پهپاد آرش

با رونمایی از پهپاد انتحاری و سرکوب رادار آرش توسط ارتش که بردی در حدود دو هزار کیلومتر دارد، جمهوری اسلامی ایران یک رکورد جهانی دیگر را در بخش پرنده های بدون سرنشین خاص و مدرن به نام خود کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پهپادهای انتحاری از جمله تسلیحات خاص در جهان امروز به حساب می آیند که رسیدن به چنین سطحی، در بین کشورهای دارای فناوری بدون سرنشین نیز مصادیق بسیار محدود و انگشت شماری دارد. اگر بخواهیم در خصوص دارندگان فناوری این سطح از پرنده های بدون سرنشین ویژه صحبت کنیم به نام هایی مثل آمریکا، آلمان، چین و رژیم صهیونیستی خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

«نصب پهپاد روی بالگرد» تاکتیک خاص و مدرن ارتش ایران که در دنیا کم‌نظیر است/ «بمب مینیاتوری» به تسلیحات کبری‌های هوانیروز پیوست +عکس

بازار میلیارد دلاری پرنده‌های بدون‌سرنشین به دنبال فروشندگان تازه‌نفس/ ارتش انگلستان هم سراغ کپی‌کردن از دکترین پهپادی ایران رفت +عکس

در چند سال اخیر و خصوصا در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و همچنین جنگ اخیر قره باغ، طیف گسترده ای از پهپادهای انتحاری ساخت این رژیم و مونتاژ کشور ترکیه مورد استفاده قرار گرفت و در بسیاری از محافل تخصصی و حتی عمومی تبدیل به یک بحث مهم و قابل توجه شد. جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر به عنوان یک بخش از مثلث قدرت نظامی حاضر در منطقه، سالهاست که به فناوری پرنده های بدون سرنشین انتحاری رسیده اما در رزمایش اخیر ارتش جمهوری اسلامی مشخص شد که کشور ما بار دیگر گوی سبقت را از رقیبان خود در این زمینه ربوده است.

اگر به خاطرات خلبانان و فرماندهان نظامی در زمان جنگ رجوع کنیم یکی از بزرگترین مشکلات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن سالهای سخت، نبود تسلیحات تخصصی ضد رادار و به طور کلی توانایی سرکوب پدافند هوایی بود. مسئله ای که باعث شد تعداد شهدای نیروی هوایی ارتش خصوصا در ابتدای جنگ بالا برود. بعد از پایان جنگ تحمیلی، در اولین حرکت برای ایجاد توان ضد رادار برای کشور، موشک های ضد رادار هوا پرتاب KH-58 برای ناوگان سوخو 24 نهاجا تهیه شد.

موشک ضد رادار KH-58 نیروی هوایی ارتش

گام دوم در بحث سرکوب رادارهای دشمن خصوصا رادارهای مخصوص دفاع موشکی مثل گونه های به کار رفته در سامانه پاتریوت و تاد توسط نیروی هوا فضای سپاه برداشته شد. موشک های بالستیک تاکتیکی سری هرمز به عنوان یک راه حل متفاوت، برای اولین بار کشور ما را دارنده یک گزینه بومی ضد رادار کرد. مدتی قبل نیز سپاه پاسداران در جریان یک تمرین نظامی با هدف قرار دادن یک نمونه اندازه واقعی از رادار نه حتی با موشک های ضد رادار بلکه با موشکی از خانواده فاتح، دقت و اطمینان پذیری موشک های خودی را بار دیگر به جهان نشان داد.

دو مدل موشک سری هرمز

قبل از رسیدن به بحث اصلی و پهپاد ضد رادار آراش باید به پهپاد رعد 85 نیز اشاره کنیم. یک پرنده بدون سرنشین انتحاری کوچک که سالهاست به عنوان یکی از اصلی ترین سامانه های انتحاری بدون سرنشین کشور ما شناخته می شود. این پرنده بردی در حدود 100 کیلومتر دارد و بنا به اعلام مسئولین با قابلیت ارسال تصاویر توان درگیری با اهداف ثابت و متحرک را دارد. برخی پهپادهای سری ابابیل ، صاعقه 2 و رعد از جمله دیگر پرنده های بدون سرنشین انتحاری ساخت ایران بودند.

پهپاد انتحاری رعد

اما در جریان رزمایش روزهای اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران، نمایش قدرت «پهپاد آرش» در نقش انتحاری و سرکوب رادار نشان داد که گوی سبقت را حتی از رقبای خارجی خود نیز گرفته است. در ابتدا نگاهی به دو سری از خانواده های پرنده های بدون سرنشین آرش داشته باشیم. پهپاد آرش در حقیقت بر اساس سری کیان توسعه پیدا کرده و خانواده پهپاد کیان دو عضو دارد که اولی کیان 1 نام دارد و در سال 1393 با ماموریت نقش هدف پرنده برای آزمایش سیستم های راداری وارد سازمان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش شده است.

پهپاد کیان 2 با ماموریت ضد رهگیری و حمله به اهداف زمینی در شکل انتحاری در سال 1398 وارد خدمت شد که به نسبت مدل اولیه اندازه بسیار بزرگتری دارد. پهپاد کیان بر اساس اطلاعات اعلام شده بردی بیش از هزار کیلومتر را دارد و بر اساس برآوردهای موجود از سیستم شتاب دهنده اول سوخت جامد و موتور توربوجت بهره می برد.

آشنایی با پهپاد های کیان یک و دو

پهپاد کیان یک و دو در کنار یکدیگر

 پهپاد آرش از نظر اندازه و ظاهرا تقریبا همان کیان 2 است اما یک تفاوت بزرگ در اینجا وجود دارد. در کنار بحث انتحاری، پهپاد آرش قابلیت سرکوب پدافند هوایی را در اختیار دارد. در خصوص سامانه های همراه این پهپاد خبر دقیقی منتشر نشده اما با این حساب به نظر میرسد در درون این پرنده بدون سرنشین، سیستم های دریافت کننده امواج راداری نصب شده و می تواند با ایجاد حالت آشیانه یاب راداری هدف را کشف و به آن حمله کند.

اگر به تصاویر مربوط به آزمایش پهپاد آرش دقت کنید نیز متوجه فعال شدن صدای ملخ خواهید شد که مشخص می کند آرش بر خلاف سری کیان از موتورهای ملخی بهره می برد.

تصویر پهپاد آرش در زمان پرتاب - در تصویر پایین سمت چپ به ملخ در انتهای پهپاد دقت کنید

یک مشخصه ویژه پهپاد آرش نشان داد که برتری در این حوزه در اختیار جمهوری اسلامی ایران نه فقط در منطقه بلکه در جهان قرار گرفته است چراکه در رزمایش اخیر پهپاد انتحاری مورد نظر از سواحل مکران پرتاب شده و بعد از طی کردن مسافتی در حدود 1400 کیلومتر هدف خود را در منطقه عمومی رزمایش در استان سمنان هدف قرار داده است.

بعد از این آزمایش موفق البته امیر دریادار موسوی معاون عملیات و سخنگوی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش درباره این پهپاد این گونه گفته است: با تلاش جهادگران ارتش جمهوری اسلامی ایران مداومت پروازی پهپادهای انتحاری ارتش به صوررت مستمر تا ۲۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

رسیدن به عدد 2 هزار کیلومتر در یک پهپاد انتحاری / ضد رادار، جمهوری اسلامی ایران را به دارنده برد بلند ترین گونه در این تسلیحات در جهان بدل می کند. پیش از این پهپاد انتحاری هاروپ ساخت اسراییل با برد هزار کیلومتر در میان صنایع نظامی جهان، ادعای بی همتایی می کرد. البته عدد معروف 2 هزار کیلومتر دارای پیام های بسیار بزرگ و خاصی برای هم دوستان و هم دشمنان ایران است. به زبان ساده حداقل هر هدف ثابت و هر رادار ثابت ، از جمله سیستم های راداری سامانه های دفاع موشکی پاتریوت، ارو و تاد در منطقه، حالا با یک دشمن جدید، با الگوریتم پروازی متفاوت و تعداد قابل توجه رو به رو هستند.

آزمایش موفق پهپاد آرش در رزمایش اخیر پهپادی ارتش

نکته مهم دیگر در خصوص این پهپاد جدید و البته قابلیت ضد رادار و یا آشیانه یابی آن، بحث تعریف قابلیت ضد کشتی برای آن است. موشک های ضد رادار به صورت کلی به دلیل سرعت نه چندان بالای شناورهای رزمی می توانند با قفل کردن روی رادارهای آنها به عنوان یک سلاح ضد کشتی به کار بروند. پهپاد انتحاری و ضد رادار قبلی نیز این توانایی را دارند اما مشخص به دلیل سر جنگی کوچک شاید آنچنان گزینه ای مناسب برای این بخش نباشند. در عین حال پرنده بدون سرنشین انتحاری / ضد رادار آرش توان ایجاد آسیب بسیار بیشتری را به شناورهای دشمن نیز دارد.

بحث مهم دیگر مربوط به قابلیت پرتاب این پهپاد از درون یک پرتابگر جعبه ای شکل از پشت یک کامیون است. پهپاد سری آرش نه فقط از روی سکوهای نصب شده پشت کشنده ها مثل سری کرار، در یک پرتابگر جعبه ای که پشت یک کامیون قرار می گیرد نیز پرتاب می شود. این قابلیت شناسایی این پرنده بدون سرنشین را سخت تر می کند و ترکیب این مسئله با تحرک بالای حامل آن بقاء پذیری آن را شدیدا افزایش خواهد داد. چنین مکانیزم پرتابی، به راحتی قابلیت نصب روی شناورهای متنوع نیروی دریای ارتش و حتی سپاه پاسداران را نیز دارد که خود، مزیتی بسیار مهم در ماموریت های شناسایی و در صورت نیاز رزمی محسوب می شود.

در شرایط فعلی منطقه و حرکات تبلیغاتی آمریکا مثل ارسال چندین باره بمب افکن های بی 52 یا زیردریایی یو اس اس جورجیا، رونمایی از یک عضو جدید از باشگاه دو هزار کیلومتری های ایران را می توان یک پاسخ محکم و فنی به طرف های مقابل به حساب آورد چراکه آنها از امروز در کنار انبوه موشکهای بالستیک و کروزهای نقطه زن، بایستی نگران پهپادهای انتحاری حداقل دو هزار کیلومتری ایران نیز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 23
  • DE ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    آرش اسم قشنگ ایرانی موقغی که اسم های ایرانی مانند آرش و یاکورش و... می شنوم احساس خوبی دارم
    • شاکی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      96 15
      الحمدا.....شروع هفته با خبر های خوب و دشمن کور کن . مشخصه که این در به در های آواره فسیل شده آلبانیایی نشین تنها کاری که ازشون بر میاد همین پارازیت دادن و منفی دادن هاست
    • مظلوم IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      73 12
      کاملا واضح هستش که وطن فروشان داخلی و خارجی و بقیه خائنین منتظر خبر های مشرق هستن که بیان و از روی کینه و خباثت نظر بدن .
    • US ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      71 46
      با نظر آقا یا خانمی که نظرش در 15-00 ثبت شده موافقم. از اسامی عربی خوشم نمیآید انگار عربها مخترع این وسایل هستند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      57 47
      اسامی اسلامی است نه عربی،
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      44 5
      حالا لطفا دوستان رضایت بدهند که آرش هم اسم قشنگی است.
    • منتظر المهدی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      47 17
      مثلا منظورت اسم ذوالفقار یا حیدر کرار هست ؟؟؟؟؟ این ها اسم های بزرگان دین و مذهب ما اسلام و تشیع هستند احترام اسطوره های تاریخ سر جایش ولی به دین توهین نکن
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 0
      در کل ما باید کل سامانه ها رو و هر چیزی که در داخل تولید شده و یا خریداری کردیم رو از اول نام گذاری کنیم و به همشون کد بدیم اینطوری اسامی قاطی نمیشه و از تکرار اسم ها پرهیز میشه الان شما ببینید که چند تا ما سامانه سلاح داریم که اسمهای مشابه دارن
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      30 8
      کی به دین توهین کرد؟ برو سهم اسامی ایرانی و عربی در تولیدات نظامی ما را مقایسه کن. پس فردا که به امید خدا به جرگه صادرکنندگان پیوستیم باید افکار عمومی جهان بداند این سلاح ایرانی هست نه عربی. در ضمن، هر چیز به جای خود. سلاح یعنی دفاع از وطن. یعنی ایران!!!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      11 9
      فقط مواظب باشید مثل اونایی که خیلی دم از ایران و ایرانی زدند هر روز یه تیکه از ایران عزیز را شوهر ندهید این دعوای اسامی اسلامی و قرانی با ایرانی برام قابل هضم نیست مگه یک شیعه ایرانی اصیل مسلمان میتونه اسم علی و زهرا را فاکتور بگیره مگه حافظ و سعدی فردوسسسسسسسسی و مولوی تونستند بیخیال بشن از این اعتقاد ؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      12 8
      8:44 این اسامی اسلامی و قرانی و ایرانی است و البته خیلی از هموطنان دانشمند عرب تبار خوزستانی هم در ساخت ان مشارکت داشتند به نظر من الان علی و محمد بیشتر از برخی اسمها ایرانی است اساسا مشکل شما با دین است نه عربیت چه اینکه اگر کرد لر و عررررب و ترک و ترکمن و بلوچ و کرد و..... را حذف کنید چیزی به نام ایران نمیماند و البته بهترین ملاط پیوند دهنده این اقوام همان دین مشترک است چرا که هر کدام زبان و فرهنگ و رسوم مخصوص به خود دارند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      17 1
      عربی ، ترکی و .. هم بخشی از زبان و فرهنگ ایران می باشد چون ایران از شرق با کشور چین و از غرب نیز با کشور روم همسایه بوده است و تنها شامل قوم فارس نمی باشد و از اتحاد اقوام مختلف تشکیل شده است . پس شنیدن همه ی اسامی زبانهای فلات ایران دوست داشتنی می باشد.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 8
      لعنت بر رضا پالانی ملعون و توله هایش
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 1
      اصل موضوع را بچسب به فرعی نزن
    • ايراني باسفات IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 13
      هر چي ساخته شد و نامگذاري عربي داشت بدونيد كه همش ساخت ايران نيست و هنوز بومي نشده وقتي همه چيزش ايراني شد نامگذاريش هم ايراني و به زبان خودمون ميشه اين واكنشهاي كاربرها خيلي هم از نظر من خوب و درسته بايد همه چيز ساخت خودمون و نامگذاري خودمون باشه
  • Mjp. Shiraz IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    78 5
    درودبه سازندگانش واورندگان امنیت.. درراس ارتش وسپاه عزیز.. زنده باد..روح شهدای عزیز ازاقتدارکشورشادمیشه!!
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    پراید بومی
    • علی IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      64 93
      بومی آلبانی
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      38 8
      پراید که برا دولت بنفشیه که بهش رای دادید.اینا از زمان جنگ به اینور ساخته شده و موجب شوزش البانی نشین ها شده
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      12 3
      خودرو تارا بخر شیک و زیبا
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      نوکر بی جیره و مواجب آمریکا بداند که ما شیطان بزرگ رو زیر پای خودمان له می کنیم و نوکرانش هم باید کفشهای ما رو لیس بزنند.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    وقتی قبل از حمله به دشمن بهش خبر بدی؛ این تجهیزات تلف کردن بیت المال است و کاربردی ندارد. تمام شد و رفت
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      46 12
      سلام خدمت دوست عزیز. شاید باورتون نشه اما اگر تفکر وروحیه ای مثل این دوست عزیز از جامعه ما اصلاح بشه شاهد جامعه ی بهتری خواهیم بود. اما در مورد حمله به لانه جاسوسی عین الاسد اینکه اولا:ایران چون مثل امریکای تروریست،غاصب وتجاوزگر نیست برای احترام به کشور عراق قبل حمله به لانه جاسوسی عین الاسد به تنها یک مسول عراقی زمان حمله را اطلاع داد. ۲.اگر امریکایی ها میدونستند پس ۱۱۰یاشاید بیشتر جنازه هایی که منتقل شد به جای دیگر چطور در جریان نبودند؟!!! ۳.کشوری درجهان رو میشناسید از اروپا گرفته تا اسیا و....که جرات زدن یه تی ان تی فقط به سمت یه سرباز تروریست امریکایی رو داشته باشه؟ درحالی که جهان دید که ایران با لانه جاسوسی عین الاسد چه کرد. اینها به کنار جهان دید که امریکا جرات ادامه دادن برای شروع جنگ رو نداشت. نصرمن الله وفتح قریب
    • از تبار ایران GB ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      20 4
      اندکی تامل کنید روی سخن خودتون ، حالا خوبه خبر دادن و اینقدر تلفات دادن، اگه خبر نداده بودن طبق حرف خودتون برای آمریکا فاجعه میشد
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      15 6
      حالا خوبی آمریکا چندین سورتی پرواز فقط جنازه برد کشور های اطرفو شما میگید هیچ کسی نمرده.
    • مسعود IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 0
      سلام این خبر ب دشمن نیست بلکه این اقتدار ایران و ایرانیست که باید ب چشم جهانیان علی الخصوص کفار ودشمنان ایران بیاد که هروقت اسم ایرانو شنیدن عین.... بترسن
  • جاویدایران DE ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    34 8
    من بی ربط کامنت میدم اما چون هر لحظه چیزایی که میبینم میام میگم برای همین لازم میدونم بگم. این بازوی رسانه ای ایران در کشورهاچرا روشون سرمایه گذاری نمیشه که مثلاً کیفیت اچ دی داشته باشن؟؟؟؟؟ مثلاً درافغانستان چند تا کانال اچ دی هست، الان کانال هایی که دوستاران ایران در افغانستان دارن بایدبتونن با اینها رقابت کنن، اما لازمه اولیه رقابت اینه که کیفیت پخش اچ دی باشه، اما نیست، الان چجوری باید رقابت کنن با رقباشون؟؟؟؟ چرا یکی در ایران این چیزارو متوجه نیست؟؟؟؟؟ همه چیزفقط حضور نظامی نیست، درکنار حضور نظامی و مستشاری وداشتن نفوذ، داشتن بازوی رسانه ای که بتونه رقابت کنه خیلی خیلی خیلی مهمه، اصلاً دقت ندارید به این مساله رسانه، توی رسانه خیلی عقب هستیم، اصلاً متوجه اهمیت فوق‌العاده رسانه نیستید، نمیدونم چرامتوجه اهمیت رسانه نیستید؟؟؟؟ داخل ایران هم فضای رسانه ای رو رها کردید مغز های مردم ساده رو که سیاست اصلاً نمیدونن سپردید دست بی بی سی ها و ایران اینترنشنال عربستان، این درسته؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    27 66
    ای کاش سپاه و ارتش هم خودروسازی رو در جهت بومی سازی بدست میگرفت پراید و سمند بومی مطمینا نتیجه آن کاهش قیمت خودرو خواهد شد
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    78 55
    فك نكنم توي جنگ واقعي كاربرد داشته باشه
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      24 9
      موشکهایی هم ک پایگاه داعش وامریکاراداغون کردکاربردی نداشت توجنگ؟؟ چقدرحقیری تو.. بوی نفاق وخودفروشیت وبی غیرتیت همه جافراگیرشده.. حداقل خفه خون بگیرتابی هویتیت وبیغیرتیت کمترنمایان باشه..ضمناکمترماهواره ببین ادم الاف وبیکاری هستی معلومه ک غرق درتخیلات هالیوودی شدی بدبخت
    • US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      20 3
      چقدر هم "فکر" شما در صحنه جنگ واقعی اهمیت داره
    • گم نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      13 8
      فکرتو خراب نکن،مطمئن باش به وقتش قابلیت خودشو نشون میده...
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 3
      چرا؟ دلیلش؟ پهپاد انتحاری به کار نمیاد تو جنگ واقعی؟! اینم از اون حرفا بود آ
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 2
      امثال شما که فرق پوشکو و موشکو نمیدونن میان نظر میدن.اخه بدبخت تو اصلا میدی پهپاد چیه که حالا بدونی رادارگریز انتحاریش چیه
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      9 1
      نه اونی که کاربرد نداره برای ایران مغز فاسد شماست
    • کامران IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 1
      دوستان عزیزان چرا توان شنیدن نظر منتقد یا مخالف رو ندارید!!!؟ منم با حرفش موافق نیستم ولی خب نظرشو گفته، این رفتار گروه ها و افراد اقتدارگراست!! بعدشم تا انتقاد نباشه پیشرفتی هم صورت نمیگیره.در جواب دوستمون عرض کنم این پهپاد بخاطر استفاده از موتور ملخی و بدنه کامپوزیتی بدون شک رادار گریزه و در جنگ واقعی هم با تعداد بالا شلیک میشه و بسیار هم موثره.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      اینا که انتقاد نمیکنن،انتقاد باید علمی باشه نه ناسزا گفتن و کوچک کردن تلاش های متخصصان.اینا از سوزششون اینجوری حرف میزنن
    • کچلک IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      0 0
      عجب کم مغزی هستی تو!
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    11 9
    یک درسی بابت حملات گاه و بیگاه و غلط کردن اردوغان و مدعی جهان گشایی با آرش باید به ترکیه داد. فعلا اتحاد صهیونیستچها و ترکیه و روسیه ارتباط ایران و ارمنستان را قطع کردند و این ابعاد خطرناکی در منطقه ایجاد خواهد نمود. از نظر حقوق ِبین الملل ابن کار مشابه تجاوز و اشغال است. آیا این کشورها هوس پهپاد کرده اند یا کمی تعقل به خرج خواهند داد.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 5
      دیروز وزیر کشور ترکیه اعلام کرد سلاحهایی ساخته اند که اگر رو شود هیچ کس تا صبح خوابش نمیبرد محض اطلاع گفتم
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    18 5
    ماشالله .دست مریزاد.مرگ بر استکبارجهانی
  • رشاش FI ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 13
    باید کاری کرد برای ب ۵۲ که مجهز به موشک هوا به سطح ۱۸۳ است که ثانیه ای ۶ هزار متر سرعت دارد برابر با ۲۰ ماخ که به سادگی میتواند از ۱۲۰۰ کیلومتری حتی تمام پدافند هوایی کشوری را نابود کند در چند دقیقه!؟مگر اینکه بشود با پارازیت خفنی منحرفش کرد هر چند خودش در مقابل جنگ الکترونیکی بسیار توانا است.کف کردم دیروز که مستندش را دیدم و نگران شدم؟!البته راه دیگر شاید این باشد که قبل از برخاستن ب ۵۲ به آسمان بمبارانش کرد مثلأ با همین حمله هجمه ای هوشمندانه پهپادی!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 4
      تو داری از ته میسوزی و میترکی!!
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 3
    خسته نباشیدغیورمردان ایران زمین
  • US ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 4
    باید رادارگریز باشند تا از افتادن در تور پدافند هوایی مصون باشند و هدف رو منهدم کنند ،باید از ترکیه قویتر باشیم
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    26 3
    آرش چه اسم برازنده اى انتخاب كرديد به دانشمندان وطنم افتخار ميكنم زنده باد ايران و ايرانى اسم تجهيزاتمون ايرانى باشه بهتره چون دنبال يافتن معنى اش ميگردند و تاريخ پر شكوه كشورمون لرزه بر اندامشون ميندازه
  • السا IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    27 4
    خیلی خوشحالم که از اسم ایرانی استفاده شده...خیلی
  • جعفر تیموری DE ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 9
    واقعا دستمریزاد به کلیه برادران سپاهی هوا فضا .کاش کمی از این همه همت و غیرت در مسئولین خائن و ترسو و غربگرا دمیده میشد که بجای آقازاده ها و آشناها و گرین کارت و سفره ای خارجی و زندگی در برجهای آنچنانی به فکر پیشرفت کشور و مردم میشدن.
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    16 3
    همانطور که تیر آرش کمانگیر مرزهای ما را مشخص کرد امروز نیز مرزهای ما با برد موشک و پهباد مشخص می شود . به امید بازپسگیری همه سرزمین های جدا شده از ایران زمین.
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 4
    احسنت بر اين اقتدار جمهوري اسلامي
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 6
    وقتی بر علیه اسرائیل استفاده نمی شه ، فایده ای نداره !
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 0
      هر چیزی به وقتش شما که فرمانده نظانی نیستی پس در اینباره نباید ورود کنی.چون علمشو نداری
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 2
    ماشاءالله درود خدا بر شما انشاء الله بر ا ساس وعده الهی ظلم و ستم نابود شدنی است و ما می توانیم امریکا و اسرائیل را زیر پایمان له کنیم . انشاءالله
  • سید مهدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 2
    تفاوت پهپاد انتحاری و موشک کروز بالدار در چیست؟
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 0
      پهپاد های انتحاری توسط ‌کنترل گری کنترل میشه و با تصمیم کنترلگر به سمت هدف مورد نظر میره و دقیق میخوره به هدف البته سرعت کمتری نسبت به کروز داره.موشک های کروز از ضد کشتی تا هواپایه و... همه از موتور های جت برای حرکت خود استفاده میکنند و توانایی کنترل کردنش توسط انسان موجود نیست.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 10
    همه چیز هشتصد درصد گران شد به فکر هستید
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      7 0
      اونموقعی که شعار میدادی و به دولت بنفش رای میدادی باید فکر انجاها بودی.بعدم گرانی به سپاه ربط نداره به دولته بنفش ربط داره
    • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      8 0
      بهبود اقتصادی جدا و قوی شدن نظامی جدا
    • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      4 0
      آقا خاهشا موضوعات مختلف رو بهم ربط ندین این متخصصین تخصص شون در بعد نظامیه اگه همچی گرون شده متخصصین دیگه ای ک خدا لعنت شون کنه کم کاری میکنن نمیشه ک بگیم اینا فعالیت نکنن چون مرغ و.. گرونه
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 0
    ماشاا...ماشاا...دستمریزادبه دلاوران عزیزنیروهای مسلح عزیزخصوصا سپاه مقتدروسربلندواسم قشنگ ایرانی ارش قهرمان ملی ایرانیان سرفراز ان شاا...تولیدات جدید وابتکارت نو اسم سردارسلیمانی قهرمان ملی ایران اسلامی هم فراموش نشود پاینده باد ایران عزیزوحافظانش پاسداران وارتشییان وبسیجیان وکل نیروهای عزیزکه تاج سرماهستند وخدارهبرمان سیدعلی راهم حفظ کند ان شاا...
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 0
    تنها چیزی که میتونم بگم همینه،دمتون گرم!
  • کمال IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    10 0
    اینها لازمه ماست واز نان شب هم واجبترند
  • سجاد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 1
    احسن . تبارک الله
  • مهران IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    ارتباطات قلب نیروهای مسلح است برای حمله به قلب دشمن باید روی آسیب زدن به قلب او تمرکز کرد
  • فادر IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 6
    امنیت اجتماعی و اقتصادی خیلی مهمتر از نظامی است با دشمن تراشی قطع روابط با دنیا و درگیری با دنیا نمیشه پیشرفت کرد
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      7 1
      باشه پس ما موشک نمیسازیم تا داعش بیاد تو خونتون بعد می خواهم ببینم که چجوری میخواین با وجود داعش امنیت و رفاه داشته باشید.در ضمن اون کسی که فعلا داره تو طبل جنگ میکوبه آمریکاست نه ما میتونید ۲۰۲۰ رو دوره کنید و بفهمید که چه اتفاقاتی افتاده
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      4 0
      فعلا که با همین قطع رابطه با دنیا این همه موشکو و پهپاد و و واکسنو و زیر دریایی و ...ساختیم.اینا پیشرفت نیست؟پیشرفت از نظر شما به ظاهر روشنفکران،نوکری آمریکاست
  • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 4
    ایکاش بیشتربه فکراموزشوتعامل بادنیامیبودیم
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      اها تعمال با کسی رو میگید که زد سردار مارو ترور کرد یا با کسی که دانشمند ما رو ترور کرد؟کدون یک.با فرانسه ای که با خون الوده منجر به شیوع بیمار hivشد یا با آمریکایی که میخواد واکسنشو رو ما امتحان کنه؟یا شایدم با کشوری که تو جنگ تحمیلی به عراق بمب شیمیایی داد.کنی تفکر هم بد نیست.البته اگه عقلی واسه تفکر باشه
    • بایرام اف IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      تعامل از تفاعل. یعنی دو طرفه باید باشه. تعامل به معنی تسلیم شدن نیست. یعنی یک قدم ما یک قدم اونا. برجام رو دیدیم نمونه ای از تعاملاتمون بود. کل قدم ها رو ما برداشتیم و الان داریم یکی یکی بر میگردیم با کلی هزینه!!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    آلمان که اصلا پهپاد انتحاری نداره آقای مقاله نویس!!!!!!!!!!!یعنی اصلا مجلس اون کشور اجازه تولید پهپاد انتحاری به ارتش نداده و تولید پهپاد های انتحاری ممنوع هست در اون کشور و یک مورد پهپاد انتحاری ساخت آلمان شما پیدا نمیکنی چون اجازه تولید ندارن بعد چجور شما در این مقاله آلمان رو جز قطب پهپاد های انتحاری در جهان میدونی !!!!!!!!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 0
    امیدوارم از پهپادهای انتحاری کوتاه برد به حزب الله و فلسطین هم داده باشند. اولین مرحله حمله ما به رژیم صهیونیستی، نابود کردن پدافند هوایی باید باشد. طبیعتا الان هم باید لحظه به لحظه موقعیت رادارها و موشک اندازهاشو آپدیت کنن. اقتدار لازمه عزت یک ملت است.
  • ایرانی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 0
    هرکس که برای این مرز و بوم قدمی برمیداره حتی با ساخت یک پیچ و مهره خدار پدر و مادرش و بیامرزه و خودشم رو توفیق روز افزون بده.
  • به 3:11 IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    توواصلا معنی ماخ رو میدونی؟20 مااااخ?لااقل برو یکم فیزیک سال اول یاد بگیر بعد بیا اظهار علم و دانش بفرما
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    درود فروان به همه دلیر مردان ایران مون
  • آرش IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام بعد از در نبرد ۳۳ روزه در بعضی از سایتعای غربی و بنقل از رسانه های رژیم صهیونیستی از یک پهپاد انتحاری که توسط نیروهای حزب الله لبنان بر علیه رادارهای پدافند هوایی صهیونیستها به اقرار خود مقامات نظامی رژیم صهیونیستی با موفقیت بکار رفته بود صحبت و گفته شده بود که این پهپاد انتحاری ضد رادار ساخت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا از وبسایت وزین مشرق نیوز خواهشمندیم در مورد آن پهپاد انتحاری که گفته شده مبنای طراحی پهپاد انتحاری هاروپ هم قرار گرفته مقاله ای تهیه و منتشر نماید
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    افرین . اقتدار نیروهای مسلح ایران باید به دنیا ثابت بشه
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    باید موشک های بالستیک با برد 4000 کیلومتر که در ضمن مثل نمونه چینی ضدکشتی و ضدرادار می باشد را نیز رونمایی کنیم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 1
    یه بار هم شده اسم ایرانی برای یه دستاور انتخاب شده. خیلی قابل توجه هستش. احتمالا از دستشون در رفته
  • ایمان IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    اسم آرش خیلی گیرا بود خداوند حافظ شون باشه
  • ناشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    خدا کنه اینقدر پیشرفت کنید ک امریکا ک تو رتبه ۱ نظامی هست جلو بزنید و هیچ حرفی برا گفتن نداشته باشه از الان باید پهباد هسته ای موشک هسته ای زیر دریایی هسته ای بسازید و....
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      0 0
      پهپاد هسته ای؟نشنیده بودم تاحالا
  • امین IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    ایران وطنم همیشه سربلند سرافراز باشی کاش حاج قاسم هم بود
  • ََReza Aslani IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر عزیزان بتوانند بال های پهپاد های انتحاری های این چنین را هم کوتاه برد هم دور برد ها را بال هاشون را تا شو کنیم در داخل لانچر های پرتابگر های کنند بیش از پنج تا لانچر پرتابگر این چنین انتحاری ها را جای میگیرد قدرت اتش بار مهم است
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    ارش اسم زيبايي است. حدس میزدم یک وسیله پیشرفته نظامی این اسم را داشته باشد. ولی فکر نمیکردم این وسیله موشک خواهد بود. اما پهپاد نیز کمتر از موشک نیست دست دلاوران سپاه و ارتش درد نکند
  • ایران IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    اجرتان با خدا ارتشی های عزیز
  • لاری BE ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 3
    این موشکها اکثرا کپی هستن
  • حمید IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    سلام.واقعا رزمایش پهبادی ارتش،اونهم با این حجم وبزرگی باید اینجوری پوشش خبری میدادن؟!!!!!
  • شهریار IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    اجرتون با خدا دلاور مردان ایران زمینم،
  • Ali NL ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    تسلیم شدن به انتخابات زودهنگام عراق. دخالت آمریکا باید در تاریخ انتخابات پارلمان عراق اجازه داده نمی شود. سازمان ملل متحد یک سازمان اطلاعاتی ایالات متحده است که می خواهد برای نظارت بر انتخابات ساخته شده توسط عوامل آمریکایی در عراق است. ....ایالات متحده تاریخ انتخابات پارلمان عراق را برای سرقت انتخابات تعیین کرد..(((عوامل ایالات متحده خواهد شد در این انتخابات قرار داده شده))) در پارلمان عراق
  • عليرضا IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    پیشرفت کنید فقط پیشرفت کنید
  • DE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 0
    اگه بالهای ارش جمع بشه وهمون لانچر پرتاب بامقداری تغییر حد اقل توانائی بیش ازده فروند ازین پهبادرو بصورت فوجی مثل شلیک راکتهای گرادو داشته باشه .چه عالی خاهدبود. انشائ الله عزیزان به این فکر میفتن واینو درست خاهن کرد .که کشورهای ابرقدرت تکنولوژی اینجور شلیکهای فوجیرو دارند
  • مهدی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 0
    باید نمونه موتور جت این پهپاد هم ساخته بشه تا احتمال شناساییش توسط رادارهای دشمن به حداقل برسه #ما_می_توانیم
  • حسن وهابی از یکن ابادهمدان IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 0
    ان العزه لله ولرسول وللمومنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس