دادستان به حمله داعش رسید

«دادستان» فرصت مناسبی بود که کارگردان اخراجی‌ها به مخالفانش ضرب شست نشان دهد. سازنده سریال، بدون آزمون و خطا کردن، جسارت فوق‌العاده‌ای در ساخت یک سریال مطالبه‌گر سیاسی‌- اجتماعی با تنوع بصری را دارد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -با شروع سریال «دادِستان» و شروع متن و محتوای جنجالی آن که با سقوط یک دانشجو از طبقات فوقانی دانشگاه آغاز می‌شود، افسانه‌های اثبات نشده، درباره ده‌نمکی در فضای مجازی دوباره منتشر شد.

 افسانه‌ای که با انتشار مستند «فقروفحشا» رسانه‌ای و به اهرمی تبدیل شد که مسیر پیشرفت ده‌نمکی را در سینما مسدود کند. هرزمانی که ده‌نمکی دست به تولید تازه‌ای بزند، افسانه‌های احمد باطبی درباره تیرماه ۷۸ در فضای مجازی بازتولید و تکرار می‌شود. البته باید به این توجه داشت جریانی از متن انقلابیون، با استناد کردن به این افسانه‌ها از ده‌نمکی دوری می‌کنند، چون بر اساس مصلحت،   او از خطوط قرمز همفکران سابقش عبور می‌کند و مدافع وضعیت موجود نیست.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

 صف تخریب‌چی‌ها با رسانه‌های ظاهرا نزدیک به ده‌نمکی کلید خورد

فضای تخریب سریال دادستان کاملا قابل پیش‌بینی بود. با آغاز دادستان، پوزیسون و اپوزیسیون علیه سریال دادستان و ده‌نمکی آغاز به کار کردند.

روز شنبه، یکی از روزنامه‌ها در محتوایی عجیب با همان کلید واژه‌های رایج اصلاح‌طلبان شبه نقدی را درباره سریال «دادستان» با استناد به پخش دو قسمت سریال منتشر کرد.  

در تیتر صفحه اول این روزنامه رپرتاژی از برنامه هم‌رفیق سامانه نماوا منتشر شده و در صفحات داخلی با لحنی هجو آمیز از سریال دادستان انتقاد شده و با زدن برچسب شعاری، موج تخریب‌ها علیه ده‌نمکی آغاز شد.  

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

اما چرا اساسا رسانه‌ها حساسیتی که نسبت به شعاری بودن سریال دادستان دارند، ابدا درباره خشونتی که توسط سریال قورباغه در حال پمپاژ شدن به جامعه است، ندارند؟ چرا در رسانه‌ها نمی‌توان نقدی مشابه درباره سریال‌های ملتهب، ضد خانواده و خشونت آمیز شبکه نمایش خانگی جستجو کرد.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

توییت یک خبرنگار درباره سریال دادستان با استناد به پخش دو قسمت آن

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

سریال ده‌نمکی سویه‌ای مردمی دارد و قسمت سوم آن یک شاهکار اکشن ممتاز و غیرقابل تکرار است و هر چه او عملکرد بهتری در حوزه تصویر دارد، هجمه‌ها  افزایش بیشتری پیدا می‌کند. مخالفت با «دادستان» از سوی اصلاح‌طلبان و مخالفان گفتمان سازنده‌اش بسیار طبیعی است، اما هجمه علیه سریال با استناد به پخش دو قسمت از آن، از سوی رسانه‌های هم‌سو با تفکرات ده‌نمکی، طبیعی نیست.

آیا این سبقت‌گرفتن در مخالفت با ده‌نمکی وجه تفاخر  و تمایزی  را  برای منتقدان رقم خواهد زد؟ یا این تهاجم رسانه‌ای طوری طراحی شده تا هجمه  از درون جریان نزدیک به ده‌نمکی آغاز شود، تا مخالفان کلیت سریال  بسیار آسانتر، بخش‌های ملتهب دادستان را سانسور کنند. ده نمکی بدون اشاره به طیف خاصی در صفحه اینستاگرام خود به مخالفان ظاهرا خودی‌اش چنین پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

ده‌نمکی: روشنفکران ریشدار گوش به فرمان هستند نه دست به فرمان!

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

اما حواشی حول سازنده دادستان همواره تحلیل دقیق اثرش را تحت الشعاع قرار می‌دهد. یکبار برای همیشه باید به سئوالات مهمی درباره او پاسخ داد. آیا ده‌نمکی حکومتی‌ است و  رانت‌های فوق العاده‌ای دریافت کرده است؟ آیا او نسبت به سایر فیلمسازان از حمایت بیشتری برخودار است؟ آیا او فیلمسازی  ضد مردمی است که دامنه مخالفت با او به رسانه‌های همفکرش راه یافته است؟

 ۲۱ میلیارد تومان برای ساختن «فیلم مردمی»، رقم بسیارعجیبی است. در حالی که همان فیلمنامه با همان سوپراستارها، با رقم حداکثر ۷ میلیارد تومان قابل ساخته شدن بود. نکته مهم در «فیلم مردمی» این است که آیا این فیلم مطالبه‌ای مردمی را مطرح می‌کند یا اینکه مطالبات مردمی را به تمسخر گرفت!؟ یادآوری مطلق؛ چرا مردم بیشتر از همفکران ده‌نمکی آثارش را دوست دارند؟

پس از پایان جشنواره فیلم فجر عبارت "من برای مردم فیلم ساختم" از زبان فیلمسازان مختلفی شنیده شد. بررسی همین جمله فضای غبارآلود فرهنگی را روشن‌تر خواهد کرد و به کلید یک معادله چند مجهولی تبدیل خواهد شد. یکی از فیلمسازانی که با تمامی ارگان‌های پربودجه کشور همکاری داشت، در اظهارات اخیرش با ساخت فیلمی ضد مردمی، در کنفرانس رسانه‌ای همین جمله را نقل کرد: "من برای مردم فیلم ساختم. "

وقتی درباره منابع مالی و حامیان اقتصادی فیلم کنکاش می‌کنیم، درخواهیم یافت، تامین بودجه همان «فیلمساز مردمی» پرمدعا توسط یک کارتل اقتصادی بزرگ صورت پذیرفته است. این کارتل اقتصادی بنیانگذار سامانه‌های پیامکی، به مدد رانت‌های خاص، یک ابر هلدینگ را راه‌اندازی کرده و برای افزایش دامنه پولشویی‌ها و گرفتن‌ رانت‌های اقتصادی، حمایت ویژه‌ای از «فیلمساز مردمی» و «فیلم‌مردمی» کرده است.

 ۲۱ میلیارد تومان برای ساختن «فیلم مردمی»، رقم بسیار عجیبی است. در حالی که همان فیلمنامه با همان سوپراستارها، با رقم حداکثر ۷ میلیارد تومان قابل ساخته شدن بود. نکته مهم در «فیلم مردمی» این است که آیا این فیلم مطالبه‌ای مردمی را مطرح می‌کند یا اینکه مطالبات مردمی را به تمسخر گرفت!؟

قهرمان منفعل فیلمساز دیگری با ادعای مردمی بودن، در مقابل زورگویان کارتل‌های اقتصادی، اقدام به خودکشی می‌کند. آیا این کنش قهرمان، راهکاری انسانی برای مطالبات مردمی است.

نکته جالب اینجاست، راهکار فیلمساز در مقابل زورگویی کارتل‌های اقتصادی این است که با بنزین ۳۰۰۰ تومانی، فرد باید خودش را آتش بزند و این بهترین شیوه کنش‌گری است. آیا این راهکار آخرین نسخه عدالت از سوی روشنفکران برای مردم است؟  

فیلمساز مردمی در مقابل دوربین رسانه‌ها می‌گوید: من فیلم‌هایم را با قسط و کمک‌های مختلفی مالی می‌سازم و آنرا به جشنواره‌های خارجی می‌فرستم و با جایزه‌های چند هزار دلاری بدهی‌ مربوط به فیلم را تسویه می‌کنم. ایا با توجه به آمار دهشتاک فروش آثار فیلمساز موصوف، آثار او مردمی است.

فیلمساز مردمی دیگری هم داریم که با کمک‌های مالی شیخ‌نشینان اقدام به ساختن فیلم‌های فستیوالی می‌کند و در نهایت حین اکران چنین آثاری به گواهی آمار فروش یک درصد از مردم مخاطب چنین آثاری هستند.

«مسعود ده‌نمکی» روزنامه‌نگار سابق و فیلمساز فعلی با اتهامات نزدیک بودن به حکومت و برخورداری از رانت‌های حکومتی وارد سینما شد و در مقابل جریان فیلمسازی ضد مردمی که بیش از سه دهه سایه‌اش بر سر سینمای ایران بود، قد علم کرد.  

 این نویسنده و کارگردان، برای ورود به عرصه سینما از مزیت مشارکت ۵۰ درصدی مرکز گسترش سینمای تجربی، مثل همه فیلمسازان فیلم اولی، بهره‌مند شد. مرکز گسترش سینمای تجربی، قبل از اینکه عهدنامه‌های مدیریتی‌اش در دولت دوم حسن روحانی تغییر کند متولی حمایت از فیلمسازان  فیلم‌اولی بود و اغلب آثار مورد حمایت این نهاد سینمایی در گیشه شکست می‌خورد و بازگشت مالی به همراه نداشت.   بسیاری از فیلمسازان روشنفکر از این امکان  دولتی بهره‌مند بودند، از بهنام بهزادی، محسن امیریوسفی، تا چهره‌هایی نظیر شهرام مکری و ...

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر
جدول حمایت‌های مرکز گسترش سینمای تجربی از فیلمسازانی که فیلم اول خود را ساختند.

کارگردان اخراجی‌ها با ساختن نخستین قسمت از این مجموعه، به فروش مناسبی در گیشه دست پیدا کرد. وی تنها فیلمسازی بود که  برخلاف ادعاهای مخالفانش، در بهره‌مندی از بودجه‌های دولتی، پس از فروش فوق‌العاده قسمت اول اخراجی‌ها، بدهی خود را با مرکز سینمای گسترش تجربی تسویه کرد، تا هیچ رسانه‌ای نتواند با انتشار رقم دریافتی از مرکز گسترش سینمای تجربی، او را بهره‌مند از رانت‌ حکومتی نشان دهد.

تعریف و مختصات فیلمساز مردمی با استناد به مصادیق مطرح شده تغییر می‌کند. فیلمساز مردمی، فیلمسازی است که قدرت بازگشت هزینه تولید اثرش را داشته باشد، فیلمسازی که از ثروت ملی این کشور استفاده می‌کند تا فیلم بسازد و اثرش بازگشت مالی ندارد، آیا مردمی است؟

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

 هیچ کدام از آثار ده نمکی، با ضرر و زیان در گیشه مواجه نشده و غیر از فیلم «زندانی‌ها» که با حمایت مالی سازمان اوج ساخته شد، سایر آثار او در در بخش خصوصی تولید شدند و ماحصل سود و دستمزد آثار سینمایی ‌اش صرف انتشار «فرهنگ‌نامه جنگ» در صدها جلد شد.

 با توجه به اطلاعات مندرج در این متن، باید این سئوال را مطرح کرد که مسعودده‌نمکی ار رانت‌های حکومتی بهره‌بیشتری برده یا فیلمسازی که فیلم ۷ میلیارد تومانی را با ۲۱ میلیارد  تومان تولید کرده است؟ کمپانی‌ حامی این فیلم ضدمردمی ۲۱ میلیارد تومانی، اتصالاتی در قدرت دارد ...

اما مسئله حل نشده مهم دیگر درباره ده‌نمکی و گفتمان اوست. آیا ده‌نمکی بازتاب دهنده ایدئولوژی حکومتی و افکار اجباری است یا  بازتاب دهنده گفتمان‌های مردمی؟   او در مجموعه اخراجی‌ها دست به سنت‌شکنی زد، پرسوناژهای کلیشه‌ای سینمای دفاع را کنار زد و  رزمندگان برخواسته از متن مردم را نشان داد. به سادگی می‌توان استدلال کرد، او بازتاب دهنده یکسویه، گفتمانی اجباری با یک سویه خاص سیاسی نبوده است. گفتمان کاملا مردمی ده‌نمکی را می‌توان با دستمایه قرار دادن سریال «دادِستان» تحلیل کرد.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

سریال «دادِستان» اثر بسیار جسور و پرمخاطبی است و از حیث ژنریک با سایر فعالیت‌های کارگردانش متمایز است. ده‌نمکی در فضای سینما غیر از اتهام «حکومتی بودن» با یک برچسب دیگر نیز مواجه بود. این اتهام، طی ۱۵ سال فعالیتش در سینما دائما تکرار می‌شد، او  ژانری غیر از کمدی را بلد نیست.

همانطور که اخراجی‌ها معادلات گفتمانی و اقتصادسینما را متحول کرد، «دادستان» کشتی مخالفان تمام نشدنی او را به گِل نشاند. با نمایش قسمت سوم سریال، مشخص شد سازنده‌اش در بالاترین سطح تکنیکی در سینمای ایران قرار دارد.

به صورت متداول در سینمای جهان برای فیلمبرداری لحظات اکشن، میز تدوین تعیین کننده است. کمتر کارگردانی مثل «جان وو» (کارگردان جان سخت، قاتل،   ماموریت غیرممکن ۲، گلوله‌ای در سر، هدف شکسته) و «جان مک تیرنان» (کارگردان آثاری نظیر «جان سخت»، آخرین حرکت قهرمان، غارتگر)   بدون اتکا به میز تدوین، پلان‌های اکشن آثارشان را به صورت مرتب و بدون هیچ وقفه‌ای فیلمبرداری کرده‌اند.  

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

فیلمنامه قسمت سوم «دادستان» شاید از پانزده صفحه تجاوز نکند اما از حیث تکنیکی در تاریخ فیلم و سریال ایرانی، یک سرفصل بدیع و ممتاز است. مولفان و مصنفان سینما و سریال‌های آپارتمانی هیچگاه نمی‌توانند،   قسمت سوم سریال دادستان  را حتی روی استوری‌بورد طراحی کنند. رخوت و عدم تحرک در تمامی تولیدات نمایشی، ۴۰ سال اخیر موج می‌زند و این اکشن پرتحرک، ادامه همان مسیری است که مهرزاد مینویی در دهه شصت با فیلم «دست‌نوشته‌ها» آغاز کرد و دیگر نتوانست آن سینما پرتحرک را ادامه دهد.

«دادستان» فرصت مناسبی بود که کارگردان اخراجی‌ها به مخالفانش ضرب شست نشان دهد. سازنده سریال، بدون آزمون و خطا کردن، توانایی و جسارت فوق‌العاده‌ای در ساختن یک سریال مطالبه‌گر سیاسی‌- اجتماعی با تنوع بصری خاص را دارد.

سریال روی چند گزاره حساس انگشت می‌گذارد و البته هیچ‌طیف سیاسی از انتقادات ده‌نمکی مصون نمی‌ماند. در سریال می‌بینیم که دستگاه‌های امنیتی آنقدر سرگرم تحرکات عدالتخواهانه چند دانشجوی انقلابی در فضای مجازی هستند که ناگهان در کشاکش رصد یک اقلیت عدالتخواه در ملاقات با نمایندگان مجلس، داعش در ساختمان مجلس حضور پیدا می‌کند.

طبیعی است که قدرت مستقر و نهادهای  متصل به آنان چنین تصویری را برنمی‌تابند و طرح و توطئه کلیشه یک گروه «آشنا» ی فعال در فضای مجازی، رویه انتقادی خود را از سر خواهند گرفت.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

سریال دادستان به انتقاد بسنده نمی‌کند و در مقابل ساختارهای رسمی و کهنه شده پیشنهاداتی را نیز ارائه می‌دهند. عماد و نامزدش که رسانه غیررسمی دادستان را هدایت می‌کنند به عنوان یک طیف فعال دانشجویی آنقدر در فضای جامعه تاثیر گذار هستند که انتشار هر خبر توسط آنان، در مناسبات قدرت نقش بسزایی دارد.

دادستان یک هشدار به رسانه‌های رسمی است که خلاء مطالبات مردمی را نمی‌توانند بازتاب دهند و به دلیل عدم توانایی کافی، به‌ رسانه تبلیغاتی سیاستمداران تبدیل شدند و این آینده کامل قابل پیش‌بینی است که بزودی رسانه‌های غیررسمی، بر رسانه‌های رسمی غلبه کنند.

متقالچی(نماینده مجلس سریال با بازی محمد کاسبی) با گردانندگان کانال تلگرامی «دادستان» ملاقات می‌کند. دانشجویانی که با این کانال با اظهار نظر صریح متقالچی در جامعه تاثیر بیشتری بر افکار عمومی دارند. به همین دلیل خبرنگاری که باید بازتاب دهنده مطالبات مردمی درباره حواشی چندین میلیاردی حراج تهران باشد، نقش روابط عمومی‌ را در این ماجرا ایفا می‌کند و به آینده‌نگری سریال دادستان واکنش نشان می‌دهد.  

مردمی بودن به گفتمان اثر ارتباط دارد؟

 در سطور پیشین اشاره شد فیلمی که با بودجه کمپانی‌های ظاهرا خصوصی به واسطه پیامک‌های مردمی که جیب آنان را خالی کرده، نمی‌تواند فیلم مردمی باشد. «فیلم مردمی»، زبان نقادانه‌ای دارد که حقوق اساسی مردم را از «هسته‌های قدرت» انتخابی، مطالبه می‌کند و فیلمساز در کنار هیچ طیف سیاسی خاصی نمی‌ایستد و به ساختار رسمی نیز هتاکی نمی‌زند.

تفاوت مهم «حاتمی‌کیا» و «ده‌نمکی» در این بزنگاه آشکار می‌شود. حاتمی‌کیا به نام فیلم منتقدانه، ساختار را از بیخ و بن به چالش می‌کشد و در آثار ظاهرا آلترناتیوش راهکاری نیست، اما ده‌نمکی در پایان قسمت دوم سریال، سرفصل‌های مطالباتی خود را ارائه می‌دهد. خواست اساسی دانشجویان در سریال این است که مجلس طرحی را مصوب کند که آقازاده‌های مسئولان مشغول خدمت در بهترین دانشگاه‌های کشورها مختلف جهان تحصیل نکنند.   چنین طرحی در کمتر از بیست دقیقه آیا قابلیت مصوب شدن دارد!؟

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

وقتی به خودی‌ها امیدی نیست، ده‌نمکی دست به دامن مردم می‌شود

با افزایش التهابات محتوایی سریال، در حالیکه خبرنگاران وابسته به رسانه‌های ظاهرا همفکر ده‌نمکی به مخالفان او پیوسته‌اند، کارگردان خبر از سانسور سریالش می‌دهد. او در پستی اینستاگرامی می‌نویسد:

دادستان هر روز ملتهب تر می شود، امیدوارم که سازمان در برابر فشارهای بیرونی تاب بیاورد و از فضای مجازی و رسانه های جدید عقب نیافتد، ۱۶۲ تلفن روابط عمومی سازمان است من اگر جای شما مخاطبان همراه دادستان بودم به آنها امید و قوت قلب می دادم تا دو هفته دادستان را تحمل کنند و کم نیاورند.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

کارگردان رسوایی،   در برابر فشارهای سنگین برای ممیزی اثرش دست به دامن مردم می‌شود. همان مخاطبانی که در گیشه سینما او را یاری کرده‌اند. آثار این فیلمساز اگر در راستای مطالبات مردمی نبود، او نیز مثل سایرین دست به دامان چهره‌های شاخص سیاسی می‌شد. اما مدیرمسئول سابق شلمچه، برای ایستادگی در برابر فشار و ممیزی دست به دامان مردم می‌شود. سازنده سریال اگر فیلمسازی بود که به دنبال پروپاگاند از نوع ژدانفی بود با سانسورچی‌های و گروه‌های فشار بیرون از سازمان صدا و سیما حتما کنار می‌آمد.

روزنامه‌نگار و فیلمسازی که عاشق دردسر است

در شبکه دو، سریالی با عنوان  بیگانه ای با من است در حال پخش است.  کارگردانی آنرا احمدامینی از افراد شاخص جریان روشنفکری برخواسته از مجله فیلم بر عهده دارد. سریال امینی شبیه کلیشه‌های هندی دوران راج کاپور (سینمای هند) است و احمد امینی برای ساخت هر قسمت سریال همان دستمزدی را دریافت می‌کند که ده‌نمکی دریافت کرده  واین مصادیق شامل همه فیلمسازان سیما می‌شود، پس چرا همه حساسیت‌های حول این روزنامه‌نگار سابق انقلابی  شکل می‌گیرد؟

کارگردان دادستان، می‌توانست مثل سایر همکارانش در سیما با یک طرح دخترپسری هندی، مدیران سیما را با خود همراه کند، تقریبا شبیه همان کاری که احمد امینی، فریدون جیران، محمد حسین لطیفی، سعید نعمت الله، رامبد جوان (مدعیان استقلال اندیشه و همکاران سالیان سیما)   کرده‌اند، تا بواسطه ساختن چنین آثاری خلاء  مطالبه مردمی با گفتمان حکومتی گسترده‌تر شود.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

چرا کارگردان معراجی‌ها متهم ردیف اول است

با خواندن شبه خاطرات آقای کارگردان، با عنوان «آدم باش» می‌توان استدلال کرد او چه در قالب یک رزمنده، روزنامه‌نگار و حتی کارگردان، همچنان رزمنده  باقی مانده و حالا با این سطح از بلوغ در کارگردانی، همچنان با دوربین و تصویر و استفاده از مدیوم سیما، همان آرمان‌هایی را دنبال می‌کند که در تیتراژ سریالش نقش بسته است.

حمله هماهنگ به "دادِستان"/ آیا تیغ سانسور صدای مردم را خاموش می‌کند؟! +تصاویر

رزمنده‌ای که همچنان دل در گروه آرمان‌های و شعارهای انقلابی دهه شصت دارد. حالا شعار و آرمان چماقی است که فعالان رسانه‌های نزدیک به تفکر او، مسیر گروه‌های فشار و ممیزی را تسهیل کنند. تاریخ قضاوت خواهد کرد، کدامیک از مدعیان مردمی‌بودن، حکومتی‌تر و شیشلیک‌خورترند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    کورکورانه از این اثر بد دفاع نکنید. ایشون در فیلمهاش تصویری دلقک گونه و احمقانه از انقلابی ها و نهادها نشون می ده که بر گرفته از تفکرات خودشه نه واقعیت
    • SE ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      52 10
      قطعا به ده نمکی اسکار نخواهند داد اما مهم این است که بتواند مفهوم و حرف دلش را به مردم منتقل کند. هنر واقعی هم همین است. روش جنگ های نامنظم هم در اصول علمی نبرد کلاسیک جایی ندارد. اما مثمرثمر است
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      24 14
      جاننننن؟ بله بله چقدر محترمانه انتقاد کردی این فیلما رو باید درک کرد کسی که درک نداره رو باید چکار کرد ؟ بره ی فیلم دیگه ببینه هر کی بدش میاد
    • مهدی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      10 2
      مخالفم
    • NL ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      22 8
      من که اینی که میگی ندیدم. چیزی که در فیلمش دیدم بنظر میرسه تا حدود بسیار زیادی با واقعیات هم خوان هست. البته برای منافقین و دشمنان دردآور
    • سرباز IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      7 23
      چرا اینقدر جبهه گیری میکنید. نقد ما فنیه. همون جوری که اخراجی ها خوب بود دادستان بده. از نظر فنی ضعیفه. همچنین همونجوری که گاندو خوب بود روزهای ابدی بد بود
    • به سرباز IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      16 0
      در جنگ نمی گویند جرا سرباز خوب رژه نمی رود و مثلا اصول نظام جمع را رعایت نکرده. وقتی دیدند رفته برجک تانک دشمن را با ارنجک زده می گویند دمت گرم. آفرین. شما باید بدانید که این نقدهای فنی هیچ اهمیتی ندارد وقتی که کارگردان توانسته ارتباط ذهنی با بیننده را برقرار کند. تعزیه خوانی های قدیم هیچ یک در معیارهای علم تئاتر مورد تایید نیست. اما برای ببیندگان بسیار دردناک و تاثیر گذار بود.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      6 0
      برای اصلاحطلبا سوختگی میاره
    • صادق IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      0 0
      شما هم کورکورانه مخالفت نکنید !
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    31 7
    نبندیم دهان ها را نشکنیم قلمها را شعار انتخاباتی دولت راستگویان!!! اعتدالی!!
  • محمد IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    26 49
    چرا نقد پذیر نیستید این سریال یه شدت آبکی و شعاریه آقای دهنمکی فیلم ساز خوبی نیست حیف بیت المال حروم چنین سریال هایی میشه
    • SE ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      39 7
      باشه. این همه سریال ضعیف تلویزیون می سازد این یکی هم رویش. چرا با بقیه اینهمه مخالفت نمی شود؟
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      1 11
      برخی دقایق مثل شعرخواندن و یا اجرای نمایش مثل وصله شده بهتر بود این حرفها هنرمندانه تر گفته میشد
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      1 9
      چه ربطی داره؟ هر کی خودشو پرت کرد تو چاه ما هم باید پرت کنیم؟ وقتی به اسم انقلاب و اعتقادات همچین فیلم ضعیفی ساخته میشه باید هم اعتراض کرد!
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      5 1
      خودتان می دانید که عمدا بی انصافی می کنید. ده نمکی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. حالا حزییات فنی کار را رعایت نکرده اصلا مهم نیست. هنر همین است. ارتباط با دل بیننده.
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      3 1
      آبکی سریال های ماهواره های ست . سریال دادستان بصیرت افزا و آگاهی بخش است برای همین به شدت آن را می کوبند و تخریب می کنند
    • احمد از بروجرد IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      5 2
      چرا سريال خانگي قورباغه كه همش ازكشتن و از معرفي مواد مخدر صنعتي صحبت مي كند انتقاد نمي كنيد آقاي ده نمكي بهترين كارگردان هستش .
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      2 1
      فیلم خوبی واسه انقلابیا و درد اور برا اصلاحطلبا
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    29 20
    کسی مشکلی با مضمون سریال دادستان، روزهای ابدی و معمای شاه نداره. مشکل اینجاست که افراد کار نابلد که تفاوت سینما و روضه و کارکرد هر یک در جای خود را نمیدانند سوژه ها را میسوزانند و باعث پس زدگی مخاطب فیلم بین و فیلم شناس میشوند!
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      5 5
      کار بلد کیه؟؟؟ لابد اصغر فرهادی.... چرا فکر می‌کنید سینما ارث پدر یه عده ای خاص.... و کسی دیگه نباید بهش ورود کنه..؟؟؟.....این همه فیلم آبکی... تفکی..... ساخته میشه بدون مضمون...... اگه این فیلم هیچیش هم خوب نباشه اما چون مضمون خوبی داره، شرف داره به خیلی فیلم های دیگه
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      5 3
      کاربلد یعنی مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، جلیل سامان، نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، روح الله حجازی، مسعود جعفری جوزانی، داود میرباقری و ...
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 0
      اگر این حضرات که گفتی کاربلد بودند فیلمی در حد یک صدم تاثیر فیلمهای ده نمکی می ساختند
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    24 17
    بهترین سریال های تلویزیون درباره تاریخ معاصر: کیف انگلیسی، در چشم باد، ارمغان تاریکی، پروانه و نفس هستند. ... دادستان، معمای شاه و روزهای ابدی خوش ساخت نیستند و کارگردان مقصر است.
  • علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    25 6
    پشتش خالی نشه صلوات
  • دیده بان IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    23 5
    سلام و درود وخداقوت ودست مریزادبه جناب آقای مسعود ده نمکی عزیز،حق پشتیبان ویاورتان ان شاءالله.
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    20 20
    سریالی بشدت زیباکه هرلحظه اش ملتهبم می کند وبدقت هم نگاهش می کنم.ومطمئنم جنجالی ترهم خواهدشد وسانسورهم خواهند کرد
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    21 4
    درود به ده نمکی فیلماش حرف نداره مخصوصا سریال دادستان قسمت حمله به مجلسم عاالی بود هیچی از اکشن غربی کم نداشت حرف دل مردمو میزنه که تو دلشون عقده شده اونایی که ایراد میگیرن یا تو مردم نیستن یا وضعشون خوبه خسته شدیم از این فیلم های صدا و سیما یا لات بازیه یا شوخی های مسخره یا طلاق کشی یا بیمارستان یا قبرستون سینما هم که فاتحه ش خونده س
  • کارگر DE ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    11 9
    فیلم های ایرج قادری مملو از شعار و استحاله های باسمه ایست . اگر در فیلم اخراجیها جای ده نمکی مینوشتند قادری فرقی نمیکرد. همزمان پخش سریال ، سریال غرب وحشی وحشی ( جیم وست ) از ماهواره پخش میشود. دقت در انتخاب بازیگران ، گریم عالی ، لباسهای مناسب نقش ، دکور در حد فیلم سینمایی و داستانی مستقل در هر بخش تماشای آن را پس از گذشت بیش از پنجاه سال همچنان جذاب کرده. در فیلم های کلاسیک به ندرت دوربین روی دست است. هر چه سینمای آوانگارد با ادا بازی روشنفکرانه جلو رفت دوربین روی دست بیشتر شد . الان بسیاری از فیلم های هالیوود هم دچار این تکانهای بی دلیل در کادر فیلم شده اند حتی فیلم های تاریخی ! متاسفانه این سریال هم از چنان آسیبی در امان نمانده. ده نمکی میتواند فیلم های خوبی بسازد به شرط آنکه از بازیگران و فیلم نامه های کلیشه ای پرهیز کند. وقتی سریالی مدعی مردمی بودن دارد میبایست از چهره هایی که شدیدا مورد انزجار مردم هستند اجتناب کند ولو در نقش منفی. آمریش پوری اکثرا نقش منفی داشت ولی هرگز منفور نبود. ده نمکی را اگر با امثال امید بنکدار و کیوان علمحمدی یا منوچهر هادی و اصغر فرهادی مقایسه کنیم موفق است ولی در مقایسه با برخی از سریال سازان خارجی مانده تا بتواند به سطح آنها برسد. سریال کارآگاه مرداک نمونه ای از آن اختلاف سطح است. پیشنهاد : فیلمی درباره فساد مالی و جنسی سلبریتی ها و فوتبالیستها بسازید تا مردم دنباله رو آنها بخصوص ایام انتخابات نشوند.
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      2 4
      نه خدایی نیم ساعت وقت صرف کردی اینو بنویسی واقعا معرکه ای ،،،شایدم پیش خودت فکر کردی هزار نفراینومیخونن،،،ازحالاتت معلومه تنهایی،کسی نیست باهاش درد دل کنی ، عزیزم این نیم ساعت رو در هر زمینه ی دیگری صرف میکردی انیشتن اون رشته میشدی،،،یادت باشه تو قیامت هرقدمی برداری شاید از جوانیت که در چه راهی صرف کردی سوال میشه ،،،وقتت رو به بطالت نگذرون واز اون مهم تر وقت دیگران رو هم حرام این نوشته هات نکن ارزش نیم دقیقه مطالعه هم نداشت
    • DE ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      2 0
      00:39 - اگر ارزش نیم دقیقه مطالعه نداشت چرا خودت خوندی ؟! آمار خوانندگان رو از کجا آوردی که چند نفر خوندن یا نخوندن ؟! خودت خوندی وقتت هدر نرفته ؟! آدم تنها باشه بهتر از اینه که همدم ابلهی مثل تو را داشته باشه. اگر تربچه جزو میوه هاست لابد تو هم کارشناس فیلمی ! کم سنی وگرنه اون روز که شیشه های سینما قدس توسط ده نمکی شکسته شد و بعدا خلاف تمام شعارهایش عمل کرد را میدیدی اینهمه برایش یقه پاره نمیکردی ! اول انقلاب قطب زاده خیلی خودش رو فدایی امام جا زده بود ولی بعدا خیانت کرد و اعدام شد. پیروان حزب باد بسیار و در هر لباسی هستند.
  • DE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 4
    ده نمکی ، خیلی با نمکی !
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    10 27
    سریال چرت... سیاه نمایی حداکثری از وضعیت مملکت دانشگاه ها،نیروی انتظامی ،دستگاه قضا و نمایندگان مجلس کاملا مشهوده...‌خواسته ادای سریال آقازاده رو دربیاره زاییده‌‌‌...حیف پول بیت المال که به امثال دروغ سازان ای چنینی اختصاص داده بشه...
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      1 0
      بهتره اینقدر حالا شما بد نگید از واژه های بهتری استفاده کنید.
  • DE ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    23 3
    دمت گرم آقای ده نمکی.
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 21
    اول اینکه خودتون هم اذعان به شعاری بودن این سریال دارید. دوم، قبلا هم گفتم که اشکالهای نمابشی از دید مردم عادی! فراوون داره! نیازی به منتقد و متخصص نداره! سوم؛ راست میگید؟! سریال قورباغه رو هم از تلوزیون پخش کنید تا نظرات و انتقادات اون رو هم بتونید مقایسه کنید با این سریال درِپیتی مسخره! تو قسمت سوم، بعد از اون کشتار؛ بسیجی موتور سوار! علامت پیروزی نشون میده و میخنده! چارتا داعشیِ بدون پشتیبانی رو کشتن، در قبال اون همه شهید، این عکس‌العمل رو باید داشته باشن! اینا همون بیشعورای مثلا مدافع مملکتن که روز ۲۲ بهمن شعار مرگ بر رئییس جمهور میدن! هر چند دلخوشی ازش نداریم......۱
  • ناصر IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 31
    حیف پولی که صرف شد و زمانی که از انتن گرفته ...افتضاح کامل
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    22 5
    درود بر اقای ده نمکی. فیلم هایی که توسط ایشان ساخته میشوند یک به یک از هم بهتر و نسبت به بقیه فیلم ها یک سروگردن بالاترن اینهایی که درباره ایشان و فیلم های ایشان لفاظی میکنندحتما ریگی به کفش دارند
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    16 4
    فیلم هم واقعیت ها را میگه و هم برای همه جذابه
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 9
    بابا یه کارگردان خوب مثل حاتمی کیا بزارید که حرفای ده نمکی رو فیلم کنه ، این چه جور کارگردانی کردنه ، اعصاب آدم خورد میشه ، کسی با حرفای درستی که داره زده میشه مشکلی نداره مشکل نوع گفتنش هست ، به جای تعریف نابجا برید به آقای ده نمکی بگید ایراد کار کجاست
  • نورا IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    7 1
    خیلی خوب پرداخته بود نویسنده به این مطلب کاش اسم نویسنده رو هم می زدید تا کاراشو دنبال کنبم قلم منسجم و پرباری داره
    • حاج جواد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      7 1
      سریال بسیاربسیارعالی وزیبایی است قطعا مخالفین مرفهین شکم سیرویاایادی آنها استادوار اینان نباشندناآگاهان حسودان می باشند درود برده نمکی عزیزشان
  • قاسم آقایی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 1
    سلام آقای ده نمکی ممنون ازفیلم خیلی خوبتان.انشاالله همشه درکارهایت موفق باشی.
  • مهدی کرمی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 8
    سلام. هم چنان از "دادستان" فقط سکانس حمله به مجلس را دیده ام که در این متن با عنوان "بالاترین سطح تکنیکی سینمای ایران"، "سرفصل بدیع و ممتاز تکنیکی در آثار سینمای ایران" و... از آن یاد شده. این بحث همین جا تمام شده ولی تصور می کنم که نویسنده احساس کرده یک فیلمساز انقلابی بین دشمنان تنها مانده و سعی کرده به جنگ "دشمنان او" برود. روشش هم ظاهرا برگرفته از روش آقای ده نمکی در داستان پردازی بوده؛ یعنی مبالغه در همه چیز تا سر حد ساییدن بر سقف رفیع"فیلمفارسی" و قرار دادن هر مخالفی در جایگاه "دشمن". دفاع از برادر دینی و لذت بردن و تمجید از کار او ایرادی ندارد و بسیار هم کار پسندیده ای است، بر منکرش لعنت، اما وقتی سکانس اکشن "دادستان" را بهترین سکانس اکشن سینمای ایران می نامیم (فارغ از این که "دادستان" تلویزیونی است و نه سینمایی)، سوالی جدی پدید می آید: "بهترین" در مقایسه با چه چیزی؟ یعنی دارید این سکانس را با سکانس تعقیب و گریز ابتدایی و انفجار انبار زیرزمینی موادمخدر در "متری شیش و نیم"، تمام درگیری های مسلحانه ی دو فیلم "ماجرای نیمروز"، سقوط هلیکوپتر و درگیری های "چ"، سکانس ابتدایی و انتهایی "بادیگارد"، صحنه های جنگی "به وقت شام"، "تنگه ی ابوقریب"، "شبی که ماه کامل شد" (به خصوص یک درگیری در آسانسور بیمارستان) یا همه ی درگیری های "روز صفر" مقایسه می کنید؟ ایرادی ندارد ولی وقتی از "برتری تکنیکی" حرف می زنید باید بتوانید از پس "کدام تکنیک؟"اش هم بربیایید. این سکانس اکشن دقیقا چه ویژگی تکنیکی دارد که آن را سرفصل تکنیکی سینمای ما کرده؟ نکند می خواهید از همان "برش های سریع" ازلی - ابدی سینما و تلویزیون مان صحبت کنید؟ از قدیم یک تلقی از "ریتم" در سینمای ما وجود داشته (خوشبختانه در اکشن های خوب سال های اخیر این تلقی وجود ندارد) و آن این است که ریتم در تدوین شکل می گیرد. یعنی طراحی های فیلمنامه، موضع دوربین نسبت به آدم ها و محیط، سرعت و نوع حرکت دوربین و آدم ها، جنس بازی ها و... همه اش کشک ولی اگر چهارصد تا نما را به سرعت پشت هم ردیف کنید اسمش می شود سکانس اکشنی که روی میز تدوین ساخته شده و بقیه ی فیلم ها هم که لابد روی میزهای دیگری ساخته می شوند. این طور می شود که یک سکانس از "دادستان" سرفصلی تازه در تکنیک سینمای ایران است و "خانه امن" قله های تکنیکی سینمای جهان را فتح می کنند.
    • مهدی کرمی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 5
      سلام. این یکی رو انتظار نداشتم منتشر کنید. ممنون.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      4 2
      از فیلم کلا یه سکانس دیدی بعد یه صفحه نقد نوشتی؟ یاد بگیر قبل نظر دادن یه چیز رو کامل ببینی و بی اطلاعات نظر نذاری
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      4 0
      نه خدایی نیم ساعت وقت صرف کردی اینو بنویسی واقعا معرکه ای ،،،شایدم پیش خودت فکر کردی هزار نفراینومیخونن،،،ازحالاتت معلومه تنهایی،کسی نیست باهاش درد دل کنی ، عزیزم این نیم ساعت رو در هر زمینه ی دیگری صرف میکردی انیشتن اون رشته میشدی،،،یادت باشه تو قیامت هرقدمی برداری شاید از جوانیت که در چه راهی صرف کردی سوال میشه ،،،وقتت رو به بطالت نگذرون واز اون مهم تر وقت دیگران رو هم حرام این نوشته هات نکن ارزش نیم دقیقه مطالعه هم نداشت
    • مهدی کرمی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      1 3
      سلام. شنیده ام عزم سفر کرده ای/ هوای دلدار دگر کرده ای/مهر مرا زسر به در کرده ای/ تو رو به خدا اگه میشه تنها نرو حالا چرا این قدر عصبانی شدی رفیق؟ نیم ساعت تماشای دادستان، نیم ساعت تفکر و نیم ساعت هم نوشتن. این یعنی سه تا اینشتین. خدایی الان جای من تو بهشته یا اینشتین؟
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      102 0
      آقای مهدی کرمی اینکه گفتی جای من بهشته یا انیشتن معلوم نیست؟؟؟ در ضمن من هم ازقیامت نیومدم ببینم جای کدومتون بهشته جای کدوم جهنم !!!ولی همین یک ساعت ونیم رو دست کم میگیری آیا میدونی یک نفر تند خوان در عرض این یک ساعت ونیم دوکتاب دویست صفحه ای رو میخونه (هرچهل دقیقه یک کتاب) ؟؟؟ آیا میدونی توی این سایت زیر هرپستی میری اسم مهدی کرمی هست؟؟؟؟؟ پس یک ساعت ونیم نیست کل روزتو نمیدونم چطوری میگذرونی؟؟؟؟ کار و بارت چیه ؟؟؟؟ چقد وقتت خالیه ؟؟؟ اینکه تحلیل فیلم دادستان رو در یک ساعت ونیم انجام میدی آیا کارت به فیلم سازی ربط داره؟؟؟ ایا این بیست و چهار خطی که نوشتی سه کلمه مفید توش بود ؟؟؟ در ضمن نوشتی عزم سفر کرده ای ؟ آیا جنابعالی فالگیر هستی چون همه فالگیرها یک جمله میگن سفری در پیش داری هیچ ربطی هم به متن من نداشت بعد ناراحت هم نیستم نگران بطلان وقت جنابعالی هستم وکلمه ای باعصبانیت ننوشتم که میگی عصبانی هستی ،،، در جمله ات هم نوشتی سلام من هم میگویم علیک السلام
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 0
    دادستان یک هشدار به رسانه‌های رسمی است که خلاء مطالبات مردمی را نمی‌توانند بازتاب دهند و به دلیل عدم توانایی کافی، به‌ رسانه تبلیغاتی سیاستمداران تبدیل شدند و این آینده کامل قابل پیش‌بینی است که بزودی رسانه‌های غیررسمی، بر رسانه‌های رسمی غلبه کنند. ! مشرق داری خودت رو موعظه می کنی !؟
  • سیدحسن صالحی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 0
    باسمه تعالی با توجه به آثار ارزشی آقای ده نمکی و تعلق ایشان به جبهه انقلاب ، ایشان با نگاهی مردمی و انقلابی این اثر را نیز کارگردانی کرده که علیرغم محدودیت ها ی سیما ، باید مداقه شود: 1-قضاوت فنی بعهده اهل فن است با این اذعان که در قسمت سوم ، اثری بدیع وارزشمند در ژانر اکشن خلق شده است . 2- راجع به محتوا و موضوع ، طبیعی است هر ایرانی غیرتمند از فضای باز وآزادی بیان ولو در حد مبارزه با پدیده هائی زشتی مثل آقا زادگی و نقد تعدادی از افراد و دستگاه ها در رسانه ملی کشور خودش ، استقبال می کنند. 3- طبعا مخالفینی هم هستند که اگر دلائل فنی و موضوعی را بعد از اتمام سریال با دید منطقی و واقع گرایانه مطرح کنند ، نقدهائی سازنده درخور توجه خواهند بود و بیشتر از همه برای خود کارگردان مفید خواهد بود ، ولیکن اظهار مخالفت هائی که بیشتر جنبه تسویه حساب سیاسی یا عقده گشائی دارند آن هم در مراحل اولیه پخش ، به نظر می رسد مقرون بر منطق و عدالت نباشد .
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 0
    چرا سازمان اطلاعات سپاه کار خاوری و سایر مفسدان اقتصادی رو که با سواستفاده از روابط دیپلماتیک ایران و کانادا به این کشور فرار می کنند را تمام نمی کند تا درس عبرتی برای کسانی باشد که به فکر فرار از کشورند….
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    7 1
    ده نمکی به ساده ترین شکل ممکن مردم رو متوجه میکنه که از کجا دارن ضربه میخورن دلیل تمام مخالفتها همینه
  • م ی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 2
    کاش درباره هر موضوعی دوقطبی ایجاد نکنیم یا اینکه در بازی دوقطبی دیگران بازی نکنیم. آقای ده نمکی خط قرمز نیستند و انتقاد از ایشان فرد را در گروه خائنان و رانتخواران قرار نمیدهد. اثری ساخته، که صدا و سیما هم پخش کرده و طبیعی است که عده ای حمایت کنند و عده ای انتقاد، همچنین طبیعی است که عده ای انتقاد نامحترمانه داشته باشند... اما اینکه بگوییم چرا به دادستان گیر میدهید و به دیگر آثار گیر نمیدهید بحثی بچه گانه است. من به عنوان یک بیننده عادی عرض میکنم، چند قسمت را دیدم، از قسمت های اکشن لذت بردم و تشکر میکنم که آقای ده نمکی به این واقعه ی مهم تاریخی (حمله داعشیها به مجلس) پرداخت... اما درباره مابقی صحنه ها... بله شعارزدگی زیاد بود.. حالا شما تحلیل بنویسید که نه اصلا شعارزدگی نداشت! خوب زورکی که نیست... عده ای اعتقاد دارند که شعارزدگی موج میزد. آقای ده نمکی اجتهاد و تفسیر خاص از جمله برش یافته جنگ فقر و غنا امام دارند... که از نظر من- با تمام احترام- نظری تحریف یافته و نزدیکتر به کومونیسم است تا خط امام... حرف امام وحدت از درون و مبارزه ی ملتهای فقیر، مستضعف و حقیقتجو همچون ایران در مقابل حکومتهای غنی، مرفه بی درد، مستکبر و باطل همچون آمریکا بود.... نه اینکه ثروتمند و فقیر با دیدی شبیه مارکسیستها در داخل ایران به جان هم بیفتند! اما خوب ایدئولوژی آقای ده نمکی همین است و نظرها مختلف هست و محترم. نکته دیگر اینکه در اخراجیهای آقای ده نمکی ایشان چنان مفاهیم با ارزش را به گونه ای ساده و با ظرافت خاص به تصویر کشیدند که همه ی طیف ها و قشرها جذب شدند... اما خبری از این ظرافت در دیگر آثار نیست... نهایتا کسانی جذب دادستان میشوند که با شعارهای آن همسو هستند... یعنی باعث جذب مخالف نمیشود.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 0
    عالی هستی آقای ده نمکی
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 1
    لطفاً حاتمی‌کیا را با ایشان قیاس نکنید.... اساسا اختلاف سطح و ژانر این برادران در حد لالیگاست و هر کدام در سطح خود قابل احترام... به نظرم حاتمی‌کیا در «سینمای انقلاب اسلامی» در حکم هیچکاک است و ده نمکی در بهترین حالت یکی از کارگردانان خوب «بالیوودی»...
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 1
      اگر میدانستی هیچکاک در پشت صحنه چه اعمال انجام داده هرگز با او مقایسه نمیکردی.
  • FR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 1
    دادستان عالیست درود بر آقای ده نمکی از این سینماگران شبه مدرن حال آدم بهم میخورد
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    محتوای فیلم خوب هست ولی خشک و شعاری هست بهتر بود در داخل یک داستان جذاب مشکلات جامعه رو بیان می کردید تا حوصله تماشاگر نرود مثل اخراجی ها
  • احمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    خوب نیست که عده ای در کشور تحمل انتقاد ندارند. محصول ده نمکی هر چه باشد از سریال های بی محتوا سیما بهتر است. بالاخره یکی باید شهامت کند و سریالی بسازد که انتقاد در آن وجود داشته باشد. نمایندگانی که شعارهای فروانی سر می دهند تا به مجلس برسند و پس از رسیدن امکانات نمایندگی را تا پایان عمر می خواهند!! باید یه جایی سرزنش بشو ند اما کسی جرات نمی کند حالا فردی به نام ده نمکی جرات آن را دارد پس چرا اینقدر سرزنش می کنید؟
  • فتحی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 1
    سلام از شهامت وشجاعت آقای ده نمکی ممنونم امیدوارم در همه ابعاد زندگی سلامت و موفق باشند.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 1
    بسیار زیبا و برای بعضی‌ها بسیار سوزش آور، که میتونن آب رو بریزین اونجا که دارد بسیار خیلی موسوزههههه....
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    3 0
    دستمریزاد... خیلی نکات خوبی تو متن بود. دفاع تان، حق طلبی و جوانمردانه بود. خدا قوت جوونمرد... روزنامه فرهیحتگان داره خودشو پاره میکنه علیه ده نمکی... قبلا هم نامردانه علیه رائفی پور... امیدوارم روزنامه فرهیختگان و امثال اون انقلابی نماها، بیشتر از این برای مردم رسوا بشن
  • ایدا US ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    اسم شهرام مکری که در لیست تولیدات مرکز نیست.چرا اسم ایشون رو آوردین؟
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 1
    نزدیک انتخابات از همه گروه ها شاهد اهمیت عدالتخواهی و مردم دوستی هستیم. این تکنیک دیگه نخ نما شده.رکورد اخراجی ها هم به خاطر خرید کیلویی بلیط فیلم توسط شهرداری و اموزش و پرورش بود.
  • مریم IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    فقط یک طرفه و دروغ
  • امیرحسین IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خیلی عالیه خیییییلییییی منتها کاش میشد پنجشنبه ها خلاصه نبود
  • عبدالله IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    مهم نیست که بعضی ها چه فکر میکنند مهم ان است که یک مرد پیدا شد و حرف این مردم را زد یعنی به تکلیف خود در این دنیا عمل کرد در عرصه سیمنا چرا بعضی ها فکر می کنند با ساختن فیلم های کلیشه ای دور افتاده کشور های دیگر و با شرکت در جلسات و مراسم های ویا تبلیغات تلوزیون می توانند افکار مردم را القاع نماییند فئودالهای که از برنامه های تلویزیونی بهترین کیسته را برای خود درست کرده اند خوب ازاین فیلم ها قطعناً خوشان نمی ایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس