کد خبر 1172514
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
نماهنگی از "شوق پرواز" مرحوم یدالله صمدی

در بخش مربوط به سال‌های نزدیک به انقلاب تا روزهای درگیری با ضدانقلاب، حادثه‌پردازی پررنگ‌تر شده و هیجان خوبی هم بر کار حاکم است مثلا در برخورد چندباره این دو با مامور امنیتی شاهنشاهی شاهد هستیم.

به گزارش مشرق، غیر از فیلم‌هایی که در سینما پیرامون زندگی فرماندهان ارتش ساخته شده است، تلویزیون نیز سریال‌های موفق و ماندگاری پیرامون برخی قهرمانان دوران دفاع مقدس تولید کرده است.

* سیمرغ؛ مردان بزرگ با بال آهنین نیمه دهه ۷۰، مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» ساخته حسین قاسمی‌جامی روی آنتن رفت که شخصیت‌های محوری آن علی‌اکبر شیرودی و احمد کشوری بودند؛ ۲ نفر از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که رشادت‌های بسیاری از خود در دوران جنگ نشان دادند و در این سریال هم تلاش شده مخاطب شناخت کاملی از آنها پیدا کند. شیوه روایت داستان هم اینگونه است که یک مستندساز برای ساخت فیلمی درباره شیرودی و کشوری به تحقیق درباره آنها پرداخته و از طریق روایت شخصیت‌های مختلف وارد دوره‌های مختلف زندگی آنها از نوجوانی تا شهادت می‌شود.

در بخش مربوط به سال‌های نزدیک به انقلاب تا روزهای درگیری با ضدانقلاب، حادثه‌پردازی پررنگ‌تر شده و هیجان خوبی هم بر کار حاکم است که نمونه آن را در برخورد چندباره این دو با مامور امنیتی شاهنشاهی شاهد هستیم. نماهای هوایی استفاده شده در سیمرغ را می‌توان یکی از نقاط قوت آن قلمداد کرد که بخوبی مخاطب را در حال و هوای کار قرار داده و بر جذابیت‌های آن افزوده است، همین‌طور انتخاب محمد جوزانی و سیدجواد هاشمی برای ایفای نقش‌های اصلی که شباهت‌های زیادی هم به شیرودی و کشوری داشتند. در این بین تنها باید به دوبله نه‌چندان مناسب سیمرغ اشاره کرد که اندکی به محصول نهایی کار لطمه وارد کرده است.

* شوق پرواز: تصویری شفاف از یک قهرمان جنگ یدالله صمدی در «شوق پرواز» تلاش کرده از دوره کودکی تا آخرین روز از زندگی شهید عباس بابایی را به تصویر بکشد. وی برای این امر از همان شیوه سریال «سیمرغ» برای ورود به داستان بهره گرفته است: زن جوانی که در حال تحقیق درباره خلبان شهید عباس بابایی است، بر اثر سانحه رانندگی در بیمارستان بستری می‌شود. این در حالی است که همسر جوانش که در کانادا چشم‌انتظار اوست به ایران می‌آید.

از اینجا به بعد دیگر جز لحظاتی کوتاه اثری از زمان حال وجود نداشته و قصه «شوق پرواز» تماما در فلاش‌بک‌ها می‌گذرد. نقطه قوت فیلمنامه «شوق پرواز» به پرداخت ۲ شخصیت مرکزی آن (شهید بابایی با بازی شهاب حسینی و همسرش با بازی الهام حمیدی در جوانی و افسانه بایگان در میانسالی) بازمی‌گردد که خوب از کار درآمده و مخاطب را به همزادپنداری با خود وامی‌دارد.

علاوه بر این دو، باید به سعید خجسته‌فر با بازی شهرام حقیقت‌دوست به عنوان شخصیت مکمل فیلمنامه اشاره کرد که خوب از کار درآمده و داستانک جذاب پرفراز و فرودی را از دوران تحصیل و ازدواجش در آمریکا و در نهایت شهادتش را شامل می‌شود. حضور سیدشهاب حسینی در نقش شهید بابایی یکی دیگر از نقاط قوت کار به حساب می‌آید که هم به لحاظ فیزیکی به ایشان شباهت داشته و هم آرامش دلپذیری را به نقش تزریق کرده که به باور مخاطب می‌نشیند.

در آخر باید به پایان‌بندی «شوق پرواز» هم اشاره کرد که وجه اسطوره‌ای شهدای جنگ بویژه خلبان شهید عباس بابایی را به زیبایی تصویر کرده است.
*روزنامه وطن‌امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس