کد خبر 1162204
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
تا حد ممکن در داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید

یک فیزیوتراپیست به همه گروه‌های سنی به خصوص سالمندان توصیه کرد: در دوران کرونا تا حدی که می‌توانند داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروند، تا تحرک باعث تقویت عضلات، قلب و دستگاه تنفسی شود.

به گزارش مشرق، عضو هیأت علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و رئیس بیست و یکمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات، به همه گروه‌های سنی بخصوص سالمندان توصیه کرد: تا حدی که می‌توانند داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروند، تا تحرک باعث تقویت عضلات، قلب و دستگاه تنفسی شود.

بیشتر بخوانید:

آسیب ستون فقرات در دوران کرونا

دکتر نورالدین کریمی، نسبت به آسیب‌های ستون فقرات در دوران پاندمی کووید ۱۹ هشدار داد، و گفت: در شرایط فعلی به دلیل شیوع کووید ۱۹ که اکثر هموطنان مجبور هستند مدت طولانی در منزل بمانند، و تمام فعالیت‌های فیزیکی شأن محدود شده و در فقر فعالیت فیزیکی و ورزشی بسر می‌برند، بخصوص افراد سالمند که کمتر از منزل خارج می‌شوند، مستعد آسیب‌های بیشتر از جمله پوکی استخوان و ضعف استخوان‌ها شده‌اند که ناشی از بی حرکتی است و بهتر است برای پیشگیری از این آسیب‌ها تا جایی که مقدور است، در منزل یا حیاط خانه یکسری فعالیت‌های فیزیکی انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

تغذیه دوران کرونا را جدی بگیرید

وی همچنین با اشاره به اینکه شرایط انتقال ویروس، امکان ابتلاء به بیماری کرونا را در همه گروه‌های سنی، بالا برده است، تاکید کرد: ضروری است تا افراد ظرفیت‌های ریوی شأن را افزایش دهند و عضلات تنفسی و کمک تنفسی شأن را تقویت کنند تا اگر خدای ناکرده دچار این بیماری شدند، عوارض ریوی محدودتر و کمتری را تجربه کنند و به راحتی این بیماری را پشت سر گذارند.

پیشنهاد این متخصص فیزیوتراپی، برای تقویت عضلات تنفسی، انجام تمرین‌های هوازی مثل ایروبیک، پیاده روی تند و در جا دویدن است که بسیار مفید بوده و علاوه بر تقویت عضلات تنفسی، باعث بهبود عملکرد قلبی و ریوی می‌شود و اینگونه تمرین‌ها در مواجهه با بیماری کووید می‌تواند برای فرد مقاومت بیشتری را ایجاد کرده و عوارض بیماری را کمتر کند.

کریمی همچنین یادآور شد که به واسطه شیوع کووید ۱۹، سبک زندگی تغییر کرده و گروه‌های زیادی بویژه جوانان، درگیر تبلت و گوشی‌های هوشمند شدند که در طولانی مدت به خاطر استفاده زیاد و یک جا نشینی، آسیب جدی به ستون فقرات شیوع پیدا کرده و حتی به دلیل بیرون نرفتن و بهره نگرفتن از نور خورشید زمینه پوکی استخوان برایشان فراهم می‌شود.

ببینید:

فیلم/ مراقبت‌های تغذیه‌ای سالمندان در برابر کرونا

وی به این افراد توصیه کرد که اگر قرار است، دو تا سه ساعت برای مطالعه و کار وقت بگذارند، بین فواصل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وضعیتشان را تغییر دهند، بلند شوند و راه بروند. یک تا دو حرکت کششی انجام دهند تا فرصتی به بافت‌های دیسک مهره‌ای کمر و گردن داده شود و دچار آسیب نشوند.

دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ورزش‌های پیشگیری و اصلاح وضعیت می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند، ضمن آنکه می‌توانند از فیزیوتراپیست ها، خدمات " از راه دور " دریافت کنند و مشاوره بگیرند. خوشبختانه با استفاده از سیستم‌های مجازی نیازی به مراجعه به مراکز نیست و مردم می‌توانند از راه دور، به صورت صوتی و تصویری، راهنمایی مناسب را دریافت کنند. ضمن آنکه همکاران کادر درمانی نیز می‌توانند به استفاده حداکثری و توسعه خدمات " پزشکی از راه دور " همت کنند.

کریمی به عنوان رئیس بیست و یکمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات نیز هدف از برگزاری این سمینار را معرفی آخرین رویکردهای علمی فیزیوتراپی مربوط به مشکلات ستون فقرات ذکر کرد و گفت: در هر دوره این سمینار از تخصص‌های مختلف برای درمان مشکلات ستون فقرات دعوت می‌شود تا آخرین یافته‌های علمی را در اختیار همکاران قرار دهند.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا، این سمینار به صورت مجازی و در سه روز که امروز (پنجشنبه – ساعت ۱۳) سومین نشست از برگزاری این وبینار محسوب می‌شود، مباحثی همچون «یافته های آناتومی بالینی ستون فقرات، بیومکانیک، اختلالات عملکردی مفاصل و آسیب‌های بافت نرم و مشکلات مرتبط به آنها اعم از آرتروز، بیماری‌های رماتیسمی و پوکی استخوان» مطرح می‌شود.

دکتر کریمی همچنین اظهار داشت: مواردی که منجر به جراحی و آخرین رویکردهای درمان‌های جراحی برای اصلاح انحرافات ستون فقرات، مراقبت‌ها و فیزیوتراپی مربوط به زمان بعد از جراحی، روش‌های جراحی نوین و کمتر تهاجمی، رفع اختلالات عملکردی مفاصل در ناحیه گردن، سینه، کمر و لگن، درمان‌های دستی، سوزن خشک و آموزش نحوه پیشگیری از آسیب‌های مفاصل در بیماران می‌شود، طی دو روز (۴ و ۵ دی ماه) برای متخصصان و کارشناسان شرکت کننده ارائه شد.

بیست و یکمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات طی روزهای ۴، ۵ و ۱۱ دی ماه سال ۱۳۹۹ توسط گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری انجمن علمی فیزیوتراپی ایران به صورت وبینار برگزار شده و برای شرکت کنندگان، ۹ امتیاز بازآموزی در نظر گرفته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس