استفاده احتمالی آمریکا از اهرم فشار علیه «ایلان ماسک»

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت که دولت آمریکا احتمالاً میلیاردر معروف این کشور و مؤسس شرکت اسپیس‌ایکس را به‌دلیل اظهاراتش درباره اوکراین، تحت تحقیقات فدرال قرار خواهد داد.

به گزارش مشرق، بلومبرگ در گزارشی به نقل از منبعی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت که دولت فدرال آمریکا قصد دارد تا فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی را بابت اظهاراتش درباره اوکراین و تهدید به قطع اینترنت ماهواره‌ای این کشور، تحت تحقیقات و بازرسی امنیتی قرار دهد.

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که دولت و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال «سبک و سنگین کردن گزینه‌های موجود» برای هدف گرفتن و تحت فشار گذاشتن ماسک هستند.

به نوشته بلومبرگ، یکی از گزینه‌ها، این است که کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا (CFIUS)، سرمایه‌گذاری‌های ماسک را مورد بازبینی قرار دهد. این کمیته می‌تواند بر مبنای ملاحظات امنیت ملی، قراردادهای سرمایه‌گذاری ماسک با سرمایه‌گذاران خارجی را لغو کند.

ماسک به تازگی از عدم دریافت غرامت بابت ارائه خدمات شرکتش به دولت اوکراین، گلایه کرده و مقامات آمریکا را آشفته بود.

شرکت اسپیس‌ایکس برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین ارتش اوکراین، اینترنت ماهواره‌ای با سرعت بالا فراهم می‌کند؛ خدمتی که در جنگ اوکراین با روسیه، به عنصری تعیین‌کننده برای کی‌یف بدل شده است. ماسک که مدعی است تجهیزات و خدماتی به ارزش حدود ۸۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار داده، تهدید کرده بود که اگر هزینه‌های شرکتش از مجاری دیگر پرداخت نشود، اینترنت ماهواره‌ای اوکراین را قطع خواهد کرد.

او همچنین برای حل و فصل بحران اوکراین، چندین پیشنهاد مطرح کرده که با هدف راهبردی واشنگتن مبنی بر «شکست روسیه» همخوانی ندارد. کی‌یف پیشنهادات ماسک را به شدت مورد انتقاد قرار داده و یکی از دیپلمات‌های اوکراینی، به او گفته بود که «گورش را گم کند!»

ماسک هم در واکنش گفته بود که این توصیه را گوش می‌کند و استارلینک را غیرفعال خواهد کرد اما با فشار دولت آمریکا مجبور شد تا ارائه خدمات رایگان به اوکراین را ادامه دهد.

به نوشته بلومبرگ، یکی از اهداف اصلی بازبینی امنیتی قراردادها و سرمایه‌گذاری‌های ماسک، پیشنهاد خرید شرکت توئیتر است. او در پیشنهاد خرید سهام این شرکت، مورد حمایت شرکت هلدینگ عربستان سعودی و صندوق ثروت ملی قطر قرار گرفته است.

همچنین، صرافی رمزارز «بایننس»، که اداره آن برعهده چانگ‌پنگ ژائو، تاجر چینی-کانادایی است، یکی دیگر از سرمایه‌گذارانی است که می‌تواند برای ماسک دردسرساز باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 1
    ماسک در واقع با روسیه درگیر شده و این هزینه سنگینی بر وی تحمیل خواهد کرد. چون ادوات نظامی در اوکراین با اینترنت ماهواره ماسک روس‌ها را میکشد و این یعنی اعلام جنگ به روسیه توسط یک شرکت. البته تحت فشار آمریکا این کار انجام شده ولی در نتیجه فرقی نمیکند هدف روسیه من بعد بی اثر نمودن این شرکت خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس