کد خبر 1154308
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
وزارت خارجه انگلیس

مقام وزارت خارجه انگلیس گفت چنانچه دولت ایران درباره برجام جدی است، مصوبه مجلس شورای اسلامی را اجرا نکند.

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه انگلیس، بدون اشاره به بی‌عملی کشورش در اجرای تعهداتش ذیل برجام گفته چنانچه ایران در خصوص این توافق هسته‌ای جدی است مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی را اجرا نکند.

«جیمز کلورلی» در جلسه‌ای که روز چهارشنبه با موضوع سیاست‌های دولت انگلیس در قبال ایران در پارلمان این کشور برگزار شد گفت: «ایران باید سرپیچی سیستماتیک  از تعهداتش ذیل برجام را به عقب برگرداند. ما عمیقاً از اقدامات ایران، به خصوص فعالیت‌هایش در زمینه تحقیقات و توسعه و ذخیره اورانیوم کم‌غنا که نقض مفاد توافق هسته‌ای هستند نگرانیم.»

وی اضافه کرد: «اگر ایران در خصوص برجام جدی است، نباید قانونی را که اخیراً به تصویب پارلمان این کشور رسیده و گام‌های بیشتری در جهت نقض برجام برمی‌دارد، اجرایی کند.»

این مقام انگلیس گفت: «این اقدام، فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی که دولت جدید آمریکا پیشنهاد داده را تضعیف خواهد کرد. ایران حق انتخاب دارد و ما قویاً از این کشور می‌خواهیم راه عقلانی و پراگماتیک بازگشت به سمت دیپلماسی را انتخاب کند.»

کلورلی در تشریح سیاست‌های دولت انگلیس در قبال ایران گفت: «اولویت‌های دولت در قبال ایران، جلوگیری از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، تقویت ثبات و امنیت در منطقه و اطمینان از آزادی دائمی همه اتباع دوتابعیتی انگلیس است.»

او در ادامه گفت: «وزیر خارجه [انگلیس] همواره این را مورد تأکید قرار داده که ترجیح ما راه حلی دیپلماتیک است که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کرده و همزمان، به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و رفتارهایش در داخل با مردمش رسیدگی کند.»

کلورلی در ادامه به ضرورت همکاری دولت انگلیس با دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» پرداخت. او گفت: «رئیس‌جمهور منتخب [آمریکا] بایدن گفته که اگر ایران به پایبندی برجام برگردد، او هم به توافق هسته‌ای برجام بازخواهد گشت و به دنبال تقویت و تمدید آن خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «این فرصتی مهم برای آغاز مجدد تعامل میان ایران و ایالات متحده آمریکا و محقق کردن مجموعه کامل اهداف مشخص‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک است.»

او در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد دولت انگلیس از حق بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار است.

کلورلی تأکید کرد: «ما توانایی بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را حفظ کرده و  برای ایران روشن کرده‌ایم که برای حفظ برجام باید به آن پایبند بماند. ما از برجام تا زمانی که در بردارنده مزایای مورد اشاره‌ام باشد حمایت می‌کنیم. درباره اینکه آیا می‌توان برجام را به منظور رسیدگی به فعالیت‌های مخرب غیرهسته‌ای ایران علیه همسایگانش در منطقه، بیش از این تقویت و تمدید کرد یا خیر با دولت بایدن تعامل خواهم کرد چرا که من در این نگرانی با آنها (همسایگان ایران در منطقه) اشتراک نظر دارم.»

مشاور وزیر خارجه انگلیس گفت: «همچنان از ایران می‌خواهیم خویشتنداری نشان داده و از انجام اقداماتی که ممکن است تنش‌ها در منطقه را تشدید کنند خودداری کند. پیام ما به همسایگان ایران در منطقه نیز همین است.»

انگلیس در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 0
    انقدر دولت به نفع غرب کار کرده است که از اون اقدام علیه قانون ایران به نفع دژخیم را طلب می کنند.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 0
      جوری صحبت کردن بی شرفا که انگار مخاطبشون افسر انگلیسه!
  • DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    18 0
    انگلیس غلط کرده. امام خمینی گفت مهلت دادن به اسرائیل کار اشتباهیه. رهبری هم قبلا صد بار هشدار داده و همچنین موضوع حتمی بودن انتقام از آمریکا به دلیل جنایت پارسال رو هم گفته. مواضع علنی رهبری رو کم اعتبار نکنید. آقایروحانی شما که طبق قانون رئیس شورای عالی امنیت ملی هستی. مسئولیت مهمی داری. بگو دقیقا چه قدمی برداشتی؟؟؟ یک غضب و خشم و تندی بر ضد آمریکا و اسرائیل نشون بده تا صهیونیستهای انگلیس بفهمن رگ و ریشه داری و اینطوری برات دیکته نگن. ارتش و سپاه غیور هم که خودشون مشغول کارن. ضمنا « اتحاد داخلی» کاملا ضروریه ولی اگر در ریل صحیح و جهت صحیحی نباشه میتونه کل قطار جامعه رو ببره ته درّه. خود دانی آقای روحانی. انتقام فوری و سنگین تنها راه مقابله با آمریکا و اسرائیل هست. حدیث داریم « فی التأخیر آفات » «تاخیر» ضررها و خطرهایی داره. آمریکا و اسرائیل فقط زبان انتقام و قدرت رو میفهمن. دیپلماسی کشکه. بنفشهای عزیز نگید نگفتی
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      1 0
      احسسسسسسسسسسسسسسسسسسنت
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    12 0
    دولت: چشم فرمانده
  • سید IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    14 0
    وقتی در کشور ما طریف الدوله ها وزارت کنند طبیعی است لُردها و سِرهای انگلیسی توهم برشان دارد که هنوز هم مثل عهد قاجار و پهلوی می توانند به حکومت ایران امر و نهی کنند!!!
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    دستور رئیستو اجرا کن وگرنه ...
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 1
    سانتریفیوژ نسل دو خوبه اجرا بشه اما خدایی اون انداختن به بیرون بازرسان رو انجام ندید چون جنگ احتمالش هست و حال جنگ تو این اوضاع واقعا بده! این ترس از جنگ نیست ترس از بیچارگی قشر ضعیف و مظلوم هست
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      1 0
      مگه الان مردم خیلی ثروتمند هستند ؟ شایدم جز ۴ درصدی ها هستی
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    چشم معاون کد خدا!
  • RU ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    انگلیس روباه پیر برو تحریم های شورای امنیت را هم بیار ما پوستمون کلفته اتفاقا هر چقدر انرژی هسته ای ما قویتر جلو برود شما ها تحریم نخواهید کرد چون تحریم اثری نخواهد داشت ومثله ادم سر به زیر می ش ید
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    این درس خوندن مدرک تحصیلی انگلیسی روحانی در انگلیس هزینه داره و این دستورات آمرانه را به همراه داره خبر و چه گذشت که انگلیس پیغام داده به روحانی که مصوبه قانونی مجلس را اجرا نکنه
  • DE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    انگلیس: روحانی مصوبه مجلس را اجرایی نکند زیرا صدها مصوبه دیگر مجلس و قولهای انتخاباتی خود را هم تا کنون اجریی نکرده است این هم روش والا
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    وقتی حضرت امام ره امر کرد رابطه با شیطان بزرگ برای همیشه باید قطع باشد به وضوح ماهیت استکبار و هم پیمانانش را می دید. این خط و نشان ملکه از اثرات جانبی مذاکره با شیطان بزرگ و بقیه شرکایش است.
  • بره سری IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 0
    بی شرف برای ما تعیین تکلیف نکن ...زاده
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 1
    چشم قربان
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    وقتی ریس مجلس ما آدم بیسوادی بود که 20 دقیقه ای برجام رو تصویب میکنند از بقیه چه انتظاری داری
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    وقتی انگلیس و آمریکا از چیزی عصبانی هستند یعنی کار درستی انجام شده و بلعکس هر وقت خوشحال هستند یعنی کاری به ضرر کشور انجام شده
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    "کلورلی در تشریح سیاست‌های دولت انگلیس در قبال ایران گفت: «اولویت‌های دولت در قبال ایران، جلوگیری از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، تقویت ثبات و امنیت در منطقه و اطمینان از آزادی دائمی همه اتباع دوتابعیتی انگلیس است " رسما سیاست ها و هدف های انگلیس در آینده در قبال کشور رو گفته
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    حسن آقا انگلیس درس خوانده و نمک گیر انگلیس است. خیلی خوب زبان سیاستمداران انگلیس را می فهمد. که اگر می خواهی اصلاحات دوباره رای بیاورند انگلیس را دریاب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس