تجام

اگر بایدن برجام ۲ را برای بررسی به دست سنا نسپارد کنگره باید از قدرت‌های قانونی‌اش استفاده کرده و بایدن را به چالش بکشد. توافق هسته‌ای با ایران باید فرایندهای قانونی در قانون اساسی آمریکا را طی کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده امریکن انترپرایز در مقاله ای به قلم جان بولتون از اعضای این اندیشکده و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل  و جان یو استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و پژوهشگر مهمان مؤسسه امریکن انترپرایز و عضو اندیشکده هوور نوشت: نخستین چالش بزرگ دولت بایدن ممکن است در عرصه امنیت ملی بروز کند. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، در مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی‌اش، از توافق برجام ۲۰۱۵ باراک اوباما که شامل محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای آزادسازی فوری منابع ایران (بالغ بر ۱۵۰-۱۲۰ میلیارد دلار) و لغو تحریم‌های اقتصادی غرب بود، خارج شد. رئیس‌جمهور بایدن با ابراز تمایل نسبت به بازگشت به سراغ سیاست شکست‌خورده اوباما، وعده داده است که فوراً و در راستای تلاش مأیوسانه برای یک توافق مسالمت‌آمیز با روحانیون تهران، بار دیگر به برجام بازخواهد گشت.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


جمهوری‌خواهان باید از پذیرفتن برجام ۲ امتناع کنند / توافق با ایران باید در مجلس سنا تأیید و تصویب شود

نیاز بایدن به یک پیروزی زودهنگام در سیاست خارجی

این اندیشکده می‌نویسد: رئیس‌جمهور جدید احساس می‌کند که در ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری‌اش باید به یک پیروزی سیاسی دست یابد. اختلاف رأی اندک دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ به معنای آن است که بایدن فضای مانور کمتری برای پیشبرد برنامه‌های داخلی‌اش خواهد داشت، و در عوض باید برای دستیابی به هرگونه موفقیت زودهنگام به سراغ سیاست خارجی برود.

اگرچه قوه مجریه در امور خارجی از قدرت گسترده‌ای برخوردار است، اما جمهوری‌خواهان می‌توانند از طریق ترکیبی از راهبرد قانون اساسی، تاکتیک‌های کنگره‌ای، و مبارزات سیاسی، دولت جدید را به چالش بکشند.

جمهوری‌خواهان باید از پذیرفتن برجام ۲ امتناع کنند / توافق با ایران باید در مجلس سنا تأیید و تصویب شود

جمهوری‌خواهان نباید برجام ۲ را بپذیرند

آن‌ها باید از پذیرش برجام به عنوان توافقی بین‌المللی امتناع کنند زیرا این توافق نتوانسته است فرایند عهدنامه را که بنا به بند دوم قانون اساسی الزامی است طی کند. اگر بایدن از اوباما تقلید کند و برجام ۲ را برای بررسی به دست سنا نسپارد، کنگره باید از قدرت‌های قانونی‌اش استفاده کرده و تحریم‌های قانونی را بر ایران اعمال کند، هزینه‌های نظامی در منطقه را افزایش دهد، منابع تخصیص‌یافته به وزارت امور خارجه و دیگر آژانس‌ها را لغو کند، و از پذیرش نامزدهای مقام مشاور امنیت ملی یا همکاری با کاخ سفید بر سر دیگر عناصر طرحش امتناع کند.

برجام تنها توافق بین‌المللی‌ای نیست که دولت جدید درصدد احیای آن است. بایدن در ماه دسامبر ضمن اشاره به توافق جهانی تغییرات اقلیمی وعده داد که «ایالات متحده به در روز اول ریاست جمهوری من به توافق پاریس برمی‌گردد». بایدن همچنین خواهان بازگشت به سازمان بهداشت جهانی است، که ترامپ به دلیل سرپوش گذاشتن این سازمان بر منشأ چینی کرونا از آن خارج شد.

در ادامه این مقاله آمده است: توافق چندجانبه برجام بازتاب این تصور نادرست اوباما است که، با «حل» مسئله تسلیحات هسته‌ای، ایران در سایه حکمرانی روحانیون مانند یک کشور عادی رفتار خواهد کرد. بایدن در ماه دسامبر اعلام کرد که «اگر ایران بار دیگر مفاد توافق هسته‌ای را دقیقاً رعایت کند، ایالات متحده برای شروع مذاکرات بعدی، به برجام بازمی‌گردد». بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، ایران خواهان آن است که دولت جدید فوراً به توافق بازگردد و همه تحریم‌ها را بی‌قیدوشرط لغو کند. تهران همچنین خواهان جبران خسارات اقتصادی ناشی از تحریم‌های دولت ترامپ است.

جمهوری‌خواهان باید از پذیرفتن برجام ۲ امتناع کنند / توافق با ایران باید در مجلس سنا تأیید و تصویب شود

برجام باید در مجلس سنا تصویب شود

جمهوری‌خواهان باید با طرح درخواست پایبندی به قانون اساسی، مانع برنامه بایدن شوند. رئیس‌جمهور اوباما در یک مورد از موارد بسیارِ بی‌توجهی‌اش به تفکیک قوا، از ارائه برجام به سنا به عنوان یک عهدنامه خودداری کرد. با این وجود، بنا به بند دوم از قانون اساسی، فقط یک شیوه منفرد برای ورود ایالات متحده به توافق‌های بین‌المللی وجود دارد: رئیس‌جمهور «باید، با مشورت و رضایت سنا، این قدرت را داشته باشد که عهدنامه‌ای را امضا کند»، اما تنها در صورتی که «دو سوم از سناتورهای حاضر در سنا رأی موافق بدهند». پیشینه و معنای آشکار بند دوم مستلزم آن است که هرگونه توافقی که حاکمیت مستقل کشور را محدود می‌کند، با اکثریت دو سوم از اعضای سنا به تصویب برسد.

برجام ۲ آشکارا یک عهدنامه است

خود جو بایدن همواره بر این باور بوده است که رضایت سنا برای همه توافقات بین‌المللی مهم الزامی است – حداقل زمانی که این توافقات توسط جمهوری‌خواهان منعقد شده است. سناتور بایدن و سناتور جس هلمز درباره عهدنامه مسکو ۲۰۰۲ که بنا به آن ایالات متحده و روسیه توافق کردند تا زرادخانه هسته‌ای خود را تا حد چشمگیری محدود کنند، اعلام کردند که «به استثنای توافق سالت ۱، هر توافق مهم کنترل تسلیحات طی سه دهه گذشته بنا به بند عهدنامه در قانون اساسی به سنا فرستاده شده است». «هیچ بدیل قانونی برای ارسال توافق نهایی به سنا برای مشورت و رضایت آن، وجود ندارد». در دهه ۱۹۸۰، بایدن حتی به برنامه‌های دفاع موشکی رئیس‌جمهور ریگان حمله کرد زیرا آن‌ها مطابق مفاد عهدنامه ضد-موشک بالستیک با شوروی نبودند و بنابراین لازم بود که متمم جدیدی به این عهدنامه اضافه شود. وی تا جایی پیش رفت که در یک مقاله عنوان کرد که قدرت عقد عهدنامه «یک مشارکت قانونی» بین رئیس‌جمهور و سنا است.

متأسفانه، سنا برای حدود یک قرن اجازه داده است که نقشش در مورد عقد عهدنامه نادیده گرفته شود، چراکه «توافقنامه‌های صرفاً اجرایی» به شیوه غالب توافقنامه‌های بین‌المللی ایالات متحده بدل شده‌اند. اگرچه هیچ «مرز شفافی» که تعیین کند چه توافقی باید یک عهدنامه و نه یک توافق اجرایی محسوب شودپوجود ندارد، اما برجام ۲ آشکارا یک عهدنامه است. و برای سناتورهایی که خواهان آغاز پروژه بلندمدت بازیابی قدرت نهادشان هستند، توافق هسته‌ای ایران یک نقطه شروع عالی است.

جمهوری‌خواهان باید از پذیرفتن برجام ۲ امتناع کنند / توافق با ایران باید در مجلس سنا تأیید و تصویب شود

برجام فقط یک سری «تعهدات سیاسی» بوده است!

به زعم نویسندگان تندرو و ضدایرانی این مقاله جمهوری‌خواهان سنا باید رئیس‌جمهور بایدن را مجبور کنند تا به حرف‌های خود عمل کند. الزام قانونی رضایت اکثریت برای عهدنامه‌ها قرار بوده است که تضمین کند که این عهدنامه‌ها از پشتیبانی بالاترین سطح اجماع سیاسی برخوردار باشند. چنان‌که الکساندر همیلتون در فدرالیست شماره ۷۵ توضیح داده است «اهمیت بالای اعتماد، و اجرای عهدنامه‌ها به عنوان قوانین، قویاً مستلزم مشارکت کل نهاد مقننه، یا بخشی از آن، برای انعقاد آن‌هاست». وی هشدار داد که اگر فقط به یک نفر اجازه داده شود که توافقنامه‌های بین‌المللی را منعقد سازد، نه‌تنها خطر تصمیمات نسنجیده را ایجاد می‌کند بلکه به امکان فساد شخصی یک رئیس‌جمهور دامن می‌زند که ممکن است تحت تأثیر طمع یا جاه‌طلبی خود قرار گیرد.

امریکن انترپرایز در بخش دیگری از این مقاله آورده است: دولت بایدن با قطعیت این مدعای اوباما را تصریح می‌کند که برجام یک عهدنامه نبوده است زیرا یک توافق قانوناً الزام‌آور نیست. وزارت امور خارجه دولت اوباما به ریاست جان کری عنوان کرد که برجام حتی «یک سند امضاشده» نبوده، بلکه فقط یک سری از «تعهدات سیاسی» بوده است. اما در جلسه استماع سال ۲۰۱۵، دولت با صداقت بیشتری تصدیق کرد که نمی‌توانسته موافقت دوسوم از اعضای سنا را جلب کند. کری (که به عنوان «مسئول امور اقلیمی» به دولت بایدن ملحق خواهد شد) در پاسخ به سؤال یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مبنی بر این‌که چرا برجام به عنوان یک عهدنامه تلقی نشد، پاسخ داد که «من سال‌ها تلاش‌ها کردم تا عهدنامه‌های بسیاری را در سنای ایالات متحده به تصویب برسانم، و این امر از لحاظ فیزیکی ناممکن شده است». وی افزود که «دلیلش همین است. شما دیگر نمی‌توانید یک عهدنامه را به تصویب برسانید».

جمهوری‌خواهان باید از پذیرفتن برجام ۲ امتناع کنند / توافق با ایران باید در مجلس سنا تأیید و تصویب شود

سنا باید تلافی کند

اوباما از ارسال برجام به سنا امتناع کرد، و این امر به معنای آن بود که سنا چیزی نداشت که به رأی بگذارد. پاسخ جمهوری‌خواهان تصویب قانون بازبینی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود، که نه‌تنها بی‌اثر بود بلکه متأسفانه سبب شد که برجام از رنگ و لعاب عبور از بررسی کنگره نیز برخوردار شود. قانون مذکور با وارونه کردن الزام قانونی برای ورود به توافقات بین‌المللی، کنگره را ملزم کرد تا قانونی را برای لغو برجام به تصویب برساند، که شامل امکان وتو از جانب رئیس‌جمهور بود. مایه تعجب نبود که برجام پابرجا ماند.

در سال ۲۰۱۵، سناتورها رسماً شکست را پذیرفتند. این بار، در صورتی که بایدن درصدد نادیده گرفتن نقش قانونی سنا برآید، سنا باید تلافی کند. مهم‌تر از همه، قدرت کنگره برای تخصیص بودجه است، که شاید قوی‌ترین سلاح قانونی آن باشد. تهدید به عدم تأمین مالی بخش‌های بزرگی از وزارت امور خارجه مسلماً توجه دولت جدید را جلب خواهد کرد. برای مثال، لوئل ویکر سناتور جمهوری‌خواه سابق کانتیکت، با یک الحاقیه قانونی برای ممنوعیت تخصیص بودجه برای سفرهای دادستان کل، توانست اقدام در مورد نامزدی برای دادستانی ایالات متحده را در دستور کار قرار دهد. قدرت‌های تخصیص بودجه همچنین به کنگره اجازه می‌دهد تا بودجه‌ای را به برنامه‌های نظامی‌ای که آن‌ها را واجد اولویت تلقی می‌کند، مثلاً افزایش قابلیت‌ها برای مقابله با تهدید ایران، تخصیص دهد. تحریم‌های قانونی علیه ایران، یکی از گزینه‌های دیگر در راستای مقابله با کوتاه آمدن بایدن است.

به طور مشابه، اگر فرصت مشورت و رضایت در مورد برجام ۲ به سنا داده نشود، این نهاد می‌تواند به‌راحتی از مشورت و رضایت در مورد همه موارد دیگر نیز خودداری کند، که اولین آن‌ها می‌تواند نامزد وزارت خارجه باشد. این مسئله بیش از آن‌که بر سر نقش واقعی سنا در تأیید عهدنامه‌ها باشد، آزمونی برای اختیارات قانونی است. تعیین دقیق خصوصیات فرایند تأیید، موضوعی است که در فرصت دیگری باید به آن پرداخت.

نویسندگان این مقاله در پایان عنوان کردند: اشتباه نکنید، توصیه ما در اینجا این است که سنا (و مجلس نمایندگان) مقتدرانه عمل کند. ممکن است مخالفان برجام در قوه مقننه مانند سال ۲۰۱۵، مایل به نقش‌آفرینی نباشند. اما در این صورت، نباید گله و شکایات بیشتری در رابطه با تداوم افول تأثیرگذاری کنگره بر امور امنیت ملی مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • US ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    38 1
    هیچی نشده شروع کردن ....... باز توافق یا عدم توافق ..... چند ماه سر ایرانیا رو میخان گرم کنن. ایران باید قاطعانه جواب این یانکی ها رو بده
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      14 1
      درس عبرت برجام بی فرجام این بود که هرگز نباید با دولتهای بدعهد و خبیث مذاکره کنیم.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    16 1
    مگه قراره در مورد برجام ۲ مذاکره کنیم؟
    • SE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      21 1
      البته که نه؛ اینها از سر سرخوش و تکبر درحالی که گیسهای هم را میبافند ور ور میکنند
    • علی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      2 11
      صدر صد مذاکره می شود - به نوبت
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    19 8
    امریکا میخواد با این کاراش ما رو زیر سیطره خودش ببره اینا همه باز‌یه برجام بی برجام
  • حسن خاکپوری IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    21 6
    ماکه از اب گل در اومدیم دیگه چیزی به خودکفایی نرسیده انشالله سال دیگه دولت دست حزب الله میرسه مردم رو نجات میدن. بدرک که امریکا به برجام برگردد
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      8 12
      کدوم کارخانه در کشور فعاله؟ برق نیست؟
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      7 4
      واقعا شما تو ایران زندگی میکنید ؟
  • US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    22 7
    ترامپ قمارباز رفت، بایدن بچه... آمد! وقتی حامی بایدن میشه خواننده های شیطان پرست دیگه معلومه با چه موجوداتی سروکار داریم
  • سید علی میری IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    5 2
    برجام،را علیرغم کاستی ها تصویب شد،دگر،برجام 2و3...معنی آیی ندارد،با شعور یک ملت انقلابی و مسلمان بازی نکنید،همین که زاییدید بزرگ کنید..
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    اتفاقا این نظریه پردازی اگر شکل واقعیت بگیرد بسیار برای ایران خوب است بقولی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. به این شکل که حامیان داخلی و خارجی برجام پس از رد کامل برجام توسط سنا و رئیس جمهور آمریکا یعنی کاملا ز چرخه سیاست خارجی حذف می شوند و این قدرت ایران را بازمی گرداند اصلیت هدف گذاری رسانه ای سیاسی ایران خیلی راحت می تواند بر علیه تعهد ناپذیری آمریکا در تمامی قراردادها باشد این وقتی با صدا بلند فریاد زده شود که جاهای فراوانی برای این فریادهست و دقیقا عملکرد آنها نیز همین را نشان می دهد یعنی هجمه جهانی بر علیه رژیم آمریکا به صورت هدایت افکار ملتها و به تبع اون دولتها به نفع منافع خودشان بدون اینکه ایران متهم اصلی تخریب باشد.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    15 1
    من که با این طرح جمهوری خواهان موافقم!! این جوری تا چند سال دیگه هم خبری از برجام نیست تا اون موقع هم یه دولت انقلابی اومده سر کار نسخهٔ برجام و صاحب برجام رو با هم میپیچه ان شاء الله!!!!
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      1 6
      وبعدش‌؟
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      3 0
      فکر نمیکنی که جامعهٔ بین المللی فقط چهار تا کشورن که؟
  • ایرانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 0
    توافق خوب یک توافق مردست
  • DE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    14 0
    لطف کنید و برجام ۲و۳ رو مطرح نکنید حتی اگرباهاش مخالف هستید . مذاکره با امریکا غلط و به ضرر منافع مملکت است و برای عدم مذاکره با امریکا باید تبلیغ بشه .
  • نگار IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    9 0
    حالم از این برجام بی فرجام بهم میخوره
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    8 0
    برجام برا اونا حتی سندیت هم نداره! این دیگه چه سندیه که هرکی در امریکا سرکار بیاد دلبخواهی بتونه یا لغوش کنه یا احیاش! به نظرم باید این عهدنامه ننگین رو پاره کرد...احتمالا رییس جمهور بعدی امریکا از همین حالا به لغوش فکر میکنه!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    14 0
    به همین خیال باشید برجام بهاری برای یانکی ها بود تمام شد ودیگر مزاکره جدیدی در کار نخواهد بود
    • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      2 1
      مذاکره درسته
  • ن GB ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    کدام قانون قانون جنگل
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 0
    به نظر من فقط تنها راه مشغول کردن این مردم بیچاره همینه .اخه برجام به چه درد من میخوره
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      1 1
      هیچی ! واسه جیب مردم هیچ فایده ای ندارد ، واسه اعتبار و استقلالمون سمی مهلک، اما بند ناف حیات برخی به همین جنازه بد بو یند است.
  • IE ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 1
    ما که از برجام بی فرجام خیری ندیدیم جز وقت کشی و تحریم اکنون که کم کم تحریمها بی اثر شده چرا باید آنرا دنبال کرد بهتر است ایران هم برجام را مچاله ودرسطل زباله بیندازد تا استکبار بفهمد یک من ماست چقدر کره میدهدوقلدری دیگر جواب نمیدهد
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 3
    هربدبختی داریم از این برجام است
  • DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 1
    برجام اهرم فشاری که هر چهار سال یک مرتبه برسر ملت ایران فرود خواهد امد. مذاکره بر سر برجام : مگر بازی المپیک است که هر چهار یک سال برگزار شد. فقط یک راه داریم خروج بی چون چرا از ان پی تی
  • بهنام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 0
    اتفاقا این قضیه باید در همان مذاکرات اولیه برجام چند سال پیش توسط تیم ایرانی درخواست میشد تا برجام بصورت قانون در امریکا امضا نشده بود نباید تعهدی رو انجام میدادن ..، ولی متاسفانه به دلیل و عدم شعور سیاسی و شناخت ماهیت امریکا ، این اتفاق انجام نشد و منجر به ضرر زیان دوبرابر ایران و مردمش شد ..، اگه عقل و منطق وجود داشته باشه الان هم باید همین درخواست مدعی داشته باشد ، ظاهرا سیاسیون امریکا بهتر از قوانین اطلاع دارن تا سیاسیون مذاکره کننده کشور ما
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    مانیازی به برجام نداریم. فقط نیاز به مبارزه واقعی وفراگیر سریع وصریح با فساد زور جنایت وخیانت داخلی وخارجی دارد
  • بنده خدا IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 1
    ما اگه به داخل توجه کنیم و دست غارتگران رو کوتاه کنیم و مالیاتها رو هدفمند کنیم و فرار مالیاتی رو اجازه ندیم و شایسته سالاری رو سرلوحه قرار بدیم نیاز به هیچ برجامی نداریم. همین بایدن تازه اگه برگرده به برجام قطعا مثل اوباما اجراش نخواهد کرد. رییس جمهور بعدی آمریکا هم دوباره از برجام خارج خواهد شد و دلار میره بالای ۱۰۰ تومن. همینجا نسخه برجام رو بپیچید و به خدا توکل کنید و به داخل توجه کنید.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    بله ۶۶۳۸
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    بله
  • مجتبی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    اگرماایرانیهافقط سبزی بکاریم وگندم وزندگی کنیم منت آمریکای جنایتکاررانکشیده ونخواهیم کشیدشمادشمن اعتقادات ماهستیدچه دشمنی ازاین بالاترولی بدانیدایران بافشارشماوسنگ اندازی ونامردی شماعلی الخصوص درحوزه دفاعی شدیدپیشرفت میکندواگرهرچقدسردارسلیمانیهاراازدستمان بگیریدمحکم ترومستحکم ترمیشویم چون خداوامدادغیبی باماست وپیروزیم خیلی زودمیبینیدکه زیرچکمه مردان مسلمان به زمین میچسبیدوله میشویداعتقادوشهامت وافتخارمامسلمانان شهادته مثله شمانیستیم که ازسایه خودفرارمیکنید
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 0
    سردار سلامی: دیگر به برجام نیازی نداریم. این جمله را باید همصدا فریاد بزنیم : دیگر به برجام نیازی نداریم.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 1
    بازیِ جدیدِ امریکا ..! طلب کار هم شدیم!! خوبه حالا ما هنوز در برجام هستیم و اینطور دبه میکنن! باید کلیه ی اقدامات امریکا در رابطه ی بازگشت آنها به مفاد برجام، راستی آزمایی و توسط سازمان ملل تضمین شود. #عهدشکنان #پیمان_شکن #شیطان_بزرگ
  • احمدی نژاد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 0
    بازگشت به برجام ی خیانت تاریخی به این ملت و کشور است..یکی پاره کنه اون لامصبو
  • مهدی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    داغ مذاکره را بردل امریکایی هاخواهیم گذاشت
  • علی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    جوبایدن.وترامپ.سروته.یک.کرباس.اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس