تجام

یک اندیکشده آمریکایی می‌گوید تحریم‌ها را نباید بدون کسب امتیازات هسته‌ای برداشت و توافق مبتنی بر «کمتر در ازای کمتر» شاید بهترین راه برای دستیابی به یک توافق موفق در آینده نزدیک باشد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده واشنگتن در یاداشتی به قلم دنیس راس مشاور و عضو برجسته اندیشکده واشنگتن و مشاور ویژه پیشین اوباما در امور خاورمیانه نوشت: رابطه آمریکا با ایران هیچگاه ساده و آسان نخواهد بود. حتی آمادگی جو بایدن جهت بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک نیز چندان کارساز نخواهد بود. او به روشنی گفته که هدفش تبعیت ایران از توافق است. اما آیا خشم و عصبانیت به خاطر ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و روزنه فرصت ناچیز تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئیه در ایران موجب خواهد شد تا دیپلماسی در کوتاه مدت مردود شمرده شود؟ احتمالاً نه، زیرا ایران به رفع تحریم‌ها نیاز دارد، اما [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر ایران بر کاهش تحریم‌ها توسط آمریکا قبل از هرگونه اقدام از طرف ایران پافشاری خواهد کرد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


آیا آمریکا تحریم‌ها را کاهش خواهد داد؟

دنیس راس معتقد است: ایران با رعایت محدودیت‌های وضع‌شده در خصوص تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی، مقدار اورانیوم با غنای پایین که قادر به ذخیره‌سازی است، برچیدن دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده، و امثال اینها می‌تواند تبعیت از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سر بگیرد. در خصوص آمریکا، این کشور می‌تواند تحریم‌ها را بار دیگر به حالت تعلیق دربیاورد و ایرانی‌ها را از موهبت رفع تحریم‌ها که به آن نیاز دارند، بهره‌مند سازد. اما با وجود این، چهار تا شش ماه طول می‌کشد تا ایران بتواند تبعیت از توافق هسته‌ای را دوباره از سر گیرد. آیا دولت جدید آمریکا حتی با اینکه ایران همچنان به نقض محدودیت‌های مندرج در برجام ادامه می‌دهد، تحریم‌ها را کاهش خواهد داد؟ ایرانی‌ها نه تنها بر این نکته پافشاری می‌کنند، بلکه همچنین خواستار دریافت غرامت در ازای هزینه‌های ناشی از تحریم‌هایی هستند که دولت دونالد ترامپ علیه آنها وضع کرده است. آنها تا حد موجهی ادعا می‌کنند که به مدت یک سال کامل پس از آنکه ترامپ تبعیت آمریکا از تعهداتش ذیل برجام را متوقف ساخت، همچنان به تبعیت از تعهدات خود ذیل مفاد برجام ادامه داده‌اند.

ایران به دنبال تضمین از سوی آمریکاست

در ادامه این یادداشت آمده است: حتی اگر دولت جدید آمریکا از پرداخت غرامت خودداری کند اما بلافاصله تحریم‌ها را کاهش دهد و ایران صرفاً شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت تبعیت مجدد از برجام کند، منتقدان جمهوری‌خواه برجام در کنگره احتمالاً فریاد اعتراضشان بلند خواهد شد. از نظر آنها، هرگونه اقدامی که موجب کاهش اهرم فشار آمریکا شود آنهم در شرایطی که ایران نه از برجام تبعیت می‌کند و نه رفتارهای خود در خاورمیانه را تغییر می‌دهد، اساساً اشتباه خواهد بود. نکته طنزآمیز اینکه، چنین چیزی می‌تواند برای هر دوی رئیس‌جمهور آمریکا و ایران دردسرساز شود، رئیس‌جمهوری که خواهان احیای حمایت دوحزبی در حوزه سیاست خارجی است و ایرانی که رهبرانش خواهان کسب تضمین در این خصوص خواهند بود که در صورت روی کار آمدن یک دولت متفاوت در آمریکا در سال ۲۰۲۴، توافق لغو نخواهد شد.

چالش‌های بایدن برای بازگشت به برجام

مشاور پیشین اوبا در امور خاورمیانه مدعی شد: اگر قرار باشد سیاست دولت بایدن در قبال ایران شانس موفقیت داشته باشد، دولت وی باید شماری از مسائل را حل‌وفصل کند. مسئله اول اینکه، کشورهای اروپایی خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند، در حالی که اکثر جمهوری‌خواهان کنگره احتمالاً با هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای که به بندهای غروب، موشک‌های بالستیک، یا فعالیت‌های ایران در خاورمیانه نپرداخته است، مخالفت خواهند کرد.

دوم، دولت جدید در حین پرداختن به مسائل دیگر، ضرورت وضع مجدد محدودیت‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را احساس خواهد کرد، اما نمی‌خواهد تفاهم بر سر برنامه هسته‌ای را به پیشرفت در حوزه موشک‌های بالستیک یا چالش‌های منطقه‌ای منوط کند.

سوم، رئیس‌جمهور منتخب بر این نکته واقف است که اسرائیل، عربستان، و امارات خواهان دریافت تضمین در خصوص اقدامات آمریکا در قبال ایران هستند تا مبادا رفتارشان موجب پیچیدگی راهبرد آمریکا شود. اما این کشورها نسبت به برجام بدبین هستند، بیم آن دارند که آمریکا از اهرم فشار خود برای همیشه چشم‌پوشی کند، و نگران آن هستند که منافع دولت بایدن در جریان مذاکرات موجب شود تا دولت وی چشمان خود را بر روی تهدیداتی که ایران متوجه همسایگان خود می‌کند، ببندد.

در نهایت، دولت بایدن حتی با اینکه به دنبال حفظ اهرم فشار خود در قبال ایران و نشان دادن هزینه‌های بالای رفتارهای سوء این کشور است، در عین حال می‌خواهد قادر باشد در ازای رفتار بهتر ایران با همسایگانش در منطقه مشوق‌هایی ارائه دهد.

بایدن باید به شکل محدود تحریم‌ها را کاهش دهد

مشاور اندیشکده واشنگتن پیشنهاد داد: سازگارسازی این اهداف متناقض هر چند دشوار اما امکان‌پذیر است. چنین چیزی اما نیازمند تفکر و تأمل به شکل محدودتر است. دقیقاً از آنجا که بازگشت به برجام آنقدرها هم ساده و آسان نیست، دولت بایدن باید از ضرورت چنین اقدامی نهایت بهره را ببرد: دولت آمریکا باید همچنان آمادگی خود را برای بازگشت به برجام و مذاکره بر سر یک توافق جایگزین اعلام کند ــ امری که موجب اطمینان خاطر اروپایی‌ها می‌شود و این پیام را می‌فرستد که دولت بایدن به توافقات چندجانبه احترام می‌گذارد ــ اما در عین حال باید این موضوع را روشن سازد که برای رسیدن به توافق محدودتر در خصوص به عقب بازگرداندن وضعیت هسته‌ای کنونی ایران نباید منتظر ماند و اینکه در ازای چنین اقداماتی می‌توان به شکل محدود تحریم‌ها را کاهش داد. برای مثال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که مقدار اورانیوم با غنای پایین که ایران در اختیار دارد ۱۲ برابر میزان مجاز ذیل مفاد برجام است؛ دولت آمریکا می‌تواند کاهش مقدار ۲۴۰۰ کیلوگرم کنونی به ۱۰۰۰ کیلوگرم و برچیده شدن دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده را درخواست کند. آمریکا در ازای این موارد می‌تواند دسترسی ایران به برخی از حساب‌های بانکی حاوی ذخایر ارزی این کشور را آزاد سازد و در عین حال همچنان تحریم‌ها را حفظ کند.

مزیت توافق مبتنی بر «کمتر در ازای کمتر»

این اندیشکده آمریکایی در پایان نوشت: مزیت این توافق مبتنی بر «کمتر در ازای کمتر» در آن است که موجب افزایش مدت زمان گریز ایران به سمت تولید مواد شکافت‌پذیر قابل استفاده در سلاح هسته‌ای می‌شود؛ اهرم فشار آمریکا را حفظ می‌کند؛ نیازمند پذیرش برجام توسط جمهوری‌خواهان کنگره و متحدان آمریکا در خاورمیانه نیست، زیرا آنها برجام را دردسرساز می‌دانند؛ و می‌تواند برای آنچه بایدن به روشنی گفته خواهان انجامش است ــ یعنی مذاکره بر سر یک توافق جایگزین که مفاد بیشتری را در بر می‌گیرد و در عین حال به موضع تهاجمی ایران در منطقه می‌پردازد ــ زمان بخرد. بایدن قبل از اتخاذ چنین موضعی باید با کنگره، متحدان اروپایی، اسرائیل، عربستان، و امارات مشورت کند. اروپایی‌ها با اینکه طرفدار بازگشت آمریکا به برجام هستند، اما از هرگونه اقدام آمریکا که موجب کاهش تهدید هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی شود حمایت می‌کنند، حتی اگر این موضوع در بدو امر یک توافق محدودتر را رقم بزند. کنگره و دوستان آمریکا در خاورمیانه خواهان درک و شناخت اهداف آمریکا هستند و می‌خواهند بدانند که این کشور چگونه به دنبال حفظ اهرم فشار خود است. البته ایرانی‌ها نیز در این خصوص حرف برای گفتن دارند. ایرانی‌ها نیازمند رفع تحریم‌ها هستند و به دنبال راهی خواهند بود تا این امر را محقق سازند. رفع تحریم‌ها نباید برای آنها بدون هزینه تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    21 2
    بایدن مودب معاون اوبامای مودب قطعا برای اینکه بخشی از ابروی نابود شده ی سرمایه های داخلیش رو برای موندن در راس برگردونه تحریم هایی رو لغو خواهد کرد مثل ازاد کردن کالاهای رسوبی در گمرک توسط پیاده نظام. نه، ما این حرفا حالیمون نیست، توافق کردین، اینا هم بتن خودشون رو ریختن. همه ی تحریم ها باید برداشته بشه.
    • جبار IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 0
      امریکا و تحریم و اینجور چیزها ، بتد هواست ، فقط باید کاسبان تحریم و دزدان داخلی و مفسدین نظام کاملا برچیده بشن و در این صورت مملکت از نظر اقتصادی امنه ، لطفا سر مردم کمتر کلاه بذارید . مرگ بر منافق ، منافق فقط امثال رجوی نیستن ، توی بدنه نظام فعلی هم موجوده ، لطفا پاکسازی
  • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    10 2
    نباید فریب این یاغیان و خائنین داخلی را خورد اینها ضدبشریت دارند کار میکنند و درثانی آمریکا دیگر آن امریکا نیست که به همه شاخ و شانه بکشد به گفته رهبر آمریکا یواش یواش غرق خواهد شد و دیگر قدرتی نخواهد داشت که به کشورها زور بگوید.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    15 10
    آقا ما نخواهیم تحریمها را بدارید ونخواهیم اصلا( آمریکا وظریف کلانتری زنگنه دولت وزیر وروحانی ومذاکرات وبرجام وپیشرفت ژاپنی‌. ‌..)داشته باشیم،چیکار کنیم!؟فقط کلاهک وبالستیک میخواهیم که بازدارنده باشه درمورد زیادهخواهی دشمنان
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      5 6
      کاسبین تحریم مسلما نمیخوان تحریم ها برداشته بشه
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 1
      کاسبان رفع تحریم وبتن کردن(غنی سازی،کلاهک وبالستیک...)میخواهند کشور را شاید ژاپن کنند ولی زیر نفوذ ابرقدرت شرقو غرب-کمملکت را بیشترووابسته کنند
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 3
      شوروی هم فقط کلاهک و بالستیک داشت
    • سید IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 2
      بی خیال بابا نمی خواهیم تحریمها برداشته شود...نفست از جای گرم بلند میشه.. بلند.. اون رو
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 3
      کاسبین تحریم کسانیند که ماتم گرفتند از رفتن ترامپ
    • امیرحسین IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 3
      اخه این چه حرفیه دعا کنید تحریمها برداشته بشه بیشترین اسیب وقشر ضعیف خوردن. ژاپن امریکا بمب اتم زد به یکی از شهراش به نام هیروشیما. ژاپن در جوابش رفت دانشجوهاش فرستاد امریکا. علم وتکنولوژی شون بردن بالا حالا پیشرفتشونم از امریکا بیشتره. مردمشم تو رفاه کامل
    • در جواب انگ زن IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 2
      انگ نزن،ما هم دلمون می خواد تحریم بره،اما طرف مقابل دلش می خواد ما رو نابود کنه،روشنت شد؟
    • سید حسین نقیبی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      1 1
      عالی بود احسنت
    • محمد DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      1 0
      شام موشک بخور آدم حسابی کشورهمه چی لازم داره هم امنیت نظامی هم اقتصادی وووووو
  • SE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    28 15
    گاو شیرده برجامی دولت اصلاحاتی و چاپندگی با همدستی نمایندگان سلفی بگیر را لولو برد تمام شد
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      ایول
  • م IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    10 0
    انفجار در نطنز به ما کلی خسادت وازد کرد. قبل از برجام در نیروگاه اراک رو گل گرفتیم. به هر سازی زدن رقصیدیم . نتیجه اش این شد که یه طرفه زیر قرارداد زدن. بعد از اون ایران کلی هزینه کرده بابت افزایش سانترفیوژها و غیره تازه دانشمند هسته ای مون هم که ترور کردن ایران باید اول خسارتهاشو طلب کنه ، بدون مذاکره جدید. اونا یه قرارداد بستن باید هم پای تعهدشون بمونن ایران نباید کوتاه بیاد
    • SE ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 0
      زمان بازگشت امریکا به اجرای تعهداتش هرچه طولانی تر بشود باز گشت ما هم به توانمدیها و میزان ذخایر فراتر از آغاز برجام هموارتر خواهد شد.البته با رفتن دولت اصحالاتی با برجام هم به اتمام میرسد و حکت قطار هسته ای غیر قابل کنترل و بازگشت خواهد شد لذا بایدن برای متوقف کردن رشد هسته ای ایران چاره ای جز تن دادن به خواسته های ملت ایران را ندارد.
  • الهی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 0
    اگر دولت ما برای گرفتن هزینه خروج آمریکا از بر جام و هزینه ها ی تحریم محکم باشد و موضع ما اول فقط لغو تحریمها بعد در چهار چوب بر جام باشد دیگر سیاستها فریبکارانه آنها هرچه باشد بی اثر است
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    22 0
    امریکا تحریم ایران راهرگز لغو نخواهد کرد چراکه امریکا دشمن ایده اولوژی انقلاب اسلامی است درمقابل امریکا فقط باید قوی وقوی ترشد اول با پاکسازی ازفسادمدیریتی کشور وبعد تقویت اقتصاد .... بزرگترین دشمن مردم وانقلاب مفسدان اقتصادی وچپاولگران واختلاسگران هستند که مثل موریانه به جان کشور وانقلاب افتادن اینها باید سم پاشی وازبین بروند چراکه اینهاباعث بد بینی به انقلاب میشوند والا امریکا وایادیش سک کی باشند
    • روح اله IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      6 1
      کاملا موافقم ، قبل از هر چیزی فقط مبارزه قاطع و بی وقفه با مفسدین داخلی و برخورد بدون گذشت با عوامل و همدستانشان .سرعت در کشف مفسدین و شدت مجازات برای برخورد با مفسدین داخلی و بازدارندگی آن کم است ، هنوز دزدان زیادی از این شرایط بهره می برند . مجازات باید تن دزد جماعت را بلرزاند .
    • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      3 0
      این مبارزه با مفسدین اقتصادی شعار خوبه ولی اگه بخوای عملی بشه باید همه بخشها رو بکوبیم از نو بنا کنیم چون تفساد ریشه کرده مثلاً صنعت و معدن .خودرو سازی
  • بنده خدا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    6 2
    اینقدر امتیاز دادیم تو برجام که امثال این کارشناسها هم میگن باید تحریمها حفظ بشه و فقط یه گشایشهایی انجام بشه. تازه همون گشایشها هم مدیون مجلس هستن. کاش یه دولت شجاع و انقلابی و ولایی رو کار بود. آرزویی که احتمالا به گور میبریم. احمدی نژاد فقط در قضیه هسته ایی امتیاز نداد که اونم عاقبتش اون شد
  • DE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 1
    توصیه‌های «دنیس راس» به بایدن برای بازگشت به برجام: بایدن باید با راهبرد «کمتر در ازای کمتر» و لغو محدود تحریم‌ها برای انتخاب شدن مجدد اصلاح طلبها در 1400 و توافقات برجام های بتن در موشک و برجام بتن در مقاومت و برجام بتن در سپاه و ارتش و بسیج نیروی دریایی و هوایی ....و برجام بتن در غیرت و استقلال و فرهنگ ......دوستان و امید رژیم آپارتاید یعنی غربگدایان اصلاحاتی را کمک کند .
  • ربیعی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    2 4
    با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و کشور چین ،بخش عظیمی از مشکلات پایه صنایع مادر حل خواهد شد .وایران هرگز از پیشرفت علمی هسته ودفاعی ونظامی کوتاه نخواهد آمد واین گره بسته بیشتر آمریکا تمایل دارد با ایران حل نماید .وآمریکا هم خواهان رضایت سران صهیونیسم اسرائیل و عربستان است .
  • رحمن IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 3
    زبان آمریکا فقط زور است باید با زور و قدرت با آمریکا صحبت کرد بازرسان آژانس را بیرون کنید و ظرف شش ماه عنی سازی را به نود در صد برسانید بعد ببینیم آمریکا و اروپا چه حرفی برای گفتن دارند بعد شما میلیمتری غنی سازی را کم کنید تا دیگر حرف برجام موشکی در موضوع هسته ای به فراموشی برود
    • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      هیچی چکار میکنند همون کاری که با کره شمالی کردن با ما میکنند فقط با این تفاوت که چین و عراق و کشورهای هم پیمان ایران هم با غربی ها همراه میشن و مثل الان به دلیل تحریم بانکی طلب ایران رو نمیدن
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    17 5
    ما نمی‌خواهیم با آمریکای تروریست مذاکره کنیم این اصلاح طلب هارو بریزید تو کیسه زباله و پرتشون کنید کشوری که به دنبال نوکری برای هستند
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      3 4
      اونچیزی که تو میخوای مهم نیست مهم اون چیزیه که مردم میخوان
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      0 0
      تو هم حتمأ وکیل مردمی اصلاحاتچی؟؟!
  • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    14 10
    ایران باید اعلام کند یکهفته وقت دارند تحریمها را لغو کند در غیر اینصورت اقدامات غیر قابل بازگشت خواهد بود مسخره که نیستیم چند ساله دارند ما را بازی میدهند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    15 4
    لغو کلیه تحریمها وغنی سازی نامحدود حق ملت ایران
  • شتر در خواب ببیند پنبه دانه IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 19
    بابا به قران این برجام فایده نداره اقا یا باید برجام از بین بره و توافق دیگری امضا کنند یا که راه دیگری جز تسلیم یا مقاومت نیست
  • عباس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    5 1
    چقد ابلهن اینا.عمرا رهبری و مجلس اجازه مذاکره و یا عقبگرد به توافقات هسته ای رو بدن.دشمنان احمق
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    9 4
    لعنت به منافقین
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    9 1
    همه تحریمها بلید بلمررره لغو بشه و نه تعلیق وگرنه بازگشت به برجام خسارت محض وضعیت بغرنج فعلی رو بدتر میکنه حواستون باشه
  • محمد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    آمریکائیها بد عهد وقانون شکن هستند اصلا نباید به آنها اعتماد کرد مگر اینکه ضمانت اجرائی بدهند و توافقات گام به گام اجرا شود گام اول هم آمریکا بردارد
  • هوشنگ باوندپوری IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    7 0
    این دولتمردان ما که خانوادهشان اونور آب هستند چگونه میخواهند ما راازدست گرگان نجات دهند؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 5
    همینکه اسم کاهش نیم درصدی تحریمها هم شروع بشه-درایران تا۱۰۰درصد همه چیز ارزان خواهدشد-پس فقط غنی سازی کلاهک اتمی وبالستیک را بتن نکنید
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      6 2
      گرانی ها به مرض بی مدیریتی ربط دارن و اگر ارزانی هم اتفاق بیفته فقط موقته.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    15 1
    غلط کرده ، ملت ما که گروگان آمریکایی ها نیستند ، بروند برای کشور خودشون تصمیم بگیرند، دروغ گو هایی که سابقه شان خراب است
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    14 8
    مذاکره بی مذاکره ایران باید ابر قدرت هسته ای شود
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 6
      اون وقت چی میشه؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    22 7
    امریکا غیر قابل اعتماد است
  • NZ ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    20 10
    آنچه بايد اولويت ما باشد، تسويه حساب با جريان کثيف نفوذی و تمرکز بر تقويت توليدات داخلی و بنيه دفاعی است.
    • DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      8 3
      خخخ جریان داخلی سریعا بهت منفی داد چون زدی وسط خال. حالا یک مشت پناه انده هم میان کمکشون
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 2
      ببین افراطی بی صبرانه منتظر اون روزی هستیم که همتونو بفرستیم بهشت
    • در جواب به فلانی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 0
      هوی تروریست، اینجا رو بخوای به خاک و خون بکشی دودمانت رو عزادارت می کنیم.ما طرفدار جمهوری نیستیم.اما طرفدار ایران هستیم.پس هیچ آسیبی به ایران نرسون که نابود بشی.
    • پیشگوی ایرانی IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 0
      ببین اون ... که گفتی افراطی مطمئن باش که زنده نمیمونی که مرگ ما ایرانی ها رو ببینی.طرفدار جمهوری هم نیستیم.اما سر ایران حاضریم حتی کل دودمان کثیفت رو بکشیم،اما ایران سالم بمونه.
    • ناشناس IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 0
      ببین داعشی اسم ایران که میاد ضربان قلبم میره بالا، مطمئن باش هرجا باشی خون پلیدت رو میریزیم، کثافت بی وطن، خائن. تو وطن فروش هرجایی تو همون توالت آلبانی، آنقدر مزخرف بباف تا سقط شی. چقدر بدبختی که مزدور بن سلمان نوکر آمریکایی.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 6
    امیدوارم بایدن خسارت ها رو جبران کنه و همه تحریم ها رو برداره.
  • ایرانی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 1
    این سوال همیشه میماند که چرا ترامپ تا زمانی که در برجام بود مکانیسم ماشه را فعال نکرد ؟؟؟ یعنی واقعا عقلش نمیرسید؟؟ یا زد و بندی سیاسی با حاکمان ایران بود؟؟؟
    • ناشناس IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 0
      جناب وقتی از قرارداد خارج شده، چطور یکی از بندهای آن قرارداد را فعال کنه؟!!
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    7 0
    در هر صورت آمریکا قصد ندارد حتی تعهدات ذیل برجامش را هم بصورت کامل انجام دهد . این هم سیب و گلابی های برجام آقای ظریف و رئیس جمهور . لذا باید برجام را به زباله دان تاریخ انداخت . چون ما را از حقوق حداقلی برجامی هم محروم کرده و طمع دشمن را برای دست اندازی بیشتر به مولفه های قدرت ما افزایش داده است . با این وضع ، برجام برای همیشه باید بمیرد.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    12 7
    احتمالا کمتر در مقابل کمتر را دولت تدبیر قبول نکنه چون مثل دوره قبل بیشتر در مقابل هیچ را قبول دار،(بیشتر برای امریکا و غرب و هیچ برا ایران)
  • US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    "هنری کیسینجر از دولت بایدن خواست به برجام برنگردد
  • DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 1
    قانون غرب وحشی. آنها توافق را نغز کرده اند ولی ادامه دادن آن نباید برای ما بدون هزینه تمام شود. این نشان میدهد، هیچ چیز جای توانی دفاعی را نخواهد گرفت.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      3 0
      اول از آمریکا خسارت بگیریم بعدن مذاکره کنیم وسلام
  • جوکر IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 1
    خاک بر سر ایران اگه دوباره به غربیها و سردسته شون اعتماد کند.مگر کوبا و ونزوئلا سلاح هسته میساختند؟منافع غرب در بدبخت ماندن ایرانی است.ما که همه سرمایه مون در ...زادگی ترامپ سوخت،کمتراز کره شمالی نباشیم
  • NL ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    5 0
    این نوع نگرش و پیشنهاد یعنی دادن شکلات به ایران .یعنی به مراتب بدتر از دوره ترامپ مواجه خواهیم بود.چون کافیه امریکا بیاد به برجام و مکانیسم ماشه دستش بیوفته بدون اینکه تحریمهای قبلی و حتی بعد از خروج آز برجام رو لغو کنه.
  • مهدی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 1
    وقتی اسرائیل ۲۰۰ کلاهک داره که میتونه نسل شیعه رو نابود کنه.سنی پاکستان داره.هندو هند داره.مسیهی کاتولیک داره فقط واسه شیعیان آخه.ما چی داریم جلو قلدری اینا رو بگیریم اگه حق داشتن باشه اول واسه ماست و ما استفاده نمی کنیم فقط انقدر قلدری نمیکنند.کمنیست داره امپریالیسم داره واقعا چرا شیعه نباید داشته باشه.اگه انقدر چیز بدی چرا اونا مال خودشون رو نمیریزن دریا.همین برجام که از پشت خنجر زدند آیا بهترین دلیل نیست که به این اراذل شرق و غرب نباید اعتماد کرد.ما به یک عامل بازدارنده قوی نیاز داریم.برید جلو
    • ناشناس IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 2
      میشه این سوال جواب بدی که پاکستان بمب اتم داره همه ازش می‌ترسند و چرا مردمش گشنه هستند و تو بدبختی زندگی میکنند اینو بدون قدرت کشور ایران غیرت و شجاعت و دلاوری مردم ایرانه نه موشک و بمب اتم اینو آمریکا و غرب فهمیدن که روی ضعیف کردن و عقب انداختن پیشرفت اقتصادی مردم ایران سرمایه گذاری میکنند .تو هیچ جنگی 300نفر با فقط اسلحه جلوی چندتا لشکر یک ماه مقاومت نکردند ولی مردم ایران تو مقاومت خرمشهر این حماسه رو آفریدن همه دنیا اینو میدونه
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    8 2
    برجام دود شده رفته هوا اینها هنوز امید دارند از لاشه برجام استفاده کنند وبه مطامع بیشتری برسند ولی کور خوانده اند رهبری فرمودند بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی نداره ،
  • مهرناز IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    دنیس راس " تعلیق تحریم ها " خواب خوش دوباره امریکا با برجام خواهدبود " امتیازهای برجام را لولو برد " مذاکره جدید اگر هم صورت گیرد " شزط مذاکره کنندگان ایران با چشم باز برسر میز مذاکره " در وهله اول لغو تحریم ها " خواهد بود.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    پرورژه بی نتیجه هسته ای جیزی را به ارمغان نمی آورد
    • یه دوست IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      فقط برای ایران چیزی به همراه نمی آره؟ هند داره پاکستان داره اسرائیل داره عربستان هم قراره داشته باشه! اون وقت ایران نباید داشته باشه؟ فقط ما برای دنیا خطرناکیم؟ بسیاری از از بیماری های سرطانی هم با هسته ای تشخیص داده می شوند و به دلیل وجود نیمه عمر کم عناصر امکان وارداتی نیست.یعنی باید یدم تولید شه بره اتاق مصرف شه.اونوقت این هم نداشته باشیم؟
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    همه جا صحبت از برجام ۲ میشه اما دولت به میخاد بگه بازگشت امریکا به برجام
  • خالق IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 1
    خواهشا گول آمریکارونخورین نمیشه به اون شیطان بزرگ اطمینان کردمطمئن باشین اگرم تحریمارو بردارن بعدابازم تحریم میکنن
  • حامد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 1
    چه عجب یه عکس جدید از دنیس راس یهودی مارموز دیدیم! چقدر پیر و شکسته شده!
  • عباس AT ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    ایران دیگر نیازی به رفع تحریم ندارد...یا کار ازریشه باید حل شود ...یا اصلا حل نشود...دنیا باید رقابت سالم سااالم با ایران را به عنوان یک قدرت که دوباره ظهور کرده در سطح پنج قدرت اول جهان بپزیرد...قبول کند یا نه ...ایران کاملا در این فکر و برای این امر در حال حرکت وزیر سازی است.....دوم ایران القاعده عربستان نیست ..ایران یک کشور بزرگ فرهنگی با عقیده شیعه است ..ایران جدید دنیای جدید و تمدن نو رو به جهان عرضه خواهد کرد...رقابت سالم در همه چیز...هدف ما ان چیزی نیست که شما فکر می کنید..هدف ما کاملا با صلح و عدم تجاوز استوار....درک درست ما هزینه را برای شما کاهش خواتد داد وگرنه ملت ایران اماده پرداخت هر هزینه در کوتاه یا بلند مدت هست.....چو ایران نباشد تن من مبااااااد
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    سگ زرد برادر شغال است
  • پیمان IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    6 0
    جمهوری اسلامی ایران نیازی به لغو تحریم ها نداره و تحریم هاباید با توجه به امکانات داخلی بی اثر شه که همین حالا هم تا حدودی بی اثر شده ولی باید کلا بی اثر شه
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      2 0
      رهبر گفتند آمدن آمریکا به رجام اهمیتی ندارد. لغو همه تحریم‌ها اهمیت دارد. لذا کاسبان تحریم.. از هر جمله ای به نفع خودشان تفسیر می کنند مثل صحبت شما که ما نیازی نداریم به رفع تحریمها،، ایران دوهزار سال است زخم خورده خیانت کاران داخلی ست.. و همه فقط نفع خودشان را در نظر دارند وگرنه ایران با چنین ثروتی هزار برابر بیشتر از ژاپن پیشرفته تر بود.. امان از خیانت.. که عده ای رفقا هستند که کمک می کنند به طبری ها و..... عده ای هم مزد بگیر هستند برای این رفقا.. مزد می‌گیرند شعار بدهند
  • علیرضا شیخ ویسی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    سلام دررابطه با برجام باید ما سخت در برابر آمریکا بایستیم وهیچ گونه امتیازی که صنایع موشوکی ونظامی را شامل می شود در مذاکرات اصلا در هیچ پیش نویس گنجانده نشود وبه عنوان خط قرمز ماست ونباید تاسیسات هسته ای ویا بر چیدن قسمتی ویا تعلیق سانتر فیوژها از سطح. 20درصد کمتر ودر وحله اول حذف تحریم‌ها وپرداخت 60 درصد بدهی‌های بلوکه شده توسط خود آمریکا وپرداخت 100 درصد واریز توسط نوکران وزیر مجموعه همراه استکبار جهانی ونگاه به جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک ابر قدرت سیاسی ونظامی در روبروی آنها در مذاکرات شرکت خواهد کرد در غیر این.صو رت آنها باید منتظر فروپاشی باشند وباید جلوی ساخت وتوقف سلاحهای اتمی اسرائیل نیز بدون طرفداری از آنها وتمکین بخ صلح با فلسطینی‌ها وآنچه کشورهای پیشرو اسلامی توافق نمایند به سرپرستی ایران ودادن ضمانت اجرایی به ایران وتحویل یک ناو جنگی وهواپیمای B52 به عنوان امانت 3»تا 5 ساله در پپایگاه‌هایی که ایران در تظر بگیرد وتخلیه کامل نیروهای آمریکایی از خاور میانه وخلیج فارس
  • ابوالفضل سعادت US ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    هروقت تحریم را لغوکردید باش
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    4 0
    در جواب ۱۶:۴۵ که گفته اونوقت چی میشه. لازمه ابر قدرت شدن هسته ای بودن است حالا مغز استعماری ها تا بفهمند مذاکره با امریکا بی فایده است امریکا غیر قابل اعتماد است باید کاری کنیم تحریم هارو بی اثر کنیم اگر خیانت جریان های وطن فروش همچون اصلاح طلبان نبود اقتصاد ایران به این روز نمی افتاد
  • ایرانی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    لطفا بیایید دیگر خودمان را بیش از این گول نزنیم. امکان هر گونه معامله بر اساس اعتماد به آمریکا و متحدینش غیر ممکن است. در شرایط حاضر آمریکا و غرب در شرایط افولی هستند و قادرنیستند که تعهدی به طرف مقابل بدهند. تاریخ نیز ثابت کرده اگر از موضع ضعف پای میز مذاکره بنشینیم حتما شکست خواهیم خورد. همان بهتر که به آمریکا بفهمانیم قبل از هرگونه گفتگویی اول خسارت های وارده را پرداخت کند دوم تحریم ها را برچیند سوم تعهد نامه همراه با یک وثیقه معتبر ( مثل چند تن شمش طلا که در صورت قانونشکنی ضبط خواهد شد) بابت عدم تکرار اینگونه رفتارهای یاغی گونه بپردازد و در اخر اگر علاقه مند بود میتواند به برجام برگردد - میتواند هم برنگردد این به خود واشنگتن بستگی دارد در واقع یک مسئله داخلی خود آمریکاست. ما هم بعد از طی مدت زمانی بابت راستی آزمایی میتوانیم کارهای مربوط به خودمان را انجام دهیم. Thank You.
  • US ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    2 0
    مذاکره در رابطه با موشک های ایران قطعا بی معناست. در مورد موضوع هسته ای هم ارتباط کامل با خلع سلاح هسته ای اسرائیل و مهار کشورهای خلیج فارس دارد. مسلما جلوگیری از نفوذ کشور های خلیج فارس در زمان حاضر بسیار سهل و امکان پذیر است. در غیر درک این مواضع از طرف های برجام مناسبتی برای توافق و غیره وجود ندارد.
  • سیما IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    الملک لا یبقی مع اظلم آمریکا در برابر اراده ملت ایران دوام نمی اورد
  • معلم DE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    3 0
    ایرانیها هزینه های زیادی بخاطر تحریم ناحق امریکا پرداخته اند حالا نوبت جبران مافات توسط امریکاییهاست
  • مهران DE ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    5 1
    به هیچ عنوان مذاکرات جدیدی نباید صورت بگیره حتی اگر تحریمها را لغو کنند، چون دوباره تحریمها را با شناسه جدید بر میگردانند و خواسته های موشکی و منطقه ای شان را مطرح میکنند. ما باید با تمام قوا بسمت بی اثر کردن تحریمها پیش برویم . ایران با داشتن پتانسیلهای بی نظیرخود کافیست که مدیران کاربلد و دلسوز با برنامه راهبردی مشخص را بکار گیرد. بخدا میتوان اقتصادی ساخت قویتر از کشورهای غربی. مگر آلمان کدامیک از موهبتهایی که خداوند به ایران عطا کرده است را دارا میباشد. فقط باید همت کرد و دست از کارهای غیر تولیدی مثل مشاغل کاذب دلالی دست برداشت. ما میتوانیم.
    • DE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      1 0
      ...ایران با داشتن پتانسیلهای بی نظیرخود کافیست که مدیران کاربلد و دلسوز با برنامه راهبردی مشخص را بکار گیرد....// ای بابا اگه ایران بخواد مدیران کاربلد ودلسوز بکار بگیره که یک مدیر اصلاحطلب یا کارگزارانتی یا غربگدا و کدخدا پرست که سرکار باقی نمی مونه همه شون باید برن سر چهارراه گل بفروشن . چون سالها به همه جا گُل ! زدند.
  • حمید IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    2 0
    ایرا الان هشتاد میلیون بمب اتم داره منم یکیشم پس اصلا پا پس نمیکشیم به اندشمندانتون بگید ما فقط حرف درست و حقیقت رو قبول میکنیم و بس
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    وقتی مثل خودشان به(کلاهک وبتلستیک رسیدیم وبایگانی کردیم)با همتون مذاکره میکنیم که دیگه زور نگید
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    باید تلاش کنید به کمک چین روسیه ودیگر کشورهای مخالف ویا رقیب آمریکا سلاح تحریم را از دست آمریکا بگیرید ..میشود .خیلی ساده هم میشود .فقط اراده لازم است .توی این ۸ میلیارد جمعیت یکی راه حل نداره...هست فقط آراده نیست...چرا نمیدونم ...
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 3
    مشرق شما جز فتنه و ایجاد دودستگی کار دیگه ای هم بلدی؟ هنوز نیومده داری کاسه داغتر از آش میشی.. چرا قصاص قبل از جنایت میکنی بزار بیاد بعد
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    2 0
    واقعا با این همه خیانت و جنایت در حق مردم ایران هر کی دوباره سمت این شیاطین بره .... بازدارندگی هسته ای داشتیم تروریست های کراوات زده جرات ترور سردار سلیمانی رو پیدا نمی کردن
  • سام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    ما به برجام نیازی نداریم به تحریمها ادت کردیم .بایدن هم غلط میکند امتیاز میگیرد. با جدوابادش.امثال اصلاح طلبها نیازی نیست .واسه مردم تصمیم بگیرد.از مجلس خواهش داریم اکثر ملت جلوی این اصلاح طلبها باستتد.تا کند کاری نکردند
    • ناشناس IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      1 0
      برای شما که خونه میلیاردی و ماشین خوب و حقوق بالا میگیری تحریم‌ها باشه یا نباشه فرقی نداره چون داری حالشو میبری .
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    اگر قرار با رفع تحریم چیزی ارزون بشه-چرا دلار که۳۰هزارتومان شد،میوه ۱۰۰۰تا۵۰۰۰تومان بود ولی حالا که دلار۲۳هزارتومان شده،میوه از۵۰۰۰تا۱۰۰۰۰تومان شده!؟پس مشکل کاسبان رفع تحریمه نه غنی سازی بالستیک وکلاهک...
  • بنده ی خدا IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    به نام خدا سلام من فکر می کنم که بایدن خود ابلیس است وبا ظلم بزرگی که درحق مردم آمریکا مرتکب شد خدا فرصت زیادی برای بودن دراین دنیا رابه او نخواهد داد چون حداقل نیم قرن فرصت داشت تا از لباس ابلیس خارج شود ولی همچون خود ابلیس با همه ی ظاهر سازی نتوانست این لباس را ازتن خود در آورد وواقعا ابلیس شد نه از نوع جنی بلکه ازنوع انسی واین لقمه ی آخری بدلیل بزرگی در گلویش گیر خواهد کرد وعزراییل بزودی زود منجی مردم آمریکا خواهد شد وجان او وهمراهانش را خواهد گرفت. یا علی/با سپاس
  • محسن IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    نمیخواد تحریم ها رو بردارید چون هیچ فایده ای برا مردم نداره
  • باقری ۳۱۳ IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    این انقلاب باید دستان شما دزدهای کثیف رو از بیخ بزنه که همینطور هم میشه
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    این بار مردم ایران با پشتوانه رهبری همه تان را به درک واصل خواهند کرد.
  • مجی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    بابا اگه آمریکا به تعهداتش عمل نمیکنه حداقل هزینه هتل تو این دوسال که سران کشورهای اروپایی و آمریکا میرفتن عشق وحال تو ژنو سوییس هزینشم از جیب ملت ایران میرفت رو برگردونند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    بایدقانونِ لغو تحریم‌ها را با قدرت اجرا کنیم «حرکات اروپایی ها، عدم پایبندی کره ای ها، ناامنی های مداوم درمنطقه، همگی در ادامهٔ «سیاست خرید زمان» آمریکاست. بایدهزینهٔ های فراوانِ حضور یانکی ها را آنقدر افزایش دهیم،تا لغو تحریم ها برایشان به صرفه شود. «اقتصاد نوک پیکان این مبارزه است»
  • انسانیت IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    آمریکا بدون دلیل توسط ترامپ زیر قول و قرار زده و نشان داده که بجز دروغ چیزی نداشته اند و حالا باید برای برگشت به توافقات باید همه تحریم ها برداشته شود اگر این کار شد معلوم میشود بایدن فرق می کند دروغگو و کذاب نیست حال زمان مشخص میکند که چگونه آدمی است رایس جمهور آینده آمریکا.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    بایدن کثیف با اوباما داعش رو ساختن. بعدشم بره فکری به حال مخالفان ترامپی خودش بکنه تا جون سالم به در ببره نمیخواد برای ایرانی ها تکلیف تعیین کنه یه مشت شغال اشغال بی تمدن پررو شدن اینا هنوز دستشویی میرن خودشونو نمیشورن بوگندوها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس