مخالفت کنگره با توافق هسته ای

جمهوری‌خواهان طرفدار بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ هستند که وضع تحریم‌های ویرانگر ضد ایران به خاطر برنامه هسته‌ایش، حمایت از گروه‌های تروریستی در سطح منطقه، و سایر رفتارها را شامل می‌شد.

سرویس جهان مشرق - مجله پولیتیکو در گزارشی با اشاره به جلسه استماع کنگره آمریکا که با حضور رابرت مالی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی برگزار شد، نوشت: مقامات ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه به سناتورها هشدار دادند که ایران ظرف دو ماه می‌تواند مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای تولید کند. این امر موجب افزایش نگرانی قانونگذاران شده مبنی بر اینکه روزنه موجود برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک به سرعت در حال بسته شدن است.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


سنگ‌اندازی و کارشکنی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در توافق احتمالی با ایران/ جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به «فشار حداکثری» ترامپ هستند ‌

جمهوری‌خواهان طرفدار بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ

این نشریه آمریکایی افزود: این ارزیابی در قالب یک گزارش کوتاه محرمانه ارائه شد و یک سناتور آن را «تکان‌دهنده و هشدارآمیز» توصیف کرد. ارزیابی مزبور در حالی است که دیپلمات‌های رئیس‌جمهور جو بایدن در تلاشند تا توافقی با تهران صورت دهند که مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

اما قانونگذاران در خصوص بهترین راه جهت دستیابی به این هدف اختلاف‌نظر دارند. اکثر دموکرات‌ها مصرانه خواستار احیای فوری توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند که توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق پاره شد. آنها چنین چیزی را تنها گزینه ممکن قلمداد می‌کنند. در همین حال، جمهوری‌خواهان طرفدار بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ هستند که وضع تحریم‌های ویرانگر ضد ایران به خاطر برنامه هسته‌ایش، حمایت از گروه‌های تروریستی در سطح منطقه، و سایر رفتارها را شامل می‌شد.

در ضمن، برخی از دموکرات‌ها آشکارا فایده حضور بر سر میز مذاکره در وین را زیر سؤال می‌برند، جایی که دولت بایدن در تلاش است تا به توافقی دست یابد که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک را بازتاب می‌دهد.

سنگ‌اندازی و کارشکنی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در توافق احتمالی با ایران/ جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به «فشار حداکثری» ترامپ هستند ‌

تلاش منندز برای اعمال مجدد تحریم‌ها

در ادامه این گزارش عنوان شده است: باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی پس از استماع گزارش فوق‌الذکر اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم اعضا بدانند که بازگشت [به توافق] دقیقاً چه معنایی دارد. توافق چیست؟ آیا دقیقاً همان شکلی است که قبلاً بود؟ آیا فرق کرده؟ اگر فرق کرده، از چه لحاظ؟ ما چه چیزی ارائه می‌دهیم؟ آنها وقتی می‌بینند قرار نیست توافق خوبی صورت گیرد، باید آنجا را ترک کنند. من نمی‌دانم زمان‌بندی به چه نحو است، اما هر جور که باشد، روزنه به سرعت در حال بسته شدن است.»

منندز قویاً مخالف توافق سال ۲۰۱۵ بود، اما پس از آنکه ترامپ آن را پاره کرد، امیدوار به احیای آن بود. منندز برای آنکه نشان دهد که کاسه صبرش در حال لبریز شدن است، هفته پیش از دولت بایدن خواست تا تحریم‌ها ضد حکومت تهران را «قویاً اعمال کند.» اظهارات وی بدبینی برخی از جمهوری‌خواهان نسبت به یک توافق جدید را بازتاب می‌داد.

سنگ‌اندازی و کارشکنی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در توافق احتمالی با ایران/ جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به «فشار حداکثری» ترامپ هستند ‌

آمریکا در حال دستیابی به یک توافق بد است

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا و از اعضای ارشد کمیته اطلاعات در مصاحبه کوتاهی در این باره اظهار داشت: «فکر می‌کنم تنها توافق ممکن یک توافق بد است. این همان چیزی است که از آن بیم دارم ــ اینکه دولت به‌قدری مشتاق توافق باشد که وارد یک توافق واقعاً خطرناک شود.»

سناتور بن کاردین نماینده دموکرات از ایالت مریلند یکی دیگر از مخالفان توافق سال ۲۰۱۵ گفت که با اینکه ترامپ وضعیت سخت و دشواری را برای بایدن رقم زده است، اما «یک توافق بد از عدم توافق بدتر است.» او افزود: «آنها گزینه‌های خوبی در اختیار ندارند.»

کاردین اضافه کرد: «ایران آشکارا بسیار نامنظم است. پیش‌بینی روند تصمیم‌گیری این کشور برای ما بسیار سخت و دشوار است.»

سنگ‌اندازی و کارشکنی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در توافق احتمالی با ایران/ جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به «فشار حداکثری» ترامپ هستند ‌

نظر موافقان توافق هسته‌ای در کنگره

پولیتیکو ادامه داد: اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه پای صحبت‌های راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و معمار توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و برت مک‌گورک مقام ارشد امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی نشستند. آنها توضیح دادند که «فشار حداکثری» دوران ترامپ ــ که تحریم‌های کمرشکن را شامل می‌شد ــ صرفاً ایران را جسورتر کرد و موجب افزایش حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی نیابتی در سطح منطقه شد، از جمله گروه‌هایی که نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار داده‌اند.

متحدان بایدن نظیر سناتور کریس مورفی (نماینده دموکرات از ایالت کنکتیکت) دیدگاه دولت را بازتاب دادند مبنی بر اینکه تنها راه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران همانا احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. توافق مزبور محدودیت‌هایی را در خصوص توانایی ایران جهت پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ایش وضع کرده است، هرچند منتقدان بیم آن را داشتند که توافق بیش از حد به ایران در خصوص پایبندی به محدودیت‌ها اعتماد کند.

مورفی در این باره گفت: ارزیابی اینکه برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد، کاملاً ترسناک است. نمی‌دانم چطور ممکن است کسی پس از ترک این جلسه استماع پیش خودش فکر کند که صرفاً از طریق تداوم بخشیدن به الگوی تشدیدشونده تحریم‌ها و خرابکاری و ترور نتیجه بهتری کسب می‌کنیم.»

در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت گفتگوهای وین، مورفی گفت که توافق «در دسترس» است، اما «شکاف‌های قابل توجهی میان دو طرف» همچنان وجود دارد. او افزود: «قرار نیست به مدت شش ماه دیگر پای میز مذاکره بنشینیم.»

سنگ‌اندازی و کارشکنی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در توافق احتمالی با ایران/ جمهوری‌خواهان خواستار بازگشت به «فشار حداکثری» ترامپ هستند ‌

آیا کنگره می‌تواند از قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران استفاده کند؟

سناتورها پس از جلسه استماع مالی و مک‌گورک ارزیابی‌های چندان روشنی ارائه ندادند. این دو به مدت نزدیک به یکسال تلاش کرده‌اند تا در پی خروج ترامپ از توافق اولیه، آنچه که بایدن یک توافق هسته‌ای «طولانی‌تر و قوی‌تر» خوانده است را محقق سازند.

سناتور جیم ریش از ایالت آیداهو و از جمهوری‌خواهان ارشد عضو کمیته روابط خارجی پس از جلسه فوق به خبرنگاران گفت: «دولت وعده یک توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» را به ما داد. فکر می‌کنم حتی شاید آنها هم اذعان کنند که چنین گزینه‌ای روی میز نیست.»

پولیتکیو در پایان تصریح کرد: در همین حال، جمهوری‌خواهان مجلس سنا سوگند خورده‌اند که مانع هرگونه تلاش از طرف دولت بایدن به منظور بازگشت به توافق هسته‌ای بدون تائیدیه کنگره خواهند شد. مشخص نیست آیا قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران ــ قانون مصوب سال ۲۰۱۵ که به کنگره امکان می‌داد تا در توافق اولیه نقش ایفا کند ــ در مورد توافق جدید نیز قابل اعمال است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    39 4
    الان دیگر فشاری مانده که نیاورده باشند؟ پس به این بازیها که برای امتیازگیری است توجه نکنید. دیگر دست آمریکا خالی است.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      17 4
      آمریکای الاغ...
    • SE ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      8 0
      هر توافق احتمالی هم دوباره توسط امریکائیان مزور و شرور نقض خواهد شد
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      16 1
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      1 3
      بله تحریم‌های شورای امنیت و بقیه کشورها
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    11 10
    اینها نشون میده که توافق نزدیکه و ان‌شاا... به نفع ایران هست چون جمهوریخواهان میگن توافق خیلی بده
    • بنده خدا IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      18 0
      به حرف این آمریکاییها نمیشه اعتماد کرد چون یک روده راست تو شکمشون نیست.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    12 5
    بی شرفها در آمریکا و اروپا دور هم جمعند
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      10 0
      متاسفانه مرکزیت و فرماندهی بی شرف ها در سرزمین های اشغالی ( اسرائیل جعلی) است
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      2 1
      ببخشید اشتباهی منفی دادم !
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    6 0
    نباید قابل اعمال باشه باید توافقی صورت بگیره که نه امثال ترامپ نه کنگره نه هیچ شخص و نهادی توی امریکا نتونن بزنن زیرش غیر از این باشه همش برای ایران باخته
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    4 2
    اللهم العجل لولیک الفرج (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.__ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
  • سید IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    6 1
    بهترین راه پاکسازی سران صهیونیستی در جهان است قتل یک یک اینها واجب و برای دنیا ضروریه
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      3 0
      این موش های کثیف طی این هشتاد سال بعد از جنگ جهانی دوم در تمام نقاط جهان تکثیر شدن نفوذ کردند جهان رو به گروگان خودشون گرفتند .. ولی خداوند هم در قرآن فرموده این قوم شکست خواهند خورد زیان خواهند کرد
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    1 4
    همین حالا که ظاهرا بورس ودلار کاهشی وثابت هست-قیمت کالاها بیشتراز دوبرابر ومشخصه که بورس ودلار هم دوبرابر که قیمت کالا دوبرابرشده ولی تصنعی وتبلیعی و...جلوشو گرفتند-پس چه ...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 2
    ایران باید ترامپ، پمپئو، بولتون، کوشنر و ایوانکا را در مذاکرات معامله کند
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      فقط پمپئو و پنس
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    3 1
    به نظر من هم توافق هسته‌ای جدید بین آمریکا و ایران سودی ندارد نه برای ایران نه برای آمریکا
    • GB ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      2 0
      شما؟
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    4 0
    اگر امریکاییها سیاستشان درست بود هنوز در راس قدرت بودند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    7 0
    چنانچه آمریکایی ها توافقی هم با ایران بکنند بر سر بازگشت به برجام و لغو تحریم های ایران قطعا" و حتما" موقتی است و حیله و نیرنگی جدید و در اولین فرصت مجددا" تحریم‌های ایران را تحت عنوان و بهانه های دیگری باز خواهند گرداند ... و از تعهدات خویش خارج خواهند شد .. مذاکره با آمریکایی ها هیچ حاصلی برای ایران نخواهد داشت، چرا روسیه و چین با آمریکایی ها مذاکره نمی‌کنند برای لغو تحریم های روسیه و چین که آمریکایی ها وضع کردند ؟. چون به خوبی می‌دانند آمریکایی ها پایبند به هیچ تعهدی نخواهند بود ..! آزموده را آزمودن خطاست ..
  • GB ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    5 1
    همان بهتر که توافق نشود و ما غنی سازی را به ۹۰٪ برسانیم تاکمی لرزه به اندام صهیونیستها بیفتد. چرا با دست خود خیانت مجدد احیای برجام خیانت بار را مرتکب شویم.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      2 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    2 0
    اگر آمریکا جرأت کند دوباره شکست مفتضحانه فشارحداکثری را آزمون کند ایران در تولید و رونمایی از بمب اتمی هیچ درنگی نخواهد کرد و اینبار با دست خود توافق هسته ای را آتش خواهد زد
  • SE ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    5 0
    تحریمها با مذاکره هرگز برچیده نخواهد شد
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 4
    تحریم های ویرانگر؟!پس خودمون هم اذعان می کنیم که ترامپ آدم موفقی بود در تنظیم فشار علیا ایران. دور بعدی بیاد پازلش رو تکمیل می کنه.برجام رو هرچه قدر قوی ببندید ضمانت محکمی پشتش نخواهد بود.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 5
    با سلام خدمت هموطنان .با توجه به اینکه ایرانیان می دانند موضوعات تحریم از طرف چه کسانی (برخی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی) در خارج از کشور و با تحریک دولت های ناآگاه امریکا و کانادا و کشور های اروپایی اب می خورد . و طبق تحمل ملت ایران در سختیها و با توجه به اینکه ایران کشوری است که از لحاظ جغرافیای سیاسی بعد از روسیه با بیشترین کشور مرز و همسایه است.بیشترین منابع نفتی و گازی را دارد .به برکت انقلاب اسلامی وکشوری نیمه صنعتی است که فقط در هر شهر چند شهرک صنعتی دارد و بماند شرکت های خارج از شهرک ها .از همه مهم تر مردمی کاسب و اقتصادی و پرکار دارد که همیشه تولید کننده محصولات اعم از کشاورزی و ... هستند و سرشون بالاست .و از سوی دیگر چند ضعف نیز وحود دارد مانند مثلا صنهت خوردو و بی تدبیری مسئولین و مدیران که اون هم بدلیل وجود رانت و نفوذ این افراد در رسیدن به این پست ها بوده است که چون تخصصی نیستند و کمی منافع طلب از ارمانها فاصله گرفتند و از اهداف دور شدن .اقای رابرت مالی امد طرحی رو داد که برای اینکه دولت های بعدی امریکا نتوانند مانند ترامپ از توافق خارج شوند.ایران به برخی شرکت های امریکایی اجازه دهد تا در ایران سرمایه گذاری کنند و وقخی سرمایه گذاری کردند قطعا باید نظام بانکی بین المللی رو داشته باشند .قطعا میشه رو موضوعات بازار ازاد و روند ازاد سازی تبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر حساب باز کرد .یا ایران می تونی تدبیر کنه و اون جاهایی که نیاز کشور هست دست رو باز بذاره برا سرمایه گذاری و حضور اینها .ضمن اینکه می تونه به کارت و اسم ورود سرمایه گذاران امریکا کشورهای دیگر مانند ایتالیا و فرانسه وژاپن و ...رو هم ترغیب به سرمایه گذاری کنه و صرف ورود امریکا نخواهد بود .همچنین این روند می تونه تاثیرات زیادی در فروش نفت و تولیدات صنعتی ما داشته باشه حتی در حوزه های پزشکی و ...هم میتونه پیشرفت های فوق العاده ایی داشته باشه که برد برد برای هر دو طرف خواهد بود .حالااز موضوع گذشته خدا کنه این ایران خودرو و سایپا برن ۴تا بازنشسته شرکتهای امریکایی و اروپایی رو بصدرت خرید خدمت 😅 جذب کنن مثل کاری که هیوندای کره کرد .تحولی در مدیریت و تکنولوژی خوردو تو ایران ایجاد بشه تا امار مرگ و میر وکشور کم بشه و ... انشالله مسئولین مذاکره کننده بتونن از تین فرصت استفاده کنند .
  • FR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 1
    همین که این بار ایران امریکا را سرکار گذاشته در هر شرایطی برد با ماست انشالله
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس