علی ربیعی نمایه

سخنگوی دولت به تازگی در یادداشتی بر "اولویت دیپلماسی در دولت آینده" تأکید کرده است. برخی معتقدند این اولویت‌پنداری ناصحیح برای ریل‌گذاری به منظور کاندیداتوری ظریف صورت می‌گیرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

فرماندهان فتنه ۱۴۰۰ از "تحریم انتخابات" می‌گویند

فرماندهان فتنه ۱۴۰۰ از "تحریم انتخابات" می‌گویند/ اعتراف مرعشی درباره قالیباف

محسن آرمین، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی اظهاراتی در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ضمن مخالفت با رأی دادن به نامزدی با سابقه نظامی و با ابراز آرزوی رفع حصر؛ ‌ پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: جریان اصلاح طلب طیف های مختلفی اعم از  بهبودخواهان حکومتی، گرایش جامعه محور،  گرایش صبر و انتظار و... را شامل می شود که هر کدام دیدگاه های مختلفی دارند. اصلاح طلبان نمی توانند به انتخاباب به مثابه بهار سیاست بی تفاوت باشند؛ قرار است انتخابات ریاست جمهوری آینده براساس مشارکت کمتر و نتیجه مطمئن تر برگزار شود لذا باید از تمامی امکانات برای برگزاری انتخابات استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، او در عین حال تصریح می‌کند:

"شرایط اجتماعی و سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ با شرایط  سالهای ۹۲ و ۹۶ متفاوت است و اگر روند برگزاری انتخابات بگونه‌ای طراحی شد که اصلاح‌طلبان از گزینه‌ای محروم شدند لزومی به شرکت آنان در انتخابات نیست! "[۱]

*قبل از آرمین، احمد حکیمی‌پور نیز در اظهاراتی از این گفته بود که ما اصلاح‌طلبان وظیفه‌ای برای مشارکت حداکثری نداریم. [۲]

این اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات و نداشتن وظیفه برای مشارکت حداکثری در حالی است که مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود در دیدار با مردم آذربایجان بر "مشارکت پر شور" و حداکثری تأکید کردند و دلسرد کردن مردم را کار دشمن نامیدند. [۳]

دقت شود که در اینجا حتی مسئله ولایتمداری اعضای هسته سخت اصلاحات نیز مطرح نیست بلکه بحث بر سر عقلانیت آقایان است.

عقلانیتی که در نبود آن شاهدیم آقایان به مخالفت با "نامزد مقتدر" که یگانه راه‌حل مشکلات کشور در مقطع کنونی است، برخاسته‌اند و در گام بعدی نیز با زمزمه تحریم انتخابات مشغول لگد زدن به امنیت کشور هستند.

دقت شود جریانی که نامزدهای مطلوبش قادر به اخذ صلاحیت از نهادهای قانونی و نظارتی یک کشور نیستند مکلف است به معرفی کاندیداهای جوان و یا ائتلافی. زیرا تحریم انتخابات کار اشرار و خائنین است و در کشورهای دنیا اشدّ مجازات برای این گروه در نظر گرفته می‌شود.

جالب است که اعضای هسته سخت اصلاحات خود را در قبال این واضحات علم سیاست به ندیدن زده‌اند و متأسفانه از منابر کشور نیز شاهد بیان چنین مطالبی برای مردم نیستیم. مطالبی که اگر از سوی خواص بیان شود؛ ‌ قطعا رمل و اسطرلاب شریرانه هیچ بدخواهی علیه مردم ایران محقق نخواهد شد.

لازم به توضیح است که در کنار ایما و اشاره‌های چپ‌های ستادی درباره تحریم انتخابات؛ سعید حجاریان نیز چندی قبل از احتمال وقوع اغتشاش یا همان "فتنه اقتصادی" در ایام انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفت. [۴]

***

وقتی مردم "نامزد مقتدر" را طلب می‌کنند

اعتراف مرعشی درباره قالیباف

فرماندهان فتنه ۱۴۰۰ از "تحریم انتخابات" می‌گویند/ اعتراف مرعشی درباره قالیباف

حسین مرعشی، فعال چپ و عضو مبرّز حزب کارگزاران سازندگی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی به انتقاد از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخته و حتی اظهارات تندی را علیه او بیان کرده است.

او اما در حین و بین این اظهارات به برشمردن یکی از امتیازات قالیباف پرداخته است که چاره کار مشکلات امروز کشور است.

به گزارش اعتمادآنلاین، مرعشی با ادعای کارنابلدی قالیباف در ریاست مجلس گفته است:‌

"مثلا قالیباف اگر وارد یک کار اجرایی می شد می‌توانست مدیر موفقی باشد ولی وارد یک حوزه ای شده است که اصلا حوزه را بلد نیست. "

این فعال اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون قالیباف نیز اظهار می‌کند: قالیباف کاندیدای سپاه است و مساله اش فرق می‌کند. اگر نظامی‌ها از ذیل فرماندهی کل قوا خودشان را بالاتر بکشند اولین مساله‌ای که باید در مورد آن مردد شویم وفاداریشان به فرماندهی کل قوا است و این برای کشور بسیار خطرناک است. نظامی‌ها تمامیت‌خواه هستند و همه چیز را می‌خواهند مثلا اگر فردی مانند آقای احمدی‌نژاد بالا بیاید قدرت سپاه را با خودش دارد او از توجهی که به سپاه کرد به گونه‌ای که بیش از دو سوم استاندارانش را از سپاه تشکیل داد، وزرایش از سپاه بود و پول زیاد و کارهای پیمانکاری به سپاه داد  در نتیجه هدفش این بود در حرف آخری که می‌خواهد به رهبری بزند در آن حرف آخر، سپاه همراهی‌اش کند. بنابراین دنبال این بود الان اگر یک رئیس جمهوری باشد که از خود نیروهای مسلح باشد، اصل مهم و رکن اصلی نظام که ولایت فقیه است را تهدید می‌کند.[۵]

*اجرائیات قالیباف و اقتدار او در پیش بردن امورات کشور مسئله‌ای است که همانطور که مشاهده می‌شود، دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

مشکل اما از جایی آغاز می‌شود که امثال مرعشی و البته کسانی از دوستان! با اینکه می‌دانند مشکلات امروز کشور صرفاً در حیطه اجرائیات است و رفع شدن آنها نیز یک فرد اجرایی مقتدر را می‌طلبد اما مشغول تخریب هرکسی هستند که واجد این شرایط باشد.

سؤالی در ظاهر بی‌پاسخ که باید پاسخ آنرا از مرعشی و امثال مرعشی مطالبه کرد... که چرا با اینکه می‌دانند چاره کار امروز کشور یک "نامزد مقتدر" با کارنامه اجرایی مطلوب است اما حرف دیگری به مردم می‌زنند!

در بحث اشاره مرعشی به کاندیدای سپاه و کاندیدا شدن نظامیان نیز لازم به اشاره است که اولا سپاه پاسداران اگرچه می‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد اما نمی‌تواند بصورت علی‌الرأس وارد عرصه انتخابات شود. پس ادعای مرعشی غلط است.

و ثانیا بین کاندیدا شدن یک نظامی با نامزد شدن فردی که سابقه نظامی‌گری دارد از زمین تا آسمان فاصله است و اکثریت رجالی که در حال حاضر بعنوان نامزد بالقوه انتخابات شناخته می‌شوند صرفاً سابقه نظامی‌گری دارند و قرار نیست با ستاره‌های بر دوش وارد انتخابات شوند.

این در حالی است که شاهد فراگیری گفتمانی در میان مردم هستیم که فرد حلال مشکلات کشور را یک فرد مقتدر و با سابقه نظامی می‌داند.

علت اصرار بیش از حد مرعشی و دوستان او در ستاد اصلاحات طی ماه‌های اخیر برای مخالفت با "نامزد مقتدر"؛ اشراف و اطلاع از شکل‌گیری و فراگیری گفتمان اشاره شده است.

***

دولت آینده هم با اولویت دیپلماسی بیاید!

ریل‌گذاری ربیعی برای کاندیداتوری ظریف

فرماندهان فتنه ۱۴۰۰ از "تحریم انتخابات" می‌گویند/ اعتراف مرعشی درباره قالیباف

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران، درباره چشم‌انداز پیش روی مردم و نظام اسلامی نوشته است: از هر زاویه‌ای که به مقطع کنونی نگاه کنیم، ما با سربلندی یکی از سخت‌ترین مراحل تاریخ متأخر را پشت سر گذاشتیم و اطمینان داریم که نوروز ۱۴۰۰ را با فضایی گشوده‌تر در اقتصاد و سلامت ملی و در موقعیتی ظفرمندانه در غلبه بر تحریم و کرونا آغاز خواهیم کرد. هیچ زمانی بهتر از امروز نمی‌تواند نشانه ثمربخشی وحدت ملی در برابر مصایب ناخواسته باشد و البته بدون تداوم اتحاد ملی نمی‌توانیم این دستاورد را حفظ کنیم. این امید و اعتماد به‌نفس شکوفا شده در حالی که انتخابات دیگری برای تعیین سرنوشت و برگزیدن گفتمانی در پیش داریم که بتواند از فرصت‌های تاریخی ایجاد شده در مسیر توسعه، رفاه و پیشرفت ایران حمایت کند، نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر است.

او می‌افزاید:

"آینده‌ای که با پشتوانه پیروزی بر کرونا و تحریم، با پشتیبانی مشارکت حداکثری مردم در صندوق‌های رأی و با در پیش گرفتن موج تازه‌ای از دیپلماسی حداکثری در فردای انتخابات، عقب‌افتادگی‌های تحمیل شده در سه سال اخیر را با سرعتی بیش از قبل جبران کند."[۶]

*جای تشکر و خوشوقتی است که سخنگوی محترم دولت پس از سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر از جانب ستاد دولت می‌شنیدیم؛ اینچنین امیدوارانه و منطقی به آینده روشن کشور و مردم اشاره کرده‌اند. روندی که امیدواریم ادامه باشد و مثلا ایکاش دیگر از جانب سخنگوی محترم دولت نشنویم که حکایت آبان۹۸ همچنان ادامه دارد! [۷]

مسئله قابل تأمل اما تأکید ربیعی بر این مسئله است که گفتمان غالب دولت آینده در صبح فردای انتخابات ۱۴۰۰ نیز باید "دیپلماسی" باشد...

این در حالی است که اساسا مسئله روز کشور اجرائیات است نه دیپلماسی! و عقب افتادگی‌های تحمیل شده نیز به دلیل ناکارآمدی حادث شده‌اند.

به این معنی که از مطالبات مردم برای مشکلات روز کشور اینطور درک می‌شود که آنها به یک کاندیدای مقتدر و صاحب کارنامه در عرصه اجرائیات نیاز دارند نه به یک نامزد دیپلمات!

ضمن اینکه ایران و مردم ایران طی ۷ سال اخیر طعم اولویت‌پنداری دیپلماسی و دستاورد "تقریبا هیچ" آنرا کاملا دیدند و لمس کردند و بدیهیست که تجربه شده را تجربه کردن خطاست.

مسئله دیپلماسی و تعامل با جهان یک جزء ضروری از فعالیت‌های هر دولت و هر رئیس‌جمهوری است و تأکید بر چربش اجرائیات بر دیپلماسی به معنای تعیین عقلانی اولویت‌ها در موقعیت کنونی است نه حذف به معنی بایدهای دولت آینده!

اصرار زیر پوستی ربیعی بر اولویت همچنان دیپلماسی در دولت سیزدهم می‌تواند به معنی تقلای او برای گفتمان‌سازی برای کاندیداتوری ظریف نیز تلقی شود. امری که اولا به لحاظ منطق سیاست و ثانیا به لحاظ سوابق ضعیف آقای ظریف با موانع عقلانی مواجه است.

گفتنیست محمدجواد ظریف صراحتا تأکید کرده است که تخصصی در ریاست‌جمهوری ندارد و کاندیدا نخواهد شد.

***

1_ https://www.isna.ir/news/99120100159/

2_ mshrgh.ir/1181578

3_ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47366

4_ mshrgh.ir/1119442

5_ https://etemadonline.com/content/466076

6_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/1/570075/0

7_ www.irna.ir/news/83573815/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    11 28
    خیلی دوست دارم ظریف هم از نظر دیپلماسی هم زبان خارجه!!، کاندید بشود.
    • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      32 3
      از هر اتفاقی برای زدن آقای قالیباف استفاده می کنند.
    • رضا روستا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      28 9
      کاندید بشه که چکار کنه به ملت ایران زبان خارجه یاد بده یا با مردم خارجی صحبت کنه ، ظریف لبخندهای برای اروپاست و اخمهایش مثل ریاست جمهوری گرامی برای ملت ، کاندید بشه که برامون بیشتر اخم کنه؟؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      28 2
      اصلاح طلبان و کارگزاران در 8 سال گذشته مملکت را شخم زدند و زمین سوخته تحویل دولت بعدی خواهند داد.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      40 2
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و اصلا"نباید کاندیدا معرفی کنند.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      18 0
      مردم دیگه فریب نمی خورند دست حسین مرعشی و کارگزاران برای مردم رو شده است.
    • رامین IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      12 0
      ظریف ک از چهار سالگی تو آمریکا بزرک شده کشور و صنعت هسته ای را با روحانی نابود کرده درطول ۸ سال اقتصاد را نابود کردن ....
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      16 8
      ایشالله دکتر قالیباف رییس جمهور بشه
    • ناظری IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 3
      !!!!!!!!!!!!!!!!!
    • اخمد IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      6 3
      مادر بزرگ من هم انگلیسی خیلی بهتر از ظریف صحبت میکنند،چطوره مادر بزرگ من کاندیدا شوند
  • سید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    21 0
    در بین اصلاح طلبان تهوع آور مرعشی کم سوادترین و پرحرف ترین شان است! راست گغته اند که طبل هرچه توخالی تر پر سر و صداتر! به قول دوستانش کاش به اندازه دانایی اش حرف می زد نه به اندازه دارایی اش!!!!!!!
  • منفرد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    46 7
    مثل چی از رای آوردن قالیباف می ترسند.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      23 7
      قالیباف بعنوان هشتمین شهردار برتر جهان انتخاب شد اصلاح طلبان عمرا"همچنین مدیر جهادی توانمندی ندارند.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      8 24
      قالیباف دو دفعه قبلی اومد چی شد؟؟
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      13 6
      من بله دکتر قالیباف رای میدم خانوادم هم رای میده یا حق کمک کن خداججججججججججججججججججججججججججججونم
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      18 2
      وظایف رئیس جمهور فقط توان اجرایی نیست.
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 4
      قرار نبود قلیباف کاندید شه
  • خان IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 66
    انشاالله ظریف کاندیدا شود اگه بیاید رای خواهم داد ولاغیر.
    • m.a IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      34 3
      امیدوارم در سرای آخرت بابت کاراتون جواب داشته باشین!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      18 3
      رای نده ولاغیر.
    • کشاورز البرزی خادم سردار سلیمانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      16 1
      منم دارم در موردش تحقیق میکنم ولی اگر امکان داره یکی دوتا از عملکردهای وزرات خارجه اش درباره اقتصاد و مثلا درطی هشت سال کدوم کنسولگری برای روابط اقتصادی با دیگر کشورها حتی همسایه اگر شد بفرمایید تا منم متوجه بشم هرچی گشتم پیدا نکردم
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      20 1
      ظریف و بدجام ننگین شما اصلاحاتی های وطن فروش جز کند زدن کار دیگری هم بلدید بخاطر پالس های ضعف کرین کارتی ها بود که دشمن انقدر گستاخ شده است نامزد ریاست جمهوری فقط سعید محمد و قالیباف
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      17 0
      خیلی دوس دارم ظریف کاندید بشه ببینه که چندتا رای داره نتیجه برجام کثافتش در تعداد رای ها مشخص خواهد شد
    • ننگ بر اصلاح طلبان اشرافی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      19 1
      گیریم ظریف بیاد اونوقت چجوری رای میدین ؟ کارناوال مایو پوشها و ساپورت پوشها و سوتین پوشها راه میندازین یک رنگ هم مثلا بنفش متالیک یا قهوه ای تریاکی انتخاب میکنین بعدشم بزن بکوب و قر کمر وسط خیابون . مملکتو نابود کردین رفت نفله های فاسد و رقاص ، بس نیست دیگه ؟
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      17 2
      دقیقاً چرا به ظریف گرین کارتی که تسلیم بودن تو وجودشه علاقه داری
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      29 1
      ظریف همان روحانی است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      6 0
      خخخخ
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      18 2
      ظریف فعلا"چک برگشتی برجام را پاس کند کاندیدا شدنش باشه طلب مون !
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      5 0
      برجام اگه بده چرا همین قالیباف تو مجلس خروج از برجامو تصویب نمیکنه؟
  • یوسف GB ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    21 4
    امیر کبیر زمان فعلی قالیباف ، ملت به هوش باشد که همان جریانات انگلیسی که امیر کبیر را تخریب کرد ،دارد قالیباف را تخریب میکند ، اما زهی خیال باطل رهبری و ملت هوشیار است۔
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      13 0
      عالی فرمودید دقیقا
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 21
    تو مجلس هم کاری نکردن
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 3
    احمدی‌نژاد کجایی ببین کشور به چه روزی انداختن )((جدی نگیر)))
  • m.a IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    14 1
    هموطن... آقایان....خانم ها....با چه رویی میگین ظریف بیا...اسحاق بیا.....شب چطور سر روی بالشت میذارین؟به آخرت اعتقاد دارین؟
  • علی US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 19
    اگر بخوام رای بدم فقط به آقای ظریف رای میدم
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      4 0
      آزموده را آزمودن خطاست
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      3 0
      آزموده را آزمودن خطاست
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      5 1
      معلومه تو که از امریکا میای اینجا زر میزنی بایدم به یه امریکایی رای بدی
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      2 0
      تو هنوز اینا را ول نکردی؟
    • آشنا IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      بهتره که نیاد چون سوخت میشه
  • طرفدار ظریف IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 15
    ظریف اگه بیاد قالیباف رای نمیاره تا وقت هست یه طرح بدیم مجلس وزرای خارجه نمیتونن کاندید بشن
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 6
    من به هیچ وکس رای نمی دهم چه اصول گراو چه اصلاح طلب فقط یکی بیایدسواددانشگاهی و اقتصاددان و کابینه اش هم اقتصادی باشدجرات و شجاعت برخوردبا ناهنجاری کشورراداشته باشدو باعوامل گرانی و برخوردمجازات راداشته باشدمثل این دولت وقبلی هانباشد
  • GB ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 12
    فقط ادرس مرغ کیلویی ده هزار اقای قالیباف را به مردم بدهید کار نا بلدی چیست این اقا یکماه پیش زمانی که سویا کیلویی 15 هزار بود امد گقت مرغ باید 10 هزار باشه مرغدار ها از ترس اینکه نکند این اقا ما را مجبور به ضرر کند جرات نکردن جوجه ریزی کنند نتیجه اش شده این؟ نکند مملکت داری هم همین جور میخوااد بکند
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      8 3
      خوبه کارنامه شهرداری رو داره و خوب میدونی اگه قدرت اجرایی داشته باشه چه قیامتی میکنه.
    • داود IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      5 2
      شما دو رو ها خیلی پست تشریف دارید پس و پیش سخنان قالیباف را چیدی؟ ایشون گفتند اگر ارز ۴۲۰۰شما به هدف رسیده بود بلید قیمت مرغ میشد ده هزار تومان یعنی رانت ارز را به عده ای دادند و مرغدارها نهاله های ازاد خریدند اکثر مرغدارها هم همین را گفتند حالا شما یا سواد نداری یا به عمد از ترس از دست دادن رانتهایتان دروغ سرایی میکنید.
  • کشاورز البرزی خادم سردار سلیمانی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 1
    ممنون که مشرق باطرح اینگونه اتفاقات خاطرات ضعف دیپلماسی ایرانی را درخاطرمان زنده میکند و باب گفتگو را باز می‌کند تا بفرموده رهبر معظم انقلاب عمل نماید و ما مردم در انتخابات اصلح رو انتخاب کنیم به هرآنچه اعتقاد دارم قسم .ظریف از هیچ شناختی از مسولیت ندارد و حتی از اولیه های رابطه دیپلماتیک هم هیچ چیز بلد نیست چرا اینها رو خوب بلد 1اجماع سازی سازمان ملل و کشور های دنیا علیه ایران /صحبت با البرادعی و تضعیف انقلاب/2 بستن دکمه بالای کت شلوار و باز گذاشتن دکمه پایینش/3،نشان دادن ضعف وزارت خارجه و دولت در مواقع اضطرار و عادی مثل استعفا/4مخالفت با قدرت موشکی، نظامی ایران، و تضعیف قدرت نظامی مثل آمریکا بایک موشک می‌تونه دفاعی مارو نابود کنه و و حتی شکایت از قدرتمندترین نماینده مردم مسلمان وو حتی ازدیخواه دنیا سردار سلیمانی... ببخشید طولانی شد
    • خاتمی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 3
      در کنار ایرادات خوبی ها را هم ببین پیش از فتنه ۸۸ آقای ظریف به ایرانیها هشدار داده بود که آمریکاییها بدنبال تغییر و انقلاب رنگی در ایران هستند.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      خخخخخخخخخخخخخخخ خودش از همان بود تمامی روسای فتن 88 الان توی این دولت پست های مهم رو گرفتن همش به دنبال رفع حصر از فتنه گرها بودن جوک میگی؟ کسی که به دنبال برجام موشکی و درنهایت تجزیه ایران هست معلومه چقدر ...
  • احسان صادقی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    7 0
    سلام، این دیکتاتورها، اگر بهشون رای ندی میگن تقلب شده، اگر بودجه رو به دلشون تصویب نکنی، میگن اقتدار گرا هستین. شما دست های خباثت را از پشت بستین.
  • ایرانی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 0
    ظریف صلاحیت ندارد و رد صلاحیت خواهد شد . حتی خودش هم گفته که من توان کار ریاست جمهوری ندارم
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 0
    چهره های امنیتی بازنشسته اصلاح طلب در حال طراحی فتنه1400 هستند تا شکستشان در 1400 و پیروزی گزینه انقلابی کمرگ شود. دقیقا شبیه تخریب و شخصیت زدایی مجلس انقلابی البته شدیدتر همراه با اغتشاش لذا باید سرپلها شناسایی و بازداشت شوند و الا فتنه1400 قطعی خواهدبود.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 14
    منظور مرعشی از ورود قالیباف به کار اجرایی سر کارگری است نه رئیس جمهوری
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      4 3
      خفه شو بی شعور
  • علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 4
    آقای قالیباف باید بمانند و مجلس را متحول کنند ، من میگم از آقای سعید محمد یا آقای سورنا ستاری حمایت کنیم
  • علیرضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    8 0
    جناب مرعشی میگه اگر قالیباف رئیس جمهور بشه ولایت مداری خودش را میگذارد کنار، علم غیب هم داری؟ بابا رو که نیست سنگ پا پیش شما ها کم میاره،شماها که سالها ست قصد نابودی ولایت فقیه را دارید باید چی بگیم بهتون، برو بزار باد بیاد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 0
    اتفاقا مجلس هم یک کار اجرایی است. شاید آقای مرعشی مجلس منفعل قبل مدنظرشان باشد
  • اکبر IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 4
    قربونت مگر بقیه سر جاشون هستن که قالیباف سرجاش باشه مثلا واقعا خاتمی یا روحانی یا احمدی نژاد به درد ریاست جمهوری میخوردند
  • علیرضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 2
    یه عده ای رای ندادنشون خیلی بهتر از اینکه یه آدم به درد نخورو انتخاب کنن.رای ندادن بعضیا مساویست با رای آوردن مدیران انقلابی.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 0
    مرعشی و امثال او نه اینکه خیلی با سوادند و شروع کارشان با دیپلم و تجارب آنچنانی بوده حالا از دیگران خرده گیری و انتقاد می‌کنند حقد و کینه این جماعت تمامی ندارد و انتقاد نشخوار همیشگی شان .
  • موحد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 1
    تمام کاندیداشون رو تایید صلاحیت کنید وقتی مردم بهشون رای ندادن بی هزینه ترد میشن وبا رای آوردن کاندیدهای مقتدر اقتصاد شکوفا اشتغال ایجاد عدالت برقرار تعامل مقتدرانه با دنیا و صدها منفعت دیگر ایجاد میشه مگه مردم چی میخوان دیگه
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 0
    این جریان چپ دعواهایش برای این که مملکت را قبضه کند بعد حلقه واسطه بشود و حکومت را به سفیانیان تحویل دهد تا علی کنار رود و معاویه بر مسند قدرت بشیند اینها هرگز کنار نخواهند رفت چون شیفتگان قدرتند نه تشنگان خدمت
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    11 0
    گور بابای اصلاح‌طلب های منافق
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 0
    نهایت فهم اسلاحتلبان از کشورداری و سیاست مذاکره است که آن را هم بلد نیستن
  • hojatrezaie IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 4
    چرا از همین الان بذر نفاق میکارین.؟
    • امیر IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 0
      کی رو می گی!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 1
    آقای ربیعی تو سواد هیچ کاری را نداری بقیه رفقای تو هم سواد کار را ندارند چه کار مثبتی برای مردم انجام دادید غیر دروغ گفتن و گول زدن مردم کار دیگری نکردید حرفه ای عمل میکنید در گول زدن مردم و کلاه گذاشتن ۲۵
  • حمید IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 0
    اصلاح طلبان یک مشت مفتخور و خیانت کار هستند که فقط زرزر زیادی میکنند و ادعای پوچ بلدم بلدم دارند من این جماعت رانت خوار پدرسوخته رو می شناسم لیدر این آشغالها موسوی خوئینی ها و بهزاد نبوی و نفوذی هایی هستند که از اول انقلاب به این مملکت خیانت کردند ننگ ابدی بر شما منافقین خیانت کار ...
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 2
    باید در 1400 از شر اصلاح طلبان وطن فروش خائن خلاص شویم و دولت انقلابی داشته باشیم تا اقتصاد ایران را قوی کنیم و تحریم ها را خنثا کنیم انوقت است که دشمن دیگر هیچ اهرم فشاری ندارد
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 0
    ما یک نفر رییس جمهور ولایت مدار و مرد میدان نیار داریم ای مردم تو را خدا حساب شده به یک نفر رای بدید
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 1
    اصلاح طلبان باید به هوش باشند کارنامه اشان روبروی چشمان امت انقلابی ایران است و دست و پازدن مذبوحانه نمی تواند این ملت انقلابی فریب دهد فتنه نکنند که همانند سال ۸۸ با برخورد نخواهد بلکه آنچنان گوش مالی توسط مردم خواهند که سوراخ موش را به کاخ هایشان ترجیه دهند
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 6
    فقط دکتر ظریف و دیگر هیچ
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      3 1
      خخخخ اصلاحاتی ها فرستادنت ظریف ظریف کنی اینجا ظریف چی داره دلت خوشه تو هم مطمئن باش رد صلاحیت بخاطر کارنامه ننگینش یادتت رفته دو تا کارت زرد بخاطر بی کفایتی از مجلس گرفت
  • اسحق غلامپور KW ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 1
    شرکت و یا عدم شرکت طیف مزبور در انتخابات ریاست جمهوری کوچکترین تاثیری در اراده ملت انقلابی و با بصیرت ایران اسلامی که زخم خنجرشان را بر پشت خود احساس میکنند ندارد و ملت این طیف را به زباله دان تاریخ انداخته است
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 3
    فقط دکتر ظریف و دیگر هیچ
    • GB ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 0
      بهتره بگی سنیچ و دیگر هیچ برا بدنتم موفیده
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 1
    شما هشت سال خدمت صادقانه کرد ه اید پس بگذارید کسی وارد خدمت شود که افکار نوعي داشته باشد شاید بتواند کمی از مشکلات بکاهد دراین صورت هم خدا وهم خلق قدر دان شما خواهند بود دیگر بس است دست ازاین راست وچپ بازی بر داریدخدا نگهدارتان
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 2
    اصلاح طلب ، اصول گرا دیگه تمووووووم ماااااجرا
  • بهمن IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    اول اینکه باید بپذیریم انتخابات ۸۸ انتخابات پاکی نبود وبعد
  • امیر IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    متاسفم برای فتنه گران
  • مجید اعتمادی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    این گروه که با افراطی گری شروع کردند واکنون به تفریط افتاده اند و بیش از سی شش سال هم مدیریت کشور را در دست داشتند و مزه رئیس و وزير و وکیل مدیر سطح بالا ومیانی و پایین چشیده اند و جریان پیچیده ای هستند که دست از سر ملت نمی کشند و با شیوه های گوناگون برای از دست ندادن لقمه های چرب متوسل روش‌های مختلف و بی اخلاقی می شوند که باز سر مردم را کلاه بگذارند و بر خر مراد سوار شوند
  • به ننگ بر اصلاح طلبان IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    انگار بعد از 8 سال هنوز داری میسوزی که از این چیزهای که گفتی جا ماندی!! خخخخخ
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      هرگز یادم نمیره این شعار ننگ آور رو : نون و پنیر و خاویار ظریف فلان کس رو بیار
  • محمد IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    ما از باصطلاح اصلاحات اصلاحات ندیدیم تخریب و براندازی دیدیم. بازی با نان و شغل مردم دیدیم.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    بسیاری از اصلاح طلبان خائن و بسیاری از اصولگراها خودخواه هستند
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    که ادعای مصدق تقلبی راداره-حداقل برای یکبار هم شده مثل مصدق عمل کنه وبا ابرقدرتهای شرق وغرب قهرکنه
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    آقای مرعشی ایکاش شما هم یک جو غیت نظامیان را داشتید آنها با تماما وجود در خدمت رهبری و ولایت مطلقه فقیه هستند در همین دو ماه اخیر بهترین رزمایشها را به دستور رهبری به اجرا گذاشتند و دشمن را نا کام کردند اما شما چی؟ شما با رسانه هایتان مرتب به آمریکا پالس میدهید تا به هر طریقی که شده برجام 2 و 3 را به بهانه برجام انجام دهند که البته هم شما و هم آمریکا و اروپا این آرزوها را به گور خواهید برد. شما از ترس مرگ دارید دست به خودکشی می زیند اما مردم شما را خوب شناخته اند و حنایتان دیگر رنگ ندارد. بهتر است بیش از این خودتان را به هلاکت نیندازید
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    شورای نگهبان نباید ظریف و امثال او را تأیید صلاحیت کند البته خود ظریف که فعلا حرفی از نامزدی ریاست‌جمهوری نزده
  • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    به نظر من هیچ امیدی نیست فقط رفتن راه نجات ماست
  • محمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 1
    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
    • DE ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 3
      دستور سازمانی اصلاح طلبان به زیر دستان اینه که چون اصلاحات دیگه پایگاه مردمی نداره و در باتلاق فرو رفته پس سعی کنید اصولگرایان را اصلاحات مالی کنید.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    آقای آرمین کاملاشجاعانه حرف زده کی گفته فقطاصولگرا وفقط نظامی .
    • منوری IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      اصولگرای اصیل خیلی خوبه نه هر کی که لاف اصول و اقتدار میزنه
  • معلم IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 2
    شما علنا در حال تبلیغ پیشاپیش برای سردار مو قرمز و مدل وطنی پوتین هستید.از خدا شرم کنید.البته که نیدانم نظرم را درج نمی کنید.
  • مشهد IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    نفهمیدم این کاندیدای قدر که در باره اش بد گفتن چیه؟
  • حسن IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    سلام خب اینقدر درباره ی قالیباف حرف مفت میزنند یک اسنادی ومدرکی رو کنند بهتر نیست قالیباف مردیه که کلی تجربه ومدیریت داره که انقدر ازش میترسن که نامزد ریاست جمهوری شه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    شما یک دلیل عقلی بیار که ملت بخاطرش رای بدن
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    مردم کشیدید به بورس نابودشون کردید انتظار دارید بازم به شما اصلاح طلب ها اعتماد کنن؟
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 3
    تنها با ظریف در انتخابات ۱۴۰۰حمایت مردم دارد
    • 1400 IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      فقط قالیباف و تمام مردم به یک امریکایی رای نخواهند داد اصلاحاتیها جای در نظام اسلامی ندارند
  • محمود IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    نمونه بارز رسانه های غیرمستقل مشرق نیوز است،البته رسانه آزادی در ایران درحال حاضر وجود ندارد که واقعا اوچیزی رو که وجود داره و دلش میخواد بنویسه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    رای برای چه مگه اینهمه رای دادم روزگارمون بهتر از قبل شده هرسال بدتر وبدتر من نمیدونم ‌ریس جمهور تو ایران چکاره هست همه کاره هیچکاره
  • حقدوست IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    نظام باید برای یک بار قاطع اندسته از اصلاح طلبان که منافع ملی و امنیت ملی را نادیده میگیرند و دائما به دنبال نوکری و جلب حمایت غرب برای رسیدن به قدرت و خسارت زدن به کشور هستند را در دادگاه محاکمه و بازخواست کند تا از رواج این تفکرات مخرب و زشت و فریبنده و ضد کشوری جلوگیری شود
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    همین احمدی نژاد بود جلوی چشممون ایران رو اباد کردند لعنت خدا بر نمک نشناسان که زندگی مردم رو نابود کردند
  • یک جانباز IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    مطمئن باشید این فتنه گران شناخته شده قبل از اینکه فتنه ای به پا کنند خود ما مردم اول نهم دی را تکرار و سپس خدمت این جرثومه های فساد در هر کجا که باشند میرسیم و دیگر نخواهیم گذاشت به مملکت ضربه بزنند
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 3
    موفق ترین و سالم‌ترین دولت بعد انقلاب ذولت اصلاحات بود چه در اقتصاد و چه در سیاست. هیچ شکی در این نیست.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      خخخخ خب من به تو چی بگم همه میدونن اصلاحات فاتحه اقتصاد و مملکت رو خوندن از وطن فروشی و خیانت های اینها بگی جا نمی شه اینجا شما عرضه کنترل قیمت مرغ تخم مرغ رو ندارید باز می خواهید در انتخابات شرکت کنید
  • علی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    اطلاح طلب یعنی خودخواه یعنی وطن فروش یعنی اختلاس گر
  • تقی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 3
    من نه کاربه اصلاح طلبش دارم نه اصولگرا من فرزندیه شهیدم ولی خدایی اینهمه حمایت شماازقالیباف، میشه دلیلشم بگید آقایون مشرقی
  • hamid IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 1
    خیلی محکم به عنوان کسی که چندسال ازبهترین سالهای عمرم روتوی کردستان وجنوب ایران سپری کردم میگم در انتخابات با بصیرت شرکت کنیم
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    ظریف سردار دیپلماسی ضعف و ذلت خدا حامیاشو بیش از خودش لعنت کنه
  • کوروش IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    1 1
    رای بی رای اصلاح طلب واصولگرا همشون یکی هستن رفراندوم نه به جمهوری اسلامی وسلام غیراز فقر وبدبختی برای مردم هیچ کار مثبتی نکردید
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      0 0
      حرف نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس