عیسی کلانتری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، توضیحاتی درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف شهر تهران ارائه داد.

به گزارش مشرق، عیسی کلانتری با اشاره به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر وارد می‌شود، حتما باید از گاز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از اینک نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم، گفت: شرایطی ایجاد شده که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی را رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

کلانتری همچنین از پیشنهاد جدید سازمان محیط زیست برای چگونگی استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف شهرهای بزرگ خبر داد و افزود: پیشنهاد دادیم که گازِ مورد نیاز کارخانجاتی که در نزدیکی شهرها قرار دارند، تأمین شود و فقط کارخانجات و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهرها دارند، از سوختِ مازوت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه استفاده از سوختِ مازوت در کشور افزایش یافته که این سوخت، حاوی ذرات گوگرد بسیاری است و آلودگی  هوار را نیز تشدید می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در گذشته مازوت صادر می‌شد اما در حال حاضر صادرات آن به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است اما در این شرایط هم مصرف نفت خامِ 25 درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانجات است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا اینکه اصلا از مازوت استفاده نکنند.

کلانتری هچنین یکی از منابع آلودگی هوای شهرهای بزرگ را خودروهای دیزلی و اتوبوس های فرسوده دانست و گفت: امروزه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان نیز به عاملی برای آلودگی هوای شهرها تبدیل شده که باید راهکارهایی برای آن با کمک دستگاه‌های دیگر پید کنیم.

وی تصریح کرد: همزمان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و در فصول سردِ سال، میزان مصرف مازوت در کارخانه‌های بزرگ و نیروگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به معضل ریزگردها اشاره و تأکید کرد: در سال‌های گذشته ریزگردها نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوای شهرها بودند اما طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، در سه سال اخیر ریزگرد با منشأ داخلی نداریم.

کلانتری همچنین به نقش آلودگی هوا در شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده،به طور متوسط هر یک واحد افزایش آلودگی هوا در متر مکعب، 1.5 درصد در میزان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یکی دیگر از منابع آلودگی هوای شهرهای کشور را استاندارد نبودن خودروهای گازوئیلی دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهد تردد خودروهایی در سطح شهرهای بزرگ کشور هستیم که برخی از آنها در جنگ جهانی دوم تولید شده‌اند و حداقل استانداردهای زیست‌محیطی را ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    58 5
    نمیدونم چرا هر چی بیشتر به ایران ( حالا تو هر حوزه ای) ضربه بزنی جایگاهت محکم تر میشه. یکی وظیفه اش خونه ساختنه، نمی سازه هیچ! طلبکاری هم میکنه و همچنان هم مشغول خدمت! به کشور هست. این یکی هم که محیط زیست رو علی برکت الله. عجیبه والا :/
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    29 2
    دارن کم کم به صورت زبانی و علنی ماهیت شون رو توصیح می دن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    16 0
    حیف محیط زیست نیست !
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    42 5
    این چرا بخاطر اشتباههای بلند بالایی که داره محاکمه نمیشه !!!؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    20 5
    بخاطر اون چرندی که در مورد امام خمینی (ره) گفت ، باید محاکمه می شد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    7 0
    آه یوزپلنگ ایرانی گورخرهای بیگناه و30 هزار پرنده تلف شده و ... دامنش را بگیرد و یعنوان جنایتکار زیست محیطی محاکمه شود
  • SE ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    7 0
    یک ذغال فروشی نمی تونه بگردونه اما انگلیسیها به اسم دکتر تحویل ما میدن و میشن وزیر ؟؟؟
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    3 6
    کلانتری الان دیگه یک شخص نیست بلکه تبدیل به یک نماد شده است. نماد خود باختگی وطن فروشی و شیفته غرب بودن. کلانتری وظیفه دارد تا جای ممکن ایران را از مرزهای خودکفایی دورتر و به کشورهای غربی وابسته تر کند. او وظیفه دارد تا جای ممکن به آب و خاک این کشور و محیط زیست ما آسیب بزند و در این راه از پیگرد قانونی و ملامت دیگران هیچ ترس و واهمه ای ندارد. با خیال راحت داره کارش رو می کنه. از اونهایی هست که اگر به جرم خیانت دستگیر بشه کل کشورهای غربی شامل اروپا و آمریکا و ژاپن و...برا آزادیش بسیج می شن. حاضرن برای آزادی این یک نفر کلی امتیاز به ایران بدن.
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    ننگ باد
  • سید حسن IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    6 0
    این صحبتها را من هم میتوانم انجام دهم راه حل عملی جنابعالی چیست؟
  • DE ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    4 1
    اقای کلانتری بجای این حرف ها اگر راست میگید اراده ای بخرج میدادید و با کمک مهندسین پتروشیمی با استفاده از کاتالیزاتورهای ابتکاری از این مازوت که یک نعمت هست مایع سوختی شفاف برای مصارف ارزان نانوایی ها و کوره های داخلی تولید میکردید و از باقی مانده مایه تیره پرنعمت قیر تولید می فرمودید تا با قیر هم جاده های کشور تعمیر و نوسازی بشه هم در بیابان زدایی ازش استفاده بشه. اینکه بشینید و دست به سیاه و سفید نزنید هنری نیست!
  • US ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    7 0
    مشکل عدم فروش نفت کوره تولیدی ایران - میزان بالای سولفور نفت کوره ایران است. عمده مصرف نفت کوره برای سوخت موتور های سنگین کشتی ها است. ساازمان جهانی دریانوردی از اسفند ماه سال مصرف مازوت(heavy fuel oil) fh ) را با سولفور زیر نیم درصد مجاز اعلام کرد . در حالی که سولفور نفت کوره ایران 3.5 در صد است. اگر ژنرال پر مدعای 4 ستاره نفت - برای کاهش میزان سولفور نفت کوره تولیدی ایران برنامه ریزی می کرد و سولفور زدایی می کرد متل عربستان و قطر - ما با این مشکل روبرو نبودیم . شاید با کمتر از 100 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام می شد. همه مشغول دله دزدی هستند و هیچ کس به فکر مردم و کشور نیست
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    البته کلانترِ دمدمی مزاج محله برو بیا، بر خلاف درجه و پوزیشن خود، هر از چند گاهی در موضوعاتی به افاضه فضل می پردازد تا مبادا فراموش شود،
  • کسری IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 4
    واقعا حجالت آوره که حرف ای مثل این حاشیه ساز بشه. اصلا در حد این حرفا نیست.
  • معصومه IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    خدارا شکر یکی نگران هوا و مازوت و... شد من گفتم زوج و فرد از درب منزل هم شهری ها ی با فرهنگ تهرانی گفتند ما می خواهیم تا دم دفتر کارمون ماشین ببریم امسال زوج و فرد هم نداشتیم همه با هم در آلودگی هوا ماشین هامون را سوار شویم فردا هم می رویم ریه وارد می کنیم مثل هر چی که هی می رویم واردات از.... داشتیم و بعضا داریم. والبته یک مارک ایرانی می زنیم ایرانیزه شود خوبه دیگه چی کم داریم تجار عزیز از ووهان بیاورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس