پاسپورت امریکا را دریافت کند باید زیر پرچم امریکا قسم بخورد را در زیر مینویسم تا همه بدانند همه ی سلبریتیهای دو تابعیتی بخصوص دو تابعیتی امریکایی مثل شهاب حسینی و علی دایی و شیلا خداداد و باران کوثری و تهمینه میلانی و حامد بهداد و مسیح علی انژاد ووو.... به چه چیزی قسم خورده اند و چرا امروز نمیتوانند کنار وطن اصلی خودیعنی ایران بایستند : خلاصه متن قسم نامه برای کسب تابعیت امریکا : - من قسم میخورم که از قانون اساسی امریکا و تمام قوانین امریکا به طور کامل حمایت کرده و در برابر همه ی دشمنان امریکا اعم از دشمنان خارجی از هر کشوری که باشد و دشمنان داخلی بایستم و اگر دولت امریکا از من خواست سلاح دست بگیرم و با آنها بجنگم . من قسم میخورم تمام تعلقات خود به تابعیت قبلی خود را حتی اگر سرزمین مادری من باشد به طور کامل زیر پا گذاشته و از آنها برایت بجویم . من قسم میخورم از این به بعد هرگز به سرزمین تابعیت قبلی خود و هیچ کشوری به جز ایالات متحده امریکا وفادار نباشم و به طور کامل از تابعیت سرزمین مادری خود و حکومت آن و رهبران آن منصرف میشوم و آن را دور میندازم . امتن بالا خلاصه ای از آن قسم نامه ای است که اگر کسی بعد از گرفتن تابعیت امریکا به آن عمل نکند هم سلب تابعیت میشود و هم به خیانت محکوم شده و جریمه ای شامل زندان و جریمه نقدی و اخراج از امریکا در پی دارد . حالا مشخص میشود چرا گوهر خیر اندیش که در تمام سریالهای ایرانی بازی میکند و از ایران پول در می آورد در این روزها هر روز استوری گذاشت و به پلیس و نیروی انتظامی گفت این جلادهای آدمکش . معلوم میشود چرا علی دایی نمیتواند از حق دفاع کند چرا سلبریتیها مرتب به قوانین ایران و حتی پلیس لگد میزنند و فحاشی میکنند بعضی تابعیت دوم دارند و بعضی در نوبت گرفتن تابعیت دوم هستند .
    • DE ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      1 3
      شیر مادر حلالت جوانمرد +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس