محمدرضا ساکت؛ ابوالمشاغلی با کمترین اثر ماندگار!

در نقش و تاثیر ساکت در وضعیت کنونی فوتبال همین بس که او بعد از ۵سال با وجود نداشتن مدرک تحصیلی و بازنشستگی، بیش از هر کسی عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف این فدراسیون بود و تبدیل به همه کاره شده بود.

به گزارش مشرق، در وضعیت کنونی فدراسیون فوتبال و تیم‌های ملی ایران افراد زیادی دخیل هستند؛ افرادی مانند محمدرضا ساکت که عضو هیات رئیسه نبود اما به عنوان دست راست رئیس مهدی تاج، تبدیل به ابوالمشاغل شد و به اعتقاد امیر عابدینی، او در تمام امور این فدراسیون دخالت می‌کرد.

حتی وقتی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ورزش هم مطرح شد، ساکت با یک استعفای صوری از سمت دبیرکلی فدراسیون، همچنان امور این فدراسیون را در اختیار داشت؛ در واقع او امور دبیرکلی را به مشاور خود یعنی ابراهیم شکوری محول کرد و دستورات او توسط شکوری انجام می‌شد. در سازمان تیم‌های ملی هم وضعیت به همین منوال بود و ساکت همچنان امور این بخش را در اختیار داشت. در استقبال از مارک ویلموتس هم محمدرضا ساکت او را همراهی می‌کرد. شاید نقش ساکت در پنج سال اخیر بیش از هر رئیس فدراسیونی در تاریخ فوتبال ایران است؛ کسی که با مدرک دیپلم عهده‌دار امور اجرایی فدراسیون فوتبال شد.

در این بخش به بررسی عملکرد محمدرضا ساکت در پنج سال حضورش در فدراسیون فوتبال می‌پردازیم که پر از انتخاب‌های سلیقه‌ای و تناقض‌های بزرگ نسبت به دوران مدیریت او در باشگاه سپاهان است.

* مدیریت همزمان سمت‌های مختلف فدراسیون فوتبال

تعدد پست‌های مختلف در زیر مجموعه فدراسیون فوتبال برای محمدرضا ساکت، یکی از پرسش‌های فوتبال ایران در چند سال اخیر بود. هرچند مهدی تاج اعتقاد داشت که او با وجود بازنشستگی مانند هر فرد دیگری می‌تواند به عنوان مشاور و بدون منع قانونی در فدراسیون فعالیت کند اما مشخص نبود که ضرورت حضورش در سمت‌های مختلف فدراسیون فوتبال چه بود.

ساکت ابتدا با سمت مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال روی کار آمد و تقریبا تمام امور این فدراسیون را در اختیار داشت. در ادامه و با طرح سازمان تیم‌های ملی، خودش عهده‌دار این سمت در فدراسیون شد. سپس نوبت به دبیرکلی فدراسیون فوتبال رسید و با استعفای علیرضا اسدی از این سمت، ساکت از صندلی دبیرکلی هم چشم‌پوشی نکرد و بیش از دو سال روی این صندلی نشست.

او بعد از اجرای قانون بازنشستگی هم پا پس نکشید و همچنان رئیس سازمان تیم های ملی و سرپرست تیم ملی فوتبال بزرگسالان بود. نفوذ ساکت به عنوان رفیق رییس فدراسیون، محدود به این‌ها نبود. او در این چهار سال در کمیته بازاریابی، کمیته فنی فوتبال و کمیته فنی فوتسال هم حضور داشت و تقریبا رئیس آکادمی ملی فوتبال هم بود.

* استفاده از ماشین امضا

با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ساکت از سمت خود کناره‌گیری کرد اما جای او را به یک فرد کارکشته ندادند و ابراهیم شکوری به عنوان معاون سابق و دستگاه امضا به طور غیرقانونی سرپرست دبیرکلی شد. او برای بقا در سیستم، دستورات دیگران را تایید می‌کرد؛ اتفاقی که بعدا توسط شکوری هم تایید شد.

چنین اتفاقی در سازمان تیم‌های ملی هم اتفاق افتاد. ساکت با اجرای قانون بازنشستگی در کمپ تیم‌های ملی و جای مورد علاقه‌اش حضور داشت تا ضمن سرپرستی تیم ملی فوتبال بزرگسالان، همزمان و بدون مصوبه هیات رئیسه، عهده‌دار سازمان تیم‌های ملی شود اما فرد دیگری به جای او نامه‌ها را امضا کند.

* استعفای اعضای کمیته فنی فوتسال به خاطر ساکت

تابستان سال ۹۸، محمدرضا ساکت در کنار تمام سمت‌های مختلفش، با حکم مهدی تاج وارد کمیته فنی فوتسال شد. در پی این اتفاق، محمدحسن انصاری‌فرد، رئیس کمیته‌فنی فوتسال و فوتبال ساحلی از سمت خود استعفا کرد. بعد از او نوبت به وحید شمسایی رسید.

انصاری‌فرد که به تازگی در سمت جدید خودش شروع به کار کرده بود، انتخاب محمدرضا ساکت به عنوان عضو کمیته‌ فنی فوتسال را دلیل استعفای خودش عنوان کرد. او به حدی از اتفاقات اخیر ناراحت است که حتی چند روز قبل در یک برنامه تلویزیونی قصد داشت هدف مهدی تاج از انتخاب ساکت به عنوان عضو کمیته فنی فوتسال را بیان کند اما در نهایت دست به چنین کاری نزد.

وحید شمسایی، اسطوره فوتسال ایران نیز درباره این تصمیم گفت: ساکت با این همه پست و مقام، مدل آمدنش به کمیته فنی فوتسال عجیب بود. به هر حال زورشان در فدراسیون زیاد است و امیدوارم با این زور زیادشان، فوتسال پیشرفت کند اما مثل این می‌ماند که مدیرعامل یک بیمارستان که تخصصش مغز و اعصاب است، مسئول کافی شاپ، اورژانس و اتاق عمل بیمارستان هم بشود.

* لیسانسی که هیچ وقت ارائه نشد!

محمدرضا ساکت به علت نداشتن مدرک تحصیلی کافی، واجد شرایط حضور در انتخابات هیات رئیسه و ریاست فدراسیون فوتبال نبود اما او به همراه رفیق شفیقش یعنی مهدی تاج پای در ساختمان پنج طبقه خیابان سئول گذاشت.

وقتی که او به عنوان یکی از کارمندان کار خود را در سازمان اداری فدراسیون فوتبال آغاز کرد، ابتدا زیر نظر علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال بود و بعدا با کنار گذاشتن او، خودش عهده‌دار دبیرکلی شد؛ سمتی که طبق اساسنامه نیازمند حداقل مدرک لیسانس است.

اسدی درباره مدرک تحصیلی ساکت و امتناع او از ارائه آن به بخش اداری این فدراسیون گفت: بحث مدرک تحصیلی آقای ساکت هیچ موقع روشن نشد. من استعلام گرفتم و دوبار هم نامه نوشتم که همه کسانی که در مجموعه فدراسیون حضور دارند باید پرونده اداری داشته باشند، اما متأسفانه درباره آقای ساکت این اتفاق نیفتاد. من تا روزی که در فدراسیون فوتبال بودم آقای ساکت مدرک لیسانس‌ خود را ارائه نکرد.

* خروج ساکت از دایره قدرت با رفتن تاج

بعد از رفتن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال، محمدرضا ساکت چندین ماه به فعالیت خود ادامه داد و مورد حمایت حیدر بهاروند، سرپرست وقت این فدراسیون بود اما آمدن نبی به این فدراسیون از طریق حمایت نهادهایی خارج از این مجموعه، تمام معادلات ساکت را به هم ریخت.

اولین اقدام نبی، گرفتن امور از محمدرضا ساکت بود. او ابتدا سازمان تیم‌های ملی را که ساخته و پرداخته ساکت بود منحل کرد و آن را به مجموعه دبیرکلی بازگرداند تا زیر نظر خودش فعالیت کند. در نتیجه با گرفتن آکادمی فوتبال و سازمان تیم‌های ملی و همینطور سرپرستی تیم ملی، ساکت مجبور به ترک این فدراسیون بود.

ساکت با شروع سال جدید (۱۳۹۹) به اصفهان برگشت و بعد از چندین ماه، با وجود بازنشستگی و نداشتن مدرک تحصیلی، در اتفاقی ابهام برانگیز، مدیرعامل باشگاه سپاهان شد.

بیشتر بخوانید:

هدایت ممبینی؛ ترکیب خطرناک منفعت و عدم تخصص!

* شکست ساکت در مناظره با علی کریمی

علی کریمی از منتقدان درجه یک فدراسیون فوتبال در این پنج سال بود که با رفتن مهدی تاج، فتیلیه انتقادات را پایین کشید اما قبل از آن کریمی درخواست مناظره با مهدی تاج را داده بود که محمدرضا ساکت پا پیش گذاشت و در برنامه نود دو طرف به مناظره پرداختند.

در آن مناظره طولانی، علی کریمی که اساسا سخنور قهاری هم نیست، بارها ایرادها و اشکالات مدیران این فدراسیون را به رخ ساکت کشید و او با طفره رفتن، از پاسخ دادن به سوالاتی که جوابش برای خیلی از مردم عیان بود، خودداری کرد.

در بخش‌هایی از این مناظره علی کریمی خطاب به ساکت و بینندگان تلویزیونی گفت: تا روزی که شماها در این فوتبال باشید، ما رنگ خوشی در فوتبال نمی‌بینیم.

* از قرارداد اسپانسری با آدیداس تا خرید پوشاک

یکی از اقدامات مهدی تاج در دوران ریاست بر فداسیون فوتبال، تغییر البسه تیم ملی فوتبال بود. مسئولیت این کار به محمدرضا ساکت واگذار شده بود ولی برخلاف اظهاراتش عمل کرد. ساکت ابتدا وعده داده بود که قرار است قرارداد اسپانسری با آدیداس امضا شود و طی این قرارداد، فدراسیون فوتبال منتفع خواهد شد اما بعد از حدود دو سال وعده و وعید، در نهایت یک قرارداد تبلیغاتی با این شرکت آلمانی منعقد شد و فدراسیون فوتبال پوشاک ورزشی مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری کرد!

* وقتی پشت تیم ملی امید خالی شد

موفقیت تیم ملی جوانان با امیرحسین پیروانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و حضور در جام جهانی زیر ۲۰ سال، منجر به این شد که ساکت طرح حضور تیم ملی جوانان در رقابت‌های زیر ۲۳ سال آسیا را مطرح کند.

ساکت همان زمان اعلام کرد که هدف از حضور جوانان زیر ۲۰ سال در رقابت‌های زیر ۲۳ سال نتیجه‌گیری نیست و تیم ملی با هدف کسب تجربه به این مسابقات می‌رود اما بعد از ناکامی تیم ملی امید در صعود به دور نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا، کادر فنی و بازیکنان این تیم را کنار گذاشتند و ساکت هم هیچ حمایتی از تیم ملی انجام نداد.

* ساکت می‌تواند بازیکنانش را به تیم ملی ندهد اما سایر تیم‌ها نه

چند فصل قبل، زمانی که علیرضا منصوریان بازیکنان خود را به دلیل تداخل برنامه‌های باشگاهی با ملی، به تیم ملی امید نداد، محمدرضا ساکت به عنوان رییس سازمان تیم‌های ملی از هیچ اقدامی برای جریمه کردن بازیکنان استقلال دریغ نکرد و در نهایت هم مانع حضور سه بازیکن استقلال در نخستین بازی استقلال در لیگ هفدهم شد.

این در حالی بود که ساکت، در سال ۸۹ به دلیل تداخل برنامه‌های تیم ملی با برنامه‌های باشگاهی، به عنوان مدیرعامل سپاهان اعلام کرد که این باشگاه بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار نمی‌دهد.

* کی‌روش؛ مهندس امروز، بی‌اخلاق دیروز

ساکت پس از تصدی دبیرکلی فدراسیون و حضور در سازمان تیم‌های ملی، در مصاحبه‌های مختلفی کی‌روش را عامل موفقیت‌های فوتبال ایران می‌دانست و معتقد بود او مهندس فوتبال ایران است که عملکرد بسیار خوبی داشته است.

اما ساکت سه سال قبل از این اظهارات، درباره کی‌روش گفته بود که عملکرد این سرمربی در بخش اداری و اخلاقی را نمی‌پسندد چرا که او با برخورد نادرست با بازیکنان و مربیان فوتبال ایران و طرح مشکلات مربوط به لباس تیم ملی، اعتبار یک ملت و کشور را زیر سوال برده است.

البته نباید از کنار این مساله ساده بگذریم که جناب ساکت پس از گذشت بیش از سه سال از این اظهار نظرش درباره کی‌روش، یادش آمد که باید آن را در برنامه تلویزیونی تکذیب کند!

* سریال ناکامی‌های ملی با حضور ساکت

پس از تشکیل سازمان تیم‌های ملی، یکسری تصمیمات اشتباه و سلیقه‌ای از سوی ساکت منجر به ناکامی سریالی تیم‌های ملی شد. نتایج ضعیف تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان در مراحل مقدماتی، شکست تیم‌های ملی بانوان در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید، ناکامی تیم ملی فوتبال ساحلی در صعود به جام جهانی، نایب قهرمانی تیم ملی زیر ۲۰ سال فوتسال در ایران، شکست تیم ملی فوتبال به عراق و بحرین و احتمال از دست رفتن میزبانی جام جهانی، ادامه ناکامی‌های تیم ملی فوتبال امید و سلسله جابجایی‌ها روی نیمکت تیم ملی نتیجه تلاش‌های ساکت در این بخش بود که آسمان فوتبال ایران را خالی از ستاره کرد.

* مهره اصلی در پرونده مارک ویلموتس

محمرضا ساکت یکی از مهره‌های مطلع از قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس است؛ کسی که از نخستین لحظه ورود این سرمربی به ایران همراه و هم‌پای او بود و به عنوان سرپرست تیم ملی با او به شهرهای مختلف هم رفت که شائبه گرفتن پول و بحث تبلیغاتی هم در این زمینه مطرح است. به خاطر همین اتفاقات، کمیسیون اصل ۹۰ از محمدرضا ساکت هم برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده ویلموتس و مقصران این پرونده دعوت کرد و ممکن است در آینده پای او هم مانند اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به دادگاه باز شود.

بدون شک و تردید، ساکت محرم اسرار مهدی تاج و دست راست او در این پنج سال بود. او در وضعیت کنونی فوتبال ایران از مهره‌های کلیدی بود که با وجود تمام هجمه‌ها و فشارها هیچ گاه کم نیاورد و قانونی یا غیرقانونی به فعالیت پرداخت. برای فردی مانند ساکت، اصل بقا در یک مجموعه بیش از هر چیزی - حتی اجرای قانون - اهمیت داشت و به این شکل توانست لقب ابوالمشاغل را برای خود دست و پا کند ولی همچنان سوالات زیادی وجود دارد که فقط محمدرضا ساکت می‌تواند آن‌ها را جواب دهد.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که محمدرضا ساکت هم این روزها در فدراسیون فوتبال و در کل در تصمیمات مربوط به این فدراسیون اگر بیشتر از تاج اختیار نداشته باشد، کمتر از او هم تسلط ندارد. در حالی که تا همین چند وقت پیش بحث‌های زیادی در خصوص بازنشستگی و حتی مدرک تحصیلی محمدرضا ساکت مطرح شده بود اما این روزها او نه تنها به دلیل چنین اتفاقاتی حضورش پیرامون فوتبال کمرنگ نشده بلکه عملا یکی از مهم‌ترین افراد فدراسیون فوتبال است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RU ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    سردار ساکت رو کسی نمیتونه جا ب جا کنه
  • ونهری IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    نویسنده این متن چقدر سوزش داره
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ساکت تنها مدیر واقعا فوتبالی کل تاریخ ایرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس